paljonko teillä on tapana antaa alakoululaisille joululahjaostoksiin rahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shoppaamaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shoppaamaan

Vieras
haluavat välttämättä ostaa perheen muille jäsenille joululahjoja, ja meillä perheeseen kuuluu isä, äiti ja 4 lasta. 2 on siis ostamassa lahjuksia, eivätkä itselleen, eli lahjoja saa 2 aikuista, ja 2 sisarusta. mikä olisi sopiva summa tähän.

Me saatiin lapsena. Oli mukava antaa jotain mieluista, varsinkin sisaruksille, kun ei kauheasti osannut mitään tehdä itse. Me saimme aikoinaan 50 markkaa (viisihenkinen perhe meillä) ja siihen sitten lisättiin omia säästöjä. 10 euroa per perheenjäsen on minustakin hyvä summa. Sillä saa jo jotain järkevääkin ja isompaakin, varsinkin jos yhdistää rahat sisaruksen kanssa.

Mekin saatiin pikkuveljen kanssa lapsena rahaa ostoksiin. :) Pienehkö summa (10e + mahd. omat säästöt / synttärirahat) opetti harkitsemaan, mitä perheenjäsenet "todella tarvitsee" kun ei voinut kaikkea mahdollista haalia mitä olisi halunnut antaa, ja taisi se äitistäkin olla kiva katsoa mitä pennut on toisilleen ja vanhemmilleen hommannut :D Pikkuveljen kanssa tosin oli yhteiset lahjat vanhemmille. Ja ihania muistoja vieläkin tallessa, paraatipaikalla, pikkuveljen ihan itse ostama nallekarhu :)

[QUOTE="niin";22621751]ai oikein antaa rahaa et saavat ostaa lahjoja. Kyl ne saisi jotain sen rahan eteen tuossa tapauksessa sitten tehdäkin.[/QUOTE]

Mutta eihän se raha mene tavallaan lasten hyödyksi, vaan nimenomaan muiden hyödyksi. Opettaa rahankäyttöä sekä anteliaisuutta ja vastavuoroisuutta. Eli siis tekevät jotain sekä rahan että myös omien joululahjojensa eteen, kun antavat myös itse.

Inhottavaa krääsän ostoa. Auttaisi mieluimmin konkreettisesti ja oikeasti se on iso lahja monelle. Sit sitä kamaa pursuaa jolla ei oikeasti tee yhtään mitään. Vastavuoroisuutta ja anteliaisuutta voi opetella ihan eri tavalla. Ja oppia myös sen ettei raha puussa kasva vaan se pitää tienata eikä odottaa et tulee naaman eteen tekemättä mitään-

[QUOTE="niin";22621783]Inhottavaa krääsän ostoa. Auttaisi mieluimmin konkreettisesti ja oikeasti se on iso lahja monelle. Sit sitä kamaa pursuaa jolla ei oikeasti tee yhtään mitään. Vastavuoroisuutta ja anteliaisuutta voi opetella ihan eri tavalla. Ja oppia myös sen ettei raha puussa kasva vaan se pitää tienata eikä odottaa et tulee naaman eteen tekemättä mitään-[/QUOTE]

Nyt vähän joulumieltä peliin! Lapsista on kiva ostaa jotain pientä läheisille ja jännittää sitten kun toiset avaavat ne paketit. Antamistakin on hyvä harjoitella eikä noin pienillä useinkaan ole sitä varten omaa rahaa.

[QUOTE="niin";22621751]ai oikein antaa rahaa et saavat ostaa lahjoja. Kyl ne saisi jotain sen rahan eteen tuossa tapauksessa sitten tehdäkin.[/QUOTE]

onhan se lastenkin hyvä oppia antamaan, eikä aina vaan saamaan, Rahalla ostetaan lahjoja toisille, ei itselleen. ja mistäs ne lapset rahaa saisivat, ellei vanhemmiltaan? eli tässä opetetaan antamisen iloa, kun vastavuoroisesti saavat lahjoja aattona. Onhan siinä jännitystäkin, kun saavat ihan omin kätösin paketoida lahjat ja pitää salaisuutta jouluun asti. ja jännittävää kiertää tavaratalossa ihan itse ja miettiä, mitä kukin haluaisi.

ei mitään koska meillä lapset ei osta lahjoja vaan me ostamme heille. jotain koulussa itse tehtyä poika tekee puukässällä ja tyttö myös käsitöissä. paras lahja on se kun he auttavat joulu hommissa, leivonnassa, siivouksessa. ja he myös tietävät sen miten se ilahduttaa minua ja miestäni. siitä tulee se antamisen ilo, tapa ilahduttaa muutenkin kuin tavara lahjoilla.

Yhteistyössä