jenkkityyli
[QUOTE="vieras";25132551]Eihän sossutukia voi leikata!:O[/QUOTE]
kyllä voi ja pitää...kohta ei oo mitään etuuksia...
kyllä voi ja pitää...kohta ei oo mitään etuuksia...
"Me" tuli kerralla selväksi.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134245:No ne "me" ollaan tietysti me, jotka saavat toimeentulonsa niissä markoissa. Mun mielestä on vähän naiivia kuvitella, että me yks kaks voidaan muuttaa euro omaksi markaksi, painaa uudet setelit ja täts it. Ei se niin yksinkertaista ole. Jos uuteen markkaamme ei luoteta, ulkomaanvelat saattavat langeta nopeammin maksettavaksi. Myös tilanne ulkomaankaupassa muuttuu, sopimukset hintoineen pitää neuvotella uusiksi ja siihen vaikuttaa paljolti se, miten luotettavana ja vakaana uutta markkaamme maailmalla pidetään. On varauduttava siihen, että kaikki ei menekään ihan niinkuin Strömsössä. Epävarmuus voi aiheuttaa myös levottomuutta.
Valtiovalta ei ole ajan tasalla jos sillä ei ole suunnitelmaa B.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134331:Ei markkaa muutettu yks kaks euroksi. Siihen tehtiin vuosien valmistelu ja kun euroon vaihdettiin, euro oli jo olemassa ja sillä hetkellä vakaa valuutta. Jos nyt vaihdetaan markkaan, ei se ole sama markka kuin ennen euroja. Se on uusi valuutta ja sen mukaan pitää elää. Markkaan tottakai aletaan luottamaan sitten, kun talous on taas kunnossa. Muutos vie kuitenkin aikaa ja se epävarmuuden aika on riskaabelia.
Mehän osaamme tehdä kaikkea mitä kiinalaiset ja intialaisetkin, mutta paremmin.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134528:Sä olet kyllä ihastuttavan optimisti Saksakin joo luuli olevansa lainan saannissa ranking listan kärjessä, mutta eipäs ollutkaan. En minä sano, että markka olisi mikään bullshittivaluutta. Mutta vaikka se oma valuutta tulisikin olemaan, se olisi silti riippuvainen siitä, mitä maailmalla tapahtuu. Ja vaikka se olisikin maailmalla vahva, silti meihin vaikuttaa se, ostetaanko meiltä vai jostain halvempien tuotantokustannusten maasta. Mitä me osataan tehdä sellaista, mitä kiinalaiset tai intialaiset eivät osaa? Mun mielestä maan tulevaisuudessa on paljon muitakin huomioitavia seikkoja kuin pelkästään valuutan nimi. Tehtiinpä valuutan kanssa mitä tahansa, mä uskon siihen, että monella on edessään kovat ajat. Ja jos olet se, joksi sinua luulen, kuulut käsittääkseni niihin, joiden mielestä jokainen on oman onnensa seppä ja heikot sortukoot elon tiellä.
Ulkomaan kaupan tilastoja tiiraillessa huomaa suomalaisen tuotteen hinta/laatu -suhteen olevan erinomainen.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134641:Et voi tosissasi väittää, että vain suomalaiset osavat tehdä parhaiten eikä muun maalaiset ikinä kykene samaan. Ja tekisivät vielä nykyistä pienemmällä palkalla samaan aikaan, kun kaikki ulkomailla tuotetut tavarat, joihin suomalaiset ovat nyt tottuneet, kallistuisivat. Jos suomalaiset oltaisiin niin erinomaisia, kai me nyt ainakin itse ostettaisiin aina suomalaista? Vaan kun ei tehdä sitäkään.
Se nyt on jo ihan varmaa etteivät korealaiset 5-10 vuoden sisällä tee parempia risteilijöitä kuin suomalaiset, koska sinne asti me näemme jo nyt.Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25134813:Totta, mutta onko sulla jokin salainen tieto siitä, että korealaiset eivät vaikkapa 5-10 vuoden päästä tee yhtä hienoja risteilijöitä kuin suomalaiset? Minusta on hieman varomatonta tuudittautua sen varaan, että kehittyvissä maissa ei mikään muuttuisi nykyisestä. Että he olisivat nyt kaiken oppimansa oppineet ja enempää ei ole luvassa. Monet yritykset ovat siirtäneet tuotantonsa Suomesta pois ja ne, jotka maailmalla näissä yrityksissä nyt työskentelevät, oppivat tekemään hommat kuten suomalaisetkin. Markan palauttaminen ei vie meitä takaisin menneisyyteen vaan maailma on muuttunut. Maat, joita 30 vuotta sitten ei pidetty minkäänlaisina kilpailijoina, ovat nyt intopinkeenä haluamassa kaikenlaista, mitä kehitys tuo mukanaan. Olihan meillä aikoinaan hieno tekstiiliteollisuuskin, mutta se siirrettiin jo 70-80-luvun paikkeilla Baltiaan. Sinne meni eikä takaisin tullut.
Mutta tästä kotimaisuudesta päästäänkin sitten toiseen asiaan, jonka minä koen tulevana muutoksena. Ja se on juuri se, että meidän on alettava arvostamaan kotimaisuutta muutoinkin kuin juhlapuheissa. Ostetaan vähemmän, mutta ostetaan kotimaista. Kestää vaan oman aikansa ennenkuin ihmiset taas valitsevat Valion maidon Arlan maidon sijasta tai Fiskarsin kirveen kiinalaisen sijasta. Kulutustottumuksiin on pakko tulla muutos, tavalla tai toisella.