paljonko saatte äitiys,-vanhempainrahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Siru:
Kyllähän noista kelan tuista lähtee aina vakio prosentti.

Ja tosiaan, on sen opiskelijankin ne samat tavarat hankittava kuin jonkun hyvin tienaavan. Samasta "työstä" tulisi maksaa sama "palkka" kaikille.

Kyllä jokaisella lähtee ihan oman prosenttinsa mukaisesti, ei kaikille tuensaajille todellakaan ole mitään vakiprosenttia!!!

Ja verotus kyllä tasoittaa tuloeroja, vai mitä mieltä olette minun tapauksestani: Bruttona tienaan äitiyslomalla 1300 € kuussa vähemmän kuin töissä käydessäni, mutta käteen jää vain 500 € vähemmän kuussa?

Eiköhän se ole ihan reilua että äitiyspäiväraha tulee tulojen mukaan, silloin kaikilla on mahdollisuus jäädä äitiyslomalle, kun menot on pakko olla suunnilleen tulojen suhteessa. Itse saan tukea 2000 € kuussa (verojen jälkeen 1500), mutta asuntolaina on mitoitettu sen mukaan, ja työn takia on pitänyt hankkia auto. Aiemmin kun opiskelin (päästäkseni tähän hyvään ammattiin) tuloni olivat ihan murto-osan tuosta, mutta silti tulin toimeen, ja silloin pienikin äitiyspäiväraha olisi riittänyt ihan hyvin. Jos kaikile alettaisiin maksaa saman verran kääntyisi homma ihan päälaelleeen: Kaikkien kannattaisi hankkia lapset kesken opiskelujen, koska silloinhan elintaso nousisi, vai mitä? Vai pitäisikö kaikille maksaa vain sama pieni minimikorvaus?

Järki käteen kateelliset, kannattaa ajatella joskus asioita koko yhteiskunnan eikä vain oman navan kannalta :)

Lainastakin täytyy aina maksaa vähintään korot, jotka ovat varsin suuri menoerä (meillä esim. 700 eur/kk) eli on sillä merkitystä joka tapauksessa. Kyllä minullekin lapsi on tärkeämpi kuin raha, tietenkin, mutta aikuisena taloudellisiakin asioita joutuu miettimään. Suomessa on toimeentulo aina taattu? Niinpä niin, aika naivistinen kommentti. Luulisi sinun lääkärinä ymmärtävän jotain talousasioistakin. Kuten ettei yhteiskunnalla ole ikinä varaa eikä järkeä maksaa kaikille 2000 eur/kk äitiyspäivärahaa, vaikka sinä sen kaikille soisit.

Minni: Uteliaisuudesta kysäisen, miten suuri laina teillä oikein on jos korot ovat jo 700€? Siis jos ymmärsin oikein? Kuulostaa erittäion hurjalta!

Ja vielä: Siru ei tarkoittanut, että kaikille pitäisi maksaa 2000€

Aikanaan minä sain bruttona 711€ käteen jäi n.550€
Syynä pieneen päivärahaan, oli että jäi paljon palkkoja saamatta työnantajalta ja kaiken päälle vielä työsuhde loppui raskauden paljastumisen myötä. TIEDÄN: raskaus ei ole syy irtisanoa... Mutta ei siitä sen enempää. Konkurssikypsältä yritykseltä on paha nyhtää yhtään mitään, joten jäin nuolemaan näppejäni...

Tietysti äitiyspäivärahaa tulee maksaa tulojen mukaan. Jos on hyvät tulot, on maksanut enemmän veroja ja lisäksi ottanut todennäköisesti enemmän velkaa ja elintaso on muutenkin ennen lapsen saamista korkeampi kuin sellaisella, joka on ollut opiskelija tai työtön. Itse saan 1350 kk miinus verot.

ai niin, piti sanomani, että äitiyslomalla ei voi opiskella, jos haluaa saada äitiyspäivärahaa. Älkää siis erehtykö suorittamaan mitään äitiys/vanhempainloman aikana, tuet menee.

Meillä on lainaa 185 000 eur, korko-% nousi juuri 3,80. Lyhennystapana annuiteetti, jolloin näin lainanmaksun alussa korkoa hyvin suuri osa ja lyhennystä vain muutamia satoja euroja. Jos yhtäkkiä tippuisin minimiäitiyspäivärahalle niin aikamoisia ongelmia tulisi.. Mies pystyisi korot itse maksamaan, mutta elääkin pitäisi koko perheen. Lisäksi itselläni on vielä autolainaa muutama tuhat jäljellä, asutaan pienessä taajamassa, jossa julkisia ei kulje.

Ainoa ongelma tilanteessa on se, että olisin halunnut jäädä vähäksi aikaa hoitovapaalle, mutta miehen tulojen takia en saa hoitolisää eikä täällä makseta kuntalisää, joten näillä menoilla se 294 eur - verot on täysi mahdottomuus. Eli töihin on pikapuoliin palattava. No, omia valintojahan nämä ovat..

Äitiyslomalla VOI OPISKELLA. En nyt muista, miten nuo pykälät nykyisin menee, kun niitä hiljan uudistettiin. Olisiko niin, että jos nostaa opintotukea, äitiysraha maksetaan aina miniminä. Muuten opiskelua ei käsittääkseni ole enää rajoitettu äitiysloman aikana.

Joo, vuoden 2005 alusta lähtien voikin opiskella ja saa tukea. Itse tein gradua ennen tätä ja sanottiin, että opintoviikot kannattaa ottaa vasta myöhemmin, muuten menee tuet. No, onneksi tähän asiaan on saatu parannus.

Kyllähän niillä isompituloisilla on isommat lainat ja muut menot muutenkin. Ei ne makselisi lainojaan millään minimiäitiyspäivärahoilla.

Itse myyjä ja saan vähän yli 34 € päivässä. En pysty minäkään omaa osuuttani lainoista maksamaan millään..

no jopas jopas...

En tarkoittanutkaan, että jokaisen pitäisi saada 2000 e äitiyspäivärahaa. Itse tulisin mainiosti toimeen vähemmälläkin. Jättäisimme lainat lyhentämättä ja maksaisimme vain korot.

Mutta tämä siis vain minun mielipiteeni, ei siitä kannata kenenkään kimpaantua!:)

Siinä on monella pointti kohdallaan, että minimi äpraha on kyllä naurettavan vähän. Ja veroista; se kelan prosentti 20 on aina kaikilla sama, loput menee sitten henkkoht.

Kyllä minä olisin lapset tehnyt siitäkin huolimatta, että en olisi saanut kuin minimiäitiyspäivärahan... ei kai kukaan lapsia tee vain siksi, että on rahaa?? vai tekeekö?? Ja sitten taas, toisille se raha merkitsee enemmän kuin toisille. Meille se ei juurikaan merkitse.:)

Niinpä. Eihän se raha yleensä silloin merkitsekkään niin paljon, jos sitä on. Ihan vaan kannattas muistaa, että kaikki eivät ole yhtä onnellisessa asemassa.

Kelalla ei ole mitään yleistä 20 veroprosenttia, jokaisella noudatetaan ihan omaa henkilökohtaista veroprosenttiaan. Joko voimassa olevaa prosenttia+ 2 % tai sitten äitiyspäivärahaa varten voi ja usein kannattaakin hakea muutosverokortti. Itselläni on tällä hetkellä 18 % erikseen äitiyspäivärahalle laskettu verokortti.

Totta kai ihmiset tekisivät lapsia, vaikka eivät saisi mitään päivärahoja. Helppoahan se on todeta ettei raha merkitse juurikaan mitään, kun sitä on. Aika naivistinen kommentti jälleen.

Minun käsittääkseni se menee niin, että henk.koht. palkkaverokortin % +2 % yksikköä, mutta jos se jää alle 20, niin menee kyllä se 20%. Vain muutosverokortilla saa pienemmän veroprosentin.
Näin mulle selitti virkailija verotoimistossa. Näin ainakin sen selityksen käsitin...

Ulpu, näin minullekin on Kelalta sekä verotoimistossa kerrottu. Myöskään muutosverokortilla ei käsittääkseni saa veroprosenttia alle 20 %. Mutta Kelan korvauksista menee aina vähintään 20 % (tuosta muutosverokortista en ole ihan satavarma.)

Mutta minulla menee paljonpaljon enemmän joten asia ei sillälailla minua kosketa.:)

Onpas keskustelu mennyt taas sivuraiteille alkuperäisestä kysymyksestä...

Minun mielestäni on oikeudenmukaista, että päiväraha on tulosidonnainen. Jokainen varmasti mitoittaa elintasonsa tulojen mukaan ja varmasti täytyisi tarkemmin miettiä, että onko varaa hankkia lapsia, jos tulotaso tippuisi reilusti. Valiolla kun ei ole varaa maksaa kovin suuria päivärahoja kaikille! Enkä olisi niinkään varma, että pankit automaattisesti ovat myötämielisiä lainanmaksuohjelman muutoksille lapsien takia! On mielestäni aika kommunistista ajatella, että kaikkein pitäisi olla tasavertaisia tässä päiväraha-asiassakin. Parempituloiset saavat suurempaa päivärahaa, mutta onneksi verotus oikeudenmukaistaa tuloeroja! Suomessa jokaisella on samat mahdollisuudet hankkia itselleen hyvä ammatti ja sitä kautta hyvät tulot, joten kateellinen toisten menestymiselle on aivan turha olla! Se toisaalta tietysti kismityttää, kun lapset yleensä ovat yhdessä miehen kanssa tehtyjä, niin miksi nainen siitä kärsii taloudellisesti....

Mutta ollaan onnellisia, että ollaan Suomessa ja saadaan äitiys- ja vanhempainrahaa niinkin paljon ja vielä niin pitkään!

"Suomessa jokaisella on samat mahdollisuudet hankkia itselleen hyvä ammatti ja sitä kautta hyvät tulot, joten kateellinen toisten menestymiselle on aivan turha olla!"

Itseasiassa, näin ei aina ole. Esim. lääkikseen hakiessani kummastelin sitä, miten pääsykokeilla (lue. ulkolukua) on niin iso merkitys. (kaikki vaan eivät opi asioita ulkoa) Yksi koulukaverini pelkäsi ihan hirveästi verta mutta oli hakenut kouluun vanhempien painostuksesta. Ja monet varmasti ammattiin sopivammat jäävät rannalle ruikuttamaan koska ulkoa opettelu ei onnistu.

Ja mitä tuohon katellisuuteen tulee. Miksi olisin kateellinen?

"Se toisaalta tietysti kismityttää, kun lapset yleensä ovat yhdessä miehen kanssa tehtyjä, niin miksi nainen siitä kärsii taloudellisesti...."

Luulisi, että lapsiperheissä on yhteiset rahat.. Aivan samalla tavalla se mieskin siitä kärsii. Yksinhuoltajat tietenkin on asia erikseen.