Parisuhde... onko mitään enään tehtävissä kun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
suuren osan ajasta on vain ärtynyt olo. Ärsyttää toisen tekemiset ja tekemättä jättämiset. Jo valmiiksi olen koko ajan jonkinlaisella puolustuskannalla, tuntuu että toiselle nätisti puhuminen on hirmu vaikeaa välillä, vaikka mitään suurempaa riitaa ei olisikaan. Seksikään ei kiinnosta.

Onko joku kokenut samoja tunteita? en edes ymmärrä mistä tälläiset tunteet kumpuaa niin vahvana

kyllä mä uskon, että on tehtävissä jostain vielä.

mä lähtisin tossa tilanteessa sen puolisoni kanssa jonnekin minilomalle,pieneen irtiottoon arjesta ja miettisin sitä kautta.

Tottakai. Esim mulla on semmoinen peraatte että kun ollaan kerta naimisiin menty niin ei erota. Mutta puhuminen on se a ja o. Se että puhutaan, miksi tilanne on ajautunut tuohon pisteeseen. Ei kierrellä eikä kaarrella, vaan puhutaan. Ja pikkuhiljaa, ajan kanssa solmut aukeavat.

mä lähtisin tossa tilanteessa sen puolisoni kanssa jonnekin minilomalle,pieneen irtiottoon arjesta ja miettisin sitä kautta.

Mä taas suosittelisin omaa aikaa. Jos se puoliso ärsyttää ni turhaa sen kanssa on lähtee lomalle tappelemaan. Omaa aikaa, miettiä siellä mistä ärsytys johtuu. Oikeasti puolisosta vai jostain muusta. Onko väsymystä, stressiä tms. Ja ehkä siellä parin päivän minilomalla tuleekin omaa kultaa ikävä.

...koitapa höpötellä, että onkos sulla koskaan sellanen olo, ettei toisen seura aina ihan hirveesti kiinnosta / ookko huomannu ettei nyt mee ihan nappiin meillä...tästä meillä on pari kertaa aiheeseen eksytty "möllöttelyn" jälkeen.. Molemmat ovat olleet samaa mieltä, koitettu keksiä syytä ja todettu, et eipä se nyt ihmekään oo, että 17 vuoden jälkeen välillä toisen naama tympii :) Naureskeltu asialle ja aika nopsaan on asiat palanneet normaaleiksi... Olikos kolme ( vai kaks) tällästa ollu vuosien mittaan ( just oli yks lievempi itellä ennen juhannusta...) ja hyvin on klaarattu... Mieheksi itteni luokittelisin, kaks alle kouluikäistä lasta

On varmasti, pitäis vaan keksiä mitä se jokin ois... me ollaan oltu n. 10 vuotta yhdessä, ja oon viime aikoina ollu enemmän ja vähemmän kurkkuani myöten täynnä tota ukkoa :-O Pitäis miettiä, keskustella, ottaa aikaa yhdessä ja erikseen, mutta työt, opiskelut ja 2 alle kouluikäistä lasta + uusperhekuviot luo omat pikku haasteensa tähän.

Kun aikanaan aloitettiin yhdessä, sovittiin että tästä ei sitten erota. Helpommin sanottu kuin tehty, siltä tuntuu nyt!

Miten musta tuntuu et jokaisessa pitkässä parisuhteessa tulee tuon kaltaisia aikoja, puhumalla selviää ja aika auttaa. Ei elämän kuulukaan olla ruusunpunaista päivästä toiseen.

Juu, ei todellakaan ole mistään ruusunpunasta kyse enkä sellaista odotakkaan. Ihmetyttää vaan mistä omat tunteet kumpuaa.. yritin tässä miettiä niin selvää vastausta en kyllä keksi. Jotain pikkujuttuja, ehkä tämä on monen asian summa. Ehkä päällimmäisenä mulla on sellainen tunne etten halua päästää toista lähelle, jostain syystä. Tiuskaisen ennen kuin toinen ehtii... vaikka oma mies ei edes ole tiuskivaa tyyppiä. Ehkä se on loukannut mua pahemmin kuin ajattelin, vaikka tarkoituksensa ei ole ollut loukata.

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;26726583:
Kannattaisi käydä lääkärissä sillä tuohan on yksi selvä masennuksen oire.

:O en kyllä yhtään ole ajatellut olevani masentunut. Ennemminkin olen hyvin tyytyväinen elämääni muilta osin, tämä on ainoa osa-alue joka tökkii.

Kyllä sellaisesta voi selvitä, jos vaan kylliksi tahtoo. Parisuhteessa tulee väliin aikoja, jolloin suurin rakkaudenosistus on se, että vaivoin sietää toisen hammasharjan samassa kylppärissä.

Mutta ei sellaisesta ärtymyksen kehästä hetkessä vapaudu, vaan se vaatii työtä ja tahtoa.
Asioiden käsittelyä itsekeen ja asioiden käsittelyä toisen kanssa ( jälkimmäinen on toki hankalampaa, jos toinen ei koe sitä mitenkään tarpeelliseksi)

Joskus ärtymysvaiheissa, sitä sokeutuu omalle ärtymykselleen ja alkaa nähdä kumppaninsa kaiken ärtymyksen syynä/ aiheuttajana, vaikka taustalla voisikin olla ns, oma henkinen kriisi.

Ärtymystä saa purettua ottamalla itselleen omaa aikaa, tekemällä jotakin josta itse nauttii
ja kokoavansa itseään kasaan sillä tavoin. Ja oivaltamalla sen, ettei se puoliso ole vastuussa sinun onnestasi. Vaan avain onnellisuuteen sinun tulee kuitenkin tavallaan löytää itsestäsi. Ja toinen ei voi vastata kaikkiin tarpeisiisi. Tämä on ollut vaikeimipia läksyjä minun aikoinaan oppia, mutta kun sen oivalsi, oli se melki vapauttava kokemus.

Kun saa vähän aikaa koota itseään, olisi hyvä saada myös yhteistä aikaa ja pyrkiä löytämään sellaisai asioita, jotka olisivat molemmille mielekkäitä, olkoonkin että joutuisi välillä myös joustamaan ja tekemään komprpmiseeja.

Lisäksi ihan rehellinen asioiden listaus auttaa, mikä toisessa ärsyttää ja ennenkaikkea se, mikä toisessa on hyvää.
Joskus arjen keskellä ne hyvät asiat unohtuvat.

Ehkä joillaikin parisuhde on jatkuvasti ihanaa ja onnellista. Itse en elä sellaisessa.
Mutta tähän asti ainakin lopulta tahto rakastaa on pitänyt suhdetta kasassa. Tahto, silloin kun itse rakkauden tunne on ollut kovin vähäistä.

Ja vaikeat ärtyneet ajat ovat vaihtuneet parempiin. Tullakseen sitten taas uudelleen eteen
.. mutta toistaiseksi niistä on selvitty.

Ja uskon, että selviätte tekin, jos haluatte.
Voimia se kysyy ja aikaa, mutta se saattaa olla sen arvoista:hug:

enkä enää yritä korjata typoja, kun korjaan ne väärin.

Rak-kau-den-o-soi-tus... piti lukeman

Viimeksi muokattu:
Meilläkin on arki vähän väliä kamalaa vääntöä, mutta kun lähdetään kahdestaa jonnekkin pienelle reissulle. Niin johan jaksaa arki taas maistua, vähän aikaa.:D

tuttu tunne. ollaan oltu naimisissa yli kymmenen vuotta. suhde ei ole ollut kovinkaan ruusuinen. nyt mulle on tullut viimeisen puolen vuoden aikana totaalinen kyllästyminen mieheen, enkä tiedä haluanko edes muutosta siihen... siitä olen huolissani. olen tyytymätön parisuhteeseen, olemme etäisiä, ja joudun kantamaan 90% vastuun perheemme asioista, kotitöistä ym. mies ei tee eikä sitä kiinnosta... mulla ei ole mitään helliä tunteita miestä kohtaan ja erittäin usein tuntuu ettö olis vaan parempi ilman sitä :(

asiaa pahentaa vaan se, että olen vähän ihastunut toiseen mieheen. Korostan ettei mitään ole tapahtunut hänen kanssaan sanallisesti eikä fyysisesti mutta se tunne.... viimeksi kun kohtasin hänet, en uskaltanut katsoa kunnolla silmiin, koska se tuntuu mahan pohjassa asti...

en tiedä, kai vaan tyydyn pitämään kulissit yllä ja itken sitten joskus vanhana, miksi en uskaltanut tehdä ratkaisuja...

Yhteistyössä