Pankkien lainahanat tiukalla?

  • Viestiketjun aloittaja zx
  • Ensimmäinen viesti
zx
Onko kukaan ottanut nyt keväällä asuntolainaa? Mitä ehtoja teillä oli lainan saannille?

Tuntuu monessa pankissa nyt olevan ehtona 10 % omarahotus ja kiinteä vakuus lopulle summalle (henkilötakaus ei käY). Myöskin maksukyky vissiin lasketaan 6 % korolla.
 
"Katja"
Me saatiin laina, vaikka meillä ei ole penniäkään säästössä omaa rahaa, eikä mitään omaisuutta jne. Tosin meidän asuntolaina on pieni 100t vain. Täällä asunnot halpoja. Laina myönnettiin kaksi viikkoa sitten.
 
"Vieras"
Pankit ei anna asuntolainaa ilman omaa rahoitusta! Nordeasta ja monesta muustakin pankista kysyttiin viikko sitten. 40 000 saatais ilman omaan rahoitusta asumisoikeusasuntoon.
 
zx
[QUOTE="Vieras";28349778]Pankit ei anna asuntolainaa ilman omaa rahoitusta! Nordeasta ja monesta muustakin pankista kysyttiin viikko sitten. 40 000 saatais ilman omaan rahoitusta asumisoikeusasuntoon.[/QUOTE]

No tätä mä vähän ounastelinkin.
 
"joo"
[QUOTE="Vieras";28349778]Pankit ei anna asuntolainaa ilman omaa rahoitusta! Nordeasta ja monesta muustakin pankista kysyttiin viikko sitten. 40 000 saatais ilman omaan rahoitusta asumisoikeusasuntoon.[/QUOTE]

Aijaa, tänää kävin lainaneuvotteluissa ja pankki myöntäisi minulle alle 100 000e lainan ilman omaa rahaa..
 
"vieras"
[QUOTE="joo";28349807]Aijaa, tänää kävin lainaneuvotteluissa ja pankki myöntäisi minulle alle 100 000e lainan ilman omaa rahaa..[/QUOTE]

Mä tarkoitin isompaa lainaa. Me oltiin hakemassa yli 200 000 lainaa.
Meillä netto tulot kuukaudessa 5000. Pankeissa sanottiin että
jokainen pankki on kiristänyt asuntolainaa, että ilman omaa rahoitusta on mahdotonta saada. Puhun ensiasunnon ostajista. Meillä olisi ollut henkilötakaaja.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28349868]Mä tarkoitin isompaa lainaa. Me oltiin hakemassa yli 200 000 lainaa.
Meillä netto tulot kuukaudessa 5000. Pankeissa sanottiin että
jokainen pankki on kiristänyt asuntolainaa, että ilman omaa rahoitusta on mahdotonta saada. Puhun ensiasunnon ostajista. Meillä olisi ollut henkilötakaaja.[/QUOTE]

eikö nailla tuloilla voisi saadaaika nopeasti se oman osuuden?!!

5000 eurosta/kk saisi helposti laittaa 2000/KK säästöön eli vuoden päästää teillä olis jo 24000 säästöissä...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28349846]230 000e myönnettäisi ilman omia säästöjä tai takaajia, perusteena kummankin koulutus, alalta ei voi jäädä työttömäksi.[/QUOTE]

Perusteena koulutus? Ei mun ja mun miehen alaltakaan "voi" jäädä työttömäksi...
Finanssivalvonta on antanut ohjeistuksen pankeille, että ilman omaa rahaa ei ensiasuntolainan ottaja ei saa lainaa!
Koska haitte lainaa?
 
zx
[QUOTE="vieras";28349922]Perusteena koulutus? Ei mun ja mun miehen alaltakaan "voi" jäädä työttömäksi...
Finanssivalvonta on antanut ohjeistuksen pankeille, että ilman omaa rahaa ei ensiasuntolainan ottaja ei saa lainaa!
Koska haitte lainaa?[/QUOTE]

Suositushan tuo omaraha on, mutta pankit näyttävät noudattavan tätä suositusta + laskeminen 6 % koron mukaan.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28349918]eikö nailla tuloilla voisi saadaaika nopeasti se oman osuuden?!!

5000 eurosta/kk saisi helposti laittaa 2000/KK säästöön eli vuoden päästää teillä olis jo 24000 säästöissä...[/QUOTE]

Kyllä laitetaankin, mutta käytiin kysymässä voisiko saada ilman omia säästöjä.
Nyt ruvetaan säästämään...
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28349846]230 000e myönnettäisi ilman omia säästöjä tai takaajia, perusteena kummankin koulutus, alalta ei voi jäädä työttömäksi.[/QUOTE]

mistä pankista??
 
zx
[QUOTE="vieras";28349934]Kyllä laitetaankin, mutta käytiin kysymässä voisiko saada ilman omia säästöjä.
Nyt ruvetaan säästämään...[/QUOTE]

Mistäpäin Suomea ootte hakeneet?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28349922]Perusteena koulutus? Ei mun ja mun miehen alaltakaan "voi" jäädä työttömäksi...
Finanssivalvonta on antanut ohjeistuksen pankeille, että ilman omaa rahaa ei ensiasuntolainan ottaja ei saa lainaa!
Koska haitte lainaa?[/QUOTE]

Hoitoalan esimiestehtävissä ollaan molemmat. Yhteensä tuloja noin 6000e/kk. Vaikka esimieshommat lähtis alta, kumpikaan ei voi silti jäädä työttömäksi. Lainaa haettiin viime viikolla. Joku kyseli pankkia, kyseessä Liedon Säästöpankki.
 

Yhteistyössä