Lapsiperheet, tulot & paljonko saatte säästöön kuukaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Siinähän se tuli. En ole hetkeen nähnyt samanlaista aloitusta joten kiinnostaisi tietää.

Meillä on 2 lasta + minä ja mies ja perheen tulot nettona yhteensä 4900 eur, Säästöön jää vain 200-300 eur kuukaudessa vaikka pitäisi jäädä paljon enemmän. Tuntuu että niitä pieniä menoja on jotenkin vaan putkahdellut lisää ja lisää tai sitten meillä asustaa kukkaroiden lähellä se kuuluisia musta aukko.

Juuri laskeskelin ihan excelin kanssa että pakolliset menot per kk olisivat vain maks. 3900 eur kuussa eli säästöön pitäisi jäädä tonnin verran mutta ei samperi, jonnekin se kuitenkin katoaa! Tarvitsisin vertailua ja/tai tsemppausta järkevämpään rahankäyttöön.

Tässä vielä tarkempi laskelma kuluista per kk:
Asuntolaina 1200 eur
yhtiövastike, vakuutukset ja sähkö 580 eur
Ruoka 700 eur
Autot ja työmatkat 220 eur
päivähoitomaksut 420 eur
muut (jäsenmaksut, apteekki, lasten harrastukset, lahjat, salimaksut (40e), kummilapsi (20e), sisustus, vaatteet, parturi, netti, viaplay, urheilu jne.) yht, 600 eur - 800 eur
Ja tästä tulee siis noin 3700 - 3900. Mutta ne muut vaan katoaa?

Tavoitteena olisi saada säästöön enemmän per kk mutta joku tässä kuviossa tökkii... Miten muilla?

2 aikuista, 5 lasta. Bruttona yhteensä 4000e/kk. Säästöön ei jää yhtään, mutta säästössä on 10 000e pahanpäivänvaraa. En jaksa eritellä mutta mitään maksullisia kanavia tms ei ole, talo on oma ja vanha.

Sä maksat 1800€/kk asumisesta ja laskeskelet salimaksuja.... jeppistä jee.
Asuntolaina on mitoitettu tarkoituksella siten, että se on maksettu pois nopeasti eli reilusti alle 15 vuodessa -nyt taitaa olla jäljellä vielä 6 vuotta maksuaikaa jos oikein muistan. Yhtiövastikkeeseen (joka on siis noin 350e 100 neliön asunnosta pk seudulla) ei voi vaikuttaa... Tuo salimaksu joka on siis kummaltakin aikuiselta hurjat 19,90 eur per kk on monesti ollut tapetilla; onko se pakollinen meno vai ei, Siitäkin tulee kuiteskin 480 e vuodessa kahdelta aikuiselta... t. ap

Käteenjäävä palkka vaihtelee, tienataan kuitenkin vuodessa bruttona se rapiat 100 000e kahteen pekkaan.

Okt on, lainanlyhennys noin 1000e kk ja noin 10v pitäs vielä maksaa. Kaksi vanhaa autonrutkua on, jotka on "halpa" pitää.

Lisäksi on moottorikelkka ja muita moottorivehkeitä, crossimopoja ja mönkijä. Vakuutusmaksuja lappaa postilaatikko väärällään + normilaskut.

Talossa 2 aikuista, 2 poikalasta ja 2 koiraa. Olemme aktiivisia suursyömäreitä, joten ruokaan menee kuussa rapia 1000e. Teen itse kaikki ruoat ja tykkään, että se on monipuolista ja ravitsevaa. Parhaan kykyni mukaan seuraan hintoja ja käytän sesonkituotteita.

Joka vuosi käydään reissussa jossakin lämpimässä ja sinne menee noin 3000-4000e. Lisäksi useampia reissuja Lapissa, n. 500e reissu.

Säästöön menee joka kuukausi muutama satanen ja toisaalta aina välillä myös menee, kun joku paikka lasahtaa.

Kaikkien meudän tilillä on yhteensä noin 20 000 e pahan päivän varalla. Säästöön alkaa jäädä paremmin 10v päästä toivon mukaan, kun talolaina maksettu.

Ainakaan itselläni säästöön ei ole koskaan vain "jäänyt" mitään, vaan kaikki sellainen raha on kyllä kadonnut hyvin tehokkaasti, mikä jää laskujen maksun jälkeen käyttötilille. Siksi olen siirtynyt siihen systeemiin, että palkkapäivänä pistän samantien osan rahoista sivuun. Minun vinkkini on siis se, että ajattele säästettävää summaa yhtenä kiinteistä menoistanne / laskuistanne, jonka hoidat heti tilipäivänä pois alta samalla kuin laskutkin.

Itseäni ovat lisäksi auttaneet talouden hallinnassa seuraavat:

1) Meillä on erillinen tili ruoka-/päivittäistavaraostoksille, johon molemmilla on kortit, ja tänne siirretään aina palkkapäivänä kuukauden budjetti.
2) Myös bensa- ja parkkikuluille minulla on oma pankkikortillinen tili, jonne siirrän aina kuukauden budjetin palkkapäivänä.
3) Lisäksi minulla on kortiton / kk-maksuton tili, jonne siirrän heti palkkapäivänä rahat esimerkiksi vasta myöhemmin saapuvia laskuja varten, joiden kuitenkin tiedän erääntyvän ennen seuraavaa palkkapäivää.

--> Näin kun laskut on palkkapäivänä maksettu ja samalla siirrelty rahaa eri tileille, niin käyttötilille jää vain täysin vapaaseen käyttöön tarkoitettua rahaa.

4) Harvemmin tuleviin laskuihin kuten 3kk välein tulevaan sähkölaskuun siirrän kuukausittain sivuun kolmanneksen laskun odotetusta summasta. Näin laskuihin menevä raha ei vaihtele kuukausittain, vaan kiinteiden menojen osuus on joka kuukausi sama, tuli siinä kuussa sitten sähkölaskua tai ei. Ja kun se sähkölasku sitten tulee, ei sitä maksetakaan ko. kuun palkasta vaan erilliseltä tililtä (joka sama kuin kohdassa 3), jolta jo löytyy siihen rahat valmiiksi.

Näillä asioilla olen itse päässyt tilanteeseen jossa tiedän aina paljonko rahaa mihinkin kuluu ja on käytettävissä, eikä sellaisia yllättäviä menoja joiden ei pitäisi olla yllätyksiä, ole enää olemassa.

Ainakaan itselläni säästöön ei ole koskaan vain "jäänyt" mitään, vaan kaikki sellainen raha on kyllä kadonnut hyvin tehokkaasti, mikä jää laskujen maksun jälkeen käyttötilille. Siksi olen siirtynyt siihen systeemiin, että palkkapäivänä pistän samantien osan rahoista sivuun. Minun vinkkini on siis se, että ajattele säästettävää summaa yhtenä kiinteistä menoistanne / laskuistanne, jonka hoidat heti tilipäivänä pois alta samalla kuin laskutkin.

Itseäni ovat lisäksi auttaneet talouden hallinnassa seuraavat:

1) Meillä on erillinen tili ruoka-/päivittäistavaraostoksille, johon molemmilla on kortit, ja tänne siirretään aina palkkapäivänä kuukauden budjetti.
2) Myös bensa- ja parkkikuluille minulla on oma pankkikortillinen tili, jonne siirrän aina kuukauden budjetin palkkapäivänä.
3) Lisäksi minulla on kortiton / kk-maksuton tili, jonne siirrän heti palkkapäivänä rahat esimerkiksi vasta myöhemmin saapuvia laskuja varten, joiden kuitenkin tiedän erääntyvän ennen seuraavaa palkkapäivää.

--> Näin kun laskut on palkkapäivänä maksettu ja samalla siirrelty rahaa eri tileille, niin käyttötilille jää vain täysin vapaaseen käyttöön tarkoitettua rahaa.

4) Harvemmin tuleviin laskuihin kuten 3kk välein tulevaan sähkölaskuun siirrän kuukausittain sivuun kolmanneksen laskun odotetusta summasta. Näin laskuihin menevä raha ei vaihtele kuukausittain, vaan kiinteiden menojen osuus on joka kuukausi sama, tuli siinä kuussa sitten sähkölaskua tai ei. Ja kun se sähkölasku sitten tulee, ei sitä maksetakaan ko. kuun palkasta vaan erilliseltä tililtä (joka sama kuin kohdassa 3), jolta jo löytyy siihen rahat valmiiksi.

Näillä asioilla olen itse päässyt tilanteeseen jossa tiedän aina paljonko rahaa mihinkin kuluu ja on käytettävissä, eikä sellaisia yllättäviä menoja joiden ei pitäisi olla yllätyksiä, ole enää olemassa.

Kiitos hyvistä vinkeistä, annoit idean joka siirtyy heti samantien käyttöön :) . Teen siis niin, että avaan käyttö- ja säästötilin rinnalle yhden tilin lisää juuri noille harvemmin maksettaville laskuille h
ja siirrän sinne kuukausittain palkkapäivänä tietyn jyvitetyn summan just noiden harvemmin tulevien laskujen varalle. Tämä on ehkä just se ongelma ollutkin, että tili näyttää tiettyinä kuukausina liian hyvää saldoa koska juuri siinä kuussa ei tule vaikkapa sähkölaskua lainkaan. Ja sit rahankäyttö höpelöityy ja pikkumenoja tulee vaivihkaa lisää.

Kiitos hyvistä vinkeistä, annoit idean joka siirtyy heti samantien käyttöön :) . Teen siis niin, että avaan käyttö- ja säästötilin rinnalle yhden tilin lisää juuri noille harvemmin maksettaville laskuille h
ja siirrän sinne kuukausittain palkkapäivänä tietyn jyvitetyn summan just noiden harvemmin tulevien laskujen varalle. Tämä on ehkä just se ongelma ollutkin, että tili näyttää tiettyinä kuukausina liian hyvää saldoa koska juuri siinä kuussa ei tule vaikkapa sähkölaskua lainkaan. Ja sit rahankäyttö höpelöityy ja pikkumenoja tulee vaivihkaa lisää.

Jep, tämä oli itsellänikin aikoinaan haasteena, mutta ei enää tällä nykyisellä systeemillä :)

Yhteistyössä