"Paras" vaunumerkki?

Mulle Emmaljungan rattaat ja vaunut on olleet ne parhaimmat juuri tuon lapsen istuin ja makuukorkeuden puolesta. Olen itse myös 180 cm pitkä ja se miten alas laitan vauvan makoilemaan on hyvin tärkeetä. Teutonian rattaita mietittiin esikoiselle mutta juuri tuo makuukorkeus oli liian matala. Esikoisella oli sitten ihan vaunut ja kuomurattaat ja tää ratkaisu tuntui parhaalta. Nyt kokeilen yhdistelmiä. Kantokassilla kun vauvan laittaa rattaisiin makoilemaan ei selkä rasitu niin paljon. City Crossissa mun mielestä vaunukoppa tulee liian alas, jolloin vauvan laittaminen makuulle ottaa juuri väärässä kulmassa selkään, mutta menen vielä mittailemaan ja katselemaan.
 
Asun ulkomailla ja katukuvassa 90% vaunuista nakyy olevan joko Bugaboo http://www.bugaboo.nl/ tai Stokke http://www.stokke.com/product.asp? p=Xplory&la=FI&na=FI&div=C merkkisia. Hintaa molemmilla yhdistelmilla on 800 euron verran, mutta suosio nakyy olevan silti kova. Itse aijon ostaa Stokke-vaunut, jotka ovat ainoat korkeammat vaunut missa lapsi kasvaessaan on ylempana kun katutasossa ja voi seurata elamaa pakokaasutason ylapuolelta...
 
Kun esikoinen syntyi v. 2002, halusin silloin Teutoniat. (Y2K:t) pehmeällä kantokassilla.
Olivat vauvalla tosi kivat, mutta jo ennen vuoden ikää halusin kevyemmät menopelit. Ostettiin sitten Quinny Freestylet, jotka olivatkin superhyvät, ainoa miinus oli tosi iso leveysmitta.

Nyt maaliskuussa syntyvälle vauvalle päätettiin hommata semmoset kärryt, jotka menis ihan alusta loppuun asti, eikä tarttis välttämättä ostaa edes matkarattaita.
Bugaboot on mun mielestä aivan ihanat, mutta sairaan hintaset 880,-. Löydettiin sitten semmonen merkki kuin I´coo ja ollaankin nyt tilattu Pocco Cityt. Hinta oli huomattavasti edullisempi kuin Bugojen, mutta vaikuttivat tosi näppäriltä. Mahtuvat lisäksi vanhanmallisten raitiovaunujen ovista sisään, mikä on hyvä juttu kun kuljen paljon keskustassa.
http://www.hauck-group.de/en/detail.asp?PLID=4&BID=44&KID=1&HID=2&UID=253&DID=398&ARTNR=327043
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvaemo:
Nyt maaliskuussa syntyvälle vauvalle päätettiin hommata semmoset kärryt, jotka menis ihan alusta loppuun asti, eikä tarttis välttämättä ostaa edes matkarattaita.
Meillä oli yhtenä ostokriteerinä juurikin tuo, ettei tarvitse hankkia monia erillisiä menopelejä, vaan tarkoitus olisi pärjätä noilla yksillä. Siksi siis Teutonian Spirit S3:t.
 
"Joku tais väittää, että Briot on korkeat! Ei ainakaan nuo meijän Brio Novat oo... Mieluumminki liian matalat mitä korkeat. Saa olla aika lyhyt ihminen, jos nuo on liian korkeat. Meillä ainakin tuota työntöaisan korkeutta pystyy säätää alemmaks tai korkeemmaks, oman pituuden mukaan."

Pakko kommentoida tota Napsuhin87 kirjoitusta kun niin harvalta jää huomaamatta että Brio novassa tai wavessa saa istuin/kantokoppa osat kahteen eri korkeuteen, tehtaalla ne laitetaan matalampaan asentoon. Neljä ruuvia auki ja nosto ylmepiin reikiin niin vauvaa on helpompi nostella ja laittaa vaunuihin.

Kuten varmaan kaikki huomas niin täällä on yks Brioihin kiintynyt, itsellä ei kokemusta emmaljungista mutta kaverillani oli sellaiset perusmallit ja ne on ainakin kestänyt hyvin kahden lapsen ajan. Itse kuitenki tykkäsin enemmän lykätä meidän brioja kun niitä kaverin emmaljungia. Uskon silti et on aika samalla tasolla laadun suhteen. Meillä ekalla vauvalla on 2003 vuosimallin Ora urbanit, mut en ollu niihin tyytyväinen kun kaikki kankaiden kanttauksen virtty tosi nopeesti vaikka ei koskaan ollut suorassa auringonpaisteessa ja sit selkänoja oli kaks kertaa takuukorjaukses, Muuten oli kyllä ihan kevyet lykätä jne. Sit toiselle ostin Brio novat joissa oli heittoaisa sekä teleskooppiaisa, oon ollu kyl tosi tyytyväinen heittoaisa on tosi kätevä aurinkoisella ja tuulisella ilmalla ja teleskooppiaisan saa tarpeeksi korkealle pitkällekin työntäjälle, eikä se ala klempata niinkuin monet nappiaisalliset rattaat. Briojen kankaat on ollu myös helppo pitää puhtaana pyyhkimällä kun ovat sellaista liukaspintaista elikkä pitää pienen tihkusateenkin. Nyt kolmannelle tulokkaalle ostin taas brio wavet (samalla rungolla kun novatkin olivat) käytettynä kylläkin kun löysin mieleiseni värin.

Matkarattaina meillä on Teutonia timmyt ja nekin on kyllä tosi mahtavat ja laadukkaat eikä mitään moitetta niistäkään taitavat olla ainoat tälläiset pienet ratasmalliset, jossa selkänoja kääntyy täysin makuuasentoon eli vauvakin voi niissä matkustaa.
 
mää en jaksa lukea kaikki aikasempia. mutta mitä haluat rattailta?
-tarviiko mahtua hyvin autoon, jaksatko itse niitä sinne nostella, kuin pieneks menee
-käytkö rattailla hakemassa viikon ruuat ja vaipat kaupasta eli millainen tavarakori
-haluatko duo-yhdistelmät missä on koppa ja ratasosa erikseen, on sille toiselle osalle fiksu säilytystila sillävälin kun sitä ei tarvitse
-haluatko kääntyviä pyöriä, joggerit vai tavalliset nelipyöräiset
-aiotteko myöhemmin käyttää kenties samoja rattaita jos olette suunnittelemassa lisää lapsia (jos olette, saako näihin seisomalautaa?)
-millaisessa maastossa ulkoilette, aurataanko ties usein, menettekö lenkkipolkuja vai ostoskeskuksissa enemmän
-onko talossa hissi, että mahtuuko vaunut sinne (vanhojen kerrostalojen hisseiin ei monet mahdu..)
-saako aisan säädettyä sopivasti (teleskooppi vai nappi)
mittenko oot näihin miettiny vastausta niin katsele malleja netistä, mene liikkeisiin katsomaan niitä mieluisia. jos omaat auton niin rattaita saa etukäteen sovittaa autoon että mahtuuko :)
meillä on herquleksen joggerit, brion racet ja carenan easy-matkikset ollu esikoisella, nyt siskon syntyessä hommattiin brion tuplat.. nää on ehkä ainoa vikaostos, joku maanantaikappale tuntuu olevan mutta niitä sattuu jokamerkille varmasti. nyt tässä mietin että möiskö noi joggerit pois ja ostais teutonian funit vauvalle tilalle, ei jaksais kauaa samoja katsella kun kyllästyy-tälläinen haaveilu käy kalliiksi ;)
 
teutonioiden mataluus, ainakin noissa mistraleissa, on varmaankin tuo lapsen istuinkorkeus. omasta mielestäni on plussaa ettei lasta tarvitse nostaa kovin korkealle kun rattaisiin asettaa, ja suurin osa lapsista haluaa joka tapauksessa (luvalla tai ilman) itse kiivetä niihin rattaisiin. Lisäksi on helpompi kääntää rattaita jossa painopiste hiukan matalammalla!
 
aikaisemmin ollut emmalgungat ja brio kombi, kumpikin hyvä, emmaljunga yhdistelmät ehkä hippasen jäykemmät kun brion...
Ja siis noista aikaa yli 6v. nykyään uudet varmasti paremmat.

Nyt etsin pitkään, liikaa vaihtoehtoja, löysin kuitenkin käytetyt ja suht halvalla bora kombi yhdistelät ilmakumirenkailla.
En tiedä merkistä oikeen mitään, mut ainakin noin tyhjä kokeiluna ihan ok, liikun paljon bussilla eli tilava kori oli tärkeä sekä koppa talvivauvalle iso.
toiseks koiran kanssa liikutaan niin halusin kunnon pyörät jotka liikkuu myös sohjossa.
hyvin mahdolista että kun vauva aika ohi kesä tulee niin etsimme pienemmät rattaat, mut nyt odottelen että pääsis edes noita työntelemään :)
 
nasu79, kiitos tiedosta, että voi tota Brion koppaa jne nostaa ylemmäs. Hoksasin nyt iteki kattoa vähän tarkemmin ja niimpä ne saakin. Pitääkin sanoa miehelle, että alkaa ruuvailee. :) Ollaan kuitenki molemmat sen verran pitkiä, että joutuu tosi alhaalle kumartuu, ku tonne koppaan jotain laittaa. Voi pitemmän päälle ottaa selkään aika kovasti. Kai se pari/muutama sentti ylempänä jotaki vaikuttaa. :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kellukka:
Hei!

Me ostimme suomalaiset Orat.
Oran Outi juhlamalli, yhdistelmävaunut.
Ei olla vielä käytetty, muyya meidät vakuutti suomalaisuus,
tukevuus, säänkestävyys, kopan käännettävyys, säätöaisa, iso alakori, akseleineen pikalukoilla irrotettavat, isot ilmatäytteiset renkaat ja tietysti tuttujen käyttökokemukset mm. Brioista, jotka hajosivat vuoden ja kahden kuukauden käytön jälkeen, made in China.

:) Kellukka
En tahdo pilata iloanne, mutta eikös Orat tehdä nykysin muualla kuin suomessa?? Tain näin minä olen ymmärtänyt.

Meillä kahdella ekalla oli Orat ja nyt kolmatta odottaa Gesslein Swing-Fi:t. Niitä on vähän testailtu tuon meitin 2,5 veen kanssa ja ovat olleet minusta ihan toimivat ja hyvät vaunut ainakin tähän saakka...
 
Kiitoksia lukuisista kommenteista! :flower: Ihana, kun saa apua näinnkin hankalaan asiaan jo ennen kuin lähtee kauppihin kiertelemään: en missään nimessä halua lähteä sokkona haahuilemaan vaunuliikkeisiin vaan jonkinlainen käsitys on hyvä olla jo etukäteen. Ja mikäs sen parempaa - ja puoluteetonta - mainosta kuin aikaisemmat käyttäjät :) Myyjät nyt möisivät kaiken mahdollisen ja harvalta saa todellista mielipidettä mihinkään!

anuuu Tuo pointtisi "jalkatilasta" oli erinomainen! Olenkin miettinyt, että vähänkö olisi hankalaa lenkkeillä, jos omat "neljäykköset" ottaisivat jatkuvasti kiinni vaunujen alaosaan :D Lisätään pointtilistalle...

sssalla Meillä on nyt käytössä tila-auto ja ensi vuonna se vaihtuu farmariin, joten tilaa vaunuille kyllä löytyy. Ei siis väliä, vaikka vaunut olisivatkin isot - ja mielummin olisivatkin, sillä mitään heppoisia pikkukärryjä en haluaisi tänne Etelä-Suomen sohjoihin! Suuria kauppakasseja vaunuilla ei ole tarkoitus kuskata, sillä isot "viikko-ostokset" teen varmasti jatkossakin yksin ja miekkonen saa jäädä vauvavahdiksi sillä aikaa. Tärkein kriteeri meillä vaunuille on oikeastaan pelkästään se, että niiden kanssa on hyvä lenkkeillä: ovat tukevat (maastoon ei olla menossa vaan ihan asfaltilla/hiekkateillä käveltäisiin), ovat minun pituiselleni hyvät eli tarpeeksi korkeat, ettei selkä kipeydy ja että omille askelille on kunnolla tilaa. Lisäksi asumme rivitalossa, jossa portaita ei ole joten hissiinmahtumista tai vastaavaa ei tarvitse ottaa huomioon. Eteisen ne kuitenkin tulevat täyttämään, olivat sitten minkäkokoiset tahansa.

Olen saanut teiltä paljon hyviä vinkkejä mitä kannattaa ottaa vaunuvalinnassa huomioon - kiitokset niistä! :heart:

Carmen ja Nirppu rv 23+6
 
Vielä tuosta vaunujen koosta: Kaikki vaunut eivät ole pienestä koostaan huolimatta heppoisia, vaan käytössä hyvinkin tukevia, myös loskassa. Monet isompikokoiset vaunut sen sijaan saattavat olla raskaat työnnettäessä nimenomaan, jos Etelä-Suomen loskasäistä puhutaan. Me muuten saimme sekä Vantaan AT-Lastenturvasta että Lastentarvikkeesta mielestäni hyvää ja puolueetonta palvelua; kannattaakin mielestäni käydä vertailemassa juurikin isoissa liikkeissä, joissa on myynnissä monia eri merkkejä monilla eri ominaisuuksilla. :)
 
Minäkinpäs osallistun keskusteluun, vaikka mitään kokemusta ei vielä ole. :saint: Paitsi se, että tuolla ne vauvelin huoneessa odottelevat käyttöä...

Esikkoa odotellaan ja Gesleinin Future Fi -vaunuihin puolipehmeällä kantokopalla, päädyttiin pitkän mietinnän jälkeen. Minusta ne oli tyylikkäät, tukevan ja turvallisen oloiset ja kankaissa kauniit vaihtoehdot. Emmaljunga oli toinen vaihtoehto, mut miehelle, joka 194 pitkä, ei niissä aisan pituus riittäänyt, vaan jalka otti kiinni vaunun alaosaan kävellessä. Ja toisaalta emmaljungia on joka nurkalla, et ainakin oma silmä tosi kyllästynytkin jo niihin. Se mikä meitä miellytti kovasti oli myös kyseisissä vaunuissa olevat vaihtoetupyörät, eli kesäksi tms. saa vaihdettua pienet kääntyvät pyörät eteen. On sit stockalla helppo pyöriä. B)

Kalliit ne kyllä oli (830e) kaikkien työtarpeiden kanssa. :/ Ja Lauttasaaren vaunuaitasta ostettiin...

äippäHki ja pikkuinen 36+2
 
Oran tehdas on Noormarkussa ja nettisivuilla lukee näin:

Noormarkun tehtaallamme ommellaan edelleen kaikki Ora Saaga, Taiga, Outi ja Ora Land
vaunujen kangasosat. Tämä antaa meille mahdollisuuden toteuttaa myös erikoisempia väritoiveita. Ellei tehtaanmyymälämme värivalikoimasta löydy mieleistänne väriyhdistelmää, yhdistä värivalikoiman kankaat itse. Tiedustele asiasta lisää.
 
meillä oli eka abc-yhdistelmät mutta myytiin ne pois kun se tavaratila on nii taju pieni eikä sinne saa mitään ees laitettua.(mulla ei ajokortia joten kauppareissut hoidetaan kävellen)en kyllä muutenkaan niistä niin tykänny jostain syystä. Ja koska ei kauheesti rahaa ollu uusiin pistää niin ostettiin Bora kombi-yhdistelmät.(muuten ehkä oltaskin ostettu emmaljungat jos rahaa ois riittäny)Ja oon ollu tosi tyytyväinen!Iso tavaratila, ja kova koppa oli suuri parannus edellisiin!Ratasosakin niin iso että 1,5v mahtuis sinne tosi hyvin vielä varmaan kolme-vuotiaaks. Abc-vaunujen kantopussi oli niin pieni ettei isompi lapsi olis siihen mahtunu ees puolta vuotta.Borien lisäks meillä Emma-matkarattaat (viime kevään mallia)ja niihinkin oon ollu tosi tyytyväinen.Nyt harmittaa kun joutuu vaunut myymään tuplien tieltä...Mut kai se vuosi/vaunu on hyvä tahti ettei ehi kyllästyyn :LOL:
 
Tänään käytiin just ostamassa vaunut kuukauden päästä syntyvälle esikolle, eli mitään varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole.
Mulla oli kauppaan mennessä ihan ehdoton kriteeri että sellaset normivaunut, eli ei matalia, ja merkin oltava Ora tai Emmaljunga.

Ensin päädyttiin kauppaan, jossa oli enimmäkseen Brion ja Gessleinin vaunuja ja myyjä esitteli juuri matalia vaunuja parhaaksi vaihtoehdoksi yhdistelmiin. Halusin eka käydä toisessa kaupassa katsomassa niitä Emmaljungia, mutta tuntuivat Gessleiniin verrattuna jotenkin jäykiltä ja niitä ei saanut aivan yhtä pieneen tilaan kasattua.

Eli kotiin tultiin sitten aivan erilaisten vaunujen kassa kun oli ajateltu, Gesslein Swingit tuolla odottelee tulokasta =)
Tavarakori tosin on pientäkin pienempi, mutta kyllä tuo vaunujen keveys ainakin tuntui tällä hetkellä oleellisemmalta, kun ei niistä mitään kauppakassia ole tarkoitus tullakaan...
 
Itse olemme miehen kanssa tulleet siihen tulokseen, että aikanaan hankimme Emmaljunga Edge Duot. Koska mies 187 cm pitkä ja minäkin 170 cm + minulla rakennevamma selässä, joten ei tee hyvää kumarrella lasta koko ajan kovin alas.. Ja tuntuvat vankoilta ja ovat ehkä muutenkin tyyliltään sellaiset kuin me pidämme.. Ja auton kanssa liikkumiseen onkin tarkoitus hankkia matkarattaat Graco Quatro Deluxe, jossa saa kuljetettua kaukaloa tarpeen vaatiessa mukana.. Ja Gracoista onkin kokemusta ja ovatkin kätevät, ystävälläni on Gracot aina olen niistä tykännyt..

KP
 
Ennen odotusta, olin varma, että Teutoniat ne olla pitää. Sitten kun aloimme katsoa ja verrata vaunuja, olen todennut, että Brion Kombit on meille kaikista järkevin ja parhain vaihtoehto. Ne joustaa ihanasti, ja on just hyvännäköiset, omasta mielestä. Ominaisuudetkin täsmää siihen, mitä haettiin. =)
 

Yhteistyössä