paljonko saa antaa rahaa lapsilleen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eräs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eräs

Vieras
paljoko saa antaa aikuisille lapsille rahaa niin ettei verottaja siihen puutu? oliko se 3900 euroa, näin muistelin? ja joka kolmasvuosi?
entäs voinko antaa rahaa miehen lapsille ilman verottajan väliin tuloa? tai miten se parhaiten onnistuu?

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
paljoko saa antaa aikuisille lapsille rahaa niin ettei verottaja siihen puutu? oliko se 3900 euroa, näin muistelin? ja joka kolmasvuosi?
entäs voinko antaa rahaa miehen lapsille ilman verottajan väliin tuloa? tai miten se parhaiten onnistuu?

Joo 3900e on se raja juurikin. Ja 3v välein. Samalla tavoin voit antaa miehen lapsille.

Eikö olekin tyhmää, että omille lapsilleen ei saa antaa rahaa!! Kun tuon summan laskee kuukautta kohti, niin ei ole iso summa kyseessä.

Jollain säästö/henkivakuutuksilla voi antaa muistaakseni 8500e ton 3v aikana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikö olekin tyhmää, että omille lapsilleen ei saa antaa rahaa!! Kun tuon summan laskee kuukautta kohti, niin ei ole iso summa kyseessä.

Sinulla on elatusvelvollisuus lapsiisi. Ei niitä rahoja lasketa!

Mun mielestä ei mene noin. Vanhemmat saavat kustantaa niin paljon kuin haluavat, jos raha menee suoraan elatukseen, esim. opiskelijalapsen vuokrat, ruoat, laskut, mun mielestä saa kustantaa kaiken jos haluaa.

Mun mielestä ei mene noin. Vanhemmat saavat kustantaa niin paljon kuin haluavat, jos raha menee suoraan elatukseen, esim. opiskelijalapsen vuokrat, ruoat, laskut, mun mielestä saa kustantaa kaiken jos haluaa.

Nääissä tapauksissa sen rahan pitää mennä esim. suoraam vanhemman tilipussista vuokran maksuun, ei saa käydä lapsen tilillä tai "kädessä".

Joo, elatusvelvollisuus on eri asia ja saat maksaa laskuja lapsen puolesta, mutta käteistä rahaa ei saisi antaa yli tuon 3900e/3 vuotta.

Sain itse isältäni 5000e käteistä opiskeluja varten ja siitä piti maksaa lahjavero, se myös katsottiin ennakkoperinnöksi, vaikka se tosiaan meni ihan elämiseen yms...

Joo, elatusvelvollisuus on eri asia ja saat maksaa laskuja lapsen puolesta, mutta käteistä rahaa ei saisi antaa yli tuon 3900e/3 vuotta.

Sain itse isältäni 5000e käteistä opiskeluja varten ja siitä piti maksaa lahjavero, se myös katsottiin ennakkoperinnöksi, vaikka se tosiaan meni ihan elämiseen yms...

aika hullua hommaa. Kun tosiaan jostain olen lukenut, että vanhemmat saavat ihan lailliseesti elättää lapsensa kokokaan, jos lapsi esim. opiskelee. sehä tarkoitaaa, esim. 1000 euroa kuukausi, sen saa varmasti tavisnuori menemään asumiseen, ruokaan ja laskuihin.

sitten kuitenkin on tuo naurettava raja 3900 euroa/3 vuotta. ei käsitä.

Onko tuo homma sitten niin, että vain opiskelijaa saa auttaa taloudellisesti maksamalla hänen kaikki kulut?
vai mitä? jos maksaa kotiäidille/työssäkäyvälle lapselle asumiskulut, on rikollinen?

Onko tuo homma sitten niin, että vain opiskelijaa saa auttaa taloudellisesti maksamalla hänen kaikki kulut?
vai mitä? jos maksaa kotiäidille/työssäkäyvälle lapselle asumiskulut, on rikollinen?

Ei siinä ole sääntöä, että opiskelija pitäisi olla.

vaan pointti on se, että saat maksaa lapsesi elämiseen liittyviä laskuja.

Mutta jos annat saman summan hänelle käteisenä/tilisiirtona ja hän maksaa itse ne laskut, se katsotaan lahjaksi ja sitten siinä on tuo 3999e/3v raja.

Hullua eikö.. Itsekin tosiaan tästä "kärsimään" joutunut..

Alkuperäinen kirjoittaja yksi:
anna käteistä rahaa käteen, ei sun tiliäsi kukaan kyttää ja se ei näy sen kummemmin missään. pieniä summmia silloin tällöin .

Niinhän se kannattaakin ehdottomasti tehdä. Vaikka se onkin noin virallisesti veronkiertoa.. Mutta kyllä tässä maassa niitä veroja joutuu muutenkin makselee olan takaa, niin en nyt näe tuota kovin suurena rikkeenä.. ;)

Mutta jos annat saman summan hänelle käteisenä/tilisiirtona ja hän maksaa itse ne laskut, se katsotaan lahjaksi ja sitten siinä on tuo 3999e/3v raja.

aivan sairasta. Jos on vaan velkaa, tai ei esim. säästöjä, niin eiköhän ne mene yleensä peruskulutukseen. vaikka ne antaa rahana.

aivan sairasta. Jos on vaan velkaa, tai ei esim. säästöjä, niin eiköhän ne mene yleensä peruskulutukseen. vaikka ne antaa rahana.

siis jotenkin tuntuu ihan sairaalta, kun kaikilla on tarkkaan tuo summa tiedossa, mutta kuitenkin oikeasti on ihan lailllista maksaa kokonaan lastensa elättäminen, jos kiinnostaa, kunhan vaan hakee ne talouden laskut itselleen, eikä anna lapselleen rahaa.

mitä järkeä tuossa taskurahatiedossa sitten on? (3999 euroa/3 vuotta)

No jos rahat on siirretty tililtä tilille, niin kyllähän se verottajalle näkyy (tarvittaessa).

Ja luulen, että tuon säännön perimmäinen tarkoitus on estää ihmisiä siirtämästä omaisuuttaan lapsilleen perintöveroa kiertämällä, mutta tossa on tollainen typerä epäkohta, että ei sitten saa antaa rahaakaan. Tuo summahan ei koske pelkästään riihikuivaa, vaan jos esim. ostat lapsen nimiin jotain joka ylittää tuon 3999e.

No jos rahat on siirretty tililtä tilille, niin kyllähän se verottajalle näkyy (tarvittaessa).

Ja luulen, että tuon säännön perimmäinen tarkoitus on estää ihmisiä siirtämästä omaisuuttaan lapsilleen perintöveroa kiertämällä, mutta tossa on tollainen typerä epäkohta, että ei sitten saa antaa rahaakaan. Tuo summahan ei koske pelkästään riihikuivaa, vaan jos esim. ostat lapsen nimiin jotain joka ylittää tuon 3999e.

Siis piti kirjoittaa, että ei saa antaa rahaa elämistäkään varten. Eihän tosta tule kuin 1300e/vuosi, eli vähän yli 100e/kk.

Verottomasti voi lahjoittaa alle 4000? kolmen vuoden sisällä. Sen lisäksi voit ostella kaikenlaista käyttötavaraa heille. Jos jotain arvotavaraa ostelet heille, niin silloin verottaja voi puuttua, esim. kohtuu hintaisia mattoja voit ostella, mutta hyvin kallista aitoa käsinsolmittua mattoa et virallisesti voi ilman verottajan puuttumista.

Alkuperäinen kirjoittaja ***:

Miten?

Kyllä verottaja tilitiedot saa, jos haluaa.

Mutta todennäköisyys on aika pieni, koska verotettavia on paljon ... miksi verottaja sattuisi kiinnostumaan juuri sinun tilistäsi.

Tiedänpä henkilön, jonka tilille tuli 2 suunnasta 10 000 euroa uuden auton ostoa varten.

Toinen tapa lahjoittaa on tietysti maksaa esim. uusi keittiö toisten puolesta, tiedän että eräässä perheessä näin tehtiin 6000 euron edestä...

Jos pitää suunsa sen verran tiukalla, ettei turhanpäiten kerro mahdollisesti kateellisille (jotka käräyttäisivät) niin ei näin pienistä summista tule ongelmia.

Yhteistyössä