Paljonko teille on lasi viiniä? (senttilitroissa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Noista alkoholikeskusteluissa tulee aina kinaa mm. siitä onko "lasi tai kaksi viiniä" sen verran, että se menee päähän.

Musta tuntuu, että "lasillinen viiniä" on ihan eri määrä eri ihmisillä. Paljonko se sulle on.

Mulle yleensä n. 12 cl, max 16 cl, ei koskaan enempää. (Tai sitten se on jo useampi lasillinen)

Okei, mun "kotilasillinen" näyttää olevan vain puolet siitä mitä monelle muulle. Tämä alkaa selittämään eroavaisuuksia keskustelussa. Jos itse sanon ottaneeni "pari kolme lasillista" sehän on jollekin jo pullollinen, kun minulle se on vasta kolmannes pullo tai vähän reilut. Puhutaan siis usein ihan eri asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja oikeesti näin:
jos ravintolassa tilaa lasillisen, saa 24cl, 12 on puoli lasia.

Mä olen käynyt sitten varmaan eri ravintoloissa. Jos olen tilannut lasillisen, on yleensä kysytty 12 vai 16 cl? Ei koskaan ole vielä ollut vaihtoehtona 24. (Tilaan todella harvoin viiniä, joten en väitä, etteikö jossain voisi olla toisin, mutta ei ole mun kohdalle osunut.)

MIksi tämä onniin oleellinen asia. Ei kai alkoholismia mitata lasillisten tai lasin koon mukaan.
Kotona teen muutenkin aina vahvempia paukkuja mitä ravintolassa saa. Humaltumisen asteen määrittelee sitten tilanne ja ympäristö. En todellakaan kulje mittalasi kädessä säätelemäässä juomistani.

Piti hieman googlailla ja oikeastaan joka lähteessä näytti lasillinen = 12 cl. Eli tässä taitaa olla arkikielenkäyttö vaihtelevaa. Täytyykin täsmentää sanomisiaan vastaisuudessa, ettei tule ihan väärinymmärretyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIksi tämä onniin oleellinen asia. Ei kai alkoholismia mitata lasillisten tai lasin koon mukaan.
Kotona teen muutenkin aina vahvempia paukkuja mitä ravintolassa saa. Humaltumisen asteen määrittelee sitten tilanne ja ympäristö. En todellakaan kulje mittalasi kädessä säätelemäässä juomistani.

Ei se niin hirveän oleellinen asia ole, mutta luulen, että täälläkin alkoholikeskustelujen kinaamisesta puolet tulee siitä, kun ihmiset tarkoittavat samalla sanalla ihan eri määriä. Musta olisi hankalaa keskustella esimerkiksi matkoista, jos toiset ihmiset tarkoittaisivat kilometrillä kahta kilometriä. Tai toiset sanoessaan kilo tarkoittaisivat 500 grammaa. Ihan käytännön kannalta on helpompi keskustella, kun ymmärtää mitä toinen tarkoittaa.

Enkä minäkään kulje mittalasi kädessä, enkä säätele juomistani sen mukaan, mutta silmämääräisesti tulee kaadettua tuo 12-16. Nyt vain ymmärrän, että ihmisestä jolle lasi on 24 cl, voi olla hankala uskoa, ettei parin lasin jälkeen ole humalassa ja saatan siis hyvin juoda päivällisellä lasin tai kaksikin (Otse olisin kyllä puolen pullon jälkeen humalassa, mutten vielä kolmanneksen). Enkä ymmärrä miten tämä edes liittyi alkoholismiin.

Yhteistyössä