Parisuhdeongelmia - ongelmia omassa jaksamisessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bonita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Unna S:
:D No eiköhän ne käytännön ohjeet riipu paljolti minkä tason kunnioitusongelma on. En mä toistaiseksi mikään palstaterapeutti ole ;)
Ja tuon asian muotoilu.. No jos ei voi pitää huolta siitä että saa kunnioiusta, niin kelpaako "älä siedä huonoa käytöstä ta kohtelua toiselta". Sama asiahan se silti on?
Ja jos itse ei osaa oikein päättää ansaitsenko mä tuollaista kohtelua vai en, niin ehkä on itsetunto-ongelmakin lisäksi. Siihen on sitten ammattilaiset auttamassa :D

Tuo sanamuoto kelpaa minulle paljon paremmin :D

Ja vielä yksi pointti tuohon toisen arvostukseen ja sen saamiseen. Jos ei itse arvosta toista, kunnioita ihmisenä, niin ei voi olettaa itsekään nauttivansa kunnioitusta.

Esim. nämä "miesten koulutus"puheet ja kiellot ym. Tarvitseeko oikeasti tasavertaista ihmistä kouluttaa ja kieltää kuin kakaraa? Mielestäni ei. Jos halutaan miehenkin kantavan vastuuta perheessä, niin on kai loogista että sitä miestä kohdellaan tasavertaisena, aikuisena ihmisenä?

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Hyvänen aika sentään, olipa minusta asioita rankasti yksinkertaistava kirjoitus. Minä en luojan kiitos tunne yhtään miestä, joka eläisi sinun antamasi itsekkään kaavan mukaan.

Oma mieheni oli mm. 1,5 vuotta hoitovapailla lasten kanssa, joten siinä hänen suuri itsekkyytensä ja sinkkutyylinen elämänsä.

Minä olen hitsin huono kuuntelemaan narinaa miehistä, koska näillä haukutuilla miehillä on aina se puoliso, joka jostain kumman syystä on ehdoin tahdoin näiden pölvästien kanssa halunnut jälkikasvua. Tuliko yhtään puhuttua pelisäännnöistä etukäteen lasten tulon jälkeen? Tuliko oikeasti harkittua tarkkaan, että onko tästä miehestä todella vastuulliseksi isäksi?

Maailma ei ole niin mustavalkoinen kuin mitä ap antaa ymmärtää.

Minäkin olen tätä mieltä. Mulla on mahtava mies, isä ja puoliso, joka todellakin on ottanut isänroolinsa hienosti. Käymme vuorotellen tuulettumassa ja yhdessäkin. Hän joustaa, ottaa osaa kotitöihin jne. Onneksi en ole ap:n kirjoituksen kaltaisen miehen kanssa. Toki valitsin sellaisen miehen, joka on mies isolla M:llä, eikä mikään vastuuton pölvästi =).

Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
aiemmin kyselinkin voiko toisen persoonallisuutta muutta ja pitäisikö jos sinänsä kelpo mieheksi? Nyt kyselisin millä ihmeellä sitten saa miehen näyttämään hellyyttä, sanomaan sen "rakastan sinua" kun sanoo ettei osaa..
siis eikö oikeesti kellään ole vinkkejä vai täytyykö mun vaan niellä osani??

aiemmin kyselinkin voiko toisen persoonallisuutta muutta ja pitäisikö jos sinänsä kelpo mieheksi? Nyt kyselisin millä ihmeellä sitten saa miehen näyttämään hellyyttä, sanomaan sen "rakastan sinua" kun sanoo ettei osaa..

Et sä toisen persoonallisuutta voi, etkä saa muuttaa. Musta se on ajatuksenakin väärin :(
Onko sun miehesi suhteen alussa osannut rakkauttaan tunnustaa? Ja miksi kaipaat sen kuulemista? Ehkä jälkimmäistä kannattaa miettiä ja koittaa löytää ratkaisu sitä kautta? Jos toisen on vaikeaa sanoa se (vaikka rakastaisikin) niin sopikaa jokin tietty ele tai asia joka miehesi tekemänä tarkoittaa "minä rakastan sinua". Suutelee sua vaikka niskaan tai jotain arkisempaa?
Ei sun tarvitse osaasi niellä vaan etsi ratkaisu toista kautta. Vaihtoehtoja varmaan löytyy kun miettii.

En ollut kyllä läheskään kaikesta samaa mieltä ap.n kanssa. Koin tekstin aika osoittelevaksi ja mustavalkoiseksi.
Tosin siitä, että naiset voisivat tälläisillä palstoilla ja toki myös siellä oikeassakin elämässä pyrkiä tukemaan tosiaan enemmän olen samaa mieltä.
Ja olemaan avarakatseisempia.

Tuossa kirjoituksessa särähti minun korvaani myös se, että vaatisin mieheltäni korvausta menetetyistä eläkerahoista. En ole lasketuttanut koskaan tulevaa eläkettäni ja varmaan järkytyn, jos eläkeikään asti elän-sen pienuudesta. Mutta olen ollut kotona omasta vapaasta tahdostani, en miehen vaatimuksesta, kuitenkin miehen hyväksynällä.
Minä en osaa (ainakaan vielä) mitata kotonaolon vuosia menetettyinä euroina.
Voi toki olla niin, että jos eroamme tai muuten vietän eläkepäiviäni vähävaraisena toivoisin rahan karttunnen työikävuosinani suuremmaksi.
Mutta en silti halua uskoa, että kaikki se mitä olen näiltä vuosilta saanut olisi mitattavissa rahassa.

Tosin ap. ei varmaan tätä edes tarkoittanut, kunhan itse vaan jotenkin tuohon reagoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Unna S:

Et sä toisen persoonallisuutta voi, etkä saa muuttaa. Musta se on ajatuksenakin väärin :(
Onko sun miehesi suhteen alussa osannut rakkauttaan tunnustaa? Ja miksi kaipaat sen kuulemista? Ehkä jälkimmäistä kannattaa miettiä ja koittaa löytää ratkaisu sitä kautta? Jos toisen on vaikeaa sanoa se (vaikka rakastaisikin) niin sopikaa jokin tietty ele tai asia joka miehesi tekemänä tarkoittaa "minä rakastan sinua". Suutelee sua vaikka niskaan tai jotain arkisempaa?
Ei sun tarvitse osaasi niellä vaan etsi ratkaisu toista kautta. Vaihtoehtoja varmaan löytyy kun miettii.
Niin miksiköhän haluan sen kuulla.. hyvä kysymys. Mies juuri sanoo ettei osaa sanoa vaan näyttää sen, mutta en vain osaa ajatella kun hän hakkaa halkoja:siellä se ukkokulta taas sanoo minua rakastavansa.. Ehkä minulla sitten lapsuudesta jäänyt joku hellyysvaje ja tarve saada kuulla olevansa rakastettu. Alkuaikoina mies jopa jätti rakkauskirjeitä joskus pöydälle. Mies ei juuri koskaan spontaanisti suutele niskaa tai muutakaan, aloitteen tekijä useimmiten minä. Se kiukuttaa joskus kun hän valittaa jostain (mitä kyllä harvemmin tekee) niin sanonkin jollei osaa antaa positiivista palautetta, parempi jättää se negatiivinenkin sanomatta.
Ehkä sitä ei sitten koskaan ole täysin tyytyväinen, mies kun on hyvä mies (paras) mutta tämä "pieni" juttu alkaa muodostua suureksi ja pelkäänkin mitä vuosien saatossa tapahtuu jollei mikään muutu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bonita:
Seurattuani pitkään elävää elämää ympärilläni, myös omaani, sekä palstalaisten kirjoituksia, olen joutunut kohtaamaan kylmän totuuden; lapsiperheissä riidellään, väsytään, juopotellaan ja erotaan herkästi. Miesten kannalta asiat ovat pahasti pielessä, sillä havaintojeni perusteella he ovat yleensä syypäitä perheidensä ongelmiin.

Rankka yleistys. Miten ulkopuolinen voisi arvioida, että yksinomaan mies on syypää perheen ongelmiin?

Miehet ovat itsekkäitä eivätkä tunne vastuutaan. Heiltä puuttuu empatiakyky sekä valmius luopua sinkkuna saavutetuista "eduista". Ennen lasten syntymää kaikki oli "hyvin": kumpikin puoliso harrasti ja meni oman mielensä mukaan. Lasten syntymän jälkeen mies jatkaa tätä elämän tyyliä, aivan kuin tuo suuri tapahtuma ei vaikuttaisi heidän elämäänsä lainkaan. Mies menee ja tulee silloin kuin mieli tekee, eikä kysy naiseltaan, onko hänellä kaikki hyvin.

Yleistystä jälleen, yleistänpä minäkin. Tuttavapiirissäni 99% miehistä on vastuullisia isiä, joiden elämä on muuttunut lasten myötä. Myös äideillä on omaakin elämää.

Itse asiassa kukaan ei kysy sitä naiselta. Samasta hetkestä alkaen nainen saa harteilleen kaiken; lapset, kodin ja miehen. Hänen ajastaan meneekin 24h/7pvästä lasten- ja kodinhoitoon sekä miehen tarpeista huolehtimiseen. Hänellä ei ole enää oikeutta, aikaa eikä voimia, huolehtia itsestään.

Kärjistät, mutta osin voin yhtyä tähän. Naiset tekevät suuremman osan kotitöistä. Tasa-arvoisemmin kotityöt jaetaan niissä perheissä, joissa molemmat ovat töissä. Monet kotonaolevat naiset määrittelevät omaksi työkseen lapsenhoidon ohella myös kotityöt. Tasa-arvoista olisi jakaa töitä enemmän.

Miehen mielestä kaikki on kuitenkin oikein hyvin; hän on täysin tietämätön ongelmista joita nainen kohtaa päivittäin ja jatkaa omaa elämäänsä ilman rasitteita. Mutta hänen idyllinsä rikkoontuu, kun nainen rohkaistuu väsymyksensä keskellä pyytämään apua mieheltään ja kantamaan tätä oman osansa vastuusta ja velvoitteista. Äkkiä mies tajuaakin elävänsä nalkuttavan ja liikoja vaativan akan kanssa, joka ei ymmärrä miestään ja tämän raskasta ja vaativaa elämäänsä. Nainenhan valittaa aivan turhasta, mieshän "tekee kaikkensa että perheellä olisi ruokaa ja katto päänsä päällä". Tämä tosiasia antaa miehelle "luvan" paeta ylitöihin, harrastuksiin, ryyppäämään kavereitten kanssa ja jopa mennä vieraisiin.
Miestä yksin on tietysti huono mennä tästä kaikesta syyttämään. Hänethän on kasvatettu siihen, että nainen tekee hänen puolestaan kaiken ja hän itse voi keskittyä "olennaiseen". Kasvattajana toimi miehen alistuva ja uhrautuva äiti. Äiti passasi ja paapoi pikku poikaansa aina siihen asti kun tämä sitten löysi elämäänsä toisen naisen ja vei tämän vihille. Aina siihen 27v kunnioitettavaan ikään asti! Siihen mennessä poika olikin jo ehtinyt "hyville tavoille". Mies ei voi ymärtää, että hänen vaimonsa ja lastensa äiti voisi tarvita rakkautta, huolenpitoa, läheisyyttä ja tukea jaksaakseen arjessa. Mies ei voi ymmärtää, että vaimo on yksilö ja tarvitsee elämäänsä muutakin kuin kodin- ja lastenhoitamista tai miehen palvelemista. Ei hän tietenkään voi niistä asioista ymmärtää, eihän niistä ole kukaan koskaan maininnut. Tässä vaiheessa voisi ihmetellä, miksi nainen ei ota näitä asioita ajoissa puheeksi, silloin, kun he suunnittelevat yhteisen elämän aloittamista? Hän voisi opettaa miehelle, että tällä on yhteiselämän etujen lisäksi myös velvollisuuksia ja vastuunsa. Eikä nainen tarkoita kavereita ja harrastuksia. Miehelle täytyisi opettaa, että kotityöt jaetaan myös sen lapsen syntymän jälkeen, aivan kuten sen lapsen hoitokin! Näin nainen voisi sitten miehen "unohtaessa" velvollisuutensa vedota ko keskusteluun ja virkistää miehen kuormitettua muistia.
Kuinka moni nainen puhuu näistä asioista etukäteen? Ei kovin moni, koska rakastunut ajattelee sen hetkisillä sumentuneilla aivoillaan että juuri tämä mies on erilainen tai ainakin muuttuu heti kun lapsi vain syntyy.
Olisi kai enemmän kuin toivottavaa, että jokin valtakunnallinen instanssi kehittäisi naimisiin aikoville ja lasta suunnitteleville/odottaville pariskunnille kursseja, joilla opetettaisiin molemmat osapuolet ymmärtämään ja hyväksymään se, miten paljon yhteiselämä vaatii molemmilta ponnisteluita ja sitoutumista toiseen ihmiseen ja yhdessä olemiseen.
Ympärilläni on liian paljon väsyneitä ja masentuneita vaimoja ja äitejä. He eivät ole oppineet arvostamaan itseään eivätkä siten uskalla vaatia muutosta miehen asenteisiin. Mies tekee kaikkensa että nainen uskoo ettei hän olisi mitään, eikä hänellä olisi mitään, ilman miestä ja hänen mahtavia rankalla työnteolla ansaittuja tulojaan.
Onneksi aina joku nainen rohkaistuu viimeistään hyvän ystävän avatessa hänen silmänsä näkemään totuuden. Tiesitkö, että tuleviin pieniin eläkerahoihisi tulee iso aukko niiltä vuosilta kun olet kotona hoitamassa lapsianne? Montako lasta olet tehnyt, montako vuotta ilman eläkekertymää? Lasketa summa eläkeyhtiöllä, saatat yllättyä. Vaadi miestäsi korvaamaan tuo vaje eläkkeessäsi, olet sen ansainnut!
Voimia kaikille äideille ja vaimoille, kunnioittakaa, arvostakaa ja rakastakaa itseänne, se on paras lahja myös lapsillenne! Jos tunnet olevasi uupunut etkä jaksa enää, tee asialle jotain heti, vaadi läheisiltäsi apua ja pyydä sitä myös ulkopuolisilta jos tarvitset. Aloita uusi elämä jo tänään!

Ja vielä vinkiksi täällä palstalla toisia arvosteleville ja haukkuville äideille: olisiko jo aika alkaa kunnioittamaan muita naisia äiteinä, antaa heille se tuki mitä he täältä toisilta äideiltä tulevat hakemaan? On yllättävää, kuinka paljon negatiivista palautetta täällä annetaan äideille, jotka ovat epävarmoja äitiydestään ja kasvatustaidoistaan. Antakaa rakentavaa palautetta heille, opastakaa ja neuvokaa, siten saatte itsellenne myös hyvän mielen. Joskus olisi hyvä laskea sinne 20:neen ja miettiä se vastaus uudelleen... Negatiivisuus lisääntyy hyvin helposti kun sitä viljellään ;o)

Nauttikaa toisistanne ja tästä upeasta syksystä!!!

Rakkaudella,

Bonita

Tässä viimeisessä osiossa lasket vastuun miehen toiminnasta naisten käsiin, huomaatko? Äiti on kasvattanut poikansa väärin... Vaimon pitää vaatia keskustelua... Mieskään ei ole marionetti ja tunnekylmä otus, vaan ihminen. Keskustelu on kannatettava ajatus, mutta etukäteen ei voi tietää mitä lapsiperheen elämä on. Millaista on kantaa vastuuta perheestään. Siksi olisi hyvä säilyttää keskusteluyhteys myös vaikeina aikoina.

Yllätyin positiivisesti, tästä ketjusta ei paisunutkaan miesten haukkumisketjua vaan löytyikin vastapainoksi tasapainoisia vastauksia. Olisikohan jopa ollut ap:n tarkoituksena provosoida näkyville näitä toisenlaisiakin näkemyksiä kun monesti täälläkin puretaan omia paineita siirtämällä kaikki sulhon niskoille. Niinhän se taitaa mennä että alusta asti parisuhde muotoutuu kummankin vaikutuksesta yksin ei kumpikaan pysty siitä luomaan yhtään mitään, vaan kumpainenkin vaikuttaa kaikkeen. Alusta asti täytyy pitää "puolensa", myöhemmin se on vaikeaa.
Eri asia on sitten se että ihmiset suhtautuvat kriiseihin ja vaikeuksiin eritavalla ja väsyneinä voi olla vaikeaa nähdä toisen puolta asiosta. Etenkin kun ihmisillä sisään rakennettuna taipumus nähdä aina muiden saavan parempaa ja itsensä joutuvan kovemmalle, vai kuinka moni on saanut vanhemmilta enemmän huomiota kuin sisarukset?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
tottakai parisuhteessa molemmilla on omat velvollisuutensa ja vastuunsa. Tässähän olikin kyse juuri siitä, etteivät miehet ota kantaakseen sitä omaa osuuttaan, vaan jättävät naisensa yksin kaiken keskelle ja painuvat omiin touhuihinsa, toiselta mitään kysymättä. Olettavat vain, että heillä on oikeus mennä ja tulla mielensä mukaan, vaimohan HALUAA olla vain kotona ja lasten kanssa....
Ja sillä aikaa vaimo katkeroituu ja väsyy ja voi huonosti koska häntä ei huomioida. Vaimo kyllä huomioi miehensä; leipoo herkkuja ja kokkaa lempiruokia, siivoaa ja pesee ja silittää miehen pyykit. Käy kaupassa ja hoitaa juoksevat asiat .. Mies kun ei ehdi, kun on työt ja harrastukset hoidettavana. Kyllä tämä aika yleistä minun mielestänikin on.

Jos mulle osoitit tuon kirjoituksesi, niin vastaanpa vielä. Sä et nyt tajunnut tekstiäni, minä protestoin tuollaista raakaa yleistämistä vastaan. Kyllä niitä sellaisiakin miehiä on, jotka tuon oman osuutensa vastuustaan kantavat! Ihan saletisti. Oma miehenikin kuuluu heihin. Itse asiassa omassa tuttavapiirissäni ei ole kellään tuollaista ap:n tai sinun kuvailemaasi parisuhdetta. Kyllä ne kummankin menot yhdessä sovitaan, samoin kuin koti ja lapset hoidetaan.

Ja mikäli on tuollaisessa tilanteessa kuin ap/sinä kuvailit, eikö naisen silloin kannata avata sanainen arkkunsa ja keskustella asiasta miehensä kanssa? Sen sijaan, että palvoo ja passaa miestä väsyneenä? Eivät ne asiat puhumatta parane. Ja toisekseen, miksi tuollaisen miehen kanssa ylipäätään sitten tekee enemmän kuin sen yhden lapsen (jos kerran arki lapsen jälkeen muuttuu tuollaiseksi)?

Yhteistyössä