palomies-vpk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap.

Vieras
Jollain on varmasti puoliso, isä tai veli palomies/sairaankuljettaja,
joita pelastusopisto kouluttaa!

Nyt faktoja, kuin eroaa vpk:n "vastaavista" toimijoista, joilla jotain kurssituksia!

Tuntuu, että joillan, jotka on näitä kursseja juuriki tuolla vapaapalokunnan puolella suorittaneet on vähintään palomies- ,sairaankuljettajan- ja ensihoitajan tietotaito!

Tästä saatiinkin sitten eripuraa kaverin kans aikaseksi, kun sanoin, että jos itselle tai perheelleni tulis ensihoidontarvetta tai tulipalo, niin vilpittömästi toivon, että sieltä tulis pelastusopiston kouluttamia ihmisiä! Eihän poliisillekaan ole, tommosta "kuhan kurssilla käväsin" vastaavaa!

Sun kaverillasi ilmeisesti joku läheinen vpk:saa tai ensivasteyksikössä ja tahtoo häntä puolustella? Sanoit toivovasi pelastusopiston käynnyttä sairaankuljettajaa jos teille jotain sattuisi. Totuushan on että evy voi mahdollisesti olla ensimmäinen paikalla oleva yksikkö mutta lääkkellistä hoitoa he eivät saa antaa. Amk ensihoitaja sekä palomies sairaankuljettaja tulevat potilaan hoitamaan ja mahdollisesti kuljettamaan, ei vpk tai evy, heillä käytössä happi ja huopa. Kaverisi vetänyt herneen nenään, hänen,poikaystävä ei ilmeisesti ole opistoon päässyt? Tyytynyt evyyn?

Jos on vuosia vepari toiminut niin eiköhän kokemuksen kautta oo tullu aikalailla sama tietotaito kuin mitä pelastusopisto antaa. Pelastajan/palomiehen ammatti on kuitenkin sellainen, jossa kokemuksen kautta opitaan eniten. Pelastusopistossa on paljon enemmän teoriaa esim. lakipykälistä, sammutustekniikasta/taktiikasta ja ihan kieliaineita myös kuin noilla kursseilla, joilla on enemmän käytännön harjoituksia. Kaikilla paikkakunnilla ei ole mahdollisuutta edes saada muuta apua kuin vapaapalokunta, joten ite ottaisin sen vastaan ennen kuin antaisin kotini palaa tai kuolisi liikenneonnettomuudessa odotellessa opistonkäynyttä paikalle. Ja tulevaisuudessa kaavaillaan palo/pelastuslaitosten karsimista puoleen, joten....

Itse olin aikoinaan vpk:ssa. Kavin pelastustyo-, savusukellus- ja sammutustykurssit. Silloin luulin, etta osaan esim savusukeltaa. Nyt opiston kayneena tiedan, etten osannu savusukeltaa metriakaan! Ymmarran kylla, jos joku vpk:ssa oleva vaittaa olevansa samanveroinen, kuin palomies. Nain ei kuitenkaan koskaan tule olemaan. Opisto antaa sellaisen tietotaidon, etta sita ei Spekin kurssit kata. VPK:hon paasee kuka vaan. Opistoon ei. Esim Vpk:ssa savusukelluskurssi kestaa 2viikonloppua, muistaakseni 48h. Pelastajakurssilla sita kaydaan 156tuntia + palofysiikat ja rakennustekniikat ja muut. Minulla on asiasta vilpiton elaman kokemus ja tama on tosi.

[QUOTE="Huhhuh";29508581]Itse olin aikoinaan vpk:ssa. Kavin pelastustyo-, savusukellus- ja sammutustykurssit. Silloin luulin, etta osaan esim savusukeltaa. Nyt opiston kayneena tiedan, etten osannu savusukeltaa metriakaan! Ymmarran kylla, jos joku vpk:ssa oleva vaittaa olevansa samanveroinen, kuin palomies. Nain ei kuitenkaan koskaan tule olemaan. Opisto antaa sellaisen tietotaidon, etta sita ei Spekin kurssit kata. VPK:hon paasee kuka vaan. Opistoon ei. Esim Vpk:ssa savusukelluskurssi kestaa 2viikonloppua, muistaakseni 48h. Pelastajakurssilla sita kaydaan 156tuntia + palofysiikat ja rakennustekniikat ja muut. Minulla on asiasta vilpiton elaman kokemus ja tama on tosi.[/QUOTE]

Juurikin näin!

Yhteistyössä