Pari kysymystä raskautumisesta

Olen tässä pohtinut, että kuinka paljon alkoholi vaikuttaa raskauden alkamiseen? Alkon käyttöni on maksimissaan 1-2 siideriä 2-3 kertaa viikossa, nyt raskauden yrityksen aikaan olen jättänyt kaiken pois ovulaatiosta menkkojen alkamiseen asti. Onko tuollaisella alkon määrällä merkitystä kiinnittymiseen ym? Kuinka paljon miehen alkon käyttö ja tupakointi loppupeleissä vaikuttaa siemennesteen laatuun? Missä ja milloin siemenneste on syytä tutkia, jos lasta ei ala kuulua?

Sitten olen miettinyt että näkyykö PCO ja muut raskautumista vaikeuttavat seikat labroissa, vai pitääkö ultrata munasarjat nähdäkseen ovulaatio-ongelmat ja PCO? Minulta otettiin epäsäännöllisen kierron vuoksi labroja, jotka olivat viitearvoissa joten ei sitten muuta tutkittukaan. Pitäisikö olla vailla ultrausta, jos raskautta ei ala kuulua? Jätimme ehkäisyn pois joulukuun alussa. Minulla on ylipainoa (163cm/93kg), joten varmaan sekin vaikuttaa siihen ettei ole vielä tärpännyt.. Tosin vasta kerran olemme harrastaneet seksiä "oikeana päivävä" oviksen aikaan, eli ei varmaan kannata vielä alkaa lapsettomuusasiaa miettiä!

-Nallu
 
Hei "nallu"!

kiitos kysymyksestäsi.

On kovin vaikea arvioida mikä kenelläkin on se määrä alkoholia mikä vaikuttaa raskautumiseen sekä miehen että naisen puoleta. Juuri siksi yleensä ohjeistetaan sitä välttämään tai ainakin vähentämään raskautta yrittäessä. En kuitenkaan usko, että satunnainen tai tuo mainitsemasi 1-2 annosta pari kertaa viikossa vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Tupakointi sen sijaan voi vaikuttaa merkittävästi siemennesteen laatuun, joten sitä olisi hyvä vähentää reilusti ellei sitten pysty kunnolla lopettamaan. Sekä alkoholin että tupakan vaikutus siemennesteeseen selviää oikeastaan vain tutkimalla sitä, aluksi kannattaa olla yhteydessä joko oman alueen sairaalaan perhesuunnittelupoliklinikalle tai suoraan lapsettomuusklinkaan.

PCO diagnoosiin vaaditaan kyllä myös ultraäänilöydös poikkeavien labrojen lisäksi. Yleisesti lapsettomuuden syiden selvityksiin kuuluu kyllä myös oleellisena osana ultraäänitutkimukset.
Kehoittaisin teitä hakeutumaan tarkempiin tutkimuksiin kun noin puoli vuotta raskausyritystä on takana. Tietysti jos kuukautiskiertosi on todella epäsäännöllinen, kannattaa tähän hankkia mahdollisimman pian apua, jotta raskaaksi tuleminen mahdollistuu.

Onnea matkaan!
 

Yhteistyössä