"Paras" vaunumerkki?

Tervehdys odottavat kanssasisaret!

Meillä alkaa olla vaunujenhankinta ajankohtaista ja esikoista odottaessa ollaan aikas pihalla, että minkäslaiset niiden pitäisi oikein olla :p Tarjontaa kyllä löytyy, mutta kun merkkejäkin on sen sata niin mistä sitä noviisi voisi tietää, että mitkä sitten on hyvät!

Eli kysymys: mikä mielestänne on paras vaunumerkki? Joko omien kokemustenne pohjalta tai sitten esim. testien perusteella (kai vaunuistakin jotain ranking- listaa pidetään; vähän niin kuin TM autoista :LOL: ). Entä mikä on THE merkki, jos lähtee ihan hifistely-mielellä liikkeelle?
Kadulla kulkiessani olen ohikulkevia kärryjä tiiraillut ja paljon tuntuu olevan liikenteessä Emmaljungia, Teutonioita sekä Brioja.

Kiitokset jo etukäteen!

Kolmella ekalla oli käytössä Emmaljungat (vm. -98), eikä moitteen sanaa ole =) Hyvin palveli meidän 3 lasta ja vielä myin eteenpäin =)

Nyt tälle neloselle on hommattuna Oran Jovi Airit ja hyvälle tuntuu näin kuivaharjoitelleena :D =)

Yksi tykkää yhdestä, toinen toisesta...mitä tunnetumpi merkki, sitä enemmän hinnassa saa maksaa siitä pelkästä merkistä =)

No tämä vaunu asiahan on sellanen että niin monta mielipidettä kuin käyttäjääki :D Kannattee ostaa sellaset mitkä on hyvät "omiin tarpeisiin".

Tässä meidän kokemusta Emmaljungan Smart duo combi 2006:sesta.

Nämä yhdistelmät on kuin meille tehty =) Todella hyvät. Liikkuu tosi hyvin sohjossa ja soralla. Ei ole sellaset jäykät. Hyvä jousitus.
Plussaa kova iso koppa(joka on siis erikseen ratasosan kans käytössä)
Kesävauvalla oli todella hyvä ja meni pitkään siinä vielä toppavaatteiden + makuupussin kans.Mitään moitittavaa niistä ei ole.

Verrattuna esim. Carena ja abc. itse olen kullut niistä vain huonoa. Eli hinta on matala mutta vaunutkaan ei ole kaksiset.Mielummin maksaa hiukan enemmän hyvistä kuin huonoista.Brio on kans yks merkki mistä kuullu hyvää.

Meille on nyt toinen lapsukainen tulossa joten seuraavaksi ostetaan Emmaljungan Twin City crossit.

Mun muistaakseni ainakin "ennen vanhaan", siis muutama vuosi sitten Briot voitti usein kaksplussan testit. Meillä oli briot, ja hyvät olivat. Myin eteenpäin, ja nyt on emmaljungan ceroxit, kokemusta niistä ei vielä ole. Näitä merkkejä olen harvoin kuullut kenenkään moittivan. Pysyvät kait suht ehjinä, ja varaosiakin saa. Tosin, meidän ostamat briot tehtiin vielä Ruotsissa, nyt kait jossain kiinassa. Emmaljungat tehdään kuulemma toistaiseksi Ruotsissa. Saksalaisistakin merkeistä vain osa tehdään enää Saksassa. Että en tiedä onko kestävyys enää sama, kuin ennen, esim just noilla brioilla...

Meillä oli esikoisella halpisvaunut, sellainen merkki kun Tip-Top-Baby. Yhdistelmävaunut, maksoivat n.300?. Käytössä aivan loistavat!!! Isot ilmakumirenkaat -> pääsee myös metsäteillä ja hyvät juostessa (meidän perheen yhteinen harrastus), heittoaisa, enempi rattaat kuin vaunut (koppaosa laitettiin rattaisiin) -> käyttöikä pitkä. Esikoinen on nyt vajaa 3v, vaunut/rattaat olleet kovassa käytössä päivittäin ja menevät kyllä pikkukakkosellekin. Ainoastaan yksi miinus, renkaiden kiinnitysmekanismi ei enää toimi täysin kunnolla - hankala saada paikoilleen jos irrottaa.
Mutta tosiaankin, mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin käyttäjääkin. Yksi tykkää toisesta, toinen toisesta. Nämä vaunut ovat hyvin kevyet ja suht kapeat, joten helpot myös asioilla käydessä.

ja myytiin ne vähän aikaa sitten, nyt sitten vauva tulossa ja ajattelin että ostetaan emmaljungat! Monella kaverilla sellaiset ja kaikki olleet todella tyytyväisiä ja näyttää olevan paremmassa kunnossa kuin meidän Briot. Tosin meidän omat oli vuoden 2002 mallia joten onhan siitäkin jo muutama vuosi. Ja niitä on käytetty.

Teutoniat oli liian matalat mielestäni ainakin silloin kun esikoiselle vaunuja ostettiin.

Meidän mielestä sekä teutoniat, että emmaljungat on parhaat. Emmaljungat eivät tosin mene niin pieneen tilaan kuin teutoniat jne.. Ja sit taas vastaavasti en usko teutonioiden olevan ehkä yhtä hyvää laatua kestävyydeltään mitä emmaljungat ovat olleet.. Molemmissa puolensa.

Samaa mieltä ole Heilin kanssa =) Kuitenkin Teutonioita pidän yhtä laadukkaina kuin Emmaljungia, joissa nykyään päälliset valmistetaan Puolassa. Esim. Emmaljungan ceroxit, siis malli, on "kopioitu" Teutonian Mistraleista.

Brion vaunut ovat mielestäni liian korkeat ja vievät suuren tilan autossa, muistuttavat enemmän sellaisia vanhanajan vaunuja, itse tykkään sporttisista, matalista vaunuista, joissa ei ole istuinosaa erikseen =) Briot todellakin tehdään Kiinassa.

mulle teutonia on ollut "the" merkki. kokemusta myös emmaljungista. teutoniassa, ja siis nimenomaan mistral-kuomurattaissa, yhdistynyt meidän perheen tarpeet jo kahden vuoden ajan - ja jatkoa seuraa kun vauva syntyy ja sisko saa seisomalaudan.
eli näissä kuomurattaissa on ollut ihan ässää iso, tilava, pehmeä kantokoppa (kun tuleva isosisko syntyi asuttiin kerrrostalossa ilman hissä, eli kantokassia tuli todellakin kannettua). Heittoaisa on ollut tosi näppärä - pieni vauva kasvot työntäjään päin, isompi lapsi kiinnostuksen/sään mukaan kasvot menosuuntaan tai työntäjään päin. Kasattuna rattaat mahtuu syvyyssuunnassa (pyöriä irroittamatta) meidän farmari-astran takaboksiin, eli tilaa jää myös koiralle ja matkatavaroille. Ominaispainoltaan keveät, ja ihan ne perus sport-pyörät toimii hyvin lumessakin. Sääädettävä työntöaisa on ollut mukava koko perheelle: isoveli 145 cm, äiti 163 cm ja isä 186 cm - kaikkilla hyvä työntää.
Juu, eli tyytyväisiä ollaan. En väitä etteikö mistään muista rattaista löytyisi näitä ominaisuuksia, ja muutenkin jokainen perhe määrittelee omat tarpeensa itse. Olen vaan niin tyytyväinen ollut näihin ettei paluuta ole ;-)

Hei!

Me ostimme suomalaiset Orat.
Oran Outi juhlamalli, yhdistelmävaunut.
Ei olla vielä käytetty, muyya meidät vakuutti suomalaisuus,
tukevuus, säänkestävyys, kopan käännettävyys, säätöaisa, iso alakori, akseleineen pikalukoilla irrotettavat, isot ilmatäytteiset renkaat ja tietysti tuttujen käyttökokemukset mm. Brioista, jotka hajosivat vuoden ja kahden kuukauden käytön jälkeen, made in China.

:) Kellukka

Kiitoksia kokemuksistanne ja kommenteistanne! :flower:

Sellaista vielä kysyisin tarkennukseksi, että kun mammaliini83 sanoo Teutonioiden olevan liian matalat ja Meiramin mielestä Briot liian korkeat niin tarkoitatteko tällä myös sitä, että työntöasento äidille on liian matala tai liian korkea? Itse olen 180cm pitkä joten tämä asia taitaa olla se tärkein millä perusteella me vaunut ostamme!
Onko kokemustenne mukaan sen työntöaisan säädettävyys ollut riittävä esim. juuri Teutonioissa tai Emmaljungissa?

Puutun tähän keskusteluun, vaikka esikoista vasta odotellaankin eli käytännön kokemusta päivittäisestä käytöstä ei ole... Meillä nököttää vauvaa odottamassa Teutonian Spirit S3:t; loistavan tuntuiset, kevyet ja ketterät kaupunkimenopelit. Työntöaisaa saa monissa vaunuissa säädettyä korkeammalle eli pidemmälle käyttäjälle, mutta luulen, että tuolla liian matalat/korkeat on tarkoitettu sitä, kuinka korkealla istuin-/vaunuosa on maanpinnasta. Teutoniat ovat tässä suhteessä matalammat kuin jotkut muut merkit. Kuitenkin ystäväni, joka on lähes 180cm pitkä, piti enemmän Teutonian kuin I´Coon vaunuista, vaikkakin I`Coon istuinosa oli korkeammalla kuin Teutonioissa. Suosittelisin käymään useassa eri vaunuliikkeessä, jos suinkin mahdollista ja koekäyttämään eri malleja. Itse valitsimme Teutoniat juurikin koetyöntelyn ja asiantuntevien myyjien esittelyjen perusteella. =) Toivottavasti emme pety, kun varsinainen käyttö alkaa... =)

Meidän esikoisella on haberkorn vaunut ja mä olen ollut niihin tosi tyytyväinen :) Siinä on iso tavaratila alla missä on paljon kasseja ja pusseja kuljetettu :) Sitten on vielä se heittoaisa ni ei tarvi aina erikseen vaunukoppia käännellä jne....Meidän vaunut on vuosimallia 2006.

Tosin meillä on värinä vihreä,sininen ja beigeä...

Carmen meillä on Emmaljungan Duo Edget sillä sporttialustalla missä teleskooppiaisa ja se on just hyvä ku meillä mies 185 pitkä eli saa pitkällekkin työntäjälle kunnolla jalkatilaa. Eihän se nimittäin riitä et saat aisan korkealle, pitää saada myös jaloille kävelytilaa ja sen saa vaan teleskooppiaisalla. Itse olen lyhyt, joten siinä sama homma, ku aisa on alhaalla niin tulee vaunuosa samalla lähemmäksi.

Ja niin, makuasioitahan nää.. mä tykkään et vaunut pitää olla korkeat ja sit mun makuun on toi kunnon vaunuosa ja siihen sit myöhemmin erikseen ratasistuin. Joten nää meidän vaunut on mulle the vaunut. Ei moittimista ja käytössä ovat olleet huhtikuusta -06.

(isothan noi toki on mut matkarattaat on autossa sit erikseeen. )

Jos multa mielipidettä kysytää niin ehdottomasti Emmaljunga.. Kun oltiin valitsemassa vaunuja niin nuo ehdottomasti kaikista tukevimmat ja kestävimmän oloiset.. Hintaa ehkä saattaa vähä enemmän tulla ku muun merkkisille, mut kyl itse ainaki oli valmis maksamaan vähä enemmän kun ties et tulee kans kestämään..
Ja vaunut siis mihin päädyttiin:
Emmaljunga Smart Duo Kombi

Meilläkin Emmaljunga duo edge... ostin käytettynä, joten en tiedä mikä runko on =)

Mun mielestä nuo on olleet tosi hyvät, kuljen nimittäin paljon pienillä hiekkateillä ja kulkevat tosi hyvin. Vaunukoppa on hyvä, tukeva ja kesällä se oli kivan viileä. Tosin meidän pitkä 7kk vauvamme kasvoi nyt siitä jo ulos, elikä just vaihdettiin ratasosa paikalleen. Olisi poika ehkä vielä hiukan aikaa mahtunut, mutta jalat oli makuupussin ja toppalakin kanssa jo koukussa.

Vaunukopan kanssa tuntui kyllä että olivat aika korkeat mulle, kun itse olen lyhyt, mutta nyt rattaana tuntuu paremmilta. Aisahan on säädettävä periaatteessa, mutta käytännössä se on niin jäykkä ettei sitä kannata säätää:) Mutta vaunuja ei kukaan muu työntelekään kuin minä, joten ei haittaa.

Meillä näitten vaunujen käyttö jäi aika lyhyeksi kun toinen lapsi on tulossa kesällä, joten täytyy silloin hankkia tuplat. Otetaan sit uudestaan käyttöön kun isompi ei enää jaksa rattaissa istua:)

Meillä on Teutonia Y2K:t ja olen ollut niihin todella tyytyväinen. Aisaa pystyy säätämään ja työntösuuntaa kääntämään ihan mielen ja työntäjän mukaan.

Meillä on pehmeä kantokoppa joka on tosi tilava, meidän poika nukkui vielä kaks vuotiaana tosi hyvin/tilavasti vaunuissa. Ilmakumipyörät on olleet tosi hyvät työntää niin hiekalla kuin lumella. Kasattuna tosin ovat tosi isot mutta hyvin ovat mahtuneet meidän farkun takaluukkuun. Pari vuotta olivat aktiivisessa käytössä sitten siirryin matkarattaisiin.

Kesällä toivottavasti pääsen taas vaunuja työntelemään kun toinen lapsi syntyy. :D

Siiis minä moitin teutonioissa sitä rattaiden mataluutta esim brioissa vauva makaa kopassaan paljon korkeammalla maasta. Tai ainakin vuonna 2003 oli näin kun miehen sisko kauppasi omia teutonioita meille esikoiselle. En tiedä nykyisistä malleista. Meilläkin tosiaan vaunujen osto edessä ja emmaljungia lähden aluksi vertailemaan. Niissä on myös se hyvä puoli että hyttysverkko on kiinni kuomussa ja sen saa sinne taskuun piiloon kun sitä ei tarvitse. En tiedä onko tuo tullut muihinkin vaunumerkkeihin.

Ihan vaan tiedoksi, että Briot tehdään edelleen Ruotsissa. Itse ostin kesällä Brion Happyt ja myyjä sanoi, että ne valmistetaan Ruotsissa, siis rungot jne, kankaat tulee muualta..

Eivät ole liian korkeet tai matalat vaan mulle just sopivat, tukevat, jaksaa nostaa auton takakonttiin, helppo kasata, heittoaisa, aisaa saa säädettyä sopivalle korkuudelle, molemmin puolin siis edessä ja takana jarru niin saa vauvan kulkusuuntaa vaihdettua. Kova koppa tilava, mahtuu isompikin vauva talvikamppeissa, takana kopassa tuuletusaukko verkolla, kopassa myös nostettava "lauta" että saa vauvan ihan istuma-asentoon. Erikseen on sitte ratasistuin. Kevyet työntää ja kääntää..

Mutta makuasioita nämä. Itse olen ollu tyytyväinen ja käytössä nyt olleet pian 3kk ja keliä on ollut jos jonkinlaista.

*muoks... siis koppa ei ole musta liian korkealla eikä liian matalalla vaan just sopivalla korkeudella, helppo laittaa tuttia vauvalle suuhun jne, ainakin mun mittaselle eli 162cm =)

Meillä oli esikoisella bora kombi-yhdistelmävaunut kovalla kantokopalla. On edullisempi merkki kuin emmaljunga, mutta ihan vastaavat kärryt. Sillon kun tyttö oli vauva, niin mulla ei ollu edes ajokorttia ja kävellen mentiin joka paikkaan, kelillä kuin kelillä.
Minä tykkäsin niistä tosi paljon, ja niihin sopi yksi hoitolapsistani vielä 2vuotiaanakin nukkumaa, ilman koppaa siis. Ja meilä ihan asiansa ajoi. Tuolla ovat varaston vintillä odottamassa seuraavaa käyttäjää.

Vaunuista, makuasioita, mutta...

Meillä on Emmaljungan Duo Edget sporttialustalla myös. Niitä on käytetty ahkerasti pian kaksi vuotta ja olen ollut todella tyytyväinen. Vaikka ovatkin kookkaat vaunut, niitä on kuitenkin kevyt työntää. Vaunun koppakin oli ihana kesällä, kun alapuolella on tuuletusaukot. Talvella taas koppa oli todella lämmin. Meidän tyttö suli, jos sinne laittoi vielä makuupussin. Lisäksi vielä, että mies on melkein 190 cm pitkä ja tykkäs hirveesti teleskooppiaisasta. Heittoaisa on ollut käytössä myös ihan must. Esikoinen on saanut vaihtelua muuten niin tylsään istumiseen...

Kaksi negatiivista puolta on hinta ja suuri koko. Näitä voi kyllä saada hyväkuntoisina käytettynäkin. Autoon ne joutui paloitella atomeiksi vaununkoppavaiheessa. Ratasosan kanssa onneksi mahtuu pienempäänkin takaluukkuun.

Meillä esikoisella oli myös boran kombit, mut itse en vertaisi niitä emmaljungiin, jotka meillä nyt odottamassa käyttöä. Borat oli kyl tilavat, mut muuta hyvää ei sit ollutkaan. Jäykät kasata autoon, huonot jarrut, silloin ei ollut edes valjaita, ratasosassa onneton päänsuoja, raskaat. Siis ei mielestäni todellakaan vastaa emmaljungia, tosin nyt varmaan jo hieman parempaa laatua, ainakin on jo turvavaljaat, mut niitä en enää halunnut vaan ostimme emmaljungan duo edget teleskooppi (sport) rungolla ja meille ainakin paremmat kuin borat.

Joku tais väittää, että Briot on korkeat! :eek: Ei ainakaan nuo meijän Brio Novat oo... Mieluumminki liian matalat mitä korkeat. Saa olla aika lyhyt ihminen, jos nuo on liian korkeat. :) Meillä ainakin tuota työntöaisan korkeutta pystyy säätää alemmaks tai korkeemmaks, oman pituuden mukaan.

Ei siis oo vielä kokemusta oikeen mistään rattaista, ku esikkoa ootellaan, mutta meillä on Briot ja näyttää ja tuntuu ainaki ihan hyvältä. Uskon, että muissaki vaunumerkeissä löytys itteä miellyttäviä vaihtoehtoja, kuten esim. emmaljungissa, mut meillä nyt sattuu olee Briot. :)

Yhteistyössä