Palsta psykiatrit, diagnosoikaa mut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja persoonallisuushäiriökö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

persoonallisuushäiriökö?

Vieras
Olen ihan sekaisin elämässäni, ollut vuosikausia. Nyt kuitenkin koitan avata silmiäni todellisuuteen ja asioita mietiskellessä olen vakavasti päätynyt siihen lopputulokseen että minulla on mahdollisesti persoonallisuushäiriö tai joku muu vastaava? Narsissi?
Mikä olisi sinun veikkauksesi seuraavan perusteella?

Mielialani vaihtelevat todella usein, muutamissa kymmenissä minuuteissa tunteeni saattavat muuttua iloisesta suunnattomaan raivoon. En osaa käsitellä millään tavalla negatiivisia asioita. Heti jos tulee jotakin negatiivista, alan ajatella tappavani itseni. Itken todella usein. Joka kerta esim. suhteen päättyessä aikuisiällä olen uhkaillut itsemurhalla ja uhkailen usein mikäli asiat eivät mene minun mieleni mukaan. Nukkuminen vaihtelee täydellisestä unettomuudesta liikaunisuuteen (voisin nukkua jopa 16h putkeen) Olen todella ahdistunut ja ujo tuntemattomien ihmisten seurassa ja yritän olla mahdollisimman huomaamaton.

Siinäpä negatiiviset asiat mitä nyt tuli mieleen.
Minulla on diagnosoitu vaikea masennus ja paniikkihäiriö (tämä ollut nyt oireettomana vuosia). Yksi ainut lääkäri on laittanut papereihini että mahdollinen persoonallisuushäiriö?
Olen ollut osastohoidossa vuosia sitten useiden itsemurhayritysten takia.
Tällä hetkellä minulla menee masennuslääkitys ja tarpeen tullen rauhottava. Ja nämä määrätty siis masennukseen ja paniikkihäiriöön.

Mutta epäilen vahvasti että tässä on jotakin muutakin kun vain masennusta (ja paniikkihäiriötä.) Paniikkikohtauksia saan nykyään todella harvoin.

Olenko narsisti vai mitä tämä on? En haluaisi olla tälläinen, mutta en tiedä miten lähteä purkamaan koko tätä asiaa.

Narsissi%2B84404.jpg

Katso täältä:
https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/Tietopankki/Diagnoosi-tietohaku/F60-69/F60/Pages/default.aspx

Lue tuolta eri "diagnooseista". Vasemmassa reunassa Persoonallisuushäiriöt ja siitä klikkaat eri alaluokkia. Lue, tutustu, pohdi.

Kuulostaa PMS -oireilta. Onko sinulla ilmennyt veristä vuotoa alapäästä? Onko rintarauhasesi laajentuneet/kasvaneet? Oletko havainnut karvoitusta alapäässä/kainaloissa? Sattuuko sinua alavatsaan usein tiettynä aikana kuukautta?

Mikäli vastasit kyllä, kyse on varmaankin juuri noista PMS-oireista. Niihin ei määrätä valitettavasti Buranaa kummempaa lääkitystä. Jotkut ovat tosin kertoneet hyötyneensä ns. e-pillereistä, joista voit tiedustella lääkäriltäsi lisää. Oikeasti tauti helpottaa vasta 50 ikävuoden korvilla. Silloin tulee kiukun puuskia, kuumia aaltoja ja sen semmoista. Mutta kun sen kestää, niin tauti on taltutettu.

Kuulostaa PMS -oireilta. Onko sinulla ilmennyt veristä vuotoa alapäästä? Onko rintarauhasesi laajentuneet/kasvaneet? Oletko havainnut karvoitusta alapäässä/kainaloissa? Sattuuko sinua alavatsaan usein tiettynä aikana kuukautta?

Mikäli vastasit kyllä, kyse on varmaankin juuri noista PMS-oireista. Niihin ei määrätä valitettavasti Buranaa kummempaa lääkitystä. Jotkut ovat tosin kertoneet hyötyneensä ns. e-pillereistä, joista voit tiedustella lääkäriltäsi lisää. Oikeasti tauti helpottaa vasta 50 ikävuoden korvilla. Silloin tulee kiukun puuskia, kuumia aaltoja ja sen semmoista. Mutta kun sen kestää, niin tauti on taltutettu.

Kllä PMS:ää hoidetaan esim. masennuslääkkeillä, typerää pilaa sinulta lääkäriä leikkivä.
Ap:lle diagnoosin antaa oikea lääkäri. Narsistilta ap ei kuulosta.

Minkä ikäinen olet?

Rajatilalta eli epävakaalta personaallisuushäiriöltä kyllä aika paljon kuulostaa. Se usein hellittää jonkin verran iän myötä. Siihen ei ole mitään suoranaista lääkettä, mutta kai juuri noita masennuslääkkeitä, SSRI-lääkkeitä, rauhottavia, terapiaa, jne. settiä siihen saa avuksi jos ihan mahdottomaksi menee.

Ite oon tällanen itseni diagnosoinut rajatila-tapaus. :D

Pari kertaa kävin jollain lekurilla juttelemassa mut se oli sellanen puoskari et luotto lääkäreihin meni kyllä nopeesti ja sit päätin pärjätä itekseni. Pahimmat "oireilut" on iän myötä hellittäneet mutta joissain tilanteissa vielä huomaa että oon vähän erilainen kuin ehkä normaalimmat tyypit. Tosin, nykyään uskon että jokainen on jollain tavalla enemmän tai vähemmän hullu, toiset vaan piilottaa sen paremmin. :D

Nykyään on jotenkin helpompaa kun on ikää tullut enemmän, ja on tää perhe niin ei edes ehdi enää keskittymään omiin ajatuksiinsa saati ongelmiin. Välillä kyllä tulee sitä mustavalko-ajattelua, esim kun on miehen kanssa riitaa niin heti oon paniikissa et voi ei nyt tulee ero ja mites lapset ja ääääää maailmanloppu mut onneks mies on sen verran järkevä ja sinnikäs tyyppi et se saa mulle aina puhuttua järkeä ja sit oonkin hetken päästä taas ihan tolkuissani että tulipa taas flipattua huhhuh. :D

Elämä on. Kaikilla on omat ongelmansa.

Minkä ikäinen olet?

Rajatilalta eli epävakaalta personaallisuushäiriöltä kyllä aika paljon kuulostaa. Se usein hellittää jonkin verran iän myötä. Siihen ei ole mitään suoranaista lääkettä, mutta kai juuri noita masennuslääkkeitä, SSRI-lääkkeitä, rauhottavia, terapiaa, jne. settiä siihen saa avuksi jos ihan mahdottomaksi menee.

Ite oon tällanen itseni diagnosoinut rajatila-tapaus. :D

Pari kertaa kävin jollain lekurilla juttelemassa mut se oli sellanen puoskari et luotto lääkäreihin meni kyllä nopeesti ja sit päätin pärjätä itekseni. Pahimmat "oireilut" on iän myötä hellittäneet mutta joissain tilanteissa vielä huomaa että oon vähän erilainen kuin ehkä normaalimmat tyypit. Tosin, nykyään uskon että jokainen on jollain tavalla enemmän tai vähemmän hullu, toiset vaan piilottaa sen paremmin. :D

Nykyään on jotenkin helpompaa kun on ikää tullut enemmän, ja on tää perhe niin ei edes ehdi enää keskittymään omiin ajatuksiinsa saati ongelmiin. Välillä kyllä tulee sitä mustavalko-ajattelua, esim kun on miehen kanssa riitaa niin heti oon paniikissa et voi ei nyt tulee ero ja mites lapset ja ääääää maailmanloppu mut onneks mies on sen verran järkevä ja sinnikäs tyyppi et se saa mulle aina puhuttua järkeä ja sit oonkin hetken päästä taas ihan tolkuissani että tulipa taas flipattua huhhuh. :D

Elämä on. Kaikilla on omat ongelmansa.

Kiitos hyvästä vastauksestasi. Täytän pian 25 eli suht. nuori vielä. Toivon todella että tämä helpottaisi tästä iän myötä.

Yhteistyössä