Parhaat reseptit luumuista?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KiiajaVille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KiiajaVille

Aktiivinen jäsen
21.05.2008
9 667
1
36
Heippa!
Luumusato oli kohtalaisen runsas tänä syksynä, mutta mitä ihmettä niistä voisi tehdä?
Ei tuota määrää kerkeä syömäänkään ennenkuin menee huonoksi.

Viimevuonna yritettiin luumusosetta mutta eihän siitä mitään tullut :x

 
Aattelin kokeilla tämmöstä, tosin ei verota luumuvuorta kuin 8-10 luumun verran :D

Pohja
100g margariinia
3dl vehnäjauhoja
1dl ruisjauhoja
1tl leivinjauhetta
1/2dl fariinisokeria
1 kananmuna
tarvittaessa 1-2 rkl kylmää vettä

Täyte
8-10 luumua viipaloituna
200g ranskankermaa
reilu 1dl fariinisokeria
1/2 tl kanelia (voi jättää pois)
2 kananmunaa

Pinnalle mantelilastuja

Nypi kuivat ainekset ja rasva murumaiseksi seokseksi.
Lisää kananmuna (ja tarvittaessa hiukan vettä) ja sekoita taikina tasaiseksi.
Painele taikina piirakkavuoan pohjale ja reunoille.
Nosta hetkeksi jääkaappiin.

Laita viipaloidut luumut taikinan päälle vuokaan.
Sekoita täytteen muut aineet tasaiseksi seokseksi ja kaada luumujen päälle vuokaan.
Ripottele pinnalle mantelilastuja ja paista 200 alimmalla tasolla n. 1/2 tuntia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Naapurin mummo toi pari päivää sitten ämpärillisen luumuja.Vein ne omalle äidille :ashamed: Hänellä kun on mehumaija.Niistä tulee hyvää mehua :p

Pelkästäänkö luumuja?
Tämä kuulostaisi kaikista yksinkertaisimmalta. Postaako äitisi kivet ennen mehustamista?
 
Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
Alkuperäinen kirjoittaja mamatsu:
Naapurin mummo toi pari päivää sitten ämpärillisen luumuja.Vein ne omalle äidille :ashamed: Hänellä kun on mehumaija.Niistä tulee hyvää mehua :p

Pelkästäänkö luumuja?
Tämä kuulostaisi kaikista yksinkertaisimmalta. Postaako äitisi kivet ennen mehustamista?

Ei tarvi poistaa kiviä, nehän jää sinne siiviläosaan. Meillä on yksi luumupuu, josta tulee syötyä tuoreeltaan vain murto-osa luumuja. Mehua olen tehnyt niistä usana vuonna.
 

Similar threads

Yhteistyössä