Palstatohtoreita paikalla? Mikä mun rannettani vaivaa? Kipeä, vaikken ole sitä mitenkään loukannut tms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Kyseessä vasen ranne...olen oikeakätinen. En ole tehnyt mitään normaalista poikkeavaa, en ole lyönyt kättä mihinkään, käsi ei ole myöskään taittunut, vääntynyt tms.

Ranne kipeytyi ensimmäisen kerran noin 3 viikkoa sitten. Tuolloin elelin ensin muutaman päivän ranteen kanssa ilman mitään toimenpiteitä, kunnes kipu yltyi senvertaa kovaksi, että päätin sitoa ranteen. Tarkoitus oli saada ranne jäykäksi, jolloin en pystyisi liikuttamaan sitä (vahingossakaan) kunnolla ja se saisi siis lepoa.

Tämä auttoi. Hetkellisesti.

Viikon verran kipu oli poissa ja sen jälkeen se palasi. Pahempana. Nyt käsi ei kestä enää edes vauvanhoitoa, eli olen aikalailla kusessa, jos en saa kättä pikaisesti kuntoon. Mutta kun vaan tietäisi, että mikä sitä vaivaa...olisi helpompi hoitaa.

Kipua ei ole lainkaan, kun ranne on täysin levossa. Se ei siis särje 24/7. Jos katson rannetta ns. ylhäältä päin, niin kipupiste on ranteen ulkosyrjässä ranneluun (vai mikä se sitten ikinä onkaan) alla. Kipu tulee esiin silloin, kun taitan rannetta joko kunnolla ylös, tai kunnolla alas. Pieni liike ei siis satu, mutta kun lähden liikuttamaan rannetta ns. ääri-asentoon, tekee hitokseen kipeää.

Myös ranteelle asetettu paino tekee kipeää, eli en pysty kantamaan vauvaa ko. rannetta apuna käyttäen. Jopa se osoittautui nyt iltasella mahdottomaksi, että olisin pitänyt vauvan kädestä vasemmalla kädelläni kiinni, kun vauva huitoi maitopullaan kesken syötön.

En ymmärrä. Mitään en ole tehnyt, loukannutkaan en ole. Mutta ranne huutaa hoosiannaa. Ideoita?

Tulehdus? Mulla on yliliikkuvat nivelet ja sen takia tulehtuu usein. Silloin kun tulehdus on paha kipu on koko ajan, jos tulehdus on lievä ranteeseen sattuu vain tietyt asennot. Buranakuurilla menee ohi.

Tulehdus? Mulla on yliliikkuvat nivelet ja sen takia tulehtuu usein. Silloin kun tulehdus on paha kipu on koko ajan, jos tulehdus on lievä ranteeseen sattuu vain tietyt asennot. Buranakuurilla menee ohi.

Pohdinkin, josko popsisin Buranaa pari päivää...koska tulehduskipulääkehän se nimenomaan on. Tuntuu vaan hassulta popsia kipulääkettä, koska levossa kipua ei ole. Mutta ehkä se tosiaan on parempi sitten kuitenkin niin :)

Rannetuki (side ei riitä) ainakin yökäyttöön, viikon buranakuuri (400 mg 3 x pvä) ja kylmää 10-15 min kerrallaan 3-5 krt päivä. Lisäksi ranteen liikeharjoitteet joka suuntaan ja stressipallon puristelua tms. verenkierron lisäämiseksi useita kertoja päivässä, n. tunti buranan ottamisen jälkeen. Jumpan jälkeen kylmäpakkausta edellämainitun määrän verran.
Jos ei näillä mene ohi 1-2 viikossa, niin sitten suosittelen lääkärikäyntiä. f

Hiirikäsi – Wikipedia

Hiirikäden oireena on tyypillisesti kova kipu kädessä ja ranteessa. Kipu voi ulottua kyynärvarteen asti. Oireina voi lisäksi esiintyä puutumista, pistelyä ja lihasheikkoutta. Hiirikäteen voi myös liittyä laajemmin vaivoja niska-hartiaseudussa.

Rannekanavaoireyhtymä (lat. syndroma canalis carpi) on käden keskihermon (nervus medianus) puristumisesta rannekanavassa aiheutuva oireisto. Siihen kuuluu muun muassa sormien pistelyä, puutumista ja toisinaan käden heikkoutta. Erittäin tyypillistä on oireiden esiintyminen yöllä. Rannekanavaoireyhtymä on yleisempää naisilla kuin miehillä,[1] ja todennäköisin ikä saada se on noin 50 vuotta. Rannekanavaoireyhtymän kokee noin kymmenen prosenttia aikuisväestöstä.

Hoitamiseen voidaan käyttää rannetukea, lääkitystä tai leikkausta.

Rannetuki (side ei riitä) ainakin yökäyttöön, viikon buranakuuri (400 mg 3 x pvä) ja kylmää 10-15 min kerrallaan 3-5 krt päivä. Lisäksi ranteen liikeharjoitteet joka suuntaan ja stressipallon puristelua tms. verenkierron lisäämiseksi useita kertoja päivässä, n. tunti buranan ottamisen jälkeen. Jumpan jälkeen kylmäpakkausta edellämainitun määrän verran.
Jos ei näillä mene ohi 1-2 viikossa, niin sitten suosittelen lääkärikäyntiä. f

No ohhoh...melkoinen show yhden ranteen vuoksi. Mutta pitääpä testata...jos vaikka välttäsin sen lääkärin :)

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Hiirikäsi – Wikipedia

Hiirikäden oireena on tyypillisesti kova kipu kädessä ja ranteessa. Kipu voi ulottua kyynärvarteen asti. Oireina voi lisäksi esiintyä puutumista, pistelyä ja lihasheikkoutta. Hiirikäteen voi myös liittyä laajemmin vaivoja niska-hartiaseudussa.

Rannekanavaoireyhtymä (lat. syndroma canalis carpi) on käden keskihermon (nervus medianus) puristumisesta rannekanavassa aiheutuva oireisto. Siihen kuuluu muun muassa sormien pistelyä, puutumista ja toisinaan käden heikkoutta. Erittäin tyypillistä on oireiden esiintyminen yöllä. Rannekanavaoireyhtymä on yleisempää naisilla kuin miehillä,[1] ja todennäköisin ikä saada se on noin 50 vuotta. Rannekanavaoireyhtymän kokee noin kymmenen prosenttia aikuisväestöstä.

Hoitamiseen voidaan käyttää rannetukea, lääkitystä tai leikkausta.

Ei kaiketi kyllä ole tämä...meinaan, että eikö hiirikädellä ennemmin viitattaisi siihen käteen, jolla hiirtä käyttää. Omalla kohdallani siis oikea käsi. Eikä ole putumista, pistelyä, lihasheikkoutta tms.

Rannekanavaoireyhtymässä samat oireet näemmä...mutta kun mulla ei moisia oireita ole :)

Taitaa siis vaan olla joku ihan perus tulehdus. Mistä lie tullut :)

Yhteistyössä