paljonko saatte äitiys,-vanhempainrahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se mikään vakio prosentti ole.. Tuossa lainaus kelan sivuilta:

"Äitiys-, isyys- ja vanhempainraha ovat verollista tuloa. Ennakonpidätys suoritetaan henkilökohtaisen veroprosentin mukaan. Jos päiväraha on pienempi kuin hakijan työtulot, päivärahan veroprosentti kannattaa tarkistaa verottajalta. Pienentynyttä veroprosenttia varten verottaja toimittaa hakijan pyynnöstä muutosverokortin suoraan Kelaan.

Mikäli muutosverokorttia ei ole toimitettu Kelaan, päivärahan verotus toimitetaan voimassaolevalla verokortilla. Kelan toimisto saa ennakonpidätystiedot suoraan verottajalta portaikkoverokorttia ja lähdeverokorttia lukuun ottamatta. Palkkaa varten määritettyä ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosenttiyksiköllä tai niin, että se on vähintään 20 prosenttia. Kahden prosenttiyksikön korotusta ei kuitenkaan lisätä osittaiseen vanhempainrahaan."

Minimin saan (opiskelija) eli nettona 311€ + sentit päälle. Kyllä harmittaa, että on pitänyt uutta ammattia lähteä opiskelemaan, kun tulot on niin onnettomat. No, mutta minkäs teet:) Kun olis vaan tyytynyt olemaan töissä ja sais lähemmäs tonnin, niin jopas olis mukavaa:D

Kenenkään ei tarvitse niitä lapsia tehdä jos tuntuu, ettei rahkeet riitä. Se että opiskelee ja perustaa perheen samanaikaisesti on hyvinkin pitkälti tässä valtiossa oma valinta. Minä olen opiskellut vuosi tolkulla ja sinkittänyt opintotuella ja nyt kun olen pari vuotta töitä jo tehnyt ja maksan samaan aikaan opintolainijani pois, niin tunnen ansainneeni joka pennin äitiysrahastani. nettona 1900/kk. Veroja maksan ja olen maksanut palkastani varmasti enemmän kuin opiskelija maksaa. Minusta ei olisi reilua, että toiset opiskelevat vuosikaudet saadakseen kunnon ammatin itselleen ja pystyäkseen pyörittämään perheen arkea ilman, että tarvitsee laskea joka penniä ja kuitenkin he saisivat saman verran äitiysavustusta kuin työttömät. Tosin se minimi äitiysraha on naurettavan pieni summa. Tukiasioita voitaisi toki laskea uudestaan ja päivittää elintasoa vastaavaksi..

Siis eihän opiskelussa ja korkeassa koulutuksessa olisi mitään järkeä jos siitä ei hyötyisi millään lailla. Eikös pointtina opiskelussa ole juuri se, että kun koulutat itsesi kunnolla niin takaat itsellesi paremman toimeentulon??? Hyväpalkkaiset maksavat veroja paljon enemmän kuin pienipalkkaiset, niin se menee.. Suomessa jokaisella on mahdollisuus kouluttaa itseään jos vaan kiinnostusta riittää, eihän siihen tarvita kuin lukutaitoa..

Niin, siis minä olen lääkäri ammatiltani ja siltikin olen sitä mieltä, että teemme kaikki ihan samanarvoista "työtä" olemalla kotona lastemme kanssa. Vaikka olen korkeasti kouluttautunut, niin en minä jaksaisi katkeroitua jos opiskelijat saisi saman verran äitiyspäivärahaa kuin minä.

Äitiyspäiväraha pitäisi jokatapauksessa olla sen suuruinen, että se riittäisi jokaisella tarvittaviin (lue pakollisiin) menoihin.

Ei minusta ole tullut rahanahnetta vaikka olenkin opiskellut monta monta vuotta ja nostanut monta tuhatta opintolainaa. Kyllä lapsenkasvatus on sitten asia erikseen.

Juuri niin, ettäkaikilla on mahdollsita kouluttaa itsensä, harmi vaan täällä Suomessakin tuntuu, että kouluttautumattoat duunarit tienaa tehtaissa nappia painamalla paremmin kuin akateemiset, opintoveloissa olevat :(

Joka kirjoitti:

"Koulutus tuo etuja. Ihan tuha valittaa jos ite on esim työtön ja saa vähmmän äippärähää kuin lääkäri. ammatinvalintakysymys."

Onko työtön ammatti???? Jopa korkeasti koulutettu lääkäri voi olla työtön ja tällöin saa ihan yhtä vähän äippärahaa kuin esim (alipalkattu) siivooja. Sitä työtä kun ei välttämättä jokainen saa vaikka haluaisi...............

nimim :(, jos olet akateemisesti kouluttautunut ja tienaat mielestäsi liian vähän niin mene ihmeessä tehtaaseen töihin kun sinne pääsee mielestäsi kouluttautumattomat duunaritkin töihin.

Kyllä nykyään vaaditaan tehtaisiinkin alan, yleensä insinöörin koulutus.

Ja toisaalta, eikö ole ihan hyvä että joku sitä nappia painaa jotta akateemisetkin saa pyyhittyä takamuksensa;)

Eivät asiat ole niin yksinkertaisia kuin miltä näyttävät. Ihan turha nähdä tätä asiaa mustavalkoisena: laiskat vastaan ahkerat, koulutetut vastaan kouluttamattomat jne. Itse olen mahdollisimman korkeasti koulutettu mutta raskaaksi tullessani apurahalla tutkijana. Tämä tarkoittaa sitä, että saan minimiäitiyspäivärahaa. Töitä tein viimeiseen päivään saakka ennen vauvan syntymää, päivät olivat yleensä n. 12 tuntisia. En valita, koska itse olen päätökseni tehnyt ja punninnut lapsen olevan tärkeämpi kuin korkea äitiysraha, mutta haluanpahan vain muistuttaa, ettei tämä niin tasa-arvoista ole. Luultavasti olen aikanaan maksanut ja tulen taas kohta maksamaan aika kovasti niitä veroja.

Minustakin tätä systeemiä pitäisi korjata kyllä, enkä ymmärrä miksei myös lapsilisä voi olla ansiosidonnainen.

lapsilisän kyllä mun mielestä kuuluu olla kaikilla sama..ei olisi reilua jos se olisi ansiosidonnainen.

ei tarvitsekkaan olla niin että laiskat vastaan ahkerat jne.jokainen makaa niin kuin petaa.mun mielestä minimiäitiyspäiväraha kuuluisi olla suurempi.

Naurettavan pienihän tuo minimiäitiysraha on, siitä ei pääse mihinkään. Siltikin koen ansaitsevani ja eritoten tarvitsevani joka sentin 2000 euron äitiysrahasta. Ennen lasta olen ottanut tuloihini suhteutetut asuntolainat ja ilman nyt saamaani vanhempainrahaa olisi lievästi ilmaistuna kusessa.

Jos äitiyspäiväraha olisi kaikille sama, se olisi todennäköisesti varsin pieni summa, lähellä nykyistä minimiä. Mikä taas tarkoittaisi, ettei työssäkäyvällä, asuntovelallisella, useamman lapsen äidillä olisi mahdollisuutta jäädä äitiyslomalle ilman rikasta miestä. Monet kun haluavat riittävän tilavan asunnon ja muut asiat kuntoon ennen lasten hankkimista. Tämä johtaisi helposti siihen, että lapset hankittaisiin entistä nuorempina miettimättä välttämättä tarpeeksi pitkään suhteen kestävyyttä ja omaa kypsyyttä vanhemmaksi. Ja pienituloiset ja työttömät hankkisivat lapsia entiseen malliin keskipalkkaisten vähentäessä tai lopettaessa lasten hankkimisen, ainakaan useamman lapsen. Nykyäänkin saa miettiä tarkkaan milloin on varaa jäädä äitiyslomalle (itse saan 57 eur/pv, asuntovelkaa 185 000 eur ja yksi lapsi ennestään). Ei minulla olisi mitään sitä vastaan, että kaikki saisivat tuon lääkärin saaman 2000 eur nettona, mutta sitä tuskin tulee koskaan tapahtumaan. Epäilen kyllä ettei tämä lääkäri olisi itse valmis jäämään äitiyslomalle n. 400 eur nettotuloilla. Eipä kyllä olisi meilläkään taloudellisesti mahdollista.

sain noin 1100 käteen. Veroprosentti ei todellakaan sama kaikilla vaan lasketaan kyllä samalla tavalla tulojen mukaan kuin palkastakin. Lopullinen verotus kertoo totuuden, ellet lasketa korttia ko. varten.

minni, olisinpa hyvinkin valmis jäämään äitiyslomalle vaikka ilman tukia. kyllä minulle on tärkeintä lapsi, ei raha. Suomessa on taattu toimeentulo, aina!

Ja mitä tulee asuntolainoihin ym. pankit antavat yleensä aina lyhennysvapaata jos on tarvetta. Turha siis sillä selitellä kenenkään että töihin on pakko mennä.

opintolainan nostaminen on sidoksissa siihen, että on nostanut opintorahaa, joka vaatii sen tietyn opintopistekertymän per kuukausi, joten monella äippälomalaisella ei lainannosto onnistu...

mä oon säästöpossu sun kaa samassa tilanteessa, tosin sillä erotuksella että mies sai töitä (vaikka ei vielä oo valmistunut) mut nyt me sit maksetaan kahteen kämppään vuokraa kun työ eri paikkakunnalla, joten ei hirveesti palkasta juhlittavaa jää...

Miksi niitä lapsia ei voida tehdä vasta sitten kun pystyy itse ne elättämään? ei kai kukaan tee lasta niin vastuuttomasti ettei ole töitä tai ammattia? muuta kuin vahingossa siis. Naisen kannattaa käydä kouluja ja hankkia ammatti ettei ole miehen elätettävänä. On oikein että kouluttautuneet ja yhteiskunnallisen vastuunsa tuntevat naiset saavat hyvää äitiyspäivärahaa. Miksi ihmeessä yhteiskunnan tulisi meistä huolehtia? eikö meidän pidä itse huolehtia itsestämme eikä sysätä vastuuta yhteiskunnalle? ei yhteiskunnan tarvitse antaa meille mitään lapsitukia! Lapsilisät ja hoitorahat kaikilta pois ja äidit töihin ja tienaamaan isien lailla elatus lapselleen. Lapset pärjäävät hoidossa, se on vain äitien tekosyy jäädä kotiin. Minä-minä-minä ajattelu, olen niin korvaamaton että minun on oltava kotona, höppis!

Oman kokemukseni mukaan parhaiten voidaan perheissa joissa äiti on kouluttautunut ja mukana työelämässä. Vastaanotolle tullessa yleensä koko perhe on hyväntuulinen, tasapainoisen oloinen ja itsestään ja perheestään vastuuta kantavan oloinen. Toisenlaisiakin näkee...

Onko kukaan pohtinut, mitä seuraisi, jos kaikki saisivat saman päivärahan? Jos summa olisi pieni, eivät koulutetut hankkisi lapsia edes sitä määrää kuin nykyään. Jos se olisi suurempi, niin vielä nykyistäkin enemmän lapsia hankkisivat ne, joiden toimeentulo on niukka. Omassa tuttavapiirissä on äitejä, joilla ei oikeasti ole kummoisia edellytyksiä lapsien hoitamiseen. Niitä on pitänyt tukien takia hankkia, ettei töitä tarvitse tehdä. En halua sellaisten äitien hankkivan lapsia enää yhtään enempää.

Lääkäri myös -nimimerkin kanssa olen pitkälti samaa mieltä, joskaan en yhtä räväkästi. Tai sitten veroja pitäisi myös keventää, jotta siitä palkasta jäisi rahaa elatukseen.

Tulen saamaan n. 700 e/kk käteen.

Mun mielestä se, että äitiyttä ei katsota verotoimistossa työnteoksi, on väärin - kun veroprosenttini muuten näillä tuloilla (=äitiyspäiväraha) olisi tänä vuonna 9 %, niin hupsis, äitiyspäivärahasta meneekin 20 % ennakonpidätystä!!! :/ Tähän pitäisi tulla muutos!

Kuten sanoin, eivät kaikki tilanteet ole mustavalkoisia. Itse asiassahan valtio kannustaa lasten tekoon aikaisessa vaiheessa. Jos kaikki naiset kouluttautuvat korkeasti ja odottavat elämän ja tulojen vakiintumista, nousee ensisynnyttäjien keski-ikä entisestään. Tämä taas johtaa siihen, että lasten saanti vaikeutuu, lapsia hankitaan vähemmän = vähemmän tulevia veronmaksajia. Lisäksi hedelmällisyyshoitoja tuetaan verovaroin. Useat tahothan ovat kannustaneet lapsien hankintaa opiskelujen aikana. Itse en näin välttämättä ajattele, mutta näen kyllä kolikon tämänkin puolen. Lisäksi opiskelevilla äideillä/isillä on yleensä huomattavasti paljon enemmän joustavuutta ja aikaa vauvalle. Etenkin isien kohdalla on näin.

Niin, ja ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Itse tulen ihan hyvin toimeen minimilläkin. Säästöjä on, miehellä kuukausipalkka, ei lainaa ja elämä sellaista kuin ennenkin, eli säästeliästä. Elintasoni ei ole missään vaiheessa ollut huimaavan korkea, niin eipä ole laskukaan jyrkkä.

Asuntolainan ottaminen on kai jokaisen henkilökohtainen päätös, eikä valtion asia ole huolehtia siitä.

Lasten saaminen ja kasvattaminen ei onneksi ole kiinni rahasta. Minusta on surullista, jos suurin osa vanhemmista on "lääkäri myös" -nimimerkin kaltaisia arvomaailmaltaan. Eivät kaikki pienempituloiset ole niitä lähiöäitejä, jotka hankkivat lapsia kuin liukuhihnalta ja antavat valtion elättää - onko sellaisia edes? Kannattaisi myös muistaa, että lapsia on hankittu aina. Tuskin kaikkien teidän rikkaiden äitienkään vanhemmat ovat olleet yhtä hyvin toimeentulevia. Ennenkin on lapset saatu elätettyä pienillä tuloilla, pienissä asunnoissa ja kierrätysvaatteissa.

Toivottavasti "Lääkäri myös" ei sitten itsekään nosta äitiyspäivärahaa kun ei mielestäsi kerran tukia tarvitse olla! Niitähän ei ole pakko nostaa vaikka ne olisi myönnettykin!!

Nimimerkille Jaahas:

"Siis eihän opiskelussa ja korkeassa koulutuksessa olisi mitään järkeä jos siitä ei hyötyisi millään lailla. Eikös pointtina opiskelussa ole juuri se, että kun koulutat itsesi kunnolla niin takaat itsellesi paremman toimeentulon???"

Minusta opiskelun pointti oman itsensä kehittäminen ihmisenä, ei suinkaan parempi toimeentulo. Opiskelun hyötyä ei voi mitata ainoastaan paremmalla toimeentulolla.

vaikkei lainaa olisikaan niin vuokra on kuitenkin maksettava. meillä ainakin laskettiin lainan maksu samalle summalle kuin vuokra olisi ollut, mutta omasta tahdosta kuitenkin nostettiin lainan eriä isommaksi.