[QUOTE="alma";25856001]Tää on vähän kun kysyis, että mihin ihmeeseen kukaan tarvii yli kaks paria sukkia...[/QUOTE]
Anteeksi nyt vaan, mutta tuo on ihan eri asia. Sukat yleensä vaihdetaan joka päivä, niitä menee rikki ja kuluu (nopeammin kuin kenkiä) joten niitä kannattaa olla useita varapareja, eikä kahta paria sukkia kannata pestä yksin koneessa. Yleisesti ottaen kaikki sukat tulevat vuorotellen käyttöön ja kuluvat aika tasaiseen tahtiin, ainakin meillä.
Mutta itsekin sanot:
En koe olevani mikään kenkäfriikki, mutta kyllä minultakin n. 30 paria löytyy. Niistä ehkä viidet on suht aktivisessa käytössä, loput ostettu esim. juhlia varten.
Toisin sanoen sinulla on noin viidet kengät aktiivisessa käytössä. Saanko kysyä mitä teet niillä 25 parilla jotka on ostettu juhlia varten? Onko ne 25 paria niin radikaalisti erilaisia että joka juhliin täytyy olla erilaiset, eri merkityssävyillä varustetut kengät? Vai mistä se johtuu?
En kysy miksi ihmiset tykkäävät uusista kengistä ja vaatteista - ymmärrän kyllä uutuuksien viehätyksen - mutta ihmettelen juuri tuota asennetta että joka tilaisuuteen täytyy olla uudet kengät. Ja sitäkin, ettei niistä kengistä sitten karsita vanhasta päästä jos niitä ei tule käytettyä enää.
Ihmettelen myös miten kenelläkään voi olla tarvetta ostaa 5-6 paria uusia kenkiä vuodessa - ellei se tarve ole tosiaankin pelkkä mielihalu shoppailla. Jos on, niin eikö sen voisi myöntää? Itse kävelen ja liikun TODELLA paljon, huomattavasti enemmän kuin keskivertosuomalainen, eikä minulla ainakaan kulu vuosittain kuin ne liikuntaan käytetyt kengät eli juoksulenkkarit, vedenpitävät vaelluskengät ja kesävaelluskengät. Jotkut norminahkasaappaat joilla kävellään kaupungilla eivät todellakaan kulu sitä tahtia että joka vuosi tarvitsisi uudet - ei vaikka minulla ei ole autoa ensinkään vaan kävelen ja pyöräilen joka paikkaan.
Jos ihan oikeista TARPEISTA puhutaan niin ei kukaan tavallinen ihminen oikeasti TARVITSISI enempää kuin parit talvikengät, parit kesäkengät, parit välikausikengät, parit juhlakengät, kumpparit, ja erikseen liikuntaan ja kovempaan käyttöön tarkoitetut kengät. Eikä tarvitsisi edes tinkiä tyylistä, sillä jos järkevästi ostaa laadukkaita ja klassisia malleja eikä mitään trendipopoja, niin tuosta valikoimasta löytyy jo sopivat kengät jokaiseen asuun. Kaikki muu on tarpeetonta, mutta mikäs siinä, jos kulutushysteriasta tykkää.