Paljonko teillä asuntolainaa ja tulot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietiskeljiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietiskeljiä

Vieras
Mietitään tässä kuumeisesti asuntolaina-asioita, haluttaisiin ostaa omakotitalo mutta mietityttää että miten tulot riittää. Lainaa pitäisi ottaa 115- 120 000 e... Tulot meillä on nettona yhteensä noin 2500 e/ kuussa...

Miten teillä muilla?

Lainaa n. 85 000 ja tulot 3000 euroa nettona. Tuntuu, että juuri ja juuri pärjätään. Varautukaa korkojen nousuun, työttömyyteen, sairauteen ja siihen, että tulee remonttia ja muita kuluja. Meillä esim. hajosi auto, korjausremontti reilu 1000 euroa ja samaan syssyyn meni imuri ja pesukone. Lisäksi mieheltä poksahti selkä ja joutui olemaan pitkään sairaslomalla. Varakassaa siis tarvitaan.

Lainaa alta 150te ja tulot alkaen 4500e/kk nettona. Sanoisin, että oikein hyvä lainan/tulojen suhde tälläisellä 5hlön perheelle. Jää kivasti rahaa myös muuhunkin elämiseen kun lainanmaksuun.

Lainaa 164 000, tulot yht. n. 3000 netto/kk. Tosin nyt olen äitiyslomalla eli tulot pienemmät tällä hetkellä. Ei kyllä paljoa ylimääräiseen jää rahaa kun vähän menee säästöönkin pahan päivän varalle

meillä 160 000 ja netto 3500, kaksi aikuista ja yksi lapsi. Riippuhan tuohon tulo- menosuunnitelmaan perheen koko. Ei voi ihan suoraan katsoa tuloja ja asuntolainan kokoa. Jää meille varmasti paremmin rahaa vaikka säästöön kun perheellä jossa on useampi lapsi samoilla tuloilla.

Lainaa meillä n. 160 000 euroa ja omakotitalo on! Tulot tällä hetkellä n. 3000 euroa kuussa, kun vain mies töissä. Kun menen töihin vajaalla päivällä, tulot n. 4500. Lainaan menee aika tarkkaan 1000 euroa ja muihin asumiskuluihin (öljy, vesi, sähkö, vakuutukset, pienet korjaustyöt) on laskettu 500 e kuussa.

Ei tee edes tiukkaa. Itse olen kotihoidontuella ja olen laskenut itselleni 500 e asumiskuluihin ja 400 e ruokaan ja humputteluun kuussa. Riittää hyvin, kun vähän miettii. Mies ostaa aina isoimmat ostokset ja käy kaupassa.

Netto n. 3200€ plus lapsilisä yhdestä, meitä siis 2+1. Lainaa nyt n. 73t€, otettiin aikanaan 85t€. Suunnitelmissa noin vuoden päästä myydä tämä ja ottaa lainaa max 120 tonnia. Mikäli asuntomarkkinat pysyvät nykyisellään, saataneen tästä voittoa 15-20 tonnia. Mut katsellaan nyt. Tonni voidaan laittaa asumismenoihin (laina+asumiskulut) ilman että tulis edes tiukkaa, nyt ei taida mennä kuin 600€. Säästelläänkin tässä taloa varten samalla.

100 000 jäljellä lainaa, nettotulot n. 5000-6000€. Perheessä 10-18 vuoden ikäisiä lapsia liuta, joten menot on aivan helvetilliset. Ei naurata ei.... ennen pärjättiin (10-vuotta) sitten paljon paremmin vaikka lainaa oli paljon enemmän ja tulot pienemmät, lapset oli toki pieniä silloin...

Ei kannata pelkillä tuloilla mitoittaa lainaa saatika verrata muiden tuloihin ja lainoihin. Paljon on merkitystä silläkin, minkälainen pohjaraha teiltä löytyy asuntoon ennestään. Jos otetaan koko summa tai suurin osa velaksi, riskit kasvavat. Sellainen 30% pienehköistä tuloista jos menee asumiseen kokonaisuudessaan, ollaan vielä turvallisilla vesillä, ihan maksimi on 40%. Ja yli 20v laina-aika on tosi pitkä, 30 v sulaa hulluutta.

Lainaa taitaa olla jäljellä n. 60 000€, itse olen kotihoidontuella kotosalla, joten mun "tulot" n. 300€ + lapsilisä n. 100€ (kohta jään uudelleen äitiyslomalle), miehen netto tulot n. 2 000€, meille jää kiinteiden kulujen jälkeen elämiseen rahaa n. 1500 €

Meillä on lainaa jäljellä enää 598.000 e. Tulot ovat yhteensä n. 115.000 vuodessa.

Vinkkinä: jos olette ensiasunnonostajia niin kannattaa ottaa valtiontakaus käyttöön. Ensiasunto on hyvä myydä 2 vuoden asumisen jälkeen verovapaana. Tämä kerryttää pesämunaa mukavasti.

Yhteistyössä