Paljonko otatte D-vitamiinia ja mitä oireita puutoksesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huopa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huopa"

Vieras
Kun nyt on ollut paljon puhetta, että suositukset ovat liian matalat ja aataminaikaiset. Aurinkoisemmissakin maissa suositellut määrät ovat huomattavasti korkeammat. Aikuisillehan se suositus on 7,5 mikrogrammaa päivässä, mikä on kuulemma todella vähän, ainakin pimeimmän talven aikana.

Lääkäri-isäni kehotti ottamaan ainakin 20 mikrogrammaa päivässä, joka on siis yli 60-vuotiaiden suositus. Itse olen 30.

Oletteko huomanneet jotain oireita, jos ette ole nauttineet tarpeeksi d-vitamiinia?

Otan päivässä sen 10mikrogramman tabletin ympäri vuoden.
Lisäksi syön kalkkitabletteja, joissa on lisänä k-vitamiinia ja d-vitamiinia. Näin ollen d-vitamiinin päiväannos on 17,5mikrogrammaa..

50 mikroa otan. ei ole sen jälkeen tullut flunssia. autoimmuunisairauksiin sairastumisriskihän kasvaa, mikäli d-vitamiinin taso on alhainen. sen voi mittauttaa verestä.

[QUOTE="huopa";24855985]Oletteko huomanneet jotain oireita, jos ette ole nauttineet tarpeeksi d-vitamiinia?[/QUOTE]

En ole koskaan käyttänyt d-vitamiinilisää, enkä ole tietoinen että siitä olisi jotain oireita aiheutunut.

Otan noin 100 mikroa päivässä. Annoksen myötä kaikki epämääriset kivut ovat kadonneet, kasvoihin ei ole tullut ihottumaa, keväiset allergiaoireet katosivat, olen pirteämpi eivätkä mitkään taudit ole iskeneet. Tuollakin annoksella ei D-vitamiinitasoni ole korkea.

Kyllä se puutos varmaan saa olla tosi suuri ennen kun sen itse huomaisi. Meillä on lapsella ollut liian matala D-vitamiinitaso (sairauden vuoksi ei ilmeisesti imeytynyt kunnolla) eikä sitä olisi päälle päin mistään huomannut. Nykysin taso ok ja ei mitään eroa entiseen. Aina ollut pirteä, ei ole sairastanut flunssia tai muita paljon, jne. Siksipä se puute niin petollinen onkin. Vaikuttaa esim. luustoon mutta niin ettei sitä itse huomaa. Ja monesta tekijästä se imeytyminen on kiinni mm. muusta ravitsemuksesta. Oma D-vitamiinitasoni on ollut erinomainen vaikka en esim kalaa syö tai erityisen monipuolisesti ja purkista olen syönyt deetä tosi vaihtelevasti.

Yhteistyössä