Paniikkihäiriö (+ties mitä muuta vaivaa) ja lääkitys ym

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja panikkiyi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

panikkiyi

Vieras
Olen kärsinyt paniikkihäiriöstä nyt 10 vuotta. Pari vuotta olen pärjäillyt ihan hyvin, lääkitystä minulla ei ole koskaan ollut. Esimmäiset 8 vuotta häiriö tuli esille satunnaisesti aina paheten siihen asti että linnottauduin kotiin. Sitten se lieveni tosiaan (eron jälkeen) ja viimeiset pari vuotta olen pärjännyt ihan hyvin, sosialisoitunut ja oppinut hallitsemaan olojani.

Nyt sitten pitkien työttömyyspätkien ja kotihoidontuella olemisen jälkeen pääsin kouluun ja hetki tuosta koulun alusta oireet alkoivat kahta kamalampina. En kykene oikein minkäänlaiseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa, saan kovia oireita ja esim pelkkä meteli ja ihmisvilinä, kirkkaat valot tai puheensorina laukaisee oireet. Tai sitten se, että opettaja kysyy jotain, ja vaikka minun täytyisi vastata vain yhdellä sanalla, päässä humisee, huimaa, olen varma että taju lähtee, sydän hakkaa ja hikoilen/palelen. Tilanteen jälkeen oireet lievenevät mutta jatkuvat vähäisinä siihen asti että pääsen kotiin jolloin olen niin väsynyt että voisin vain itkeä.

Toisinaan tunnen epätodellista oloa, sitä etten ole edes ruumiissani sekunnin ajan.

Tänään sitten erittäin pahan kohtauksen jälkeen tulin tulokseen, en mene enää kouluun tai sitten haen apua. Nyt vain en tiedä mistä tuota apua tulisi hakea, siksi en ole sitä aiemminkaan hakenut. Haluan käydä koulun loppuun, mutta arveluttaa lääkitykset ja niiden aloitus kun olen kuullut että oireet jopa pahenevat alussa. Lisäksi tunnen pakokauhua pelkästä ajatuksesta mennä johonkin lääkäriin selittämään oloistani, ongelmistani. En kykene kuvittelemaankaan että vastassa olisi joku ymmärtäväinen ja osaava lääkäri vaan pelkään että se on joku niistä tyhjästi tuijottavista tk-lääkäreistä.

Lisäksi, jos tk:hon soittaa, tuskin saan aikaa samalle päivälle ja kouluun en kykene menemään huomenna, se on varma. Voikohan saada sairaslomaa siihen asti että pääsee lääkärille? Meillä tulee ehdottomasti olla hoitajan tai lääkärin kirjoittama todistus poissaoloista (opiskelen työkkärin tuella).

Tuntuu että tämä solmu on nyt aukeamassa koska päätin että huomenna soitan edes johonkin ja haen apua, mutta toisaalta ahdistaa kahta kauheammin koko tilanne, se etten yksinkertaisesti VOI mennä kouluun ennen kuin saan apua.

Olisipa edes joku ystävä jolle kertoa asioista, vaan kun on pelkästään ns. kavereita, ei tule heidän kanssaan tällaisia asioita puhuttua muutenkaan.

Lisäisin vielä, että minkälainen yhteys on paniikkihäiriöllä ja kilpirauhasen vajaatoiminnalla? Äitini sanoi että meillä on paljon kilpirauhas ongelmia suvussa ja sitä myötä myös masennusta jne. Ja kun tutkin oireita kilpirauhasen vajaatoiminnasta, yli puolet kohdista sopii myös minuun.

Ymmärrän tuntemuksesi täysin, minulla on myös paniikkihäiriö ollut viimeiset 10 vuotta...
Noin 7 vuotta sitten paniikkihäiriö paheni niin paljon etten voinut olla kuin kotona ja sielläkin ahdisti. Lopulta lääkäri määräsi minulle mielialalääkkeet eli Citalobramin ja pahimpien pelkojen tueksi Oxaminin joka on siis lievä rentouttava lääke.
Noita lääkkeitä olen käyttänyt siitä asti ja ne on vienneet pahimmat kohtaukset ja olot mukanaan. Mutta, en voisin edelleenkään kuvitella meneväni esim. kouluun opiskelemaan. Ahdistaa jo pelkkä ajatus siitä että pitäisi istua tunneilla, kyetä pitämään esim. esitelmiä luokan edessä jne. Itse olen miettinyt ja lukenut, että psykoterapiasta olisi apua paniikkihäiriöön...
Olen vahvasti miettinyt sinne hakeutumista.. ja suosittelen samaa sinullekkin :) Tosin se on kallista lystiä, mut muistaakseni kela korvaa sen jos paniikkihäiriö tms on niin paha että estää kouluttautumisen/työnteon!
Suosittelen myös kokeilemaan rohkeasti lääkitystä, siitä on moni saanut hyvän avun!! Voimia kovasti!!

Ymmärrän tuntemuksesi täysin, minulla on myös paniikkihäiriö ollut viimeiset 10 vuotta...
Noin 7 vuotta sitten paniikkihäiriö paheni niin paljon etten voinut olla kuin kotona ja sielläkin ahdisti. Lopulta lääkäri määräsi minulle mielialalääkkeet eli Citalobramin ja pahimpien pelkojen tueksi Oxaminin joka on siis lievä rentouttava lääke.
Noita lääkkeitä olen käyttänyt siitä asti ja ne on vienneet pahimmat kohtaukset ja olot mukanaan. Mutta, en voisin edelleenkään kuvitella meneväni esim. kouluun opiskelemaan. Ahdistaa jo pelkkä ajatus siitä että pitäisi istua tunneilla, kyetä pitämään esim. esitelmiä luokan edessä jne. Itse olen miettinyt ja lukenut, että psykoterapiasta olisi apua paniikkihäiriöön...
Olen vahvasti miettinyt sinne hakeutumista.. ja suosittelen samaa sinullekkin :) Tosin se on kallista lystiä, mut muistaakseni kela korvaa sen jos paniikkihäiriö tms on niin paha että estää kouluttautumisen/työnteon!
Suosittelen myös kokeilemaan rohkeasti lääkitystä, siitä on moni saanut hyvän avun!! Voimia kovasti!!

Kiitos vastauksesta :)

Uskoisin että jonkinlaisesta terapiasta olisi minullekin hyötyä jos löytyisi oikeanlainen terapeutti jolle osaisin puhua. Avioliittoni oli hyvin vaikea ja tuona aikana myös sairastuin. Olen selvinnyt hyvin erosta ja pärjännyt hyvin. Ja luulen että kouluun meno laukaisi nyt jonkin tuolla päässäni taas...

"Voikohan saada sairaslomaa siihen asti että pääsee lääkärille? Meillä tulee ehdottomasti olla hoitajan tai lääkärin kirjoittama todistus poissaoloista (opiskelen työkkärin tuella)."

Voi. Mutta se vaatii ehkä, että osaat vaatia sitä lomaa ja ilmaista oloasi, jos ei saikkua muuten irtoa.
Tsemppiä sulle, tiedän miltä tuo tuntuu.

Ilmeisesti siis soitan huomenna terveyskeskukseen vain. Ja toivon saavani sairaslomaa, ei tätä oloa kestä ja tulee olemaan todella vaikeaa päästä koulun ovista sisälle näin heikolla voinnilla.

Soittaisin sinuna myös mielenterveystoimistoon. Sieltä ajan saannissa voi kestää kauan, mutta tulevaisuutta ajatellen. Sitten myös sinne tk:n, jotta saat tarvittavan loman mahdollisimman nopeasti ja ehkä mahdolliset lääkkeet, ja sieltä voivat myös opastaa sinne mielenterveystoimistoon.

Soittaisin sinuna myös mielenterveystoimistoon. Sieltä ajan saannissa voi kestää kauan, mutta tulevaisuutta ajatellen. Sitten myös sinne tk:n, jotta saat tarvittavan loman mahdollisimman nopeasti ja ehkä mahdolliset lääkkeet, ja sieltä voivat myös opastaa sinne mielenterveystoimistoon.

Meillä mielenterveystoimistoon on vain kriisipäivystys nro ja en tiedä millainen tilanteeni edes on, jotenkin vähättelen aina ongelmaani. Mtt kuuluu tk:n palveluihin.

Mulla auttoi noihin oireihin Oximan lääke joka myöskin tarkoitettu uni että rauhoittavana
Mutta tehokas, eikä tarvi kärsii
Mulla iski pan,koht, öisin.
Nyt ollut vuosia saamatta yöllisiä kohtauksia . En tiedä mihin koht.katosivat
Mutta hyvä näin.Voimia AP