Paljonko te olette menettäneet verta synnytyksissä?

• Viestiketjun aloittaja "Kyselijä"
  • Ensimmäinen viesti
ihana ipana
mulla oli arvio noin litra, tuli repeama ja tikkeja. en saanut plasmaa tai muutakaan, ja olo oli tosi hutera aluksi. muistan kun kaksi paivaa synnytyksen jalkeen piti kotiin lahtiessa palauttaa sairaalasta lainaamani kirja, niin en meinannut jaksaa kavella 50m kaytavaa. pari/kolme viikkoa meni toipumiseen.

Kaikki kolme ovat olleet ok helppoja, vaikkakin aika pitkiä. Verta on jokaisessa mennyt n. 400g. Ekassa kävelin itse osastolle, tokassa lähdin kotiin 6h kuluttua synnytyksestä ja kolmannessa pyörryin kahdesti synnytyksen jälkeen :)

Pin
Hmmm no miten se nyt lasketaan tällaisessa tapauksessa??
Arviolta noin puoli litraa hulahti verta ulos 4pv ennen lapsen syntymää, koska kaksi päivää käynnisteltiin tämän veren jälkeen, sitten kaksi päivää synnyttelin ja lopuksi sektioon jossa meni muistaakseni 1,5l tai jotain sinne päin. Tässä välissä ei siis tullut mitään. Olo oli kyllä tosi heikko, mutta korkea kuumekin oli ja väsymys toki monen päivän jälkeen, joten varmaan oli vähän kaikista johtuvaa.

Viimeksi muokattu:
bloody mary
Alatiesynnytys ja 1900 g, sillä istukka ei irronnut (jouduttiin irrottamaan nukutuksessa synnytyksen jälkeen). Hemoglobiini laski aika alas ja sainkin pussiverta pari päivää synnytyksen jälkeen, kun hemoglobiini ei noussut (kotiutumispäivänä oli kuitenkin jo 95). Olo oli koko ajan pirtsakka varmaankin hormoneista johtuen. Parin viikon rautakuurin jälkeen hemoglobiini oli 161 (normaalisti siis 145-150).

Paljon vuotanut
Menetin lähes kolme litraa synnytyksessä. Kätilö ei huomannut, ettei kohtu lähtenyt supistumaan, mistä syystä ehdin vuotaa verta yli tunnin ajan. Mieheni huomasi, että aloin olla kalpea, ja tajunta alkoi mennä. Sain vain 500 g punasoluja, mistä johtuen olinkin hyvin heikkona yli kuukauden synnytyksen jälkeen.

"öööööö"
En muista arvioita veren menetyksestä. Hb synnytyksen alussa 130, synnytyksen jälkeisenä päivänä 65. Alatiesynnytys ja 3. Asteen repeämät. 3 pussia punasoluja sain seuraavana päivänä kun pyörryin vessaan. Tämän jälkeen hb 95 ja olo kuin uudesti syntyneellä :)

"ronsu"
1,8 litraa luki papereissa. Synnytin alakautta. Synnytys oli ensimmäinen, eppari leikattiin mutta suurin vuoto tuli kohdunsuulta, lääkäri ei saanut selville mistä tarkalleen.

opej
Kyllä on verta mennyt! Olettehan muistaneet käydä maksamassa velkaanne takaisin eli käyneet itse luovuttamassa verta? Sen voi aloittaa muistaakseni vuosi imetyksen lopettamisen jälkeen. Ite olen palauttanut jo ne kaksi pussia mitä ekan synnytyksen jälkeen sain, mutta pitäisi kyllä ryhdistäytyä ja käydä säännöllisemmin.

Tsemppiä
Istukka ei irronnut. Opiskelija veti napanuoran poikki. Sitten lorisi, huimasi, paineet laski.. Pyysin happimaskia ja sitten mentiin kiireellä leikkuriin. Istukan käsinirrotus. Menetin 3 kg verta. Sain 5 pussia. Kammo jäi. Kiitän verenluovuttajia! :) Kolme lasta ja mies sai äitin takaisin.

"..."
Menetin 7 litraa verta. Eli sitä vuoti ulos samaa aikaan, kun uutta laitettiin tilalle. Hemoglobiini 30. Kyllä, lähes kuolin :( Punasoluja sain 11 yksikköä ja muita verivalmisteita litroittain. Itse olen nyt alkanut verenluovuttajaksi. Aika monta vuotta saa käydä, että velat on maksettu.

"Mie"
[QUOTE="elossa";30499635]4. synnytyksessä menetin 2,3L verta. Istukan irrottelu nukutuksessa oli minullakin kyseessä. Ei lisäverta annettu vaan olotila parani rauta lääkkeillä. 5. synnytys olikin sitten pahempi. Oli kaikenlaista ongelmaa: hätäsektio, istukka kasvanut kiinni kohtuun ja veren matalat trombosyyttiarvot. Hb oli matalimmillaan 43. vuotoja kaikkineen 9,2 L. Punasoluja 36 yksikköä + 8 pussia kirkkaita verituotteita. Elossa silti ja kahdeksalla lapsella äiti.[/QUOTE]

Oletko siis vielä tuon 5. kerran jälkeen synnyttänyt, vai onko ollut monikkoja? Huh! Hyvä että olet elossa ja lapsilla äiti!

"elossa"
En onneksi enää voi tulla raskaaksi. Minulta jouduttiin poistamaan kohtu tuon viimeisen synnytyksen jälkeen. Meillä on kolmet kaksoset. Nämä viimeiset kaksoset saivat alkunsa vaikka minulla oli hormoonikierukka. Keskimmäiset kaksoset olivat 1v1kk, kun nuorimmaiset syntyivät. Se oli kaoottista aikaa. Äkkiä sitä vain toipuu, kun on pakko toipua: oli niin monta pientä hoidettavana. Tapauksesta tulee nyt joulukuussa kaksi vuotta. Viime viikolla kävin ensimmäisen kerran luovuttamassa verta tapauksen jälkeen. Vuosi sitten eivät vielä uskaltaneet antaa lupaa luovuttaa. Olen kyllä käynyt ennemmin säännöllisesti luovuttamassa. Yritän maksaa verivelkani takaisin.

"jaahas"
Ekassa muistaakseni n 1,5 l josta suurin osa epparihaavasta joka leikattiin valtimoon. Seuraavassa kait noin 0,4l ja vikassa on merkitty 1,5 desiä vaikka vauva oli lähempänä 5 kg kuin neljää.
Ekasta sain hemohessiä ja rautaa.

Ei harmainta aavistustakan... Kahdessa ekassa varmaan jonkin verran menetin.. Olin aika heikkona kummakin jälkeen. Tosen jälkeen hb oli 80 ja toisen jälkeen paineet niin alhaalla että hyvä kun olin tajuissani. Tietääkseni ei annettu lisäverta, eli ihan kauheasti en ole voinut menettää omaani..

Yhteistyössä