Papa luokkaa II + kondylooma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan :(

Vieras
Laitanpa tämän kysymyksen tällekin palstalle:

Sain n. puolitoista viikkoa sitten kuulla, että papakokeeni tulos oli luokkaa 2 (aiemmin on ollut luokkaa 1). Lääkäri puhui puhelimessa kondyloomasta ja kysyi, onko minulla aiemmin ollut sitä. Eipä ole tietääkseni ollut, eikä ole ollut oireitakaan. Vuodenvaihteen jälkeen täytyy kuulemma ottaa uusintakoe, sitä ennen ei tarvitse tehdä mitään. Luokka 2 voi lääkärin mukaan muuttua itsestään takaisin luokka 1:ksi.

Harmittaa, kun olin niin yllättynyt tuosta tuloksesta, etten osannut kysyä lääkäriltä enempää. Sen toki tiedän, että kondylooma voi tarttua seksin yhteydessä ilman kondomia, ja että ko. virus on voinut olla minulla jo pidempään ilman että olen siitä tiennyt.

Olisiko täällä ketään, jolla olisi kokemuksia vastaavasta? Entä onko täällä muilla luokan 2 muutokset parantuneet itsestään?

Sorry jos puhun asioista väärillä termeillä, nämä on vähän uusia juttuja mulle. :)

Kondylomahan on virus, joka yleensä tarttuu sukupuoliteitse. Minulla on käsitys, että virus voi parantua myös itsekseen, jos elimistön vastustuskyky on niin vahva, että kykenee viruksen nitistämään ja ulkoisia, kukkakaalimaisia syyliä ei ole vielä limakalvoilla nähtävissä. Näin ollen luokka kaksi voi muuttua takaisin ykköseksi. Asiaa täytyy seurata uusintakokein, koska kondylooma hoitamattomana voi altistaa naisen kohdunkaulansyövälle.

Minulla parani itsestään.

Kaikki kondyloomat eivät aiheuta kukkakaalimaisia syyliä, minullakin tyyppi oli litteä kondylooma, jota ei silmin voi havaita edes. Kondyloomia on myös eri tyyppisiä, toiset johtavat helpommin syöpään kuin toiset. MInun kondyni tyypitettiin ja todettiin siksi "vähemmän vaaralliseksi". Lääkäri kertoi että kondylooma on niin yleinen ja sen hoitaminen vaikeaa ettei näitä "vähemmän vaarallisiin" tapauksiin juuri kiinnitetä sen kummempaa huomiota ja kuormiteta poleja sen takia.

Voi olla, että olet saanut tartunnan jo toistakymmentä vuotta sitten ja nyt se on vasta aiheuttanut solumuutoksia. Itselläni tuo aika oli 12 vuotta, tartunnasta papaluokkaan II. Sitten sitä seurattiin, aluksi puolivuosittain, sitten vuosittain normaalilla gynekäynnillä. Kerran minut lähetettiin polille kolposkopiaan mutta ei tehty mitään hoitoja.

Olen käsittänyt, että luokka III johtaa toimenpiteisiin. Ole rauhallisin mielin ja käy pyydetyissä kontrolleissa. Tauti ei ole kuolemaksi eikä se muutu syöväksi kun sitä seurataan tarpeen mukaan.

Itselläni kävi pieni säikäys, kun papaluokka II muuttui III:ksi puolessa vuodessa. Luokka I on se normaali ja II voi olla esim. hiivatulehduksen takia, mutta myös pienten solumuutosten myötä (juuri tuo kondylooma tai joku muu tulehdus). No, hoidettiin sitten solumuutoskohta pois "höyläämällä" eli puudutus kohdunkaulaan ja jollain sähkösilmukalla napsaisivat pahan kohdan pois. Ei sattunut, mutta puudutusaine adrenaliini pisti aika hyvin paikat tärisemään...

Solumuutosalue tutkittiin, eikä onneksi ollut pahanlaatuista (eli sitä ns. syövän esiastetta). Nyt käyn seurannassa joka vuosi. Luokka II ei todellakaan muutu yhtäkkiä muuksi kuin enintään siksi III:ksi, jolloin alue hoidetaan. Syöväksi solumuutokset voivat muuttua n. 10 - 20 vuoden kuluessa VAIN, jos jätät tyystin seurannat väliin -ja sitähän kukaan fiksu nainen ei tee.

Älä ole huolissasi, täällä osataan hoitaa nuo jutut! ps. kondyloomaa aiheuttaa papilloomavirus, jonka tartunta on n. 80 % :lla suomalaisista jossain elämän vaiheessa. Eli ei tarvitse edes sen takia nolostella. Pakko kylläkin tilittää, että itselleni tartunta tuli petolliselta ex-avomieheltäni eli en olisi voinut edes kortongilla suojautua, kun en sellaista kuuden vuoden yhteiselon jälkeen osannut vaatia...

niin lisäys edelliseen: toki luokka II voi muuttua takaisin I:ksi eli parantua. Tarkoitin, että luokasta II ei yhtäkkiä tule syöpä. Ole siis rauhassa sen suhteen.

Minä sanon kaikille naisille, että olkaa valppaita tämän asian kanssa.

Itselleni kävi sillälailla, että olin käynyt papakokeessa 2vuotta sitten ja ykköstä näytti. Sitten menin uudestaan ja tulos oli luokka 4. Kiireellisenä keskussairaalan naistentautien yksikköön koepalojen ottoon ja kohdunkaulan tähystykseen. koepaloja otettiin 3 joista yhdessä oli CIN 3 tason muutos, eli syövän vaikein esiaste.

Minäkin aina kävin papassa kahden vuoden välein, koska "tiesin", että se riittää ja nuo solumuutokset kehittyvät hitaasti. Minun kohdallani näin ei käynyt.

Nykyisin joudun käymään puolen vuoden välein tämän vuoden vielä, sen jälkeen kerran vuodessa. Tammikuussa joudun uudelleen kolposkopiaan.

Pelotella en halua, mutta kehoitan näitä asioita pitämään tärkeänä, ettei käy kuten minulle kävi. Voin sanoa, että elämässäni en ole yhtä hädissäni ja ahdistunut ollut, kuin tämän tultua ilmi. Odottelua oli 6viikkoa ja olin ihan hirveän stressaantunut ja varma, että se on syöpä, joka levinnyt pitkin kehoa. Kellekkään en toivoisi tällaista tilannetta kuin minulla.

Mulla todettiin hpv tammikuussa ja tulos oli LSIL. Sen jälkeen gyne otti ainoastaan koepalat eikä kolposkopiaa vaikka lausunnossa niin suositeltiin. Koepaloista vastaus oli tälläinen: portiokoepaloissa on sekä levyepiteelin että lieriöepiteelin kattamaa limakalvoa. levyepiteelissä ei näy papilloomavirusmuutosta eikä dysplasiaa. lievää kroonista tulehdusreaktiota on. Eli mitä tämä suomeks sanottuna kertoo? mikä on dysplasia ja mitä toi krooninen tulehdusreaktio on? Gyne käski uudelleen papaan 6 kk päästä ja kävinkin siinä juuri ja tuloksia odottelen. Etsin paperit käsiini koska rupesi tilanne ahdistamaan, kun luin näitä juttuja netistä ja totesin että onko toi lsil jo syövän esiaste vai mikä? Tulis jo ne tulokset niin ei tarvis olla koko aikaa paskat housuissa :)

Jos et ole vielä löytänyt tietoa, niin LSIL on lievä limakalvon sisäinen muutos, dysplasia on lievä limakalvon pintakerroksen kasvuhäiriö. Krooninen tulehdusreaktio tarkoittaa, että sinulla nyt sattuu olemaan jotain tulehdusta (emättimen pohjukassa usein on lievää ärsytystä/tulehdusta esim. hiivan takia, vaikka hiiva ei oireilisi muuten). Toisin sanoen kuulostaisi siltä, että jotain pientä häikkää limakalvoissasi on (hpv aiheuttaa niitä kukkakaalimaisia "syyliä"), mutta varsinaista solumuutosta ei ole.

Ärsyttää muuten, kun lääkärit eivät ikinä tulkkaa niitä tuloksia vaan kaiken saa itse kaivaa !

minulla todettiin papaluokka 2 teininä eka tarkastuksessa -ja olin neitsyt.
siis miten tämä on mahdollista? sen jälkeisissä tutkimuksissa ei ole ollut mitään...

Alkuperäinen kirjoittaja tropica:
minulla todettiin papaluokka 2 teininä eka tarkastuksessa -ja olin neitsyt.
siis miten tämä on mahdollista? sen jälkeisissä tutkimuksissa ei ole ollut mitään...

Papa-luokka kakkosen voi aiheuttaa mikä tahansa tulehdus sukuelimissä. Yleensä se häviää itsestään. Testituloksessasi ei siis ollut mitään kummallista.

Joo,mutta minulla oli myös luokka II ja kondylooma. Vaikka olin myös neitsyt taudin selvitessä. Mitenkähän se on mahdollista? Tähän en ole löytänyt vastausta. Pyhästä hengestä kai...

Nykyään tuota ei kait hoideta kuten ennen. Minulla oli sama diagnoosi (papa II ja kondylooma) ja olin täysin oireeton 16-vuotiaana. Olin saanut sen ekalta poikaystävältäni, joka oli saanut sen ekalta tyttöystävältään ennen mua. Poikaystäväni rakkulat ei näkyneet kuin lääkärintarkastuksessa (lääkäri laittoi jotain ainetta penikseen, joka toi ne näkyviin). Hän hoiti itsensä sivelemällä alueella jotain myrkkyä noin viikon verran ja mut hoidettiin sairaalassa poliklinikalla ihan pikaisesti polttamalla kohdunsuun kondyloomat laserilla. Silloin 20v sitten sanottiin, että varoaika on 7v, jos papa pysyy niin kauan ykkösenä, niin voin unohtaa koko asian ja virus on todennäköisesti kadonnut itsekseen elimistöstäni. Näin sitten kävi.

Sen tästä opin, että jos mulla olis lapsia, niin ottaisin niille ehdottomasti HPV-rokotuksen, sekä tytöille että pojille. Loppuis tää viruksen eteneminen ihmisestä toiseen.

HPV siis papilloomavirukset voi myös tarttua kortsuista huolimatta. Kiitos vaan että tätäkin tietoa on pantattu. Luulin nimittäin teininä että kumi suojaa jos pysyy ehjänä ja paikallaan. Ilmeisesti siis ihan käsikopelollakin ja suuseksistä voit tarttua.
MIKSI hpv:stä ei ole Suomessa keskusteltu aiemmin. Vasta rokotuksen myötä asiasta on kirjoitettu julkisesti. Aiemmin tiesin asiasta ulkomaisten lehtien perusteella ja gyne oli ihmeissään kun kyselin asiasta.

Harmittaahan tuo, että joltain tuo kondylooma on tullut. Minusta kakkosluokasta ei kuitenkaan kannata olla huolissaan, vaan ehdottomasti odottaisin, kävisin seurannoissa (papa?), jos vaikka menisi itsekseen ohi.

Omalla kohdallani muutokset katosivat kahdessa kuukaudessa oltuaan ensin pidemmän tovin. Ehdin siis mennä kolposkopiaan (en suosittele), jossa vielä vikaa oli. Kahden kuukauden päästä siitä oli loop-hoito (en suosittele), jossa mitään ei enää ollutkaan vikana, solumuutokset ja kondylooma olivat poissa.

Ärsyttää ihan suunnattomasti se, että en ollut rohkea ja sanonut lääkärille vastaan, eli vaatinut seurantaa papalla helvetillisen kolposkopian jälkeen. Tuon loopin jälkeen minulla on ollut kipuja, mikä muistuttaa joka päivä siitä, että tulipa käytyä turhaan silvottavana.

Mulla hyvin samanlainen juttu kuin allaolevalla. Kävin elokuussa -06 gynellä yhdynnänjälkeisten verenvuotojen vuoksi, otti papan (joka oli normaali) ja huomasi ultratessaan, että odotinkin toista lastani (verenvuodot selitti raskaudella). Poika syntyi maaliskuussa -07 ja kesäkuussa -07 menin rutiinipapaan ja tulos oli luokka 4! Eli 10 kuukaudessa, raskauden aikana normaalista neloseen... Olen aina käynyt säännöllisesti papassa vähintään kahden vuoden välein ja aina on tuohon asti tulos ollut normaali. Mulla on yli kymmenen vuotta sitten ollut kondylooma.

Koepalassa sitten vahvistui CIN 3 eli carcinoma in situ. Mulle tehtiin "top hat loop" eli normaalin alueen lisäksi jouduttiin raapaisemaan vielä syvemmältä kohdunkaulasta pois. Nyt yli vuosi operaation jälkeen kontrolleja vuoden välein ja niistä kyllä muistan pitää kiinni - muistakaa tekin!

Alkuperäinen kirjoittaja Ei aina niin yksinkertaista:
Minä sanon kaikille naisille, että olkaa valppaita tämän asian kanssa.

Itselleni kävi sillälailla, että olin käynyt papakokeessa 2vuotta sitten ja ykköstä näytti. Sitten menin uudestaan ja tulos oli luokka 4. Kiireellisenä keskussairaalan naistentautien yksikköön koepalojen ottoon ja kohdunkaulan tähystykseen. koepaloja otettiin 3 joista yhdessä oli CIN 3 tason muutos, eli syövän vaikein esiaste.

Minäkin aina kävin papassa kahden vuoden välein, koska "tiesin", että se riittää ja nuo solumuutokset kehittyvät hitaasti. Minun kohdallani näin ei käynyt.

Nykyisin joudun käymään puolen vuoden välein tämän vuoden vielä, sen jälkeen kerran vuodessa. Tammikuussa joudun uudelleen kolposkopiaan.

Pelotella en halua, mutta kehoitan näitä asioita pitämään tärkeänä, ettei käy kuten minulle kävi. Voin sanoa, että elämässäni en ole yhtä hädissäni ja ahdistunut ollut, kuin tämän tultua ilmi. Odottelua oli 6viikkoa ja olin ihan hirveän stressaantunut ja varma, että se on syöpä, joka levinnyt pitkin kehoa. Kellekkään en toivoisi tällaista tilannetta kuin minulla.

Alkuperäinen kirjoittaja HPBBB:
HPV siis papilloomavirukset voi myös tarttua kortsuista huolimatta. Kiitos vaan että tätäkin tietoa on pantattu. Luulin nimittäin teininä että kumi suojaa jos pysyy ehjänä ja paikallaan. Ilmeisesti siis ihan käsikopelollakin ja suuseksistä voit tarttua.
MIKSI hpv:stä ei ole Suomessa keskusteltu aiemmin. Vasta rokotuksen myötä asiasta on kirjoitettu julkisesti. Aiemmin tiesin asiasta ulkomaisten lehtien perusteella ja gyne oli ihmeissään kun kyselin asiasta.

Kyllä siitä kirjoitettu on, mutta kun itselläni oli ensimmäisiä muutoksia vuonna 20 vuotta sitten, niin asia oli uusi lehdissä.
Tosin papa-koetta on Suomessakin tehty paljon pidempään, mutta ilmeisesti suurin osa naisista ei vieläkään ole selvittänyt itselleen, miksi se koe otetaan.
Ihmiset seuraavat tiedotusvälineistä niitä asioita, jotka tuntuvat itselle läheisiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja maahis:
Joo,mutta minulla oli myös luokka II ja kondylooma. Vaikka olin myös neitsyt taudin selvitessä. Mitenkähän se on mahdollista? Tähän en ole löytänyt vastausta. Pyhästä hengestä kai...

Papillooma-virus saattaa tarttua myös käsien välityksellä, tosin tämä lienee melko harvinaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsivällisyyttä:
Omalla kohdallani muutokset katosivat kahdessa kuukaudessa oltuaan ensin pidemmän tovin. Ehdin siis mennä kolposkopiaan (en suosittele), jossa vielä vikaa oli. Kahden kuukauden päästä siitä oli loop-hoito (en suosittele), jossa mitään ei enää ollutkaan vikana, solumuutokset ja kondylooma olivat poissa.

Ärsyttää ihan suunnattomasti se, että en ollut rohkea ja sanonut lääkärille vastaan, eli vaatinut seurantaa papalla helvetillisen kolposkopian jälkeen. Tuon loopin jälkeen minulla on ollut kipuja, mikä muistuttaa joka päivä siitä, että tulipa käytyä turhaan silvottavana.

Itse pelkäsin aikoinaan kolposkopiaa, mutta helpotuksekseni se ei sattunut yhtään (ei tosin ollut miellyttävääkään). Myöskin laser- ja loop -hoito oli kivutonta, koska kohdunkaula puudutettiin toimenpiteen ajaksi. Itse kohdunkaula on tunnotonta aluetta, joten pelkäsin aivan turhaan myös puudutuspiikkiä! :)