parisuhdeihmettelyä

  • Viestiketjun aloittaja vanhanaikainenko ?
  • Ensimmäinen viesti
miks rakkaus tarvis lupa lapun :)

eiks se pappi muuten sano aina nyt teillä on lupa rakastaa toisianne..

Ihan aina, ennen avioliittoja on juhlittu rakkautta. Kai se on ainakin kohdallani, jotenkin "ilmoitus muille" me olemme päättäneet elää yhdessä, eksät älkööt vaivautuko :)

En ole kysellut lupia.. mutta en aio elää näinkään: se kellä onni on, se onnen kätkeköön... elän näin: olen onnnellinen olkaa tekin!
Siihen liittyy varmaankin se, että huvitti juhlia rakkautta, kun se vahinkokin tuli :heart:
Siis ihana esikoisemme..tuntui vaan että nyt on syy juhlia!
 
fsdfsd
Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30228584:
Ihan aina, ennen avioliittoja on juhlittu rakkautta. Kai se on ainakin kohdallani, jotenkin "ilmoitus muille" me olemme päättäneet elää yhdessä, eksät älkööt vaivautuko :)

En ole kysellut lupia.. mutta en aio elää näinkään: se kellä onni on, se onnen kätkeköön... elän näin: olen onnnellinen olkaa tekin!
Siihen liittyy varmaankin se, että huvitti juhlia rakkautta, kun se vahinkokin tuli :heart:
Siis ihana esikoisemme..tuntui vaan että nyt on syy juhlia!
onnen näyttäminen lisää onnea :) jos ei halua tummua . rakkautta voi juhlia joka päivä kyllä. ai se oli sulle vaan eksät elkää vaivautuko juttu ;D
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
mies1harm.
Ihmiset joko uhrautuu aivan liikaa suhteille tai luovuttaa aika helposti. Monet siis. Elämä pitää olla joko hattaraa tai synkkää eikä mitään siltä väliltä.

Tiettyjen asioiden pyhyys ja kunnioitus on syytä säilyttää. Vasta silloin jokin tuntuu joltain.
 
  • Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Mua häiritsee kihloissa olo ilman aikomusta mennä naimisiin siksi, että kihloissa ollaan sanan varsinaisessa merkityksessä tasan sillä hetkellä kun on yhdessä sovittu aikeesta mennä naimisiin. Mitenkään muuten ei mennä kihloihin. Yhtälailla mua sattuu päähän ihmiset (naiset) jotka on jo puolison kanssa sopineet että menevät naimisiin, ja sit hampaat irvessä vielä odottavat kosintaa eivätkä muka ole vielä kihloissa. Kihlausaika on aika siitä kun on sovittu että mennään naimiisin siihen että mennään. Ja vain sinä aikana ollaan kihloissa ja sinä aikana OLLAAN kihloissa, halusi tai ei.
Tosin perinteet muuttuvat ja koska kihlaus ei ole mikään virallinen tai juridinen sopimus, sitä voi käyttää aika lailla omiin tarkoituksiinsa ja tulkita miten tykkää.
 
zurp
Mulla ei oo mitään muuttuvia perinteitä vastaan, mutta kihlaus-sanalla on tasan yks merkitys, eikä homma toimi kauheen hyvin jos kaikki saa alkaa määritellä sellaisia sanoja tarkoittamaan just mitä tahtoo. Jos ei olla kerran kihloissa, ni miks pitää voida sanoa olevansa kihloissa?
 
Ken guru
Mulla ei oo mitään muuttuvia perinteitä vastaan, mutta kihlaus-sanalla on tasan yks merkitys, eikä homma toimi kauheen hyvin jos kaikki saa alkaa määritellä sellaisia sanoja tarkoittamaan just mitä tahtoo. Jos ei olla kerran kihloissa, ni miks pitää voida sanoa olevansa kihloissa?
Ehkä sulle sillä on yksi merkitys, kaikille muille ei. Kannattaa opetella ajattelemaan laajemmin asioista eikä jäädä jumiin yhteen laatikkoon.
 
Mulla ei oo mitään muuttuvia perinteitä vastaan, mutta kihlaus-sanalla on tasan yks merkitys, eikä homma toimi kauheen hyvin jos kaikki saa alkaa määritellä sellaisia sanoja tarkoittamaan just mitä tahtoo. Jos ei olla kerran kihloissa, ni miks pitää voida sanoa olevansa kihloissa?
Tarkentaisitko, mikä homma ei toimi kauheen hyvin? Kihlaus ei ole juridinen tai virallinen, ei sitä millään lailla valvota. Muille ihmisille lienee aika samantekevää, kuka on kihloissa ja millaisella ajatuksella - yhteiskunnan kannalta sillä ei ainakaan ole mitään väliä. Homma toimii silloin ihan kauheen hyvin, kun suhteen molemmat osapuolet ovat asiasta samaa mieltä. Sillä ei pitäisi olla mitään väliä, millaisia väärinkäsityksiä jonkun ulkopuolisen kanssa voi tulla.
 
"hmh"
No nykymeininki ja nykymeininki...

Olin yli kaksikymmentä vuotta avioliitossa, jossa rahat oli aina yhteiset. Niistä ei juuri edes puhuttu. Eikä niistä vuosikausiin puhuttukaan, mutta sitten kun toinen meistä perusti yrityksen ja sairastui kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, ja toinen meistä vaan kävi töissä ja kävi töissä ja rahoitti koko konkurssin, niin johan niistä sitten jossain vaiheessa oli pakko puhuakin. Ja sittenhän lopulta erottiinkin.

Btw olen viiskymmentävuotias, ja hyvin suuri osa ikäisistäni on jo ehtinyt tähän ikään erota, hyvin pitkistäkin suhteista. Ja yllätys yllätys: ne muutama jotka eivät ole eronneet ovat niitä, ehkäpä minun sukupolvessani jopa harvinaisuuksia, joilla on ollut aina selkeät raha-asiat: kummallakin omat rahat, ja jos ja kun rahat ovat olleet yhteiset, on silloinkin linjanvedot tehty avoimesti ja selkeästi. Nuorena tuo minustakin joskus kuulosti kylmältä hommalta. Mutta nepä ne on sitten vaan pysyneet yhdessä...
 
iu
Meillä on aina ollut periaatteessa omat rahat, ja yhteiset menot on maksettu "puoliksi". Siitä kuitenkin pidetään huoli, että molemmille jää tarpeeksi rahaa omille tärkeille jutuille, joten käytännössä se on maksanut enemmän, jolla on ollut siihen paremmin varaa. Tällä hetkellä se olen mä.

Toimii, kun molemmat tienaa enimmän osan aikaa suunnilleen yhtä paljon eikä kumpikaan oo mikään supertuhlari.

Kihloista: Me oltiin kihloissa (ilman mitään sen isompia suunnitelmia naimisiin menosta) 11 vuotta. Vihillä käytiin käytännön syistä (=lapset).
 
zurp
Miksi pitää olla kihloissa, jos ei ole kihloissa? Mitä se silloin tarkoittaa? Useimmille se edelleen tarkoittaa sitä että ollaan menossa naimisiin. Saako siis nykyään alkaa tosta vaan keksimään vakiintuneille käsitteille omia merkityksiä kun huvittaa? Tätä en tajua, mikä arvo sillä kihloissa ololla on?
 
"hmh"
Miksi pitää olla kihloissa, jos ei ole kihloissa? Mitä se silloin tarkoittaa? Useimmille se edelleen tarkoittaa sitä että ollaan menossa naimisiin. Saako siis nykyään alkaa tosta vaan keksimään vakiintuneille käsitteille omia merkityksiä kun huvittaa? Tätä en tajua, mikä arvo sillä kihloissa ololla on?
En ymmärrä kerta kaikkiaan mitä se muille kuuluu.

Pidän sormusta, koska mies haluaa minun pitävän sormusta, se on hänelle tärkeää. Naimisiin en tahdo, liian vaivalloista, enkä halua jakaa omaisuutta ja rahoja, kun kummallakin omat lapset ja yhteisiä ei hankita. Oloni on hyvä näin, joten olen rauhassa ikikihloissa ja annan sinun vaivata päätäsi.
 
Ken guru
Miksi pitää olla kihloissa, jos ei ole kihloissa? Mitä se silloin tarkoittaa? Useimmille se edelleen tarkoittaa sitä että ollaan menossa naimisiin. Saako siis nykyään alkaa tosta vaan keksimään vakiintuneille käsitteille omia merkityksiä kun huvittaa? Tätä en tajua, mikä arvo sillä kihloissa ololla on?
Mitä kellekin, toisille se kai on merkki että suhde on vähän syvempi kuin pelkkä seurustelu. Ei kaikki halua mennä naimisiin, vaikka kihloissa haluaa olla. Ihmiset vaan ajattelee eri tavalla. Voishan niille kihloille ilman tarkoitusta mennä avioon keksiä jonkun toisen nimen, tsihloissa olo :D.
 
iu
Miksi pitää olla kihloissa, jos ei ole kihloissa? Mitä se silloin tarkoittaa? Useimmille se edelleen tarkoittaa sitä että ollaan menossa naimisiin. Saako siis nykyään alkaa tosta vaan keksimään vakiintuneille käsitteille omia merkityksiä kun huvittaa? Tätä en tajua, mikä arvo sillä kihloissa ololla on?
Miksei saisi? Se voi tarkoittaa ihan sitä, mitä pari keskenään sopii. Meillä se tarkoitti, että ollaan yhdessä ihan vakavissamme, muita ei katsella ja elämä on yhteistä hamaan hautaan riippumatta papin aamenesta. (No ok, yhtenä yllykkeenä oli saada suvun mummot rauhoittumaan... :D )

Oisko niin, että ihan kaikkea ei sinunkaan tarvitse tässä maailmassa tajuta: riittää, että hyväksyt sen, että meitä on erilaisia. Relaa vähän, mukavampi elää kun ei ihan kaikesta tee itselleen ongelmaa. ;)
 
zurp
Se että käyttää sormusta, vakiintunutta ulkoista indikaattoria siitä ettei ole vapaa, on erittäin käytännöllistä ja täysin fine, mutta se on eri asia kuin kihloissa olo. Edelleen kysyn, miksi pitää voida sanoa olevansa jotain, mitä ei ole? Mitä se sitten enää merkitsee?

huom. Mun puolesta kukin saa olla missä tilassa on, en vain ymmärrä miksi pitää voida sanoa olevansa kihloissa, jos ei se merkitse itselle sitä, mitä kihloissa olo merkitsee.

mua siis vaan kiinnostaa, eikä nyt vielä ole keneltäkään kovin avaavaa vastausta herunut :)
 
Se että käyttää sormusta, vakiintunutta ulkoista indikaattoria siitä ettei ole vapaa, on erittäin käytännöllistä ja täysin fine, mutta se on eri asia kuin kihloissa olo. Edelleen kysyn, miksi pitää voida sanoa olevansa jotain, mitä ei ole? Mitä se sitten enää merkitsee?

huom. Mun puolesta kukin saa olla missä tilassa on, en vain ymmärrä miksi pitää voida sanoa olevansa kihloissa, jos ei se merkitse itselle sitä, mitä kihloissa olo merkitsee.

mua siis vaan kiinnostaa, eikä nyt vielä ole keneltäkään kovin avaavaa vastausta herunut :)
En ole itse ollut koskaan kihloissa, mutta voisin kuvitella, että ihmiset kokevat nykyisin kihloihin menon eri tavoin kuin mikä sen alkuperäinen merkitys on. Onhan avioliittokin muuttanut merkitystään - ennen se oli sukujen välinen kauppa, nykyisin kahden itsevaltaisen ihmisen liitto jossa useimmiten pääasiana rakkaus. Mikä ongelma se sitten on, jos jotkut ovat kihloissa aikomatta mennä naimisiin?
 
Miten te, joita kihlauksen muuttuminen häiritsee, koette tällaisen tilanteen - yksi kaverini meni kihloihin ja aikomus oli mennä naimisiin reilun vuoden kuluttua. Sittemmin tapahtui kaikenlaista (ei parisuhteeseen liittyvää, vaan esim. läheisen kuolema), jonka vuoksi häät siirtyivät ja lopulta kai jotenkin unohtuivat. Eli asia jäi roikkumaan. Ovatko he mielestänne kihloissa vai ei?
 

Yhteistyössä