paniikkihäiriöstä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

....

Vieras
Mulla välillä tulee kauhee ahdistus ja joskus pelottaa et joku päivä pimahtaa päässä.
Muutamaan kk:teen ei oo tullu kohtauksia eli tuntuu et on vaikee hengittää, huimaa, tärisen ja sydän hakkaa kauheesti.
Onko lääkitys tai muu hoito "pakollinen" et voiko tää pahentua ilman hoitoa?
vai jos aattelee pärjäävänsä ilman niin onks se ok?
Kävin sillon alussa lääkärillä mut siitä ei ollu mitää apua. Tuntu et lääkäri piti mua ihan luulosairaana :(

mulla on ja ollut lääkitys joka annettiin masikseen jota ei oikeastaan ollut vaan paniikkihäiriö lähinnä.
ilman lääkkeitä menen ja aion niin kauan kun mahdollista jos vaan ei pahene.

mulla paniikkihäiriö eikä lääkitystä, mulla autto hirveästi se että sain nimen niille kohtauksille, kun ne ensin alko olin ihan varma että mulla on joku kamala sairaus ja kuolen siihen paikkaan. sitten kun selvisi mistä on kyse oon pystyny kestämään kohtaukset sillä että mietin mielessä että tää menee kohta ohi ja että ei tähän kuole. läheisten ja varsinkin miehen tuki on ollut ihan ehdoton. mutta jos tuntuu ettei ilman lääkkeitä pärjää niin ei niitä varmasti tarvi pelätä, paniikkihäiriö kun voi pahimmillaan estää "elämisen" kokonaan jos pelkää esim lähteä kotoa mihinkään. lääkkeistä olis varmasti apua.

Luulen, että lääkitys on ihan ok, jos sitä tarvitsee. Mutta paras hoito varmaan on se, että tulee sinuiksi asian kanssa, hyväksyy piirteen itsessään, eikä pelkää kohtauksia. Sanoo vaikka toisille avoimesti kun kohtaus tulee, että oho, minullepa tuli tällainen kohtaus, ja vie siltä sitä 'häpeällisyyttä', joka voi kohtauksia aiheuttaa. Ja ammatillista apuakin siihen voi pyytää. Mutta kohtaukset eivät ole vaarallisia, vaiva on yleinen, eikä siinä ole mitään hävettävää, joten tsemppiä sinulle joka tapauksessa.

Ja kannattaa jutella jonkun asiantuntevamman lääkärin kanssa, moni terveyskeskuslääkäri tarjoaa korkeintaan niitä lääkkeitä.

Yhteistyössä