papa 3

• Viestiketjun aloittaja huolestuttaa
  • Ensimmäinen viesti
huolestuttaa
Hei, pari kuukautta sitten minulle tehtiin laser hoito kohdunkaulan solumuutosten takia. Kolposkopian tulos siis oli keskivaikea dysplasia ja kondylooma. Kontrolli ois sitten neljän kuukauden päästä. Nyt sitten huolestuttaa että saatiinkohan kaikki muutokset varmasti pois? ja jos saatiin niin uusiiko solumuutokset helposti? Kuinkahan nopeasti solumuukset mahdollisesti muuttuvat syöväksi? Tuli jo mieleen että pitäisikö mennä kontrolliin jo aikaisemmin? Tuo puoli vuotta vaan tuntuu niin pitkältä ajalta :( Toivoisin vastauksia ja kokemuksia saman tilanteen läpikäyneiltä.

\s
En täysin samassa ole ollut, vaan sain papa nelosen kondylooman aiheuttamana ja lisätutkimuksissa vitosen. Minulle tehtiin looppi, eli poistettiin kohdunkaulasta ""runsas"" pala varmistaakseen, että kaikki muutokset lähti. Patologiselta aitoivat varmistuksen, ettei palan ulkoreunoilla ollut muutoksia saati syöpäsoluja.

Eka kontrolli oli kuukausi leikkauksesta, minkä jälkeen kävin tarkastuksissa kolmen kk välein vuoden, sitten pari kertaa puolivuosittain ja nyt vuosittain. Kertaakaan ei ole leikkauksen jälkeisissä tarkastuksissa ollut muuta, kuin ykköstä.

Mikä on ehdottomasti mainitsemisen arvoista niin se, että kun siellä muutoksia oli, otettiin minuun yhteyttä jo ennen sovittua määräaikaa. Olen siis varma, että jos sinulla olisi syytä huoleen, ei sinua pidettäisi pimennossa, vaan kutsuttaisiiin tutkimuksiin jo aiemmin. Tiedän kyllä, miten raastavaa on olla ja odotella, mutta eipä sitä muuta pahemmin voi. Zemppiä sulle!

Pimu
Hei! Tässä toinen, jolla papa luokka 3. Tänään tuli kirje, että pitäisi varata aikaa koepalojen ottoon. *pieni paniikki*

Tuo ei siis välttämättä vielä mitään pahaa tarkoita? =/
Joihinkin hoitoihin varmaan joutuu kuitenkin?

et
Hengissä ollaan. Edelleen.

Juuri tuli kirje, että haluaisivat tehdä minulle kolmannen kerran loop-hoidon. Parin loopin lisäksi on pari kertaa hoidettu hävyn aluetta ja pari kertaa emättimen sisältä laserilla.

Papa on ollut milloin 2, milloin 3 viimeisten 17 vuoden aikana. Vain kerran on ollut 1. Solumuutoksia on ollut eri tasoisia.

Kyllä taas ottaa päähän.

Oikein kateeksi käy niitä, joilla yksi hoito riittää tai joilla tilanne rauhoittuu 1-2 vuodessa.

Onko kellään vinkkejä, mitä pitäisi tehdä? Aldaraakin on kokeiltu kahdesti.

Mutta voin vakuuttaa, ettei tähän tautiin ihan äkkiä kuole.

lapsettomaksiko?
olen papa 4 ja en suostu hoitoon koska olen kuullut ,sen aiheuttavan lapsettomuutta.Olen 33-vuotias ja jo 3 lapsen äiti mut haluaisin lisää omia lapsia.Kahden viimeisen raskauden ajan oli papa 3 ja välillä 4.Lääkäri pelotteli syövällä ja minä itse olen vakuuttunut että jos alkaa pelkää kuolemaa voi ihan hyvin linnoittua kotiin,sillä lähipiirissä on nuoria kuollu tai tullut läheltäpiti tilanteita ihan vain liikenteessä kulkeissa(ei itse syyllisiä!)Lääkäri oli jopa vakuuttunut,että saan raskauden aikana papa 5 eli pahalaatuisen kasvaimen,syövän.Muistakaa,että kondylooma viruksia on monia eri lajikkeita kaikki ei hoitamattomanakaan johda syöpään.Sitten vaikka kuinka poistaisitte solumuutoksia ei virus poistu elimistöstä vaan aina hyökkää uudelleen lopuksi ei ole enään koko kohdunkaulaa!!!

huolestuttaa
Mulle siis tehtiin solumuutosten poisto laserilla polttaen, joten kudosta ei lähetetä tutkittavaksi niin kuin loopisssa. Lääkäri sanoi että kontrolliin puolen vuoden päästä joten pakkohan siihen on sitten luottaa että kaikki solumuutokset on saatu pois tai mennä aikaisemmin jo kontrolliin.Ehkä mun tilanne ei näyttänyt kovin huolestuttavalta kun laittoi noin pitkän kontrollivälin..

et
Kondylooma ei aiheuta lapsettomuutta, eivätkä sen hoidot.

Klamydia sen sijaan voi hoitamattomana aiheuttaa lapsettomuutta.

Pitkään vaivanneet kondyloomavirukset voidaan nykyään myös tyypittää. Pari niistä on läheisissä tekemisissä kohdunkaulan syövän kanssa.

\s
Täyttä puppua. Looppilla otetaan kohdunkaulasta pieni pala, jossa niitä solumuutoksia, pois. Laserilla poltetaan kohdunakulasta niitä soluja, joissa muutoksia on. Näillä ei ole kerrassa mitään tekemistä lastensaannin kannalta. Järkevämpää olisi hoitaa ne muutokset, jottei isolla lapsilaumallasi ole jossain vaiheessa sairas tai kuollut äiti. Järjen köyhyyttä olla tekemättä voitavansa oman terveytensä ylläpitämiseksi etenkin, kun on lapsia, joille äidni terveydellä on enemmän väliä, kuin äidille ehkä itselleen.

Mielestäni tuo kuuluu samaan sarjaan, kuin pyöräilykypärä, turvavyöt autossa, purukaluston kunnossapito, liiallisen auringon välttäminen, ylipainon välttäminen, tupakoimattomuus yms vakavaa sairautta mahdollisesti ennalta ehkäisevä asia. Onhan niitä älykääpiöitä, jotka tekevät kaikkensa lyhentääkseen elämäänsä ja niin kauan, kuin se ei vaikuta muihin, kuten mahdollisesti orvoiksi jääviin lapsiin, ei sillä ole sen enempää minulle, kuin yhteiskunnallekaan väliä. Mutta jos vähänkään on uhkaa, että sinä aiheuttat vastuuntunnottomuudellasi paitsi tuskaa lapsillesi, myös yhteiskunnalle ylimääräisiä korkeita kuluja, alkaa sappi kiehua.

Mulla on leikkauksestani jo yli kuusi vuotta. Silloin koepaloissa oli syöpää, joka oli kondylooman aiheuttama. Yksi pieni pala pois, minkä jälkeen papakokeet ovat kaikki olleet putipuhtaita. Hoito ei siis aiheuttanut millään tavalla lapsettomuutta, mutta jos olisin jättänyt syövän alun sinne elelemään omaa elämäänsä, olisi se ajanmittaan hyvin suurella todennäköisyydellä levinnyt siten, että lapsettomuus olisi fakta.

Eikähän se ole mitenkään varmaa, että itseään aina auringossa grillaava blondi ihosyövän saa, tai tupakoiva keuhkosyövän tai että hampaansa mädättävä aivokalvontulehduksen, mutta kukapa muu, kuin vastuuntunnoton täysidiootti haluaisi sellaista kokeilla?!

et
Tästä linkistä arvostettujen gynekologien artikkeli kondyloomasta
www.helsinki.fi/~jpaavone/artik7g.pdf

Toinen asiallinen tietolähde
www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A

En tiedä, mistä tuo rivinvaihto tuli tuohon linkkiin, ehkä se on vain liian pitkä.

Potilaan oikeudet
Hoidosta on oikeus kieltäytyä ja en tuomitse tai syyllistä yhtäkään, jokaisen sairauskertomus on myös omanlaisensa, lääketiede kehittyy ja hoidot tulevat muuttumaan myös entistä enemmän täsmähoidoiksi ja potilasta vähemmän rasittaviksi.

Älä välitä noista tuomitsijoista, et ole ainoa kieltäytyjä.

Tiutau
Kuukausi sitten gynellä käydessäni kysyin, voiko laserhoito tai vastaava aiheuttaa lapsettomuutta. Ei voi.

Mulla takana papa lk3 vuonna 2001, koepalat varmistivat syyksi kondylooman ja hoidoksi laser. Puolen vuoden päästä kontrollissa papa lk2, siitä puolen vuoden päästä lk1. Viime syksynä papa oli pitkästä aikaa lk2, kondyloomaepäily. Kuukausi takaperin siis kävin kontrollipapassa, kauhulla odotin vastausta. Ilokseni vastaus tuli normaalina, eli papa oli itsestään palautunut ykkösluokkaan =o)

Monestihan ajatellaan, että papilloomavirus asustelee veressä. Näinhän asia ei ole, vaan virus asettuu asustelemaan soluihin. Jos kaikki nämä saastuneet solut poistetaan, ei elimistössä enää viruksia ole, vaan tarvitaan uusi tartunta. Tokihan sitä ei voi varmaksi kukaan sanoa, saadaanko esim laserhoidolla joka ainoa saastunut solu poistettua.

Vuosien saatossa nuo kolmos/nelosluokat kyllä erittäin suurella todennäköisyydellä hoitamattomina kehittyvät syöväksi. Siihen ei vaikuta se, minkä sortin papilloomavirus siellä alapäässä jyllää. Eihän kaikki syövät ole papilloomaviruksen aiheuttamia, solumuutoksia voi syntyä muistakin syistä ja aivan yhtä lailla ne voivat syöväksi kehittyä.

Mutta, en missään nimessä tuomitse. Jokaisen oma asianhan se on, lähteekö hoidattamaan itsensä vai ei.

Yhteistyössä