Pari erilaista kysymystä synnytyksestä... :))

  • Viestiketjun aloittaja mietin vaan...
  • Ensimmäinen viesti
mietin vaan...
Eli itsellä alkaa synnytyksen aika lähestyä kohta puolin ja sitten näitä erikoisia kysymyksiä alkaa tulla mieleen. :)

1. millaisessa asennossa synnytit?
2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?

Kiitti jos vaivaudutte vastaamaan..
Ihan voi vapaasti omin sanoin kertoa omista kokemuksista.
Ja en tahdo mitään kommentteja tyyliin "synnytys on luonnollinen tapahtuma, mikään ei ole noloa.."
Tiedän, että siinä voi sattuu mitä vaan, mutta silti haluisin kuulla erilaisia tapahtumia synnytyksistä, niin hauskoja, noloja kuin "normaalejakin" juttuja.. :)
 
Oon aina synnyttänyt pöydällä. Kahdessa ekassa oli ne jalkatuet, kolmannessa otin vaan ite klassisesti sukanvarsista kiinni. Ekassa epiduraali joka ei toiminu, tokassa en ehtiny mitään, kolmannessa epiduraali joka toimi. Kolmannessa aloitettiin kuumavesipullolla toi kivunlievitys mutta sitten kun tartti laittaa oksitosiinitippa ja sitä sitten nostivat annosta nopeassa tahdissa niin lopulta supistukset oli niin pahoja, ettei kohdunkaulan tilanne edennyt minnekään kipujen tähden. Epiduraalin avulla päästiin aika nopeasti loppuun kun pystyin rentoutumaan. Oon aika kovaääninen synnyttäjä, vikassa varsinkin huusin kun olin jo auki mutta kätilöpulan takia ei saanut ponnistaa.
 
"heidi"
1) ekan puoli-istuvassa eli se tavallisin. Tokan synnytyksessä kokeilin kyljellään ja se oli minusta hyvä. Kokeilin myös polvillaan mutta ei ollu hyvä mulle.

2) Ekassa epiduraali, tokassa ehdin saada vain aqua-rakkulat ja ilokaasua.
3) No jos sitä noloksi voi laskea, niin kyllä molemmissa synnytyksissä on tullut myös kakka, vaikkei sillä siinä vaiheessa ole mitään merkitystä. Eikä kätilö ees sano siitä, hyvin vähäeleisesti hoitaa vaan asian.
 
"Vieras."
Eli itsellä alkaa synnytyksen aika lähestyä kohta puolin ja sitten näitä erikoisia kysymyksiä alkaa tulla mieleen. :)

1. millaisessa asennossa synnytit?
2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?
1. Puolimakuulla. ( vai puoli-istumalla..:D)
2. Epiduraalin.
3. Epiduraalin aiheutti kutiamisen ja voi hyvä luoja sitä kutiamista. Ponnistin ja raavin päänahkaa. Saattoi olla aika koominen näky.:) mutta kipua en tuntenu, joten mitä "pienestä" kutiamisesta..
 
"vierailija"
1. Täällä sai synnyttää vain puoli-istuvassa. En tiedä onko muuttunut 8 v aikana käytäntö.
2. Ekassa epiduraali, toisessa spinaali joka auttoi todella hyvin
3. -
 
Lailalai
1. Ennen epiduraalin saamista hilluin pystyasennossa ympäri salia, mulla supistukset tuntuivat jostain syystä peräsuolessa, ja se kipu oli sellainen kuin joku puukottaisi persaukseen :p Sen takia istuminen ja selälläänkin makaaminen tuntui ikävältä. Ponnistusvaiheessa olin aluksi nelinkontin, lopuksi siinä "perinteisessä" puoli-istuvassa asennossa kätilön käskystä kun vauva tulikin virheellisessä tarjonnassa, pää kohti kattoa, ja ponnistusvaihe pitkittyi jonka johdosta vauvan vointi alkoi olla huono.

2. Olin tulikuumassa suihkussa niin kauan kuin supistuksilta kestin. Sitten supistus "jäi päälle" eli ei lauennut enää ollenkaan, ja pyysin epiduraalia. Kätilön suosituksest kokeilin ilokaasua kuitenkin ensin, mutta oksensin heti ensimmäisen henkäyksen jälkeen. Sitten laitettiin epiduraali. Ennen ponnistusvaihetta lääkäri tuli muistaakseni laittamaan vielä häpyhermopuudutuksen tms. En sitä edes itse pyytänyt, en kyllä myöskään kieltänyt sitä laittamasta.

3. Ponnistusvaihe kesti ja kesti, kätilö huusi että ponnista niin tulee vauva! Karjuin (kuulemma) naama punaisena takaisin että "Ei sieltä tule kuin pelkkää paskaaaaa!" :D itse en tätä edes muista :D
 
1. millaisessa asennossa synnytit?
Puoli-istuvassa molemmilla kerroilla

2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
Ekassa ilokaasu + epiduraali, toisessa ei mitään

3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?
Ei muuta kuin että kakka tuli molemmilla kerroilla. Toisella kerralla sanoinkin että nyt tulee p*ska ja kätilö tuumas vaan "tiedäthän sä sen sanonnan; ei lasta ilman p*skaa" (mun mielestä se on kyllä Ei lasta eikä p*skaa) :D
 
mietin vaan...
kiitti vastanneille.. lisää vaan :)

Tää ns. kysely auttaa ehkä mua ymmärtämään, että tosiaan kaikki on normaalia ja ne kätilöt on nähneet ja kuulleet varmaan kaikkea maan ja taivaan väliltä..
mutta silti välillä mietin, että mitenkähän sitä itse reagoi jos möläyttää jotain tyhmää tai tekee jotain hullua kesken kaiken.. :D
osaan kyllä nauraa myös itselleni, mutta silti ..:D
 
hjok
Molemmat lapset siinä puoli-istuvassa asennossa ja sukanvarsista kiinni pitäen. Ekassa epiduraali ehti vaikuttaa ennen lapsen syntymää.. Tokassa ei. Ilokaasu oli ihan huippua!! Helpotti kipua, mutta kyllä minä puhuin sekoja.. Jankutin "pupu pomppii pupu pomppii" kun se kuulosti niin hassulta ja ilmoitin miehelle, ettei hän tule ikinä saamaan seksiä ja että kakat tuli (ja nauramaan päälle) ja ja ja... kyllä minä huusinkin välillä varsinkin kuopusta tehdessä kun avauduin 4 cm -> 10 cm parissakymmenessä minuutissa ja sitten 5 minuuttia ponnistusvaihetta kun vauva oli ulkona. Se oli kauheaa!

Minä ap luulen, että niin pitkään kun et lyö, potki tai yritä käydä kätilön kimppuun niin kätilölle on ihan sama mitä höpiset, ulvot tai karjut. Pitäähän niillekin olla jotain hauskaa puheen aihetta kahvitauoille ;) Ota rennosti.. Synnyttäminen on hommana ihan perseestä, mutta ilmeisesti sen verran siedettävää, että minäkin olen saanut kaksi lasta. :D
 
......
kiitti vastanneille.. lisää vaan :)

Tää ns. kysely auttaa ehkä mua ymmärtämään, että tosiaan kaikki on normaalia ja ne kätilöt on nähneet ja kuulleet varmaan kaikkea maan ja taivaan väliltä..
mutta silti välillä mietin, että mitenkähän sitä itse reagoi jos möläyttää jotain tyhmää tai tekee jotain hullua kesken kaiken.. :D
osaan kyllä nauraa myös itselleni, mutta silti ..:D
Älä huoli, kun sulla on tilanne päällä et todellakaan mieti teetkö jotain hullua tai noloa :D Jälkeenpäin ehkä jos muistat tai joki muistuttaa, mut silloin kyl on ihan muut asiat mielessä ja halu saada vauva pihalle
 
Molemmat lapset tulleet puoli-istuvassa asennossa ja kivunlievityksinä ilokaasu ja epiduraali. Molemmissa tuli vähän kakkaa ja kummallakin kerralla siitä vienosti totesin niin olivat, että "eikä tullut mitään" ja paperilla pyyhkäisivät pois. En vieläkään ymmärrä miksi huijaavat tuosta noin (tiedän kyllä että sitä tuli), mutta kaksi eri kätilöä eri sairaaloissa ja kumpikin teki noin. Erikoista :)
 
hahaa
3. Ponnistusvaihe kesti ja kesti, kätilö huusi että ponnista niin tulee vauva! Karjuin (kuulemma) naama punaisena takaisin että "Ei sieltä tule kuin pelkkää paskaaaaa!" :D itse en tätä edes muista :D
Mulla sama, kätilö sanoi että pää näkyy jo, ponnista reilusti mutta mä tiesin ja tunsin että kakkaa tulee niin sanoin että en ponnista kun tulee pelkkää pas*aa.. Kyl se lapsikin tuli mut ois varmaan tullu nopeempaa kun ois vaan ponnistanu välittämättä siitä kakasta.
 
"Vierailija"
[QUOTE="Mie";29607487]Ponnistus ekalla kerralla puoli-istuvassa, tokalla seisaallaan. Ei kivunlievityksiä kummallakaan kerralla. Ja kakka tuli, mutta ei kai se niin outoa ole, toivottavasti...[/QUOTE]

Mä tein suolentyjennyksen peräsuiskeella jo kotona kun supistukset alkoi. Sitä en kyllä tiennytkään, että virtsarakkokin pitäisi olla tyhjä, sillä kun en saanut supistuksilta pissattua ennen ponnistamisen alottamista niin mut katetroitiin.
 
"Tipi"
Viimenen viidestä synnytyksestä: huippu kätilö, lämpöpussi, ilokaasu, spinaali. Ei sattunut YHTÄÄN, olo oli kuninkaallinen. Synnytyksen puolesta voisin mennä heti huomenna uudestaan, sääli et meillä on lapsiluku täynnä!!! Huippu kokemus. Aikaisemmatkin on menny ihan jees mut mulla oikeesti oli viimesellä kerralla salissa hauskaa, uskokaa tai älkää. Soisin kaikille samanlaisen kokemuksen!!! selällään synnytin...hieno poika tuli!
 
  • Tykkää
Reactions: D-mamma
"jippuli"
Myös minä olen kaikesta kakkaamisesta huolimatta tykännyt synnyttämisestä, voisin synnyttää kolmannenkin kerran koska vaan. Vaikkakin ehkä se vain johtuu siitä euforisesta tunteesta kun tuntee kuinka se pää on syntynyt ja se lapsi tulee ulos ja sen saa rinnalle. Sitä tunnetta ei tässä maailmassa voi mikään koskaan voittaa!!
 
"mmm"
1. millaisessa asennossa synnytit?
Pöydällä puoli-istuvassa.. tai jotain sinne päin.

2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
Epiduraali x 2 ja ilokaasu, joka ei auttanut mitään. Muuten sitten olin alussa kuumassa suihkussa kotona, huusin, hakkasin varpaita lattiaan (tää oli outoa), vikisin, kiljuin ja revin kai hiuksia tai jotain sellaista.

3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?
Kakkasin, mutta en todellakaan siinä tuskassa sitä huomannut, mies sanoi jälkikäteen asiasta. No, minä kiroilin ja pyytelin sitä kauheesti anteeksi koko ajan, mikä oli tosi koomista. Itseasiassa pyytelin kaikkea koko ajan anteeksi (että valitin, että huusin, että oli vaikeaa jne.) Sitten kysyin lopussa, että saako kiroilla ja ihana kätilö sanoi "siitä vaan" ja sitten sitä aika reilusti huusin kai v***a ihan kunnolla (enkä pyytänyt anteeksi).
Koomista oli myös se, että vauva jo jutteli, kun hän oli vasta puoliksi ulkona :).
 
"Mie"
[QUOTE="Vierailija";29607505]Mä tein suolentyjennyksen peräsuiskeella jo kotona kun supistukset alkoi. Sitä en kyllä tiennytkään, että virtsarakkokin pitäisi olla tyhjä, sillä kun en saanut supistuksilta pissattua ennen ponnistamisen alottamista niin mut katetroitiin.[/QUOTE]

Argh, mitä toimenpiteitä! Ei mulle onneksi kukaan mitään tuommoisia ehdotellut.
 
1. millaisessa asennossa synnytit?
- eka: tarkoitus oli puoli-istuvassa, mut lopulta leikattiin
- toka: puoli-istuvassa
2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
- joo epiduraalin molemmista, ekasta nukutettiin lopuks hätäsektioon
3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?
- ei muuta kuin se, että kun ekasta tuli sairaalasängylle lapsivesi, niin luulin ihan oikeesti, että olin pissanu housuun ja olin ihan nolona :ashamed: ;)
 
1. millaisessa asennossa synnytit?
Kaikki neljä puoli-istuvassa asennossa siinä pedillä jalat koukussa. On ollu mulle paras asento, vaikka pari innokasta kätilöä onkin yrittänyt jos jonkinlaista jakkaraa ja konttausasentoa tyrkyttää.

2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
- Ekan kanssa epiduraalin
- Tokan kanssa lämpimän kauratyynyt ja mehulasin, muuta ei ehtinyt (no, ilokaasua olisin ehtinyt, mutta oksennan siitä välittömästi, joten en huolinut.)
- Kolmannesta spinaalin
- Neljännestä ei taas ehtiny mitään.

3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?

- Jälkeenpäin olen sitä tokaa synnytystä vähän hymyillyt. Anestesialääkäri kurkkasi ovesta siinä vaiheessa kun muksulla oli pää pihalla, kysyen, että "täälläkö sitä puudutusta tarvittiin". Ei sitä sit enää tarvittu.
Tosin sillä hetkellä ei paljon naurattanut, lähinnä v*tutti.

Ei kai noissa muissa mitään sen ihmeempää noloa tai hassua ole sattunut...
 
J-t harmaana
Poikkipöydällä olen synnyttänyt molemmat alakautta syntyneet. eli selinmakuulla

Lääkityksenä on ollu alussa Petidin, sitte ilokaasu ja lopulta epiduraali.

Kaks sektiota myös tehty, ja tää jälkimmäinen oli sellanen kokemus, että ihme ettei musta tullu narkkaria... Heti sektion jälkeen lakkas vasemmalta puolelta puudute ja sitte sain niin hemmetisti erilaisia lääkkeitä ettei mitään järkeä.... Kuusi tuntia olin heräämössä enneku kivut saatiin hallintaan....
 
Näin minulla
Eli itsellä alkaa synnytyksen aika lähestyä kohta puolin ja sitten näitä erikoisia kysymyksiä alkaa tulla mieleen. :)

1. millaisessa asennossa synnytit?
2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä?
3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana?

Kiitti jos vaivaudutte vastaamaan..
Ihan voi vapaasti omin sanoin kertoa omista kokemuksista.
Ja en tahdo mitään kommentteja tyyliin "synnytys on luonnollinen tapahtuma, mikään ei ole noloa.."
Tiedän, että siinä voi sattuu mitä vaan, mutta silti haluisin kuulla erilaisia tapahtumia synnytyksistä, niin hauskoja, noloja kuin "normaalejakin" juttuja.. :)
1. Olin ensin maaten kyljelläni, mutta homma ei oikein edennyt ollenkaan. Olivat jo harkitsemassa keisarinleikkausta jne., kunnes kätilö päätti, että kokeillaanpas synnytysjakkaraa, ja heti jakkaralle noustuani kaikki toimi NIIN paljon paremmin, ja vauva oli ulkona parin minuutin sisällä. Suosittelen! Sängssä maatessani en mitenkään saanut tarpeeksi voimaa ponnistuksiin, koko juttu tuntui täysin toivottomalta.

2. Ei ollut mitään kipulääkkeitä, ei edes ilokaasua. Oli mielestäni todella hyvin kestettävä kokemus, en giedä sitten, ehkä en vain koe kipua niin pahasti?

3. Ei oikeastaan. Synnytyksen jälkeen oli hauska, kun minua ommeltiin noin tunnin ajan, ja kaksi kätilöä oli jalkovälissä, ja katselivat värkkiäni, keskustelivat siitä ja hymyilivät. Synnytin ulkomailla.
 
Ensimmäisen synnytin ilokaasun ja epiduraalin voimin selälleen. Olin ilokaasusta pölyssä ja lapsi keskonen ja sokerivauva joten hänet kiikutettiin heti teholle. Kun tajusin mitä tapahtuu näin kätilön esittävän minulle möykkyä sanoen " katsos mikä täällä on" itkin ihan hysteerisenä miksi lapsi on sininen möykky ja onko se kuollut. Kätilöllä oli istukka kädessään..

Toisen tein ilokaasun voimin ( sopii minulle hyvin) selälleen. Isä meinasi pyörtyä ja vei hoitajien täyden huomion..
 
joku muu
1. millaisessa asennossa synnytit? Siinä "perinteisessä" selällään jalat koukussa. En pystnyt kivuilta enää liikkumaan/pitämään itseäni pystyssä, mikään muu asento ei olisi onnistunut

2. otitko mitä puudutuksia tai kipulääkkeitä? Ilokaasua. muute ei kerennyt kun oli niin vauhdikkasti etenevä avautuminen. Olikaasumaski olikin muuten aivan loistava äänenvaimennin

3. sattuiko mitään "noloa" tai hassua synnytyksen aikana? Minua nolotti se, miten kipu miinut lamaannutti. En voinut yhtäkkiä kivulta liikkua/puhua/ajatella. Ponnistusvaiheessa en ehtinyt enää nolostella mitään koska olin puoliksi jo jossain ihan muualla kuin siinä ajassa/paikassa. Osastolla synnytyksen jälkeen nolotti, jos hetkeen en ollut kerennyt/jaksanut käydä alapesulla/vaihtaa sidettä ja hoitajat tulikin kierrokselle "painamaan vatsaa" tai muuten alapäätarkistukselle.
 
"hmm"
1. Synnytin sängyllä kontillaan/polvillaan kunnes käskettiin sikiön sykkeiden takia kyljelleen.

2. Otin ilokaasua, jota ei ponnistaessa saanut enää käyttää.

3. Noloa oli ehkä kakan pyyhintä, jonka kätilöt hoitivat niin vaivihkaa, ettei mies edes huomannut. Hassua oli, kun todella hyvännäköinen mies tuli laittamaan puudutteet tikkauksen ajaksi ja pyöri alapään puolella testaamassa puudutteen tehoa. Minä siinä tuumailin, että miltähän mahtaa rööri näyttää.
 

Yhteistyössä