Pankissa multa kysyttiin:"Imetätkö sinä?"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26577472:
Näin juuri. Palstalla on kyllä oppinut ihmisistä ihan uusia asioita, joita en todellakaan ole ennen ajatellut. Yhtä hämmentävää oli esimerkiksi oppia, että jos lähetät sen joulukortin, jossa on omien lapsiesi kuva, se on ärsyttävää ja vastaanottajat olettavat, että heidän pitäisi kehystää tämä kuva ja ihailla tätä kuvaa jotenkin erityisesti. Ihmeellisiä piilomerkityksiä kyllä löytyy monista asioista.

viimeisimpänä olen oppinut, että jos tarvitsee joskus lastenhoitoapua, sitä ei saa pyytää ystäviltään jos nämä ovat lomalla, sillä silloin asettaa heidät epäreiluun tilanteeseen, koska he saattavat joutua kieltäytymään. Toisaalta, jos ei osaa rakentaa tukiverkkoa on luuseri. toisaalta jos pyytää tukiverkoltaan apua on luuseri, ja jos antaa apua on hyväksikäytettävä luuseri.. vaikeeta on :D
(anteeksi harhailu imetyskeskustelusta)

• Tykkää
Reactions: Madicken04 ja Glenn
Tiedättekö mitä? Tajusin just, etten ikinä ole kysynyt keneltäkään imettääkö hän vai ei. Ikää lähemmäs 50, mutta en ole pitänyt asiaa niin tärkeänä että sitä pitäis erikseen kysellä, edes tutuilta. Ovat itse kertoneet jos ovat.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26577472:
Näin juuri. Palstalla on kyllä oppinut ihmisistä ihan uusia asioita, joita en todellakaan ole ennen ajatellut. Yhtä hämmentävää oli esimerkiksi oppia, että jos lähetät sen joulukortin, jossa on omien lapsiesi kuva, se on ärsyttävää ja vastaanottajat olettavat, että heidän pitäisi kehystää tämä kuva ja ihailla tätä kuvaa jotenkin erityisesti. Ihmeellisiä piilomerkityksiä kyllä löytyy monista asioista.

Voithan sinä porista siinä maito-ostosten lomassa kuukautiskierrot ja suolen toiminnat jos siltä tuntuu, mutta toisilla on sitten se yksityisyyden raja jossain kohtaa ja sitä osaa normaaliälyinen kunnioittaa. Neutraaleja puheenaiheita on maailma täynnä.

[QUOTE="vieras";26577516]Voithan sinä porista siinä maito-ostosten lomassa kuukautiskierrot ja suolen toiminnat jos siltä tuntuu, mutta toisilla on sitten se yksityisyyden raja jossain kohtaa ja sitä osaa normaaliälyinen kunnioittaa. Neutraaleja puheenaiheita on maailma täynnä.[/QUOTE]

Haluatko sinä ihan oikeasti maailman, jossa keskustellaan vain neutraaleista asioista? Sellaisessa maailmassa ihmisillä ei ole mitään keinoja etsiä toisistaan tukea tärkeissä asioissa, poliittinen järjestäytyminen on hyvin vaikeaa ja hirmuhallinto kerran valtaan päästyään sitten mahdoton kumottava.

Tämän takia minä tulen taistelemaan hienotunteisuuspaatosta vastaan lopun ikääni. Jokaisella on vastuu omista rajoistaan, eikä oikeutta halveksia muita siksi että heillä on rajoista eri näkemys. Jos ihminen ei niitä omia rajojaan kykene vartioimaan heittäytymättä aggressiiviseksi ja ylimieliseksi, niin kaikki voittavat siitä että tämä yksilö opettelee luottamaan kykyynsä puolustaa rajojaan loukkaamatta muita tarpeettomasti. Kaikki eivät ole normaaliälyisiä, eikä se ole häpeällistä vaan normaalia. Eivätkä kaikki kyselijät ole typeriä.

Imetys on poliittinen kysymys, joskaan ei itsessään sieltä tärkeimmästä päästä silloin jos korvikkeet ovat kohtuullisen terveellisiä. Mutta se liittyy yleisempään naisten hallinnasta käytävään valtataisteluun, jonka yksi puoli on tämänhetkinen paine saada naiset häpeämään rintojaan ja leikkuuttamaan ne virallisen näköisiksi.

En tiedä mille puolelle häveliäisyyspuolue kauheuskirurgia-asiassa asettuu (kertokaa toki ellei se ole liian yksityistä tietoa nimettömälle foorumille). Mutta sen tiedän, että jos imetyksestä ei sovi keskustella, niin naisten häpeävä suhde rintoihinsa ei tule vähenemään. Ja mitä enemmän vaatimuksia naisten ulkonäköön kohdistuu, sitä enemmän henkinen vapauskin kapenee. Ja mitä ahtaammaksi käy naisten liikkumatila, sitä huonommin lapsilla menee, ja sitä huonommin menee yhteiskunnalla kun nämä pelkoon kasvatetut lapset kasvavat aikuisiksi.

Niille jotka eivät yhteiskunnallisesta tasosta mitään ymmärrä, riittää yksi toimintaohje: älkää vaatiko muita käyttäytymään hyvin, jos ette itsekään sitä välitä tehdä. Tyhmien halveksiminen ei ole hyvää käytöstä.

Multakin ovat jo useat 60+ rouvat kyselleet imetyksstä ja maidon riittävyydestä. Kerrankin junassa joku mummo harmitteli, kun ei itse voinut aikanaan imettää. :) Enpä ole loukkaantunut, mutta ymmärrän kyllä että joitakin voi tuollainen kyrpiä. Jännä, miten tuo kysely on vanhemman sukupolven juttu eikä kukaan nuorempi nainen neuvolan terkkaa lukuunottamatta utele moisia. :D

Multa on kans kyselly ihan tuiki tuntemattomat :O Kerrankin käytiin ruokakaupassa ja mulla oli toinen tyttö nukkumassa kaukalossa ja tulin sieltä sit masu pystyssä. Ostin korviketta kun ei tullut juuri silloin kunnolla maitoa niin piti ottaa korviketta kans. Kassaneiti katseli hetken sanoi siihen että "Ei kannata hankkiutua raskaaksi vauvan ollessa pieni, kun ei voi imettää."
Ilmoitin että "saan raskautua milloin haluan, ja voin myös imettää vaikka olenkin raskaana. Eikä se ole teidän tehtävänne ohjeistaa, mitä minä teen"
Kassaneiti vaan katsoi, ja tuumasi että jaa.
Oli kyl aika törkeetä:whistle:

Tosi hyvin ja nasevasti osasit vastata! Itse aina olen yllättävissä tilainteissa vaan ihan että :O niin että tilanne ehtii mennä ohi, sitten ne nasevat lausahdukset tulee mieleen vasta jälkikäteen.

En tajua, miten julki-imetys liittyy tähän asiaan.

Tai small talk.
Small talkia on se, että todetaan alkukesän olleen viileä. Ei se, että kysytään ventovieraalta ihmiseltä hänen imetyksistään, pankissa, aiheeseen mitenkään liittymättä. Eri asia, jos ollaan jossain neuvolan odotustilassa, missä asia tulee jotain kautta esille, ja molemmat keskustelun osapuolet jakaa imetyskokemuksiaan.

Ei mua haittais jos pankkivirkailija kysyis imetyksestä. Kun oltiin avaamassa tiliä meidän vauvalle, niin virkailija kysyi, että onko ollut masuvaivoja vauvalla. Hänenkin vauvallaan oli ollut ja minusta se oli siinä vaiheessa vaan ihan lohduttavaa kuulla.

Multakin joskus jehovantodistaja kysyi että imetänkö mä? Ihmettelin että mikä meedio se oikeen on kun vauva oli nukkumassa, mutta sitten tajusin että olin unohtanut laittaa tissin piiloon imetyksen jälkeen ja avasin oven toinen rinta valtoimenaan. True story. Voin kertoa että nauratti melkosesti.

Mä harjoittelin synnärillä rintapumpun käyttöä ja poislähtiessä unohdin laittaa paidan kiinni. Siinä mä sitten viipotin menemään molemmat rinnat paljaana, sairaalan lökävaatteet päällä. Olen mä mahtanut olla näky- onneksi mies ei ollut silloin vierailulla :D

Samaten jossain kahvilassa olen imettänyt vauvan ja siitä sitten ruvennut laittamaan vauvaa takaisin vaunuun, rinta paljaana :ashamed: Ai kauhee miten sitä voi olla väsynyt, tjt että unohtaa pukea itsensä..

Yhteistyössä