paljonko saa tienata vuodessa verottomana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras kyselee

Vieras
Hei!

Pitäisi keksiä jotain lisätuloa, että voisin kotona pientä vielä hoitaa. Kodinhoidontuen lisäksi siis ei muita tuloja lapsilisän lisäksi. Mikäs on se tuloraja vuodessa, mitä saa tienata verottomasti? Jos vaikka jonkun pienen bisneksen keksisin..

Mielestäni se 4000e taitaa olla raja per henkilö. Korjatkaa jos olen väärässä? Itse mietin mitenhän menee kun myyn huutiksessa ja tienaan vuodessa yli tuon, mutta olenhan maksanut tuotteista enemmän kuin saan myynnissä. Mitenhän näissä menee.

[QUOTE="myyjä";22318281]Mielestäni se 4000e taitaa olla raja per henkilö. Korjatkaa jos olen väärässä? Itse mietin mitenhän menee kun myyn huutiksessa ja tienaan vuodessa yli tuon, mutta olenhan maksanut tuotteista enemmän kuin saan myynnissä. Mitenhän näissä menee.[/QUOTE]

No olet kyllä todella väärässä. Kaikista tuloista menee vero.

Täällä ollaan nyt kyllä väärässä. Kyllä saa kirpputorilla livenä tai netissä myydä tavaroita ilman että myyntitulosta tarvitsee veroa maksaa! Vai maksaako "verottaja" ja muut veroa kun pitävät kirppispöytää? Tuskin :)

Raja oli mun muistaakseni 6000e vuodessa, vasta tuon ylittävästä myyntitulosta täytyisi verottajalle ilmoittaa. Aivan satavarmasti tämä raja on olemassa. Kymppejä ja muutamia satasia saa kuukausittain kyllä tienata aivan vapaasti!

Moniko täällä sitten maksaa veroa huutismyynneistään ja paljonko?! Hah... No ei todellakaan tarvitse ellei vuosittainen myyntivoitto ylitä tuhansissa euroissa olevaa rajaa (en tarkalleen muista).

Mitä myyt huutiksessa? Mikä siellä menee kaupaksi?

Eikös tohon rajaan oteta huomioon toi kodinhoidontuki? Eli onko se veronalaista tuloa?

Myyn huutiksessa lastenvaatteita ja omia vaatteitani. Sairaudestani johtuen lihoin muutamassa vuodessa 60kg, joten myyntiin on riittänyt niin käytettyä kuin käyttömättömäksi jäänyttäkin vaatetta, kun ei mahdu enää päälle. Näiden lisäksi vanhoja keittiövälineitä menee hyvin kaupaksi ja erilaiset krääsäannokset(askartelutarvikkeita olen koonnut paketteihin), lasten turvaistuimet jne nämä isommat lasten tarvikkeet. Sitten menee ihan omituista tavaraa kaupaksi, joten laitan kaikkea mitä kaapeista löytyy. Miesten vaatteita menee hyvin ja kenkiä. Lisäksi postikortit tekee hyvin kauppansa.
Ei kai näitä pidä verottajalle ilmoittaa? Ostohintaan verrattuna en saa voittoa, mutta ei ole kyllä kuittia jäljellä.

Nollaverokortti
Aivan pienistä tuloista ei tarvitse maksaa veroja. Jos palkkatulot ovat vuodessa enintään noin 2051 euroa, etkä saa opintorahaa, ei veroa mene lainkaan. Tällöin on mahdollista saada ns. "nollaverokortti". Verotoimisto lähettää joka vuoden alussa sinulle verokortin. Opiskelijoille tämä verotoimiston automaattisesti lähettämä verokortti on usein portaikkoverokortti. Portaikkoverokortissa ei ole huomioitu mahdollisesti maksettavaa opintorahaa. Vuositulojen jäädessä alimmalle portaikolle, ei palkasta mene veroa.

Moniko täällä sitten maksaa veroa huutismyynneistään ja paljonko?! Hah... No ei todellakaan tarvitse ellei vuosittainen myyntivoitto ylitä tuhansissa euroissa olevaa rajaa (en tarkalleen muista).

Aika harva siellä taitaa voittoa tehdä, vero menee myyntiVOITOSTA eli siitä osuudesta, mikä on myyntihinnan ja hankintahinnan välinen erotus. Ja se on aika monta tonnia, ennenkuin verottaja rupeaa asiaan puuttumaan. Pari tuotetta olen kalliimmalla myynyt, kuin mitä olen ostanut, mutta ihan muutamiin euroihin on nuo voitot jääneet. Muumimukeja en ole raaskinut myydä.

Ap. meinaa alkaa myymään jotain, mitä on itse tehnyt. Kodinhoidontuki tulee nuorimmaisesta vielä ja neljästä lapsesta lapsilisä. Mutta kun niillä tuloilla ei voi olla kotona, joten aion työllistää itseni. Tuloja sen verran, että pärjätään :) Mutta tota rajaa haluaisin tietää, olisko se sitten sen 6000e?

[QUOTE="vieras";22318419]Aika harva siellä taitaa voittoa tehdä, vero menee myyntiVOITOSTA eli siitä osuudesta, mikä on myyntihinnan ja hankintahinnan välinen erotus. Ja se on aika monta tonnia, ennenkuin verottaja rupeaa asiaan puuttumaan. Pari tuotetta olen kalliimmalla myynyt, kuin mitä olen ostanut, mutta ihan muutamiin euroihin on nuo voitot jääneet. Muumimukeja en ole raaskinut myydä.[/QUOTE]

no niinhän juuri kirjoitin, vuosittainen myyntivoitto. Muuta kiitos kun väänsit asian rautalangasta :D

Ap. meinaa alkaa myymään jotain, mitä on itse tehnyt. Kodinhoidontuki tulee nuorimmaisesta vielä ja neljästä lapsesta lapsilisä. Mutta kun niillä tuloilla ei voi olla kotona, joten aion työllistää itseni. Tuloja sen verran, että pärjätään :) Mutta tota rajaa haluaisin tietää, olisko se sitten sen 6000e?

No se on kyllä silloin jo kyse ammatinharjoittamisesta ja kyse on elinkeinotoiminnasta mahdollinen voitto on elinkeinotoiminnan tuloa joka on aina veronalaista.

No olet kyllä todella väärässä. Kaikista tuloista menee vero.

Älä puhu potaskaa. Kodin irtainta eli kaikkia kulutustavaroita mitä kotoa löytyy, saa myydä verotta kunnes voitto ylittää 5000 euroa. On huomattava että kyseessä on siis voitto. Aika monta potkupukua ja kaikenlaista saa myydä, ennen kuin menee veroa.

Laki.fi sivulta:

Tavanomaisen koti-irtaimiston myynnistä saatu voitto on verovapaata tuloa, jos omaisuus on ollut omassa tai perheen käytössä. Verovuodessa 5000 euron ylittävä osa koti-irtaimiston luovutusvoitoista on verotettavaa tuloa.

Arvotaulut ja arvokkaat taide-esineet eivät kuulu tavanomaiseen koti-irtaimistoon. Ne ovat yleensä sijoituskohteita. Myös muut sijoituskohteet jätetään luovutusvoittoverotuksessa tavanomaisen koti-irtaimiston ulkopuolelle. Autot, mopot ja veneet eivät luonnollisestikaan kuulu tavanomaiseen koti-irtaimistoon.

Ja vielä jatkoa: jos olet ostanut lastenvaatteita "omaan käyttöön" kymmenellä tuhannella eurolla ja myyt ne 9000 eurolla, et ole saanut mitään luovutusvoittoa, vaan tappiota. Toki verottaja voi puuttua asiaan ja pitää toimintaa liiketoimintana jos myy sataa uutta potkupukua Huutonetissä. Kuitenkaan edes yrittäjä ei maksa veroa tappiollisesta myynnistä.

Yhteistyössä