paljonko saatte äitiys,-vanhempainrahaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselevä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselevä

Vieras
tiedän että rahan suuruus riippuu tuloista. Itse odotan kelalta päätöstä juuri. Paljonko on vähimmäismäärä mitä voi saada kk?ja paljonko olette saaneet?töissä?työttömänä?
taloudellinen tilanne ei ole tällä hetkellä hyvä sen takia olisi hyvä tietää suunnilleen vähimmäismäärä edes. Kiitoksia vastauksista.

Ei ehkä kannata kysyä täältä paljonko kukakin saa.. siitäkin oli joskus piiiitkä tappeluketju;)

Oman rahasi saat tosiaan selville Bean laittamasta linkistä, noin about.:)

19,99 € päivä, eli noin 400 € verojen jälkeen kuussa :( olin harjoittelemassa työmarkkinatuella ennen äippälomaa, kun alallani työllisyystilannen on todella huono.

Minimi eli 15,20e per päivä ja kuukaudessa se on noin 300e. Olen opiskelija kuin myös mieheni ja näillä tuloilla on pärjättävä. Yhteensä tienataan n.700e kuussa + lapsilisä 100e ja 500e siitä menee jo yksistään vuokraan että eipä näillä tuloilla eletä leveästi. Muita kohtalontovereita?

Ei opintolainaa varmaan voi ottaa ainakaan silloin, jos on äitiyslomalla eikä ole kirjautunut läsnäolevaksi. Tietysti jos on läsnäolevana ja samalla äitiyslomalla, niin ehkä se silloin onnistuu. Vai lasketaanko siinäkin opintopistemäärien kertymistä jokaista tukikuukautta kohden???

musta on vähän outoa, että äitiyspäiväraha määräytyy tulojen mukaan. Ja korkeampituloisilta pitäisi tasapuolisuuden nimissä periä äpäivärahasta enemmän veroa.

Äitiyspäivärahan pitäisi olla saman suuruinen kaikilla.

Itse saan nettona reilu 2000 e ja olen lääkäri

Joo kyllähän se kummalliselta tuntuu että me naiset( jos nyt puhutaan siis naisista) ollaan samassa tilanteessa kun jäämme kotiin hoitamaan sitä pienokaista ja samoja pilttejä, vaippoja, tutteleita käytetään sekä vauvan tavarat on hankittava kuten sänky ja oma/muun perheen ruoka ostettava ja huomaatte varmaan ylempää miten USKOMATTOMAN suurilla tuloeroilla sitä samaa "työtä" teemme!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Minusta se on ihan järkevää, että tulojen mukaan lasketaan äippärahakin. Kuitenkin suurempituloiset maksavat palkastaan enemmän veroja joilla sitten kustannetaan nämä tuet. Jäisivät lapset tekemättä jos ihmiset joilla on suuremmat tulot ja tähän suhtautettuna myös menot ja velat saisivat yhtäkkiä minimin. Ja kyllähän äitiyspäivärahan verotus määräytyy niiden tulojen mukaan. Itse saan 840€ käteen.

Kyllähän noista kelan tuista lähtee aina vakio prosentti.

Ja tosiaan, on sen opiskelijankin ne samat tavarat hankittava kuin jonkun hyvin tienaavan. Samasta "työstä" tulisi maksaa sama "palkka" kaikille.

mun mielestä se menee täysin oikein näin että tulojen mukaan..olen ainakin niin peppu hiessä töitä tehnyt omien rahojeni eteen että tunnen ansaitsevani ne.olen huonossa työpaikassa huonolla palkalla.ei makseta ylityökorvauksia ei pekkaspäiviä..tosin nämähän on ammatinvalinta kysymyksiä eli mitäs olen siellä töissä,mutta eipä tunnu tällä hetkellä vaihtoehtoja olevan.silti olen kiitollinen että on edes työpaikka.