PAM yrittää saada sairaan lapsen hoitamisessa ikärajan 12 vuoteen

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
PAMin hallitus päätti työehtosopimustavoitteet

Liitto tavoittelee 36 euroa, kuitenkin vähintään 1,8 prosentin korotusta palkkoihin. PAMin hallituksen keskusteluissa laatutavoitteissa korostuvat sairauslomiin ja sairaan lapsen hoitoon liittyvät asiat. Sopimuskauden pituudeksi liitto ajaa yhtä vuotta, korotusajankohdaksi 1. huhtikuuta.

Liiton sopimustavoitteita on jo osattu odottaa, sillä valtaosalla jäsenistä sopimukset päättyvät maaliskuun lopussa. Silloin sopimus on katkolla kaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalvelualalla ja turvallisuusalalla.
Laatutavoitteet liittyvät työhyvinvointiin, epätyypillisiin työsuhteisiin ja työelämän tasa-arvoon. Liitto haluaa myös poistaa toisen paikkakuntakalleusluokan.

Työhyvinvointipaketissa eniten keskustelua hallituksessa herätti lyhyisiin sairauslomiin haettava parannus. Liiton tavoitteen mukaan alle kolme päivää kestävissä sairauksissa työntekijän oman ilmoituksen pitää riittää työkyvyttömyyden toteamiseksi. Vain perustellusta syystä työnantaja voisi edellyttää lääkärintodistusta. Taukomäärityksiä on parannettava alakohtaisesti ja väkivallan ehkäisyn toimet kirjattava työehtosopimuksiin.

Työelämän tasa-arvoasioiden kärkeen nousi sairaan lapsen hoitamisessa ikärajan nostaminen 12 vuoteen. Hoitojaksoksi halutaan neljää päivää. Viime sopimuskierroksessa saatuja äitiys-, isyys- ja adoptiovapaita halutaan kehittää tekstisisällöiltään.

Epätyypillisiin työsuhteisiin liittyvistä tavoitteista merkittävin on nuorille mieluinen tavoite siitä, että oikeus 2,5 päivän vuosiloman kertymiseen tulee saada heti työsuhteen alusta asti.

Luottamushenkilöiden asemaa halutaan parantaa monin keinoin. Muutostilanteiden hallintaa halutaan lisätä siten, että työnantajan vaihtuminen kilpailutustilanteen jälkeen on liiton mukaan katsottava aina liikkeenluovutukseksi. Työnantaja ei voi yksipuolisesti muuttaa palkka- ja vuosilomaetuuksia, vaikka sovellettava työehtosopimus muuttuisi.
Viime vuoden puolella PAMin aloista sopimukset on tehty jo call centereihin, ohjelmapalveluihin.

Olisi ihan hyvä juttu.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Tiedän niin monta ihmistä, joilla on lapsi jatkuvasti "sairaana" kun äidillä ei huvita mennä töihin, että tärkeämpää olisi varmaan löytää joku tapa saada lasta hyväksikäyttävät lusmuilijat töihin :whistle:
Sama juttu varmaan noissa joille riittää puhelinsoitto töihin kun on itse kipeä.
Huijareita varmaan niistäkin klöytyy.

Minusta olisi tärkeämpää saada se kohta pois, että toisen puolison on oltava ansiotyössä, jotta voi hoitaa sairasta lasta palkallisesti. Se sortaa niitä perheitä, joissa toinen on opiskelija, sillä nyt opiskelija on aina se, joka joutuu jäämään kotiin.

vieras
Tiedän niin monta ihmistä, joilla on lapsi jatkuvasti "sairaana" kun äidillä ei huvita mennä töihin, että tärkeämpää olisi varmaan löytää joku tapa saada lasta hyväksikäyttävät lusmuilijat töihin :whistle:
minusta tuo ikärajan nosto 12 vuoteen olisi hyvä, mutta mielestäni ehdottomasti pitäisi olla aina lääkärintodistus lapsesta sekä omasta sairaslomasta. meilläkin töissä riittää puhelinsoitto, mutta itse olen aina hakenut todistuksen koska se on mielestäni reilumpaa työnantajaa kohtaan ja ei jää epäselvyyksiä asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minusta tuo ikärajan nosto 12 vuoteen olisi hyvä, mutta mielestäni ehdottomasti pitäisi olla aina lääkärintodistus lapsesta sekä omasta sairaslomasta. meilläkin töissä riittää puhelinsoitto, mutta itse olen aina hakenut todistuksen koska se on mielestäni reilumpaa työnantajaa kohtaan ja ei jää epäselvyyksiä asiasta.
Niin, jos lääkärintodistuksen saa työterveyshuollosta. Työnantajalla ei pitäisi olla mitään oikeutta kuormittaa julkista terveydenhuoltoa lääkärintodistusvaatimuksillaan. PAMiin kuuluu paljon matalapalkka-alojen työntekijöitä, joilla ei todellakaan ole varaa maksaa yksityistä lääkäriä todistuksen vuoksi.

hivenenhullu
meillä ei toi omailmoitus toimi, eikä tule toimimaan.. oli liian paljon väärinkäytöksiä kun sitä kokeiltiin meillä..
toi lomien kertyminen on kans vähän omituinen mikäli koskee turvallisuus alaa, koska meillä se ainakin on tunti riippuvainen asia, että montako päivää kertyy.. täysillä tunneilla töitä tekevä saa sen 30pvä mutta mikäli on vähemmän tunteja niin ei tietenkään pidä kertyä täydet lomat..
toi palkan korotus.. noh, tällä hetkellä en näe mitään syytä miksi pitäisi sitä nostaa kun allalla on jo ollut yt neuvotteluita :|

Missä järki?
Ja ruuhkauttaa jo ennestään ruuhkaiset päivystykset nuha-kuumeella???!!!

esimies
Monien kohdalla minulle riittäisi pelkkä puhelinsoitto. Kyllä ne krapulaa tai laiskuutta viettävät erottuu joukosta nopeasti. On reilumpaa pyytää todistus kaikilta, kun pyytää sitä vain tietyiltä. PAMin ehdotuksessa perustellusta syystä voi pyytää todistusta. Toki näin sitten pitäisi toimia, mutta saattaa joissain tilanteissa aiheuttaa eripuraa työpaikalla.

Niin, se edellyttäisi toimivaa terveydenhuoltojärjestelmää kautta koko maan.
Toimivuudessa lie kuntakohtaisia eroja. Alueella jossa asun, järjestelmä ei toimi.
Eikä terveyskeskukseta saa lääkäriaikoja pienten nuhakuumeitten vuoksi.
Eikä näitä nuhakuumeijoita haluta myöskään päivystysjonoon..

huh huh
Mielestäni juuri tuo opiskelijoita sortava kohta tulisi muuttaa. On äärimmäisen epäoikeudenmukaista, että saa olla palkallisella "hoitovapaalla" sairaan lapsen kanssa, jos mies menee töihin vaikka pasianssia lätkimään mutta kun mieheni on kokopäiväinen opiskelija, ja vaikka häneltä vaadittaisiin läsnäoloa tai kurssi siirtyy seuraavaan vuoteen, niin ei auta. Tästä syystä olen tänään palkatta hoitamassa todella kuumeista lastani..

hivenenhullu
Alkuperäinen kirjoittaja esimies:
Monien kohdalla minulle riittäisi pelkkä puhelinsoitto. Kyllä ne krapulaa tai laiskuutta viettävät erottuu joukosta nopeasti. On reilumpaa pyytää todistus kaikilta, kun pyytää sitä vain tietyiltä. PAMin ehdotuksessa perustellusta syystä voi pyytää todistusta. Toki näin sitten pitäisi toimia, mutta saattaa joissain tilanteissa aiheuttaa eripuraa työpaikalla.
meillä se on juurikin tuosta syystä pakollinen se todistus.. kun torstai iltana soitetaan selkeästi humalassa että on kipeä, ei pääse viikonlopuksi töihin jne.
eli saa sitten se lusmuilija ja lisätyön aiheuttaja sen vemppaamsien takai nyt ainakin nähdä sen vaivan että lekuriin menee..
toki välillä itseä ärsyttää kun on oikeasti kipeä ja tarvitsee lähteä illalla päivystykseen jonottamaan.. mutta mieluummin niin kuin se että kaikki vois vain soitelal ettei ole tulossa töihin ja vuoroja olis auki..

...
Alkuperäinen kirjoittaja Hoeg:
Niin, jos lääkärintodistuksen saa työterveyshuollosta. Työnantajalla ei pitäisi olla mitään oikeutta kuormittaa julkista terveydenhuoltoa lääkärintodistusvaatimuksillaan. PAMiin kuuluu paljon matalapalkka-alojen työntekijöitä, joilla ei todellakaan ole varaa maksaa yksityistä lääkäriä todistuksen vuoksi.
Tuo olis ihan hyvä muutos, ettei työnantaja pääsis simputtamaan niin paljon niin helposti. Aikanaan kun olin kaupassa töissä, meillä oli sääntä että sairaslomatodistus on oltava työterveydestä, muut ei kelpaa. Yksikin työökaveri joutui siiten lähtemään naapurikunnasta 30 kilometrin päästä taksilla työterveyteen kun oli ripuli. Sairasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoeg:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Neuvolasta ainakin meillä saa lääkärintodistuksen kolmeksi päiväksi itselle ja lapselle. Ei päivystyksen kautta.
Täällä on neuvolalääkäri paikalla kerran viikossa puoli päivää, joten hänestä ei paljon iloa ole.
täällä ei saa lääkärintodistusta neuvolalääkäriltä, eikä myöskään omalääkäriltä, sillä omalääkäriä ei ole. Eikä enää omaa terveysasemaakaan.

...
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
Mielestäni juuri tuo opiskelijoita sortava kohta tulisi muuttaa. On äärimmäisen epäoikeudenmukaista, että saa olla palkallisella "hoitovapaalla" sairaan lapsen kanssa, jos mies menee töihin vaikka pasianssia lätkimään mutta kun mieheni on kokopäiväinen opiskelija, ja vaikka häneltä vaadittaisiin läsnäoloa tai kurssi siirtyy seuraavaan vuoteen, niin ei auta. Tästä syystä olen tänään palkatta hoitamassa todella kuumeista lastani..
Toi on kyl typerää, ei muualla kytätä käsittääkseni yhtä paljon ku palvelualoilla. Mua yritettiin aikanaan vaatia tulemaan tekemään vuoron 2 viimestä tuntia kun ne oli 5 jälkeen illalla. Vetosivat siihen, että kun mun miehellä on päivätyö, niin viimestään viideksi ehdin kyllä töihin. Ainoa ongelma oli, että mies tekee päivätöitä juu, mutta reissuhommina. Jos on intiassa, niin ei sieltä oikin ehdi illaksi kotiin että vaimo pääsee kassalle istumaan. Mun piti ihan pyytää tuosta miehen pomolta todistus jälkeenpäin :/

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Neuvolasta ainakin meillä saa lääkärintodistuksen kolmeksi päiväksi itselle ja lapselle. Ei päivystyksen kautta.
Meilläkin sen kirjoittaa terveydenhoitaja mikä lie nimeltään.
Mutta helppohan sinnekin on soittaa vaikka lapsi ei kipeä olisikaan.Saikkulappu jätetään postilaatikkoon.

suski
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
meillä ei toi omailmoitus toimi, eikä tule toimimaan.. oli liian paljon väärinkäytöksiä kun sitä kokeiltiin meillä..
toi lomien kertyminen on kans vähän omituinen mikäli koskee turvallisuus alaa, koska meillä se ainakin on tunti riippuvainen asia, että montako päivää kertyy.. täysillä tunneilla töitä tekevä saa sen 30pvä mutta mikäli on vähemmän tunteja niin ei tietenkään pidä kertyä täydet lomat..
toi palkan korotus.. noh, tällä hetkellä en näe mitään syytä miksi pitäisi sitä nostaa kun allalla on jo ollut yt neuvotteluita :|
Toi muutos tarkottaisi sitä, että loman pituus ei määräydy sen mukaan kuinka kauan on ollut firmassa töissä vaan kuinka paljon on tehnyt työtä. Määräaikaisia työsuhteita on nykyään niin paljon, että monet eivät ole samassa paikassa yli vuotta.

suski
Mä en tajua, että miksi 12-vuotias tarvitsisi sairaana äidin/isän hoitoa. Ton ikäiset pärjää yksin siinä missä aikuisetkin. Tai ehkä voisi olla jokin ikäraja, että minkä jälkeen lapsesta tarvitsee saikkulapun.

Yhteistyössä