Paljonko teillä teinit saa viikkorahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Alkuperäinen kirjoittaja Anna:
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Minä maksan laskut, vaatteet, meikit, kampaajat. Kuuden viikoin välein saa leikkauttaa ja värjätä, uusia vaatteita saa kerran kaks kuussa. Puhelimessa 50e saldoraja.

Rahaa saa viikossa 30e, sillä maksaa leffaliput, ulkonasyömiset ja muut pienet menot.

melkosen leveetä elämää viettelee tämä teini...

Eipä oikeastaan, koska se ei tule hänelle itsstään selvyytenä. Mitä leveää elämää tämä muka on?

Meillä saa suunnilleen tuon verran kuukaudessa. On kyllä melkoista rahanmenoa noin suuret puhelinlaskut ja hiusten värjäämiset ym. Ja kamalan usein ostatte vaatteitakin..

Me ollaan kyllä meidän tuttavapiirissä sieltä pihimmästä päästä, kun tyttö ei saa mitään vain haluamalla vaan tarvitsemalla. Tai no, tottakai välillä.

Ja niin tietysti unohtui, harrastujset ja siihen tarvittavat varusteet, lisenssit, matkat jne maksetaan myös.

Minä maksan laskut, vaatteet, meikit, kampaajat. Kuuden viikoin välein saa leikkauttaa ja värjätä, uusia vaatteita saa kerran kaks kuussa. Puhelimessa 50e saldoraja.

Rahaa saa viikossa 30e, sillä maksaa leffaliput, ulkonasyömiset ja muut pienet menot.

Eipä oikeastaan, koska se ei tule hänelle itsstään selvyytenä. Mitä leveää elämää tämä muka on?

no ei varmaan mitään jos sattuu sitä ylimääräistä rahaa olemaan noin tuhlattavaks.. voipi tulla teinille shokkina kun joskus lentää sieltä kotipesästä, että tollaseen elelyyn ei todellakaan ole läheskään jokaisella aikuisellakaan varaa vaikkei edes olisi lapsia.. noo mut jos pappa betalar jatkossakin, niin mikäs siinä.

Niin, tässä tullaan siihen laajempaan ongelmaan, mikä voi syntyä kun halutaan taata omille lapsille taloudellisesti vauras lapsuus ja nuoruus. Kopsahtaakin omaan nilkkaan, kun ei työnteko aikuisiällä kiinnostakaan, kun rahaa tullut aina ilmaiseksi ovista ja ikkunoista.

Alkuperäinen kirjoittaja ?????:

50e saldoraja??? ohhoh.... itselläni teinivuosina olisi varmaan puhelin otettu pois jos tuollaisia laskuja ois tullut....

Niinpä..ja silloin meidän nuoruudessahan nuo minuuttitaksat oli paljon korkeammat!! Tuolla 50e nykyään esim. mun liittymän hinnalla saa puhua yli kaksitoista tuntia!!

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi:

50e saldoraja??? ohhoh.... itselläni teinivuosina olisi varmaan puhelin otettu pois jos tuollaisia laskuja ois tullut....

Niinpä..ja silloin meidän nuoruudessahan nuo minuuttitaksat oli paljon korkeammat!! Tuolla 50e nykyään esim. mun liittymän hinnalla saa puhua yli kaksitoista tuntia!!

munkinmielestä 50? saldoraja on aika iso. itselläni on puhepaketti, jonka hinta on 20? kuussa ja riittää vallan mainiosti, vaikka soitankin todella paljon, hintaan sisältyy myös 500tekstaria.

Itsellä dna:n aarre (muistaakseni aarre), jossa kuukausimaksu 8,90? ja sisältää 1500min puheluita ja 1500 tekstiviestiä dna-liittymiin kuukaudessa. Aika voimakkaasti kaveripiirissä tämä käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuisku77:
Ajattelin "noudattaa" omaa nuoruttaani, kun lapseni siinä iässä. Sain kuukausirahaa 500mk. Ajattelin sen euroissa olevan 100?.

Tästä maksoin kaikki itse, niin leffassa käynnit kuin vaatteetkin jne. Toki, jos oikeasti oli tarvetta jollekin vaatteelle tmv. sen porukat ostivat.

Oma huone oli siivottava säännöllisesti ja omalla vuorolla tyhjennettävä astianpesukone/täytettävä se jos tiskiä oli ehtinyt kertyä. Sekä imuroitava koko koti omalla vuorolla.

Niin ja vanhimmaiseni nyt 10,5v ja vielä ei edes viikkorahaa käytössä, koska ei sitä kaipaa. Saa kun tarvitsee, eli harvoin. Ostan välillä kyllä jotain extraa, jos haluaa.

Jos sait esim vuonna 1990 500mk, se on nykyrahassa noin 115 euroa. Inflaatio juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja ry:

no ei varmaan mitään jos sattuu sitä ylimääräistä rahaa olemaan noin tuhlattavaks.. voipi tulla teinille shokkina kun joskus lentää sieltä kotipesästä, että tollaseen elelyyn ei todellakaan ole läheskään jokaisella aikuisellakaan varaa vaikkei edes olisi lapsia.. noo mut jos pappa betalar jatkossakin, niin mikäs siinä.

Niin, tässä tullaan siihen laajempaan ongelmaan, mikä voi syntyä kun halutaan taata omille lapsille taloudellisesti vauras lapsuus ja nuoruus. Kopsahtaakin omaan nilkkaan, kun ei työnteko aikuisiällä kiinnostakaan, kun rahaa tullut aina ilmaiseksi ovista ja ikkunoista.

Niinhän ne köyhät kuvittelee. Minä olen kuitenkin itse saanut paljon paljon enemmän omassa nuoruudessai ja kas, olen hyvin vauras aikuinenkin tänä päivänä. Tietty elintaso on saanut tavoittelemaan sitä, köyhänä olisin varmasti ollut pelkästään kiitollinen ihan yksinkertaisesta toimeentulosta, kädestä suuhun.

Aika kirjavaa näkyy olevan. Meillä on tällä hetkellä systeemi, jonka mukaan viikkorahaa kertyy "tilille" tehtyjen kotitöiden mukaan, viikottain on teini kerännyt rahaa 5-20 euroa, omasta viitselijäisyydestä on kiinni. Onko tämä ihan natsisysteemi?

Mietin kans, että mitä kaikkea teinin pitäisi tuolla rahalla kustantaa... leffaliput ja meikit, ulkonasyömiset ja herkut? Vaatteet ostamme tarpeen mukaan. Ja puhelinlasku ollaan maksettu, n. 20 euroa kuukaudessa.

Minä sain 12-vuotiaasta asti 200 mk/kk (nykyään olisi noin 34 euroa). Kun tuli eurot niin summa muuttui 40 euroon kuukaudessa. Sitten kun täytin 17 niin lopetettiin tämä kuukausiraha kun aloin saada opintotukea.

Sain käyttää rahat miten halusin, kotoa maksettiin vaatteet, hiustenleikkuut, puhelinta ei ollut, joten ei ollut sitä laskua. Mielestäni tuo 40 euroa oli ihan sopiva raha eikä ainakaan liian pieni.

Niinhän ne köyhät kuvittelee. Minä olen kuitenkin itse saanut paljon paljon enemmän omassa nuoruudessai ja kas, olen hyvin vauras aikuinenkin tänä päivänä. Tietty elintaso on saanut tavoittelemaan sitä, köyhänä olisin varmasti ollut pelkästään kiitollinen ihan yksinkertaisesta toimeentulosta, kädestä suuhun.

Noh, ei sitä koskaan puhuta 100%:sta väestöstä, kun jotain ilmiötä tutkitaan ja siitä tuloksia saadaan. Totta kai jokaisella tavalla kunnon kansalaisia voi tulla. Kyse on siitä, millä tavoin niitä tulee todennäkösimmin ja missä ovat sudenkuopat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aika kirjavaa näkyy olevan. Meillä on tällä hetkellä systeemi, jonka mukaan viikkorahaa kertyy "tilille" tehtyjen kotitöiden mukaan, viikottain on teini kerännyt rahaa 5-20 euroa, omasta viitselijäisyydestä on kiinni. Onko tämä ihan natsisysteemi?

Mietin kans, että mitä kaikkea teinin pitäisi tuolla rahalla kustantaa... leffaliput ja meikit, ulkonasyömiset ja herkut? Vaatteet ostamme tarpeen mukaan. Ja puhelinlasku ollaan maksettu, n. 20 euroa kuukaudessa.

Itse olen aina vieroksunut sitä, että kotitöitä tehdään (pelkästään) rahasta. Muutama työkaveri valittelee, kun oman lapsen ensimmäinen reaktio äitinsä pyytäessä viemään roskapussin ulos on "paljon maksat?". Tässä vaiheessa on mielestäni menty hieman metsään.

Kaikki ei opi tavoittelemaan sitä elintasoa työn kautta, vaan voi kääntyä pikavippien tai kulutusluottojen puoleen kun haluaa "parempaa elintasoa", vaikka opiskelijana, tai pienipalkkaisena duunarina. Mistä tiedät mille alalle ja mille palkkatasolle teidän lapsi päätyy? Jos hän on tottunut että rahaa on, eikä tarvi jättää jemmaan, niin miten hän oppisi elämään "varojensa mukaan"? Kaikki aikuiset eivät oikeasti sitä opi, kun katsoo vaikka luottohäiriöiden määrää.

Toivottavasti nuori oppii myös jättämään jotain sivuun, jos haluaa jotain isompaa, eikä niin että kaikki annetaan mitä keksii pyytää. Muuten tekee karhunpalveluksen sille nuorelle.

Alkuperäinen kirjoittaja eth:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Itse olen aina vieroksunut sitä, että kotitöitä tehdään (pelkästään) rahasta. Muutama työkaveri valittelee, kun oman lapsen ensimmäinen reaktio äitinsä pyytäessä viemään roskapussin ulos on "paljon maksat?". Tässä vaiheessa on mielestäni menty hieman metsään.

No joo, toisaalta... tämä on tähän asti meillä kyllä toiminut hyvänä kannustimena, meillä on vakiotaksat kustakin kotityöstä ja lapsi on välillä ollut jopa innoissaan "Mitä voisin tehdä, kun tarvin rahaa siihen ja siihen?"... Mietin vaan, että joutuuko tekemään "liikaa" kotitöitä, kun rahaa ei tule ollenkaan ilman niitä? (Paitsi kampaajareissut, vaatteet, puhelin)

*avaan sateenvarjon*
14-vuotias saa 2e 50 snt viikko
-kotitöitä tekee (imurit, tiskit,roskat, ei makseta mitään, eihän muillekaan makseta siitä että pitää kotinsa siistinä ?!? )
-puhelinlasku saa olla max 15e /kk
- voidaan maksaa leffaan tms jos haluaisi mennä, ja vietäis ja haettais
- bussikortille ladataan arvoa jos haluaa
-Vaatteet saa, jos haluaa älyttömiä esim lippiksiä yli 50e niin saa säästää ja ostaa itse.

Olenkos minä sitten joku natsi joka pilaa lapsen kun en anna enemmän rahaa? en ymmärrä miksi pitäisi antaa, mihin tarvitsee???

Tiedä häntä. Itse kasvoin ympäristössä, jossa kotitöitä täytyi tehdä, eikä niistä mitään maksettu. Ei se miltään pakkopullalta tuntunut ( tai eihän nyt siivoaminen ymv. ikinä kivaakaan ole:D), mutta ymmärsin kyllä täysin sen, että jos asutaan jossain, niin asunnosta myös pidetään silloin huolta, eikä kellään ollut erioikeuksia saada kotitöistä rahaa.

No rahaa sain sitten muuten silloin tällöin, jos tarvetta oli. Ei sitä koskaan paljoa ollut käytössä, mutta en ole toisaalta koskaan ollut henkilö, jolla olisi menojakaan hirveästi ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti:
*avaan sateenvarjon*
-kotitöitä tekee (imurit, tiskit,roskat, ei makseta mitään, eihän muillekaan makseta siitä että pitää kotinsa siistinä ?!? )
-Vaatteet saa, jos haluaa älyttömiä esim lippiksiä yli 50e niin saa säästää ja ostaa itse.

Olenkos minä sitten joku natsi joka pilaa lapsen kun en anna enemmän rahaa? en ymmärrä miksi pitäisi antaa, mihin tarvitsee???

Hih, oot sä ainakin natsimpi kuin mä! :D

*avaan sateenvarjon*

Taidat olla ainoa järkevä tässä ketjussa! Kauhulla lueskelen noita hirveitä summia mitä teineille syydetään tuosta noin vaan, mitä sitten on edessä 10 vuoden päästä? :/ Sitten ihmetellään, miksi teinit ei kunnioita mitään, kaikki kun tuodaan kultatarjottimella suoraan nokan alle ja äiskät polvistuu vaikka koiranpaskaan, jos teinit niin tahtoo.

Kuukausiraha, 100 euroa, menee 16- ja 14-vuotiaitten tileille. Taskurahaa, muutamia euroja saavat tarvitessaan. Maksan puhelinkulut, muutama euro kuukaudessa, eivät juuri käytä puhelinta. Vaatteet ja hygieniatuotteet ostan myös. Käyttävät omia rahojaan peleihin, elokuviin, nuorempi tiettyihin vaatteisiin, joita haluaa siinä välissä kun minä olen ostanut ne välttämättömät vaatteet. Ei ole kotityövelvollisuutta rahaa vastaan, vaan tekevät kotitöitä jos ei nyt ihan oma-aloitteisesti, niin kevyellä pyynnöllä. Poikia kumpikin.

Suurin osa saaduista kuukausirahoista on siis tilillä säästössä, joitakin kymppejä käyttävät vuosittain.

Pakko, sekin menee kiinni kahessa viikossa. Muutettiin puolisen vuotta sitten toisella paikkakunnalle, tytön poikaystävä jäi sinne mistä lähdettiin.

Oletko harkinnut toista puhelinliittymää? Kannattaisi kyllä, niitähän on sellaisia, joissa saat puhua miten paljon haluat päivässä (kotimaassa) ja maksat aina korkeintaan 1 ?/vrk eli kuukauden puhelinlasku noin 30 ? vaikka tyttö puhuisi yötä päivää!

Sitten taas esim. Saunalahdella on Tikka+, kuukausimaksu 3,90 ? ja sisältää 3000 min/kk ilmaisia puheluita Saunalahden ja Elisan numeroihin. 3000 minuuttia on 50 tuntia kuukaudessa ja eikö tuon ikäiset ole paljon netissäkin, siellä voi keskustella ja puhua ilmaiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja :
*avaan sateenvarjon*

Taidat olla ainoa järkevä tässä ketjussa! Kauhulla lueskelen noita hirveitä summia mitä teineille syydetään tuosta noin vaan, mitä sitten on edessä 10 vuoden päästä? :/ Sitten ihmetellään, miksi teinit ei kunnioita mitään, kaikki kun tuodaan kultatarjottimella suoraan nokan alle ja äiskät polvistuu vaikka koiranpaskaan, jos teinit niin tahtoo.

2,50 senttiä on musta kyllä mielettömän vähän, kun miettii mitä sillä rahalla saa. Oma 13 v saa tuplasti tuon verran, siis 5 euroa viikossa, ja sekin on musta aika vähän. Puhelimessa ei ole saldorajaa, mutta poika ei sitä tiedä, käyttää kännyä kuitenkin järkevästi, laskut alle 10 euroa kuussa. Parturissa on käytävä kerran kuussa, kundin tukka kasvaa niin nopeasti ja on niin paksu, jos ei näin tee, on pää nahassa ihottumaa. Ja itse tykkää pitää tukkansa lyhyenä.

Vaatteita ostetaan, kun niitä tarvitaan, ja pyrin ostamaan mieluisia, mutta en minäkään 50 euroa lippiksestä suostu maksamaan. Mitään järkeä ei ole kuitenkaan ostaa vaatteita, joita ei pidä. Bussilipun ostan aikana, kundi käy koulussa bussilla ja leffaliput maksetaan, samoin tietysti harrastukset.

*avaan sateenvarjon*

Mua ei tässä muu pistä mietityttämään paitsi tuo, että jos haluaa saada 50e lippiksen ni on ok et ite joutuu säästään mut hei laskes vähä kauanko joutuu säästään jos saa 2,5e vkossa!!! Nostakaa ny 5euroon, 2,5eurolla ei oikeasti saa mitään.

Meillä poika 13v. saa viikkorahaa 5e. Hoitaa tiskikoneen, yleensä roskien viennin ja oman huoneensa. Joskus pyydän vaikka imuroimaan ja voin antaa ekstraa. Minä maksan harrastukset, vaatteet, puhelinlaskun (n.12e) ja viikonlopuksi sipsipussi tms.
Omistaan käy leffassa, hampurilaisella jne.. Hyvillä perusteluilla voin antaa rahaa jos johonkin tarvitsee enemmän.
Pojalla käytössä oma tili johon papan toimesta ilmestyy välillä ylimääräistä rahaa, mielestäni välillä liikaakin (esim 100e). Tiedän että käyttää viikossa enemmän kuin tuon 5e koska sitä rahaa kerran on. Olisi ollut jo kahtena kesänä mahdollisuus mennä vähän kesätöihin tienaamaa (siis papan maatilalle) mutta laiskuuttaan ei viitsi. Ei hyvä.
Mielestäni 20e viikkoraha on aika iso. Ei sitä päivittäin ole tarve saada karkkia tai hampurilaisia. Ehkä summa menee sitten harkintaan jos joskus mopoa tms hommataan, viehän se bensaa jne. Mutta nyt mennään näin.

meillä kaksi teiniä; kumpikaan ei saa viikkorahaa, kotona pitää tehdä kotitöitä, puhelinlaskut maksetaan (saa olla max. 20-25 € ) kampaajalla käyvät harvoin; rahaa annetaan tarpeeseen, harrastus (urheilu) maksetaan (välineet, lisenssit, leirit) . harvoin kaverien kanssa "ulkona" syömässä, eivät käy leffassa ....