paniikkihäiriö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tämäkin vielä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tämäkin vielä

Vieras
ei tästä tuu mitään, juuri olin saamassa asiani kuntoon, odotukset oli korkealla kesää varten. miksi ihmeessä juuri nyt pitää tulla joku helvetin paniikkihäiriö?!

äsken taas yksi kohtaus, pankissa, eräs tuttuni tuli jonottaessani moikkaamaan. kaikki meni hyvin siihen asti kunnes tuli minun vuoroni kertoa kuulumisiani ja sitten lähti... pumppu hakkaa tuhatta ja sataa, hiki valuu pitkin ohimoita ja selkää, ääni katoaa, tuntuu että pyörryn.. kaikki ympärilläni katsoivat mikä minua vaivaa, minä sitten nolona siinä koitan sopertaa että vähän huimaa ja lysähdän tuolille istumaan. pelkään tulevani hulluksi ja tekeväni jotain mitä en itse ymmärrä. en halua enää joutua tohon tilanteeseen :(

ainoa milloin noita kohtauksia ei tarvitse pelätä on sen jälkeen kun olen ottanut muutaman siiderin tms... pitääkö tässä nyt sitten helvetti soikoon alkoholistua siihen asti kunnes saan lääkäriin ajan varattua tai psyykkaan itseni tästä ulos :(

tiedostan kyllä että se on vain kohtaus, periaatteessa mitään fyysistä vaaraa ei ole, keskityn hengittämään ja pikkuhiljaa helpottaa...

kotonakin on vaikeaa olla, käteni tärisevät jatkuvasti, päätä särkee, nukun huonosti. tuntuu että kokoajan on jotain pientä omituista vaivaa ja hermoni ovat kireällä.

en tiedä miksi tänne avauduin mutta jos jollain olisi ollut vastaavia kokemuksia, mitä olette tehneet, vai painitteko asian kanssa vielä?

Mulla on kanssa paniikkihäiriöitä. Sain tosin aika pian apua, ku kävin jo valmiiksi hoidossa psykiatrian polilla. Mulla on käytössa kohtauslääkkeenä obamox. Nykyään ne on mulla aina mukana, mutta harvoin tarvitsee käyttää. Tieto siitä, että tarvittaessa on lääkkeet mukana vähentää kohtauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Minulla oli aikoinaan myös paniikki häiriöitä mutta ne loppuivat yhtä itsestään kun olivat tulleetkin.

Sama täällä. Ehkä itseluottamuksen lisääntyminen elämänkokemuksen myötä "paransi" vaivan. Mutta ap, käy juttelemassa lääkärillä niin saat OIKEAA apua! Ei se sidukkapullo ainakaan oo paras lääke :D

Älä lähde siihen, että parannat oloa siiderillä! Käy mieluummin puhumassa lääkärille. Mulla paniikkihäiriötä hoidettiin jonkin aikaa lääkkeillä, ja sitten vähitellen pystyin vähentämään ja lopettamaankin lääkkeet. Sen jälkeen paniikkikohtauksia ei ole tullut. Lääkkeet auttoivat pahimman paikan yli.

Itelläkin kun oireet alko, aoitin terkkariin ja yritin saada aikaa, mutta ei 2kk päähän olis saanu!! Tilanne oli siinä kohtaa jo sellainen, että töissä käyminen oli vaikeaa, kun kohtauksia tuli vähän väliä (paniikkihäiriö laukesi stressistä ja stressaavasta työympäristöstä), joten tilasin ajan yksityiselle, sain ajan seuraavaksi päiväksi, sain yleislääkäriltä lääkkeet ja viikon kuluttua kohtaukset olivat poissa! :) Lääkkeitä söin vuoden ja sen jälkeen omatoimisesti lopetin ne (niinkuin tupakanpoltonkin) ennen kun tulin raskaaksi ja oireen oiretta ei ole sen jälkeen ollut. :) Että mulla ainakin ihan pelkästään lääkkeet auttoi ja se tietysti, että satuin ensimmäisellä kerralla saamaan juuri minulle sopivat lääkkeet.
Tsemppiä sinulle myös, itse olen ainakin sitä mieltä, että se lääkitys kannattaa aina ja äkkiä nyt vaan yksityiselle!!

Yhteistyössä