Paljonko sinä olet valmis laskemaan palkkaasi pelastaaksesi euron ja EU:n?

• Viestiketjun aloittaja EKP: Palkkoja on laskettava.
  • Ensimmäinen viesti
"mellan"
Jos ruuan hinta ja vuokra laskis, niin voisin suostua pienempään palkkaan. Tai vaihtoehtoisesti saisin menetetyn osan kelasta tai sosiaalitoimistosta. En nytkään saa kovin isoa palkkaa

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134177]Niin niin, mut ketkä ovat sinun mielestä "me"?

Tähän astihan suomalaiset ovat keskityneet ajamaan kaikkien muiden etuja paitsi suomalaisten.[/QUOTE]
No ne "me" ollaan tietysti me, jotka saavat toimeentulonsa niissä markoissa. Mun mielestä on vähän naiivia kuvitella, että me yks kaks voidaan muuttaa euro omaksi markaksi, painaa uudet setelit ja täts it. Ei se niin yksinkertaista ole. Jos uuteen markkaamme ei luoteta, ulkomaanvelat saattavat langeta nopeammin maksettavaksi. Myös tilanne ulkomaankaupassa muuttuu, sopimukset hintoineen pitää neuvotella uusiksi ja siihen vaikuttaa paljolti se, miten luotettavana ja vakaana uutta markkaamme maailmalla pidetään. On varauduttava siihen, että kaikki ei menekään ihan niinkuin Strömsössä. Epävarmuus voi aiheuttaa myös levottomuutta.

"vieras"
[QUOTE="nelly83";25134239]Riippuu ihan siitä, kuinka paljon vuokran, ruuan,bensan,ym kulutushyödykkeen hinta laskisi..[/QUOTE]

Totta kai kotimaisten kulutushyödykkeiden hinnat laskisivat koska niiden tuottaminen olisi edullisempaa alhaisempien kustannusten takia.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25134263]Totta kai kotimaisten kulutushyödykkeiden hinnat laskisivat koska niiden tuottaminen olisi edullisempaa alhaisempien kustannusten takia.[/QUOTE]

Siis selvennätkö, miksi niiden tuottaminen olisi ykskaks edullisempaa kuin nyt?

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134245:
No ne "me" ollaan tietysti me, jotka saavat toimeentulonsa niissä markoissa. Mun mielestä on vähän naiivia kuvitella, että me yks kaks voidaan muuttaa euro omaksi markaksi, painaa uudet setelit ja täts it. Ei se niin yksinkertaista ole. Jos uuteen markkaamme ei luoteta, ulkomaanvelat saattavat langeta nopeammin maksettavaksi. Myös tilanne ulkomaankaupassa muuttuu, sopimukset hintoineen pitää neuvotella uusiksi ja siihen vaikuttaa paljolti se, miten luotettavana ja vakaana uutta markkaamme maailmalla pidetään. On varauduttava siihen, että kaikki ei menekään ihan niinkuin Strömsössä. Epävarmuus voi aiheuttaa myös levottomuutta.
"Me" tuli kerralla selväksi.

Jos markka pystyttiin ykskaks muuttamaan euroiksi, niin miksei sama homma muka toimisi toisinpäin?

Markkaan luotetaan kunhan pidämme talouden kunnossa ja kuulummehan jo nyt parhaaseen AAA-luokkaan.

Jos et ole vielä huomannut, niin yritykset valmistautuvat jo euron jälkeiseen elämään.

[QUOTE="vieras";25134263]Totta kai kotimaisten kulutushyödykkeiden hinnat laskisivat koska niiden tuottaminen olisi edullisempaa alhaisempien kustannusten takia.[/QUOTE]

Tai sitten niitä ei vain tuotettaisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25134294]Koska palkkoja laskettaisiin.[/QUOTE]

Vai niin. Oletko huomannut, että valtava osa käyttämistämme kulutustuotteista valmistetaan muualla kuin Suomessa? Minkä vuoksi valmistajat haluaisivat laskea tuotteidensa hintaa?

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134288]"Me" tuli kerralla selväksi.

Jos markka pystyttiin ykskaks muuttamaan euroiksi, niin miksei sama homma muka toimisi toisinpäin?

Markkaan luotetaan kunhan pidämme talouden kunnossa ja kuulummehan jo nyt parhaaseen AAA-luokkaan.

Jos et ole vielä huomannut, niin yritykset valmistautuvat jo euron jälkeiseen elämään.[/QUOTE]
Ei markkaa muutettu yks kaks euroksi. Siihen tehtiin vuosien valmistelu ja kun euroon vaihdettiin, euro oli jo olemassa ja sillä hetkellä vakaa valuutta. Jos nyt vaihdetaan markkaan, ei se ole sama markka kuin ennen euroja. Se on uusi valuutta ja sen mukaan pitää elää. Markkaan tottakai aletaan luottamaan sitten, kun talous on taas kunnossa. Muutos vie kuitenkin aikaa ja se epävarmuuden aika on riskaabelia.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134329]Vai niin. Oletko huomannut, että valtava osa käyttämistämme kulutustuotteista valmistetaan muualla kuin Suomessa? Minkä vuoksi valmistajat haluaisivat laskea tuotteidensa hintaa?[/QUOTE]
No tämä on oikeastaan just se, missä mä näen muutoksen. Tai mikä on se muutos, mitä minä muutoksella tarkoitan. Kun palkat laskevat ja ulkomailla tuotettujen tarvikkeiden hinnat nousevat suhteessa tuloihin, suomalaisten on pakko muuttaa kulutustottumuksiaan. On siirryttävä kotimaiseen, lähellä tuotettuun, koska ei ole enää varaa ostella kaikenlaista ulkolaista. Joudutaan luultavasti tyytymään vähempään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134331:
Ei markkaa muutettu yks kaks euroksi. Siihen tehtiin vuosien valmistelu ja kun euroon vaihdettiin, euro oli jo olemassa ja sillä hetkellä vakaa valuutta. Jos nyt vaihdetaan markkaan, ei se ole sama markka kuin ennen euroja. Se on uusi valuutta ja sen mukaan pitää elää. Markkaan tottakai aletaan luottamaan sitten, kun talous on taas kunnossa. Muutos vie kuitenkin aikaa ja se epävarmuuden aika on riskaabelia.
Valtiovalta ei ole ajan tasalla jos sillä ei ole suunnitelmaa B.

Yrityksillä on suunnitelma B.

FT: Yritykset valmistautuvat euron hajoamiseen | Taloussanomat

Suomen talous on muuhun Eurooppaan verrattaessa hyvällä tolalla, joten markalla on edessä loistava tulevaisuus.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134460]Valtiovalta ei ole ajan tasalla jos sillä ei ole suunnitelmaa B.

Yrityksillä on suunnitelma B.

FT: Yritykset valmistautuvat euron hajoamiseen | Taloussanomat

Suomen talous on muuhun Eurooppaan verrattaessa hyvällä tolalla, joten markalla on edessä loistava tulevaisuus.[/QUOTE]
Sä olet kyllä ihastuttavan optimisti :D Saksakin joo luuli olevansa lainan saannissa ranking listan kärjessä, mutta eipäs ollutkaan. En minä sano, että markka olisi mikään bullshittivaluutta. Mutta vaikka se oma valuutta tulisikin olemaan, se olisi silti riippuvainen siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Ja vaikka se olisikin maailmalla vahva, silti meihin vaikuttaa se, ostetaanko meiltä vai jostain halvempien tuotantokustannusten maasta. Mitä me osataan tehdä sellaista, mitä kiinalaiset tai intialaiset eivät osaa? Mun mielestä maan tulevaisuudessa on paljon muitakin huomioitavia seikkoja kuin pelkästään valuutan nimi. Tehtiinpä valuutan kanssa mitä tahansa, mä uskon siihen, että monella on edessään kovat ajat. Ja jos olet se, joksi sinua luulen, kuulut käsittääkseni niihin, joiden mielestä jokainen on oman onnensa seppä ja heikot sortukoot elon tiellä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134528:
Sä olet kyllä ihastuttavan optimisti :D Saksakin joo luuli olevansa lainan saannissa ranking listan kärjessä, mutta eipäs ollutkaan. En minä sano, että markka olisi mikään bullshittivaluutta. Mutta vaikka se oma valuutta tulisikin olemaan, se olisi silti riippuvainen siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Ja vaikka se olisikin maailmalla vahva, silti meihin vaikuttaa se, ostetaanko meiltä vai jostain halvempien tuotantokustannusten maasta. Mitä me osataan tehdä sellaista, mitä kiinalaiset tai intialaiset eivät osaa? Mun mielestä maan tulevaisuudessa on paljon muitakin huomioitavia seikkoja kuin pelkästään valuutan nimi. Tehtiinpä valuutan kanssa mitä tahansa, mä uskon siihen, että monella on edessään kovat ajat. Ja jos olet se, joksi sinua luulen, kuulut käsittääkseni niihin, joiden mielestä jokainen on oman onnensa seppä ja heikot sortukoot elon tiellä.
Mehän osaamme tehdä kaikkea mitä kiinalaiset ja intialaisetkin, mutta paremmin.

Omalla valuutalla pystymme pitämään ulkoisen kilpailukyvyn kunnossa ja siksi keinuisimme kuin pingispallo maailman aallokossa, mutta emme uppoaisi, kuten nyt kun olemme pultattuna kiinni kohti jäävuorta täysillä ajavan Titanicin kanteen.

Ehkä minä olen se joksi minua luulet;), mut en minä ole sanonut et heikkojen pitää sortua, vaan että jokaisen pitää tehdä omien voimavarojensa mukaan töitä itsensä elättämiseksi eikä loisia muiden elätettävänä.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134587]Mehän osaamme tehdä kaikkea mitä kiinalaiset ja intialaisetkin, mutta paremmin.

Omalla valuutalla pystymme pitämään ulkoisen kilpailukyvyn kunnossa ja siksi keinuisimme kuin pingispallo maailman aallokossa, mutta emme uppoaisi, kuten nyt kun olemme pultattuna kiinni kohti jäävuorta täysillä ajavan Titanicin kanteen.

Ehkä minä olen se joksi minua luulet;), mut en minä ole sanonut et heikkojen pitää sortua, vaan että jokaisen pitää tehdä omien voimavarojensa mukaan töitä itsensä elättämiseksi eikä loisia muiden elätettävänä.[/QUOTE]
Et voi tosissasi väittää, että vain suomalaiset osavat tehdä parhaiten eikä muun maalaiset ikinä kykene samaan. Ja tekisivät vielä nykyistä pienemmällä palkalla samaan aikaan, kun kaikki ulkomailla tuotetut tavarat, joihin suomalaiset ovat nyt tottuneet, kallistuisivat. Jos suomalaiset oltaisiin niin erinomaisia, kai me nyt ainakin itse ostettaisiin aina suomalaista? Vaan kun ei tehdä sitäkään.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134641:
Et voi tosissasi väittää, että vain suomalaiset osavat tehdä parhaiten eikä muun maalaiset ikinä kykene samaan. Ja tekisivät vielä nykyistä pienemmällä palkalla samaan aikaan, kun kaikki ulkomailla tuotetut tavarat, joihin suomalaiset ovat nyt tottuneet, kallistuisivat. Jos suomalaiset oltaisiin niin erinomaisia, kai me nyt ainakin itse ostettaisiin aina suomalaista? Vaan kun ei tehdä sitäkään.
Ulkomaan kaupan tilastoja tiiraillessa huomaa suomalaisen tuotteen hinta/laatu -suhteen olevan erinomainen.

Korealaiset osaavat tehdä laivoja, mutta suomalaiset tekevät maailman hienoimpia loistoristeilijöitä, vai mitä?

Minä ainakin ostan aina suomalaista jos suomalaista tuotetta vain on saatavilla. Esim Fiskarsin kirveet ovat kalliita, mutta silti niin laadukkaita että niitä kannattaa ostaa ennemmin kuin kiinalaisia paskakirveitä joilla ei tee yhtään mitään.

"tiuhti"
mikäli rahan arvo nousisi (deflaatio)voisin laskea palkkaani, mutta niin että jäisi kämppä ja rahaa ruokaan. ongelma on sinä ettei palkkojen alentaminen millään todennäköisyydellä ole kuluttajan hyödyksi: kukaan ei pakota yritystä alentamaan tuotteittensa hintoja. palkkoja alentamalla saadaan yritysten voitot entiselleen, ja voidaan mahd kilpailla teollisuudesta kiinan ym kanssa. onko se sitten tavoiteltavaa, en tiedä.

mitä markkaan palaamiseen tulee, en ymmärrä miksi se nähdään ihmeitä tekevänä keinona suomalaisen talouden pelastamiseksi. ainakaan aluksi markka tuskin olisi kovinkan luotettu valuutta.

hämmentää kyl aloittajan puheenvuorot: jso on pakko linkittää jotain, ni onko talousanomat ja vastaavat se ensimmäinen lähde? taloussanomat on talouden seiskapäivää..... jos haluat uskottavuutta, kokeile esim kansantaloustieteen tieteellisiä julkaisuja, tai vaikka yhteiskuntapolitiikka -lehteä. ne on sentään jollain tasolla relevantteja alotuksia, mutta en tiedä onko sielläs itten sun ideologialle sopivaa materiaalia.

fsa
En mitään mielummin eroaisi eurosta niin voisi elää rikkaammin kun nyt sillä rahaa olisi kirjaimellisesti enemmän ja hinnat tuntuisi oikeilta ja pystyisi jättää nämä muutaman euron heräteostokset pois kun ennen ei raaskinut välttämättä 50 markkaa käyttää johonkin mutta nyt 20e ei tunnu missään. Joten markka takas maksan siitä kanssa 10 niinkuin eräs edellinen vastaaja =)

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134711]Ulkomaan kaupan tilastoja tiiraillessa huomaa suomalaisen tuotteen hinta/laatu -suhteen olevan erinomainen.

Korealaiset osaavat tehdä laivoja, mutta suomalaiset tekevät maailman hienoimpia loistoristeilijöitä, vai mitä?

Minä ainakin ostan aina suomalaista jos suomalaista tuotetta vain on saatavilla. Esim Fiskarsin kirveet ovat kalliita, mutta silti niin laadukkaita että niitä kannattaa ostaa ennemmin kuin kiinalaisia paskakirveitä joilla ei tee yhtään mitään.[/QUOTE]
Totta, mutta onko sulla jokin salainen tieto siitä, että korealaiset eivät vaikkapa 5-10 vuoden päästä tee yhtä hienoja risteilijöitä kuin suomalaiset? Minusta on hieman varomatonta tuudittautua sen varaan, että kehittyvissä maissa ei mikään muuttuisi nykyisestä. Että he olisivat nyt kaiken oppimansa oppineet ja enempää ei ole luvassa. Monet yritykset ovat siirtäneet tuotantonsa Suomesta pois ja ne, jotka maailmalla näissä yrityksissä nyt työskentelevät, oppivat tekemään hommat kuten suomalaisetkin. Markan palauttaminen ei vie meitä takaisin menneisyyteen vaan maailma on muuttunut. Maat, joita 30 vuotta sitten ei pidetty minkäänlaisina kilpailijoina, ovat nyt intopinkeenä haluamassa kaikenlaista, mitä kehitys tuo mukanaan. Olihan meillä aikoinaan hieno tekstiiliteollisuuskin, mutta se siirrettiin jo 70-80-luvun paikkeilla Baltiaan. Sinne meni eikä takaisin tullut.

Mutta tästä kotimaisuudesta päästäänkin sitten toiseen asiaan, jonka minä koen tulevana muutoksena. Ja se on juuri se, että meidän on alettava arvostamaan kotimaisuutta muutoinkin kuin juhlapuheissa. Ostetaan vähemmän, mutta ostetaan kotimaista. Kestää vaan oman aikansa ennenkuin ihmiset taas valitsevat Valion maidon Arlan maidon sijasta tai Fiskarsin kirveen kiinalaisen sijasta. Kulutustottumuksiin on pakko tulla muutos, tavalla tai toisella.

"vieras"
[QUOTE="tiuhti";25134715]mikäli rahan arvo nousisi (deflaatio)voisin laskea palkkaani, mutta niin että jäisi kämppä ja rahaa ruokaan. ongelma on sinä ettei palkkojen alentaminen millään todennäköisyydellä ole kuluttajan hyödyksi: kukaan ei pakota yritystä alentamaan tuotteittensa hintoja. palkkoja alentamalla saadaan yritysten voitot entiselleen, ja voidaan mahd kilpailla teollisuudesta kiinan ym kanssa. onko se sitten tavoiteltavaa, en tiedä.

mitä markkaan palaamiseen tulee, en ymmärrä miksi se nähdään ihmeitä tekevänä keinona suomalaisen talouden pelastamiseksi. ainakaan aluksi markka tuskin olisi kovinkan luotettu valuutta.

hämmentää kyl aloittajan puheenvuorot: jso on pakko linkittää jotain, ni onko talousanomat ja vastaavat se ensimmäinen lähde? taloussanomat on talouden seiskapäivää..... jos haluat uskottavuutta, kokeile esim kansantaloustieteen tieteellisiä julkaisuja, tai vaikka yhteiskuntapolitiikka -lehteä. ne on sentään jollain tasolla relevantteja alotuksia, mutta en tiedä onko sielläs itten sun ideologialle sopivaa materiaalia.[/QUOTE]

Ai, mä kun luulin Talouselämän olevan talouden seiskapäivää.;)

Kukas sitä Yhteiskuntapolitiikka-lehteä oikein julkaisee? :xmas:

Eurohan on tosi luotettu valuutta...

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134813:
Totta, mutta onko sulla jokin salainen tieto siitä, että korealaiset eivät vaikkapa 5-10 vuoden päästä tee yhtä hienoja risteilijöitä kuin suomalaiset? Minusta on hieman varomatonta tuudittautua sen varaan, että kehittyvissä maissa ei mikään muuttuisi nykyisestä. Että he olisivat nyt kaiken oppimansa oppineet ja enempää ei ole luvassa. Monet yritykset ovat siirtäneet tuotantonsa Suomesta pois ja ne, jotka maailmalla näissä yrityksissä nyt työskentelevät, oppivat tekemään hommat kuten suomalaisetkin. Markan palauttaminen ei vie meitä takaisin menneisyyteen vaan maailma on muuttunut. Maat, joita 30 vuotta sitten ei pidetty minkäänlaisina kilpailijoina, ovat nyt intopinkeenä haluamassa kaikenlaista, mitä kehitys tuo mukanaan. Olihan meillä aikoinaan hieno tekstiiliteollisuuskin, mutta se siirrettiin jo 70-80-luvun paikkeilla Baltiaan. Sinne meni eikä takaisin tullut.

Mutta tästä kotimaisuudesta päästäänkin sitten toiseen asiaan, jonka minä koen tulevana muutoksena. Ja se on juuri se, että meidän on alettava arvostamaan kotimaisuutta muutoinkin kuin juhlapuheissa. Ostetaan vähemmän, mutta ostetaan kotimaista. Kestää vaan oman aikansa ennenkuin ihmiset taas valitsevat Valion maidon Arlan maidon sijasta tai Fiskarsin kirveen kiinalaisen sijasta. Kulutustottumuksiin on pakko tulla muutos, tavalla tai toisella.
Se nyt on jo ihan varmaa etteivät korealaiset 5-10 vuoden sisällä tee parempia risteilijöitä kuin suomalaiset, koska sinne asti me näemme jo nyt.

Meilläkin on mahdollisuus kehittyä eikä vain muilla mailla.

Mun pitää nyt lopettaa tältä päivältä, mut ehkä huomenna minulta taas liikenee aikaa palstallekin.;)

:wave:

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";25134849]Se nyt on jo ihan varmaa etteivät korealaiset 5-10 vuoden sisällä tee parempia risteilijöitä kuin suomalaiset, koska sinne asti me näemme jo nyt.

Meilläkin on mahdollisuus kehittyä eikä vain muilla mailla.

Mun pitää nyt lopettaa tältä päivältä, mut ehkä huomenna minulta taas liikenee aikaa palstallekin.;)

:wave:[/QUOTE]
Laitapa huomenissa tuohon jokin lähde. Mutta palaillaan!!! :wave:

Yhteistyössä