Pankkitoimihenkilöt hoiiiii!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Voiko avioliitossa elävän pariskunnan vain toinen osapuoli hakea asuntolainaa? Siis niin, että vain toisen maksukyky selvitetään? Tuleeko asunto silloin molempien omistukseen, sillä olemme naimisissa?

Tilanteemme on sellainen, että minä olen miestäni 8 vuotta nuorempi..minulla on opintovelkaa 5000 euroa, olen takaamassa (tyhmänä) kaverilleni lainaa (5000 e ), joustoluottoa 2500 e ja tällä hetkellä äitiyslomalla..ja paluu vakituiseen työpaikkaan (brutto 1845e/kk) vasta ensi vuoden puolessa välissä..joten minun taloustilanteessa ei ole hurraamista. Mitään maksuhäiriömerkintää minulla ei ole..eikä luottotiedoissa siis pitäisi olla mitään probleemaa.

Mieheni nimissä on autolaina (19 000 e) ja hänen bruttotulonsa 3020 € /kk. Minulla ei ole yhtään takaajaa, jota voisi pyytää takaamaan lainaamme..joten asia on tarkoitus hoitaa mieheni isän kanssa, jolla on varallisuutta ja hyvät suhteet pankkiin pienellä paikkakunnalla. Kannattaisiko tässä tilanteessa vain mieheni mennä pankkiin lainaa hakemaan? lainan tarve on tod. näk. n. 130 000€ ( 100 000 € asunnon arvo ja 30 000€ remonttiin). Tiedän, että lainaa on kokonaisuudessaan paljon..ja esim autolainaa paljon...mutta olemme onnellisia, että voimme ajaa turvallisella uudella lämpimällä autolla lasten kanssa..oli se sitten ostettu lainarahalla tahi ei.

Vinkkejä ja neuvoja kaipaan, jos jollain on kokemusta tällaisesta kuviosta. Minä olisin puolestani vielä valmis vaikka avioehdon tekemiseen, sillä jos talo tulisi vain mieheni nimiin..ja kun mieheni isällä on omaisuutta paljon..niin se sitten tulevien vuosien varalta..mutta mieheni on sitä mieltä, ettei avioehtoa tarvita mihinkään eikä hän näe sen tekemisessä mitään järkeä.

Kiitos ".." ! Kyllähän asia on aika järkeen käypä..kun ajattelee asian noin, kun sen ilmaisit. No olisiko talo sitten mieheni ? vai avioerotilanteessa yhteistä omaisuutta, jos ei ole avioehtoa?

erotilanteessa yhteinen omaisuus jaetaan mutta jos teillä ei ole avioehtoa, mies joutuu maksamaan sulle tasinkoa niin että omaisuus on yhtä suuri.Mies ei myöskään voi myydä sitä taloa ilman sun suostumustasi, jos se on perheen yhteinen koti. Kuoleman varalle kannattaa tehdä keskinäinen testamentti koska lapset on ykkösperilliset

Siis tottakai myös sinä olet lainanhakija. Miehellä yksin huonot mahdollisuudet. Sulla on vakityö niin on plussaa. Opintolainaan on valtiontakaus, joten sitä ei tavallaan oteta velkana huomioon. Sen sijaan sinulla on muuta velkaa paljon ja myös miehelläsi. Riippuu varmaankin lainasummasta jota haette, mutta tuskin teillä on varaa yli 100000 euron asuntolainaan, kun on lapsikin, joka täytyy lainalaskelmissa ottaa huomioon.

Kannattaa varmaan hakea yhdessä lainaa. Meillä ainakin pankki myönsi ison lainan (160 000), vaikka itse vielä opiskelin. Jos sulla vielä on vakituinen työpaikka niin luulis pankin huomioivan sen lainaa myöntäessä. Itsestä toi teidän järjestely, et laina ja asunto on vain miehen nimissä kuullostaa aika oudolta. Mitäs sit erotilanteessa kun sulla ei ole mitään omaisuutta jos mies haluaakin jossain vaiheessa avioehdon.

Kannattaisiko ensin hoitaa noita teillä jo olevia lainoja vähemmäksi, ei kuulosta nimittäin oikein järkevälle että teillä olisi kohta reilusti talon arvoa enemmän lainaa, mutta ei juurikaan vakuuksia.

Sulla ennestään 12 500 lainaa ja miehellä 19 000, paljonko on sen auton arvo nyt?

Minkä verran lyhennätte nyt jo olemassaolevia lainoja ja paljonko olisi tuleva lainanlyhennys? Pankit laskee normaalisti että kolmasosa tuloista saa mennä lainanlyhennykseen. Siellä on myös jonkinlaiset laskelmat siitä paljonko esim. 4 hengen perheellä kuluu rahaa ruokaa, vaatteisiin, hygieniaan jne.

Oletko itse laskenut paperille nämä summat, että minkä verran kuluu mihinkin, paljonko pystyisitte sitä lainaa lyhentämään?

Jos lainaa onyhtä paljon tai enemmän kuin talon arvo niin tarvitsette takaajat. Kuka lähtee takamaan sellaisen lainaa jolla on jo ennestään paljon velkaa?

Yhteistyössä