paljonko rahaa ruokaan kk:ssa?

Meillä pohditaan hoitovapaalla jääntiä.. Olis mahtavaa, mutta arveluttaa tuo taloudellinen puoli. Ikinä ei ole tullu seurattua kuinka paljon menee rahaa ruokaan, joten nyt kyselenkin paljonko teillä menee? Meitä siis kaksi aikuista ja yksi miltei 1v lapsi..
 
Se kun riippuu niin monesta seikasta,millaista ruokaa yms.Helpointa olisi varmaan,jos kuukauden ajan pistäisitte kaikki menot ylös ja sitten laskisitte mitä menee ja meneekö paljon sellaista josta voisi luopua.Siis ihan jokaisen,vaikka euron pelikoneeseen tai kahvikupin huoltsikalla,antaa hyvän osviitan omista kulutustottumuksista.
 
Yksi "nopea" tapa kartoittaa teidän ruokakuluja on tehdä yksi sellainen kauppareissu, jolloin ostat paketin vaippoja ja muuta kaikkea sellaista ruokatarviketta, mitä keskimäärin yleensä syötte esim. 2-3 päivän aikana. Sitten katsot mitä kauppalasku tekee ja lasket kk kulutuksen sen mukaan, että kauppalasku on yleensä suunnilleen saman verran.

Olen huomannut nimittäin, että vaikka joskus käyn ruokakaupassa kerran viikossa ja joskus joka toinen päivä ja ostokset vaihtelevat muutamasta maitolitrasta aina 3 muovikassilliseen sapuskaa, niin yleensä kauppalasku on per kerta yleensä aikaslailla sama. Eli kun samassa kaupassa käy ja aina ne samat perus maidot ja leivät ja juustot ja peruna-sipuli-sekoitukset ostaa, niin suunnilleen se laskukin on aina sama...
 
vieras minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 15:16 reea-ruu kirjoitti:
meillä perheeseen kuuluu 2 aikuista ja yksi lapsi 1v4kk (+ 2kissaa), meillä ruokaan menee kuussa noin 500-600 euroa, tuossa on siis mukana pojan vaipat ja kissan ruuat
huh! kylläpäs teillä menee paljon rahaa. meillä just seurattiin kulutusta ja kuussa ruokaan (2aikuita ja 2 lasta) menee keskimäärin 300euroa, ja tuohon summaan mahtuu jo paljon erilaisia "herkkuja".
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 16:26 vieras minäkin kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 15:16 reea-ruu kirjoitti:
meillä perheeseen kuuluu 2 aikuista ja yksi lapsi 1v4kk (+ 2kissaa), meillä ruokaan menee kuussa noin 500-600 euroa, tuossa on siis mukana pojan vaipat ja kissan ruuat
huh! kylläpäs teillä menee paljon rahaa. meillä just seurattiin kulutusta ja kuussa ruokaan (2aikuita ja 2 lasta) menee keskimäärin 300euroa, ja tuohon summaan mahtuu jo paljon erilaisia "herkkuja".
joo, meillä menee aika paljon, mut mä oon semmonen et mä inhoon laskee mitä voin ostaa ja mitä en, ostetaan siis aina mitä mieli tekee, eikä katota, onko halvemmasta päästä vai ei :ashamed:
mut tää on meitin tyyli ja me ollaan siihen ihan tyytyväisiä ja kun ei kerta tartte joka senttii laskea...
 
vieras minäkin


[/quote]

joo, meillä menee aika paljon, mut mä oon semmonen et mä inhoon laskee mitä voin ostaa ja mitä en, ostetaan siis aina mitä mieli tekee, eikä katota, onko halvemmasta päästä vai ei :ashamed:
mut tää on meitin tyyli ja me ollaan siihen ihan tyytyväisiä ja kun ei kerta tartte joka senttii laskea...
[/quote]


joo, mut eikös tuo alkuperäinen tarkottanu että taloudellinen tilanne tiukahko???
 
Mä en ole laskenut koskaan, mutta epäilen, että sitä menee n. 500e kuussa, koska syödään välillä ulkonakin tai haetaan kiinalaista tms. Teiltä, joilla menee 300-400e, kysyisinkin, että millaista lihaa syötte? Syöttekö paljon kasviksia, jotka on mun mielestä tosi kalliita? Entäs karkkia tai muita herkkuja?
Me ollaan köyhiä (=mies opiskelee ja mä hoitovapaalla), mutta pyritään ostamaan esim. paistijauhelihaa, broilerinfilettä ja jonkun verran vihanneksiakin ja paljon hedelmiä. Ihan terveellisyyden vuoksi. Vastapainoksi sitten kyllä kuluu jonkinverran karkkia ja keksejä ym. Eli pystyykö tolla rahalla syömään terveellisesti? Siis en ollenkaan arvostele vaan mietin vain, mitä milläkin rahalla saa.
 
Meillä kaksi aikuista, puolitoista vuotias lapsi ja kaksi kissaa. Kauppalaskut n. 400-500 euroo kuussa, ja sisältää kissojen ruuat, pesuaineet, vaipat ym. Yleensä halvempaa aina ostetaan, mutta tuossa myös paljon herkkuja mukana.
 
Meillä on oltu noin.vuosi talousneuvojan ohjannassa...
Meilllä menee kk:ssa n.150e-200e jossa ruoat ja vaipat ja muut tarvittavat esim.pesuaineet.
Ja mie huomasin tässä seikan,et kyl pärjätään ainakin kuopuksen 2vuoteen asti ku "tulot" suureni melkein 200e/kk:ssa ku jäin äitiyslomalta hoitovapaalle.
 
Kuulosta vanhanaikaiselta, mutta käväisepä Marttaliiton nettisivuilla. Sieltä voi tulostaa kaavakkeet, joilla voi seurata kuukausimenoja. Mä kirjasin meidän menoja ennen hoitovapaata ja ruokalasku kolmelle hengelle vaihteli 450-600 euron väliltä. Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa itse tehtyinä, kun mies ottaa eväät töihin mukaan. Ruokalaskun hintaa nostaa nopeasti ulkonasyöminen ja noutoruuat. Muuten syödään ihan tavallista kotiruokaa, eli uskoisin, että 500 euroa on realistinen summa kolmelle hengelle ruokaan, jos ei erityisemmin laske ja pihistä.

Ruokalaskua saa pienennettyä, kun karsii herkkuja, ostaa leivät leipomosta (eilisen päivän leipää), käyttää tarjoukset hyödykseen, käy halvemmissa kaupoissa (Lidl, S-Market....kun usein lähikaupat aika kalliita) tekee itse ruokaa jne..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 07:46 Surina74 kirjoitti:
Kuulosta vanhanaikaiselta, mutta käväisepä Marttaliiton nettisivuilla. Sieltä voi tulostaa kaavakkeet, joilla voi seurata kuukausimenoja. Mä kirjasin meidän menoja ennen hoitovapaata ja ruokalasku kolmelle hengelle vaihteli 450-600 euron väliltä. Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa itse tehtyinä, kun mies ottaa eväät töihin mukaan. Ruokalaskun hintaa nostaa nopeasti ulkonasyöminen ja noutoruuat. Muuten syödään ihan tavallista kotiruokaa, eli uskoisin, että 500 euroa on realistinen summa kolmelle hengelle ruokaan, jos ei erityisemmin laske ja pihistä.

Ruokalaskua saa pienennettyä, kun karsii herkkuja, ostaa leivät leipomosta (eilisen päivän leipää), käyttää tarjoukset hyödykseen, käy halvemmissa kaupoissa (Lidl, S-Market....kun usein lähikaupat aika kalliita) tekee itse ruokaa jne..
saisko ton kaavakkeen osotteen??olis kiva seurata mitä turhaa ostetaan ku kaupas käydään n.3krt/vko ja aina menee 40-50?...tekee kuukaudes tosi paljon ; (
 
Mamukka
Olen kirjannut ruokamenot sentilleen kolmen kuukauden ajan. Meillä ne ovat PELKKÄ RUOKA vain noin 200 euroa/ kk.
Perheessä äiti ja taapero. Joskus saamme aterian mummolassa, mutta se "hyöty" näkyy sit bensalaskussa..100 km ajoa.
Olemme töissä ja hoidossa. Arkisin yksi ilta-ateria.
Olen tarkka rahan käyttäjä. Ostan tarjouksesta ja esim leipää pussikaupalla leipomon tehtaanmyymälästä ( iso etu !! )
Lihaa syömme harvoin, muuten tavallista koti- ja einesruokaa. Herkkuina hedelmät ja jugurtit, joskus tietty hyvääkin ostellaan.
Vaippoihin kuluu noin 50 ( Lidl ) ja ulkona syömisiin noin 20? /kk
 
Himpula 03
Heips, meillä pidettiin vuoden ajan exelillä kirjaa kuukausimenoista, laitettiin erikseen virvokkeet(limut,mehut,mineraalivesi), herkut ja ruoka. Ja sitten vielä vaatteet, auto, vakuutukset, asuminen, lelut/lahjat, vaipat/muut hygieniatuotteet ja harrastukset.

Ruokaan meillä meni kuukaudessa n.250-300?, ja yllättäen herkkuihin uposi yli 150?/kk :ashamed: siitä olikin sitten helppo alkaa miettiä, että mistä aletaan säästää, nyt ollaan herkkukulutus saatu alle 50?/kk, alko-tuotteisiin meillä ei mene ollenkaan rahaa, eli kaipa sitä sitten tulee herkuteltua enemmän, onneksi liikutaan myös paljon ettei olla päästy leviämään :D .

Lisään vielä, että meitä on 2 aikuista ja 2 lasta ja kerättiin aina kaikki kuitit talteen kk ajalta ja mistä ei tullu kuittia niin kirjattiin paprulle ja samaan nippuun kuittien kanssa.

 
Mamukka
toi kirjaaminen on kyllä huippukeino ! itse hämmästyin, kun "kempsuihin" siis hiustenhoito, puhtaus, kosmetiikka... meni mulla yli 60 kuussa. Aika paljon..Tosin ostan kyllä aina varastoon jos on hyvä tarjous =)
Mut paljossa voi tinkiä. Tässä kuussa jätän kaikki hyvät ostamatta ja hankin säästyneillä kotiin jotain isompaa.
 
Miskan äiskä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2006 klo 07:46 Surina74 kirjoitti:
Ruokalaskua saa pienennettyä, kun karsii herkkuja, ostaa leivät leipomosta (eilisen päivän leipää), käyttää tarjoukset hyödykseen, käy halvemmissa kaupoissa (Lidl, S-Market....kun usein lähikaupat aika kalliita) tekee itse ruokaa jne..
Meillä käyeteään lähikauppaa ihan sen takia, että se säilyisi eikä tarttisi käydä automarketeissä, joissa menee vain hermot ja aikaa ihan kauhean paljon enemmän. Lisäksi jos ravaa kaikki tarjoukset ja hakee yhdet tuotteen tuolta ja toisen tuolta, niin aikaahan siinä vain kuluu. Varmaan lapsista olisi mukavampaa leikkiä äidin ja isän kanssa, eikä odottaa heitä kotiin ruokakaupasta.

Meillä ruokaan menee kuussa noin 400 ja perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja yksi lapsi. Summaan ei kuulu vaipat, koska kestoillaan.
 
Himpula 03
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 20:39 Mindre kirjoitti:
Mä en ole laskenut koskaan, mutta epäilen, että sitä menee n. 500e kuussa, koska syödään välillä ulkonakin tai haetaan kiinalaista tms. Teiltä, joilla menee 300-400e, kysyisinkin, että millaista lihaa syötte? Syöttekö paljon kasviksia, jotka on mun mielestä tosi kalliita? Entäs karkkia tai muita herkkuja?
Me ollaan köyhiä (=mies opiskelee ja mä hoitovapaalla), mutta pyritään ostamaan esim. paistijauhelihaa, broilerinfilettä ja jonkun verran vihanneksiakin ja paljon hedelmiä. Ihan terveellisyyden vuoksi. Vastapainoksi sitten kyllä kuluu jonkinverran karkkia ja keksejä ym. Eli pystyykö tolla rahalla syömään terveellisesti? Siis en ollenkaan arvostele vaan mietin vain, mitä milläkin rahalla saa.
Meillä myös mies opiskelee ja olin aiemmin hoitovapaalla, mutta meillä on aina syöty hyvin, vaikka ruokalasku onkin vain 300?/kk. Katson tarjoukset ja olen valmiiksi suunnitellut ruokalistan siten, että syömme 2x viikossa tuoretta kalaa(mikä myös kallista), keittoruoka parina päivänä ja uunivoka parina päivänä ja aina paistijauhelihaa, (mikäli tarvitsen siihen lihaa)Eli vaikka olisinkin jo suunnitellut makaronilaatikon tälle päivälle, mutta jos lohi on tarjouksessa, niin ostan sitä ja siirrän laatikon seur.päivälle. Naudan sisäfilettä ostan n.kerran kk, aina kun se on tarjouksessa ja vihanneksia ja hedelmiä meillä syödään päivittäin ja ostan aina kotimaisia. Eli kyllä se onistuu, eikä edes tarvitse olla kamalan niuho eikä tarvitse "juosta" tarjousten perässä, sitä en jaksa itsekään tehdä =)
 
ThiRStyCoW
meillä menee n. 400 euroa. vaipat ja muut kuuluu siihen... oikeastaan kaikki muut paitsi juomiset ja baarimenot.
me kyl haetaan kebabbia ja muuta.... ja äiti syö nuudeleita yms muit herkkuja..... pojalle teen yleensä ihan norm. ruokaa....ja kasviksia vetelee tässä perheessä isi
 
300-350 keskimäärin 2 aik. + tyttö 1v 4kk. (sis. ruuat yms jokapäiväiset asiat, esim. vaipat siteet.. jne.)

eli n. 80? viikossa

Herkutellaan, ruoka on milloin valmista milloin itse tehtyä (harvemmin kyllä mitää pihviä tai lohta.. valitettavasti), yleensä valinnat on rainbow:ta tms. halpaa, keskitän ostoksiani aika paljon s-ryhmään. syömme tosin lasta lukuun ottamatta (hän syö kaksi, joista toinen päiväkodissa) yhden lämpimän aterian + aamupalan. Olen siis itse opiskelija..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.01.2006 klo 20:39 Mindre kirjoitti:
Mä en ole laskenut koskaan, mutta epäilen, että sitä menee n. 500e kuussa, koska syödään välillä ulkonakin tai haetaan kiinalaista tms. Teiltä, joilla menee 300-400e, kysyisinkin, että millaista lihaa syötte? Syöttekö paljon kasviksia, jotka on mun mielestä tosi kalliita? Entäs karkkia tai muita herkkuja?
Me ollaan köyhiä (=mies opiskelee ja mä hoitovapaalla), mutta pyritään ostamaan esim. paistijauhelihaa, broilerinfilettä ja jonkun verran vihanneksiakin ja paljon hedelmiä. Ihan terveellisyyden vuoksi. Vastapainoksi sitten kyllä kuluu jonkinverran karkkia ja keksejä ym. Eli pystyykö tolla rahalla syömään terveellisesti? Siis en ollenkaan arvostele vaan mietin vain, mitä milläkin rahalla saa.
Kyllä me tolla rahalla syödään terveellisesti, mm. vähärasvaisia lihoja ja hedelmiä ja vihanneksia jne. Tosin kesällä on kerätty paljon marjoja pakastimeen, jolloin välipalat on ilmaisia. Mä käyn kerran viikossa kaupassa, jolloin rahaa menee n. 50-70 euroa/kerta. Tarvittaessa maitoa tms. välttämätöntä haetaan toisella kauppareissulla. Mä ainakin huomasin, että vähemmän tulee ostettua "turhuuksia", kun käy harvoin kaupassa. Tuolla 60 eurolla viikossa saa hyvinkin kolme kassillista terveellistä ruokaa ja vähän herkkuja joskus. Halpoja ruokia saa tekemällä yksinkertaisia keittoja, laatikko- tai pataruokia ja ne ovat lisäksi vielä terveellisiä.
 

Yhteistyössä