Paljonko sait kersana viikkorahaa?

retroa
70 luvun lapsuudessa viikkoraha oli jotain 1-2 mk. En muista, olisiko ollut jossain vaiheessa pienempänä niinkin vähän kuin 50 penniä.
Siihen aikaan oli myynnissä 1 pennin hintaisia irtokarkki nalleja, 5 pennin nallekarkit oli isompia jo, niitä raski vain harvoin ostaa.

Muistan miten kerran säästin pennejäni jotta olisin voinut ostaa yhdeltä kauempaa kotoa sijaitsevasta kioskista karkkiaskin, joka oli tosi kallis, mutta aivan ihanan näköinen pakkaus.Maksoin penneillä. Pudin tahmasesta nyrkistäni sen pennikasan myyjätytön eteen, ilmettä en osannut selittää, se ei lapselle auennut. Kitskan vieressä penkeillä + pöydän ääressä istui joukko poikia, jotka repesi isoon nauruun. Minä innostuin niin, että huusin rohkeana (olin hyvin arka lapsi): "siinä on 1 penni ylimääräistä, saat pitää se!"

Nyt aikuisena ymmärrän miltä kioskitytöstä on tuntunut saada se pennikasa laskettavakseen.. siksi se ilme.

No, karkit oli pettymys, ne eivät olleet ollenkaan niin hyviä kuin olin kuvitellut. eikä muutenkaan sellaisia kuin olin kuvitellut niiden olevan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
5mk joka viikonloppu. Piti tehä jotain töitä että sen sai.

Euroaikana muuttu systeemi, jolloin sai kuukaudessa (0-)2-10? riippuen tehtyjen kotitöiden määrästä.
:eek: Sitä alkaa tuntea ittensä ihan tädiksi, kun äitien keskustelupalstalta löytyy ihmisiä jotka on euroaikana saanut viikkorahaa :LOL:
 
En kyllä muista.... Todennäkösesti mulla ei ollu mitään säännöllistä viikkorahaa, vaan pyytämällä sain.
Sen muistan, että mulle luvattiin 500mk/kk, jos olisin laittanut perunat kiehumaan valmiiksi ennenkun porukat tuli töistä.... enkä jaksanut :eek: Oli jotain ylä-asteaikaa se.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
5mk joka viikonloppu. Piti tehä jotain töitä että sen sai.

Euroaikana muuttu systeemi, jolloin sai kuukaudessa (0-)2-10? riippuen tehtyjen kotitöiden määrästä.
:eek: Sitä alkaa tuntea ittensä ihan tädiksi, kun äitien keskustelupalstalta löytyy ihmisiä jotka on euroaikana saanut viikkorahaa :LOL:
Niimpä :eek:
Mulla on esikkokin saanut viikkorahaa vielä markka-aikana.... Oon ihan järkyn vanha tänne :eek:
 
vieras
En yhtään, piti aina pyytää erikseen jos rahaa johonkin tarvitsi, ja sitä kyllä sai jos syy oli ihan kohtuullinen. Moni kaveri sai 10mk tai 20mk viikossa, tai sitten 50 tai 100mk kuukausirahaa.
-vuosimallia 1985
 
äitiliini
Heh, meillä saatiin 1 markka per viikko joskus ala-asteella kai.
Siis jos joskus HARVOIN muistettiin sitä pyytää erikseen.. ei isä mitään viikkorahan maksuja muistanut eikä mekään.
Mihin sitä olisi rahaa tarvinnut.. korkeintaan kyläkaupasta muutamaan irtokarkkiin tai jätskiin.
Oikeesti, me ei kaivattu rahaa.. ei ollut mitään houkutuksia mitä olisi halunnut.
Synttäri ja joululahjaksi osattiin toki toivomukset esittää.
Ylä-asteella saatiin silloin tällöin tukko rahaa, ylensä ennen päätöksiä tai koulun alkua jolla käytiin itse ostamassa kaupungista vaatteita tai kenkiä.
Rahaa olisi varmaan ollut, mutta meillä oli eri intressit lapsina.
 
Non compos mentis
En saanut viikkorahaa laisinkaan. Kotitöitä oli paljon jokaisen lapsen vastuulla. Meillä autotalli (jonne mahtui sellaset 12 autoa) lämpeni puilla ja me tehtiin ne polttopuut savotalla ja talvella lämmitettiin talli.

Sitten oli jokailtainen tallin siivous, kesäisin tallin 30 ikkunan pesu, lumenluontia jne. Sisällä oli yhden vessan siivous, saunan tuhkien hoitaminen, astianpesukone, pyykit kuivamaan jne. mun vastuulla, aika usein ruoanlaittoakin.

Rahaa sai, jos kertoi mihin sitä tarvitsi. Anteliaita olivat kyllä, että leffaan sai rahat jne. Leffateatteriin matka, 12 km, surautettiin polkupyörällä. Mitään ei puuttunut, vaikkei viikkorahaa saatukaan.
 
Kävin mummulla siivoomassa ja laittamassa sille kiharoita niin sain 10-30mk. Tein tota 5- vuotiaasta asti, kun en saanut muuten rahaa. 13-vuotiaana aloin saamaan 10 markan viikkorahaa. 15-vuotiaana se vaihtui 50mk/kk. Tosin tuo ilo ei kestänyt kuin puoli vuotta ja sitten ei tullut mitään enää.
 
Kotoa en saanut mitään.Mun rakastakin rakkaampi isomummuni antoi mulle rahaa suunnilleen 300mk/kk. :heart: Niin ja siis autoin tosi paljon mummua kaikissa askareissa.Imuroin,pyyhin pölyjä,hoidin puutarhaa,kävin kaupassa.Tosin olisin tehnyt nuo samat asiat ihan ilmaiseksikin.
 

Yhteistyössä