papa raskausaikana?

Mulla on otettu papa joka raskaudessa rutiininomaisesti. Mitään ongelmia ei ole tullut. Pari kertaa tuli papan ottopäivänä pari ruskehtavaa tippaa pöksyihin, mutta sekin on kuulemma ihan normaalia. Parissa raskaudessa on otettu papa myös raskauden loppupuolellakin oudon tiputteluvuodon vuoksi - näissäkään ei ole ollut mitään ongelmia. Raskaus ei vaikuta papan tulokseen. Tämä on jännä juttu, että näissä suosituksissa näyttää olevan paikkakunta kohtaisia eroja. Mulle ei ole koskaan kukaan lääkäreistä antanut ymmärtää, ettei mielellään ottaisi papaa raskauden aikana.
 
Mul ois ollut kanssa seula heti raskauden alussa, ja mulle sanottiin myös, että varmista neuvolalääkäriltä ensin, mutta että sen klinikan, jossa papa olisi otettu, lääkärit ovat sitä mieltä, että papan voi ihan hyvin ottaa. No, neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että miksi mennä papaan raskauden aikana, jos ei ole mitään sen kummempia "oireita". Hänen mukaansa se, että menkkoja ei tule raskauden takia, saattaa vaikuttaa tulokseen tai ainakin tekee sen epäluotettavaksi. Suositteli, että jahka muutamat menkat sitten joskus on tullut, niin ota papa silloin. Muistelin, että papa on otettu joskus jälkitarkastuksen yhteydessä, mutta tämän lääkärin mukaan sitten myöhemmin pitäisi vielä ottaa uusi papa... Sekavaa. Jätin papan kuitenkin väliin.
 
Huh miten paljon käytännöt vaihtelee tässäkin asiassa :eek:

Meillä ei oteta papaa raskauden aikana, koska siihen liittyy kuulema keskenmenoriski. Mulla olis pitäny ottaa syksyllä ja sen takia tein raskaustestin varmuuden vuoksi, vaikka lääkärin mukaan ei pitänyt olla mahdollisuutta luomuraskauteen. Testi näytti plussaa ja terkkari sanoi ettei varsinkaan alkuraskaudessa oteta papaa ellei ole joku tosi painava syy.
 
Kävin ennen ehkäisyn pois jättämistä yksityisellä gynellä. Sanoi, että otetaan papa vaikka edellisestä ei ihan 2 vuotta ollutkaan, koska raskausaikana sitä ei suositella otettavaksi... Aika erilaisia käytäntöjä!
 
Minulta otettiin eka raskaudessa papa viikolla 10+ . Sattui ihan sikana, en tiedä johtuiko raskaudesta mutta ei ole koskaan "normaalitilassa" sattunut papan otto. En varmasti anna ottaa enää raskausaikana, jos yrittävät sellaista ehdottaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja haavemamma73:
Multa taas nimenomaan ei otettu sitä 35 v seula papaa raskauden vuoksi.
Näin mullakin. Soitin kutsun saatuani ajanvaraukseen ja käskivät ottaa asian uudelleen esille lapsen syntymän jälkeen, kun ensimmäiset kuukautiset on tulleet.

 

Yhteistyössä