Paljonko ostatte joululahjoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tonttu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tonttu"

Vieras
Ihanaa kun taas joulu tulossa, mutta... miten sais rahat riittämään kaikkeen. Joka Joulu sama ongelma.

Monelleko oman perheenne ulkopuoliselle ihmiselle te ostatte joululahjan ja paljonko lahjoihin suunnilleen menee rahaa?

Kateellisena kuuntelin kun työkaveri selitti, että kaikki seitsemän lahjaa on jo ostettu ja reilu satanen meni vaan rahaa.. Itse laskeskelin nopeesti, että ainakin 30 lahjaa on pakko ostaa. Karsittu on jo pois kaikki jotka vaan kehtaa karsia.

Yritän tilata ja keksiä joitain halpoja vaihtoehtoja, mutta kun suurin osa on lapsille ja heidän perheiltään tulee aina meidän perheen lapsille ja aikuisillekin tosi hienoja lahjoja (enkä tajua millä rahalla). Aina koitan ehdotella, että ostetaanhan lapsille jotain pientä vaan ja varoittelen, että meiltä tulee ihan halpoja juttuja vaan jne..

Vaikka miten yrittää nihilöidä niin aina tuntuu ettei omalle porukalle paljon enää rahaa jääkkään joulun laittoon ja lahjoihin... :( Voikun vois joskus vaan sijoittaa kaiken omaan Jouluun ja nautiskella :)

Ostan vanhemmilleni ja kahdelle sisarukselleni, jonkun pienen muistamisen myös elossaolevalle isovanhemmalleni.

Kaikki saavat tänä vuonna yhden tarkkaan valitun heille mieluisan kirjan. Helppoa, kun löytyy kirjoja joka lähtöön ja kaikki tykkäävät lukea. Siskon kirjan löysin käytettynä, kun painos on loppu kustantajalta eikä uutena saa mistään.

Mies muistaa omia vanhempiaan haluamallaan tavalla.

Kavereista yhdelle ei tänä vuonna tarvita, kun ostin synttäreiksi ison jutun tässä loppuvuodesta, toinen pyysi, ettei tänä vuonna vaihdettaisi lahjoja.

Muille en sitten laita kuin joulukortit.

Molempien meidän vanhemmat plus mummoni (yht 5), lisäksi siskojemme ja veljiemme lapset (yht 9), yksi ystävän lapsi, ystävä miehineen, lapsen kummi, toinen ystävä. Elikkäs tekee 19 perheen ulkopuolista lahjaa/muistamista. Näihin ei mene kohtuuttomasti rahaa, koska teen villasukkia yms.

Eniten lahjon miestä. Sen lahjat olen jo melkein ostanut, reilu 200€ on mennyt ja lopulta tulee menemään noin 250€. Anopille, miehen isälle, miehen veljelle ja hänen kihlatulleen, omalle äidille, omalle isälle ja mummolle teen sinappia ja konvehteja. Niiden raaka-aineita en osaa arvioida. Sit kummipojalle ja veljenpojalle 20€ lahjat per naama, kenties pikkuveljelle jotain muutamalla kympillä. Varmaan paketointitarpeineen ja koristeluineen menee n. 400€.

No herrajumala jos on noin tiukkaa niin miksi ostaa muille? Mä en vielä tiedä ostanko edes lapsilleni, tosin nyt saattaa olla että jätän jotain päivittäistavaraa, ihonhoitotuotetta jne. joulupakettiin. Tai sitten annan sen heti, jouluna kuitenkin saavat muilta paketteja.

Ostan muutamalle ihmiselle lahjan. Rahasta ei ole kiinni.

Mulla on periaate, että joululahjoihin ei tuhlata tililta rahoja. Siks pidän veroprosenttia korkeana ja joka vuosi tulee n. 1000 euroa verottajalta takaisin, jotka on tarkoitettu jouluhömpötykseen.

Meidän kahdelle lapselle plus sisarusten lapsille joita on 5 ja yhdelle kummilapselle. Sisarusten kahdelle lapselle joiden kummi olen ja kummilapselle, aijon ostaa vähän arvokkaammat lahjat kun taas muille ostan jotain pientä 10-20e arvoisen

Yhteistyössä