Lahjojen määrästä yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"Lissu"

Vieras
Tehdään nyt vielä miljoonas lahjaketju samaan putkeen, mutta ärsyttää kun paljon verrataan sitä kuinka monta lahjaa hankitaan ja millä summalla, mutta ei ymmärretä että tässäkin asiassa on pari muuttujaa:

a) kuinka paljon lahjoja lapsille tulee muualta kuin omilta vanhemmilta? Meillä tilanne on se että jos ei itse hankittaisi lapsille lahjoja, niin niitä olisi kuusen alla kaksi per lapsi. Joten joo, kyllä rahaa menee meillä joululahjoihin jonkin verran.

b) lasten ikä? 0-3 vuotiaat esimerkiksi eivät sitä ymmärrä tai osaa verrata, kuinka monta pakettia on tai osaa toivoa juuri yhtä tietynlaista juttua. Meillä on lapset 8 v ja 6 v, osaavat jo pettyä jos pukilta ei tule juuri mitään tai mitään mieluista.

c) mitä kaikkea on tapana antaa joululahjaksi? Kaverin lapsi saa hirveän vuoren joululahjoja, mutta sinne on sitten kääräisty mm. uudet Kuomat ja sukkia, kalsareita, toppahousut jne. mitä me ei anneta lahjaksi, vaan hankitaan kun tarvitaan. Osasyynä on tietysti se, että meillä ei ole sukulaisia, kummeja jne. joilta noita voisi pyydellä "järkevänä" joululahjana.

Enkä tarkoita että lahjoja täytyisi olla hirveä kasa tai että kaiken pitäisi olla älytöntä krääsää, mutta jotenkin hölmöä verrata vain sitä paljonko rahaa vanhemmat lahjoihin pistää.

Meillä lahjoihin on mennyt ehkä 100-200 euroa per lapsi, joukossa on sekä lelua että tarpeellisempaa tavaraa.

Jos sua ärsyttää lahjojen vertailu, niin miksi sitten itse sitä harrastat?

Miksi käytät aikaasi pohtimalla sitä, että mitkä muuttujan asiaan vaikuttaa ja jopa teet lahjamääristä tällaisen aloituksen? :D

Mua ei ärsytä, enkä oikein ymmärrä, miten joku tästäkin aiheesta ärsyyntyä jaksaa. Mitä sen on väliä, että montako pakettia naapurin Paula saa, tai mitenkä paljon naapurin Mikolla on mennyt lahoihin rahaa? En ymmärrä.

Kyllä...on todella hölmöä verrata. Enkä siksi ymmärrä, että miksi sitä ylipäänsä tehdään. Ketä oikeasti jaksaa kiinnostaa muiden lahjojen määrä tai niihin käytetty summa?

Jos sua ärsyttää lahjojen vertailu, niin miksi sitten itse sitä harrastat?

Miksi käytät aikaasi pohtimalla sitä, että mitkä muuttujan asiaan vaikuttaa ja jopa teet lahjamääristä tällaisen aloituksen? :D

Mua ei ärsytä, enkä oikein ymmärrä, miten joku tästäkin aiheesta ärsyyntyä jaksaa. Mitä sen on väliä, että montako pakettia naapurin Paula saa, tai mitenkä paljon naapurin Mikolla on mennyt lahoihin rahaa? En ymmärrä.

Kyllä...on todella hölmöä verrata. Enkä siksi ymmärrä, että miksi sitä ylipäänsä tehdään. Ketä oikeasti jaksaa kiinnostaa muiden lahjojen määrä tai niihin käytetty summa?

En mä itse asiassa vertaile omia lahjamääriä kenenkään kanssa, mua vaan periaatteessa ärsyttää kuin jotain asiaa a verrataan kriteerillä b, kun asiaan vaikuttaa myös tekijät c, d, e ja f. Puuttelinen logiikka asioissa ärsyttää mua aina. :)
Joten ehkä mun vaan pitäisi pysyä pois tältä palstalta. :D

Lapset saavat lahjoja molemmista mummoloissa ja kummeilta joita lapsilla on kummallakin kolme sekä tädeiltä ja sediltä. Lapset saavat 20 lahjaa tai enemmän ja kaikissa paketeista on kivoja lahjoja. vaatettakin on, mutta ehkä viidessä paketissa max. Lahjoihin menee paljon rahaa. Esim. Yksi legopaketti voi jo yksistään maksaa 130€ ja kun ostaa kahdelle, on rahaa mennyt jo 260€ kahteen lahjaan..

[QUOTE="Lissu";29333049]En mä itse asiassa vertaile omia lahjamääriä kenenkään kanssa, mua vaan periaatteessa ärsyttää kuin jotain asiaa a verrataan kriteerillä b, kun asiaan vaikuttaa myös tekijät c, d, e ja f. Puuttelinen logiikka asioissa ärsyttää mua aina. :)
Joten ehkä mun vaan pitäisi pysyä pois tältä palstalta. :D[/QUOTE]

No melkein kaikki asiat maailmassa ovat jotain muuta, kuin mustavalkoisia. Joten mahtaa sulla olla verenpaine koholla joka kerta, kun kaksplussalle ilmestyt. Meinaan, että ei kovinkaan moni jaksa alkaa vääntämään joka ikisestä asiasta sataa sivua, jotta jokainen näkökulma tulee varmasti huomioiduksi :)

Tämä nyt on tällainen hauska paikka käydä jokunen sana vaihtamassa. Kyllä täällä sellaisiakin ketjuja joskus näkee, jossa todella on keskitytty siihen Asiaan, mutta aika harvassa ne ovat.

Ei sun täältä pois kannata pysyä...mutta ehkä semmoinen sietorajan nostaminen voisi olla hyvä idea :) :D

No melkein kaikki asiat maailmassa ovat jotain muuta, kuin mustavalkoisia. Joten mahtaa sulla olla verenpaine koholla joka kerta, kun kaksplussalle ilmestyt. Meinaan, että ei kovinkaan moni jaksa alkaa vääntämään joka ikisestä asiasta sataa sivua, jotta jokainen näkökulma tulee varmasti huomioiduksi :)

Tämä nyt on tällainen hauska paikka käydä jokunen sana vaihtamassa. Kyllä täällä sellaisiakin ketjuja joskus näkee, jossa todella on keskitytty siihen Asiaan, mutta aika harvassa ne ovat.

Ei sun täältä pois kannata pysyä...mutta ehkä semmoinen sietorajan nostaminen voisi olla hyvä idea :) :D

Joo, ja yleensä mä vaan klikkaan ketjun kiinni jos alkaa ärsyttää... näitä lahjaketjuja on täällä vaan nyt kymmeniä päivässä ja kaikissa samaa tarinaa. Mutta totta, samalla kaavalla täällä mennään joka asiassa... esim. kotihoito/päivähoito, imetys/korvike, jne.

a) Meidän muksut saa sukulaisilta varmaan n. 10 lahjaa kumpikin.

b) Tyttö 3v9kk ja poika 1v4kk.

c) Meillä tyttö saa balleriinabarbien, hama-helmiä sekä pari vaatetta. Poika saa Emekin säiliörekan, kuulosuojaimet ja pyjaman. Lisäksi saavat yhteisenä lahjana autoon dvd-soittimen kun sattui olemaan huipputarjouksessa. Nuo kummankin omat lahjat ovat maksaneet suunnilleen 45e/lapsi ja yhteinen lahja maksoi 69e. Pitkälti alle 200e mennyt yhteensä.

Me ollaan tykätty antaa joka joulu omille lapsille joku pehmeäkin paketti, vaikka tokihan niitä vaatteita muutenkin ostellaan sitä mukaa kun tarve tulee.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä