Panacod ja Panadol

Alkuperäinen kirjoittaja nn:
Alkuperäinen kirjoittaja sini:
4.6 Raskaus ja imetys

Raskaus

Parasetamoli: Ei tunneta riskejä käytettäessä raskauden aikana.

Kodeiini: Neonataalisten vieroitusoireiden riski tulee ottaa huomioon pitkäaikaisen käytön yhteydessä raskauden aikana.

Imetys

Parasetamoli: Parasetamoli erittyy äidinmaitoon, mutta käytettäessä terapeuttisia annoksia vaikutus lapseen on epätodennäköinen.

Kodeiini: Kodeiini erittyy äidinmaitoon. Normaaleissa tapauksissa lapseen kohdistuva riski on epätodennäköinen käytettäessä terapeuttisia annoksia. Kuitenkin aktiivisten metaboliittien, kuten morfiinin muodostumisessa kodeiinista on laajaa yksilöllistä vaihtelua (ks. myös kohta 4.4). Imeväisellä on raportoitu kuolemaanjohtanut morfiinimyrkytys tapauksessa, jossa äiti oli terapeuttisia annoksia kodeiinia saanut ultranopea metaboloija. Imettävien äitien tulisi sen takia käyttää pienintä mahdollista kodeiiniannosta ja heitä tulisi opastaa tarkkailemaan lasta huolellisesti mahdollisten morfiinin yliannostusoireiden (kuten uneliaisuus, pienet pupillit, imemisvaikeudet, velttous ja hengitysvaikeudet) takia ja ottaa yhteyttä lääkäriin, jos epäilee morfiinimyrkytystä. Imettäville äideille ei suositella Panacodin pitkäaikaista käyttöä.

no tuota vähän itekin ajattelin... varsinkin kun mulla ei ollut kyse mistään parista tabletista...

Vajaa viikko ei kyllä todellakaan ole vielä pitkäaikaista käyttöä.

Niin ei kyllä suositella imetysaikana pidempään syömistä, kuten jo tuli selväksi, että eiköhän se nn:n lääkäri tiennyt mitä teki. Kuitenkin riippuvuutta aiheuttava aine kyseessä.

Ai kyse olikin vain vajaasta viikosta. No mutta, kuitenkin, tosiaan pidempää käyttöä ei suositella.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Mä en voi ottaa Panacodia kuin yöksi. Menee pää ihan pyörälle muuten :D
Mä sain tuon reseptillä, kolmiolääke.

Sopivasti uninen olo :whistle:

Juu :D
Ainakin nukkuu hyvin ja kivusta ei tietoakaan ennen kuin vasta aamulla kun p.askeli lentää kuin varpusparvi eli vetää vielä mahankin kuralle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Noppis:
Niin ei kyllä suositella imetysaikana pidempään syömistä, kuten jo tuli selväksi, että eiköhän se nn:n lääkäri tiennyt mitä teki. Kuitenkin riippuvuutta aiheuttava aine kyseessä.

Tai sit ei tiennyt, mut usko mitä haluut.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
Mä en voi ottaa Panacodia kuin yöksi. Menee pää ihan pyörälle muuten :D
Mä sain tuon reseptillä, kolmiolääke.

Sopivasti uninen olo :whistle:

Juu :D
Ainakin nukkuu hyvin ja kivusta ei tietoakaan ennen kuin vasta aamulla kun p.askeli lentää kuin varpusparvi eli vetää vielä mahankin kuralle :D

miul ei lennä mut oon ihan sekaisin sen jälkeen ku herään, menee melkein puol päivää ku pää selkenee :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tai sit ei tiennyt, mut usko mitä haluut.

ja se että ei suositella pitkäaikasta käyttöä on ihan eri asia kuin että ei saa käyttää imetysaikana ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:
panacod on mun mielestä vain ja ainoastaan reseptilääke, korjatkaa jos olen väärässä. Se on vielä kolmiolla varustettuna eli ei tod raskauden aikaseen käyttöön. mulla kusi tuon takia imetyskin, kun jouduin vajaan viikon verran syömään noita lääkärin määräyksestä...

Olisit soittanut teratologiseen palveluun,imettäessä voi käyttää panacodia kyllä.
Tietty onhan se kiva että on joku asia mitä syyttää....

Luoja tää on taas niin tätä... Niin että on sitten joku asia mitä syyttää, no kyllä mielestäni yksi järkeen käypä syy on tuossa lääkkeessa ja sen aikasessa imetyslakossa. muksu oppi sinä aikana niin mukavasti pullolle, että eipä tuo rinta enää kelvannutkaan ja mulla muutenkin niukasti maitoatulevalle tuo tauko teki myös sen, että maitoa ei tullut enää senkään vertaa. Sori nyt vaan, mutta mulle sanottiin että ei imetystä lääkkeen oton aikana ja tietenkin ensisijaisesti ajattelen lapseni parasta. Muut äidit saavat popsia noita ihan miten huvittaa ja imettää, mut ite näin parhaakseni olla imettämättä käytön aikana. Oon varmaan nyt huono äiti, kun en sitten enää imetä...

ja eipä heti tullut mieleen alkaa soitella minnekään jos kerta mulle lääkäri noita määrää... oli se sitten arvauskeskuksen tai minkä muun paikan lääkäri tahojaan.

Ai kyse olikin vain vajaasta viikosta. No mutta, kuitenkin, tosiaan pidempää käyttöä ei suositella.

no eikös tuota kuitenkin oteta vaan tarvittaessa särkyyn/kipuun... eli kyllä mun mielestä jo vajassa viikossa on hyvä syy olla imettämättä.

no eikös tuota kuitenkin oteta vaan tarvittaessa särkyyn/kipuun... eli kyllä mun mielestä jo vajassa viikossa on hyvä syy olla imettämättä.

No se on SUN mielipide, mut fakta on jotain muuta ja lääkärin, sen arvauskeskuksenki, pitäs kyllä se tietää. Jos ei ole varma, hällä on velvollisuus ottaa asiasta selvää ja vasta sit ohjeistaa asiakkaitaan.

No se on SUN mielipide, mut fakta on jotain muuta ja lääkärin, sen arvauskeskuksenki, pitäs kyllä se tietää. Jos ei ole varma, hällä on velvollisuus ottaa asiasta selvää ja vasta sit ohjeistaa asiakkaitaan.

no mistä sä tiedät kuinka paljon sitä lääkettä nn otti tuon vajaan viikon aikan?

no mistä sä tiedät kuinka paljon sitä lääkettä nn otti tuon vajaan viikon aikan?

Maksimi annos on 1-2 tbl x 3 / vrk ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku harmaana:
Laitetaas taas kerran. Ja tolta sivulta -> Tavallisimpien lääkkeiden käyttö raskauden ja imetyksen aikana, el Tuija Heikkinen

http://www.tyks.fi/fi/680

Elikkäs tuon mukaan voisin ottaa Ibumaxiakin, mitä löytyy tuolta lääkekaapista. Mutta nyt kun olen lukenut tätä ketjua, niin en mä enää uskalla ottaa mitään :laugh:

[/quote

no ite oisin kyllä imettämättä jos noita söisin tuon määrän. mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. piste.

Alkuperäinen kirjoittaja syklaaminkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja Oisku harmaana:
Laitetaas taas kerran. Ja tolta sivulta -> Tavallisimpien lääkkeiden käyttö raskauden ja imetyksen aikana, el Tuija Heikkinen

http://www.tyks.fi/fi/680

Elikkäs tuon mukaan voisin ottaa Ibumaxiakin, mitä löytyy tuolta lääkekaapista. Mutta nyt kun olen lukenut tätä ketjua, niin en mä enää uskalla ottaa mitään :laugh:

nii, mulle määrättiin synnäriltä naprometin 500mg ja kuitenkin paketin sisällä olevissa ohjeissa lukee, että ei suositella käyttöä raskauden tai imetyksen aikana... ota näistäki sitten selvää.

Kun sanotaan että panadol on huuhaalääke. AINOA, siis todellakin AINOA särkylääke mitä minä saan ottaa. :/ Ja kyllä vain on päänsäryt, menkkakivut ym lähteneet. Noh, kaitpa olen vain kuvitellut, joko kivut tai sen katoamisen.

Jos imettävä äiti metaboloi eli hänen maksansa muodostaa kodeiinista tavallista huomattavasti nopeammin morfiinia (eli äiti on ultranopea metaboloija), äidinmaitoon erittyy silloin morfiinia huomattavia määriä. Ja imetyksen yhteydessä vauva saa nuo morfiiniannokset, joista voi seurata vauvalle myrkytys, jopa kuolema.
Eli Panacodia ei pidä käyttää imetyksen aikana. (Poikkeuksena esim. tilanne, että on tehty geenitesti, jonka perusteella tiedetään, että äidin maksa ei metaboloi kodeiinia huomattavan nopeasti).

[/quote

no ite oisin kyllä imettämättä jos noita söisin tuon määrän. mutta jokainen tehköön niin kuin haluaa. piste.

Edelleen se on SUN mielipide ja senkus teet niinku lystää =) Mut fakta on tuo ;)

Huvittavaa, että täällä aina vängätään tästä Panacodista. Että se ois ihan kamalaa myrkkyä, jota mitää kaikin mahdollisin tavoin välttää tai tapahtuu jotain kuoleman vakavaa. samaan aikaan mammat vetää tupakkaa surutta, vaikka se on huomattavasti haitallisempaa sikiölle ja vauvalle kuin Panacod :)

Kärsikää kipunne, jos ei hyvä, tehokas ja ohjeen mukaan otettuna turvallinen särkylääke kelpaa. Mut sanokaa tää sit jo siellä lääkärin vastaanotolla ettei tarvi täällä itkee asiasta ja panikoida suotta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Jos imettävä äiti metaboloi eli hänen maksansa muodostaa kodeiinista tavallista huomattavasti nopeammin morfiinia (eli äiti on ultranopea metaboloija), äidinmaitoon erittyy silloin morfiinia huomattavia määriä. Ja imetyksen yhteydessä vauva saa nuo morfiiniannokset, joista voi seurata vauvalle myrkytys, jopa kuolema.
Eli Panacodia ei pidä käyttää imetyksen aikana. (Poikkeuksena esim. tilanne, että on tehty geenitesti, jonka perusteella tiedetään, että äidin maksa ei metaboloi kodeiinia huomattavan nopeasti).

Eikös tämä nyt ollut joku todella harvinainen juttu? Ja kyllä sitä voi raskaus- ja imetysaikana huoletta käyttää, ainakin jo käyttää tyylii pari kertaa viikossa. Mulle määrättiin Panacodia raskausaikana migreeniin ja olen kyllä sitä ottanut, jos ei Panadol yksin tehoa mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
No periaatteessa Panadol on huuhaalääke (ei siis auta särkyyn vitamiinipilleriä kummemmin..) kun taas Panacod on vahva särkylääke, kolmiosellainen.

Mielenkiintoinen mielipide.

No mä olen kyl siinä mielessä samaa mieltä, et mulla ei Panadol auta enempää ku vitamiini. Vain ibuprofeeni tepsii. Raskausajan päänsäryt olikin siksi aika ikäviä :(

Joo, ei se kyllä särkyyn auta, enemmänkin se on kuumelääke, sitä se kyllä alentaa, mutta särkyjä ei kyllä poista :/

No mä olen kyl siinä mielessä samaa mieltä, et mulla ei Panadol auta enempää ku vitamiini. Vain ibuprofeeni tepsii. Raskausajan päänsäryt olikin siksi aika ikäviä :(

Joo, ei se kyllä särkyyn auta, enemmänkin se on kuumelääke, sitä se kyllä alentaa, mutta särkyjä ei kyllä poista :/

Kyllä mulla ainakin auttaa, eikä kyse todellakaan ole mistään luulosta, että auttaisi vaan kyllä se päänsärky lähtee parasetamolillakin yleensä.

panacod on mun mielestä vain ja ainoastaan reseptilääke, korjatkaa jos olen väärässä. Se on vielä kolmiolla varustettuna eli ei tod raskauden aikaseen käyttöön. mulla kusi tuon takia imetyskin, kun jouduin vajaan viikon verran syömään noita lääkärin määräyksestä...

Kyllä se vaan on turvallinen raskaudenkin aikana. Niin kauan kuin lääkäri niitä turvallisena pitää. Ei lääkärit määrää raskaanaolevalle vahingollisia lääkkeitä.

Kyllä mulla ainakin auttaa, eikä kyse todellakaan ole mistään luulosta, että auttaisi vaan kyllä se päänsärky lähtee parasetamolillakin yleensä.

Ja lisään vielä, että raskausaikana sitä kuuluu aina ottaa suoraan 2 tablettia kerrallaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Mahoton mirri:

Kyllä se vaan on turvallinen raskaudenkin aikana. Niin kauan kuin lääkäri niitä turvallisena pitää. Ei lääkärit määrää raskaanaolevalle vahingollisia lääkkeitä.

Kumma juttu! Minulle määrättiin raskauden aikana Tramal ja Primperan. Jälkimmäinen nyt sitten aiheutti huumetestissä positiivisen tuloksen metadonille! Että näin! Ja oli ihan neurologi joka määräsi nämä lääkkeet minulle..

Ei se Panadol ole huuhaalääke. Esim. kirurgian osastolla suurimmalle osalle leikatuista potilaista määrätään peruskipulääkkeeksi paracetamolia 1g kolmesti päivässä. Ja isolla osalla toimii oikein hyvin. Sitähän saa kotioloissakin ottaa 2kpl 500mg tablettia kolmesti, jos tuntuu että 500mg ei vielä auta. Ja kun se paracetamol on tosiaan monelle ainut vaihtoehto, jos esim. astman tai verenohennuslääkkeiden takia ei voi ottaa Buranaa.

Yhteistyössä