Pankissa multa kysyttiin:"Imetätkö sinä?"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi että, olenkohan itsekin puhunut imetyksestä vieraiden ihmisten kanssa. En ole ajatellut että se olisi mikään tabu. Itse imettänyt 5 lasta, niin jotenkin osaa ajatella että puhutaan ruuasta eikä tisseistä. En oikein tähän osuvaa vertausta keksi, mutta vähän niinkuin parisuhteesta ei saisi puhua kun jonkun mieleen voisi tulla siitä seksi?

Olen huomannut, että imetyksestä kyselevät ovat niitä, jotka itsekin ovat imettäneet omia lapsiaan. Harvemmin ne, jotka ovat omansa korvikkeella ruokkineet. Usein juttu jatkuu niin, että toinen alkaa sitten muistelemaan omia imetyskokemuksiaan ja ylpeydellä kertoo, että niin ja niin pitkään imetti lapsiaan. Itse olen imettänyt jokaista lasta 1-vuotiaaksi ja kokenut onnistumisia sekä kaikenlaisia takapakkeja, joten varmasti itsellänikin muisteltavaa myöhemmin riittää. En ole kyllä luonteeltani sellainen, että ventovieraalta noin intiimejä alkaisin kyselemään, mutta jos nyt keskustelussa muuten tulisi ilmi, että toinen imettää.

[QUOTE="vieras";26576803]Voi että, olenkohan itsekin puhunut imetyksestä vieraiden ihmisten kanssa. En ole ajatellut että se olisi mikään tabu. Itse imettänyt 5 lasta, niin jotenkin osaa ajatella että puhutaan ruuasta eikä tisseistä. En oikein tähän osuvaa vertausta keksi, mutta vähän niinkuin parisuhteesta ei saisi puhua kun jonkun mieleen voisi tulla siitä seksi?[/QUOTE]

Näin juuri! Ja jos joku kysyy, onko sinulla lapsia, sehän tarkoittaa oikeasti sitä, oletkos koskaan saanut munaa.

Rilääks peipe.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26576317:
Siis häh! Onko se imetys jotenkin kovin ihmeellistä ja kuuluuko se ulkopuolisille imetänkö vai en? Vastasin hämmästyneenä, et joo, kyllä imetän... Kysyjä oli pankkivirkailija.

Mua on ruvennut ärsyttämään, kun ihan kaikki kysyy imetänkö? Jumaliste, onko se ihmisten mielestä jotain hyvän päivän jutustelua?

Muistaakseni joku on aikaisemminkin tehnyt aiheesta aloituksen, mut en löytänyt sitä. Jotenkin tuntuu, että niinkin luonnollinen asia kuin imetys, on jotain niin maagista ja erikoista, että sitä jokainen ihmettelee.

[QUOTE="vieras";26576822]Olen huomannut, että imetyksestä kyselevät ovat niitä, jotka itsekin ovat imettäneet omia lapsiaan. Harvemmin ne, jotka ovat omansa korvikkeella ruokkineet. Usein juttu jatkuu niin, että toinen alkaa sitten muistelemaan omia imetyskokemuksiaan ja ylpeydellä kertoo, että niin ja niin pitkään imetti lapsiaan. Itse olen imettänyt jokaista lasta 1-vuotiaaksi ja kokenut onnistumisia sekä kaikenlaisia takapakkeja, joten varmasti itsellänikin muisteltavaa myöhemmin riittää. En ole kyllä luonteeltani sellainen, että ventovieraalta noin intiimejä alkaisin kyselemään, mutta jos nyt keskustelussa muuten tulisi ilmi, että toinen imettää.[/QUOTE]

ei mua ahdista kavereiden kanssa jutella imetyksestä, eikä lähisuvun, mut jos joku lähes tuntematon ihminen tulee kyselemään, niin menen hämilleni...

• Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Multakin joskus jehovantodistaja kysyi että imetänkö mä? Ihmettelin että mikä meedio se oikeen on kun vauva oli nukkumassa, mutta sitten tajusin että olin unohtanut laittaa tissin piiloon imetyksen jälkeen ja avasin oven toinen rinta valtoimenaan. True story. Voin kertoa että nauratti melkosesti.

Se on muuten jännä, kuinka noloksi se tilanne muuttuu kun sulla roikkuu tissi vapaana mutta ei ole sitä lasta mailla halmeilla. Imettäessä ei hävettäny lainkaan.

Multa on myös ventovieras mummeli tullut kaupassa kysymään, saako vauvani rintamaitoa. Oli tyytyväinen ja sanoi sen näkyvän vauvasta päällepäinkin, että kunnon maitoahan se saa. Meni sitten kertomaan tiedon toiselle mummelille. Mua lähinnä huvitti.

Kiusallisempaa oli, kun mieheni miespuoleinen (60+) sukulainen alkoi kysellä maitoni riittävyydestä ja kertoilla rintatulehduksen ehkäisystä yms. Hyvää tietysti tarkoitti, mutta en mä nyt ihan maitoni ja tissieni ominaisuuksista ajatellut siinä kahvipöydässä hänen kanssaan keskustella. Mutta tulipahan koettua sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;26576863:

Viel semmone hiton nolo luukkupaita, mistä se toinen tissi möllötti xD Mä siis kierin eteisen lattialla ku repesin siihen paikkaan niin täysillä. Ne jehovat sit vaan tuumi että se on ihan luonnollista.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26576715:
No kuuluuko ulkopuolisille esimerkiksi millaisia lomasuunnitelmia perheelläsi on tai oletteko pysyneet terveinä? Onko nekin tarkkaan varjeltuja salaisuuksia, jotka eivät kuulu muille?

Sitä pitäis aina asiakaspalvelutilanteessa jutustella asiakkaan kanssa. Mutta ootas jos kysyt jotain, oot tunkeileva ja puutut asioihin jotka ei sulle kuulu.

Ei kannata puhua muuta kuin säästä.

mulla on kaksoset ja toi imetys kysymys ei ENÄÄ häiritse yhtään, mutta se, että tuikituntematon tulee kysymään "onko luomut vai hoidoilla" niin siinä kyllä menee jo vähän hämilleen... V*ttuako se niille kuuluu, miten mun lapseni on alkunsa saanut!!

Viel semmone hiton nolo luukkupaita, mistä se toinen tissi möllötti xD Mä siis kierin eteisen lattialla ku repesin siihen paikkaan niin täysillä. Ne jehovat sit vaan tuumi että se on ihan luonnollista.

*odottelen koska mulle käy noin* vähän väliä on kotona tissi paljaana, kun olen unohtanut laittaa luukun kiinni :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26576831:
Näin juuri! Ja jos joku kysyy, onko sinulla lapsia, sehän tarkoittaa oikeasti sitä, oletkos koskaan saanut munaa.

:laugh:

No niinhän se on. Tai ei ole kai pitäisi vastata :D.

Kirjoittelin tuolla aiemmin miespuolisen työtoverini kyselyistä, ja sen verran vieä, että yritin kyllä ottaa asian samanlaisena kuin puhuttaisi näkkileivä syömisestä, mutta ei se kuitenkaan ihan 100% onnistunut. Jotenkin kun näissä keskusteluissa hienotunteisuden vuoksi toisen äänenpaino saattaa vähän muuttua välillä kun hänellekin tulee sellainen olo että nyt puhutaan tavallaan toisen rinnoista. Kun siis yritti olla mahd. hienotunteinen, mikä tietenkin oli kiva, mutta tavallaan toi sitä yksityisyyttä selvemmin esille.

Sekuntiakaan en epäillyt tuon miehen motiiveja kysyä, tai siis oli kyllä tosi asiallinen, ja keskustelinkin ihan asiasta hänen kanssaan. SILTI siinä oli jotain vähän ei niin mukavaa fiilistä mukana. Enkä saanut tästä traumoja, ja vastaan edelleen sille kuka kysyy :).

[QUOTE="vieras";26576432]Imetys on siis kielletty puheenaihe, mutta imetys julkisella paikalla palstalaisten mielestä ilman muuta sallittua. Mikä tässä mahtaa olla oikea tapa käsitellä imetystä, kun aina tuntuu menevän väärin.[/QUOTE]

No jos menee jonnekki pankkiin hoitamaan asioita niin on se aika asiatonta alkaa kyseleen toisen imettyksestä.
Mä olen tuon takia vaihtanu kauppaa ko meidän kassaneiti saatto tokasta mitä vaan ja kysyä ihan mitä vaan kaikkien kuulen. Onneksi hän jäi pois siittä kaupasta. Varmaan omasta mielestä hän oli todella sosiaalinen ihminen.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26576623:
No minä en kyllä ymmärrä, miten se imettäminen on sitten niin maagista ja erikoista, ettei pankintäti siitä voisi jutustella. Yksityisasia joo, mutta ei yhtään se kummallisempi asia kuin esim harrastukset, työpaikka lapsien ikä tms, joista nyt minun mielestäni voi jutella ihan kenen kanssa tahansa.
No jos mä menen pankkiin tai hoitamaan jonnekki mualle jotain asiaa. Nä mä en ainakaan halua edes muusta porista tuntemattoman kans ku juuri siittä mitä asiaa olen hoitamassa. Tekee ihmisestä sen kuvan että on tyhmän utelias.

Että jos menet bussiin ni kuski kyselee ekana että -muuten imetätkö sä tota lasta :D

Multa kyllä saa kysyä. Musta on ihanaa kun jossain bussissa tai vaikka torilla vanha mummo höpöttää tissitakiaiselle ja sitten kertoo minulle kuinka lapset ruokittiin sota-aikana. Useimmiten se lasten imettäminen ja korvikkeiden tekeminen on vain aasinsilta itse asiaan, he haluavat vain jonkun joka kuuntelee edes hetken heidän tarinaansa :) Mulle siis tosiaan vanhempi sukupolvi tulee jutustelemaan usein silloin kun imetän nuorimmaista jossain.

[QUOTE="vieras";26576330]Anteeksi asiattomuuteni,mutta siinä yhdessä kuvassa ainakin sun etuvarustus oli senverran muhkeamman puoleinen että jos ne vaan pistää silmään?
[/QUOTE]

no tässä tapauksessa ehkä se yritti vaan avata keskustelua aiheesta onko sulla silikonit ja haittako ne imetystä.

itse en osannut noista imetyskyselyistä hermostua. pidin samana kuin niitä nukkuuko se jne. (ja nämäkin siis ok mulle, palstalta olen oppinut ettei kaikille :D)

mutta itse en enää palstailun jälkeen uskalla aihetta aloittaa kohta kenenkään kanssa

No jos mä menen pankkiin tai hoitamaan jonnekki mualle jotain asiaa. Nä mä en ainakaan halua edes muusta porista tuntemattoman kans ku juuri siittä mitä asiaa olen hoitamassa. Tekee ihmisestä sen kuvan että on tyhmän utelias.

Että jos menet bussiin ni kuski kyselee ekana että -muuten imetätkö sä tota lasta :D

Eli sinusta on tungettelevaa, jos vaikka kaupan täti kysäisee, miten vanhoja lapsesi ovat, kun olet mennyt kauppaan vain tekemään ostoksia? Hän on tyhmän utelias?

no tässä tapauksessa ehkä se yritti vaan avata keskustelua aiheesta onko sulla silikonit ja haittako ne imetystä.

itse en osannut noista imetyskyselyistä hermostua. pidin samana kuin niitä nukkuuko se jne. (ja nämäkin siis ok mulle, palstalta olen oppinut ettei kaikille :D)

mutta itse en enää palstailun jälkeen uskalla aihetta aloittaa kohta kenenkään kanssa

Näin juuri. Palstalla on kyllä oppinut ihmisistä ihan uusia asioita, joita en todellakaan ole ennen ajatellut. Yhtä hämmentävää oli esimerkiksi oppia, että jos lähetät sen joulukortin, jossa on omien lapsiesi kuva, se on ärsyttävää ja vastaanottajat olettavat, että heidän pitäisi kehystää tämä kuva ja ihailla tätä kuvaa jotenkin erityisesti. Ihmeellisiä piilomerkityksiä kyllä löytyy monista asioista.

Nykymutsin pitää saada imettää julkisesti koska se on niiiiiiin arkipäivästä ja normaalia, mutta auta armias jos joku ihminen kehtaa siitä imetyksestä kysyä tai katsoa päin niin se on epäkohteliasta, sairasta ja erittäin tuomittavaa.

Yhteistyössä