Lapsesi joululahjojen rahallinen arvo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhhhs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
5v. leikkiläppärin 43e, lautapelin 30e ja sormivärit 6e, piirustuspaperia sekä vesivärit 2,5e = 77,50 e

11kk saa pipon ja hanskat 9e :D

sukulais/kummilapsille joita 5 kpl annan lahjoja yhteensä 50e arvosta..

Oma lapseni n. 500 € lahjat sis. kaikkien antamat lahjat (sukulaiset, kummit, itse ostamat).. ei olisi muuten noin paljoa, mutta poika sai nyt oman huoneen ja sinne tulee sisustustavaraa joululahjaksi esim. iso säkkituoli (100€).. ja sitten saa ison legosetin n. 80 €.. muuten lahjat on ostettu alesta pitkin syksyä :)

Itsekkään en ymmärrä tuota tee-se-itse-psykologinen-arviointia. Jos me ostetaan kalliita lahjoja, niin sekös tarkoittaa, ettei meiltä saa rakkautta :D?
Jos meillä on varaa ostaa ja me halutaan ostaa, niin miten se on keltään pois?
Jos lapset on osaltaan jo sen ikäisiä, että he tarvitsevat arvokkaampia tavaroita, niin en silloin ajattele, että jätetään ne kokonaan hankkimatta, eikä osteta niitä tavaroita muulloinkaan.

Meillä yksi lapsi. ja lahjan arvo noin 50e. Kummeita mummoilta tulee kai yhteensä jotain 100e arvosta lahjoja luulisin. Mutta me ei tollaisia asioita lasketa.
Me kuulutaan siihen ihmisryhmään joille joulu on sitä saakutin tiukkaa aikaa. Omille kummilapsille ostin jo ajatsitten lahjat muille olen ilmoittanut että tänä vuonna ei ostella kun vain kummilapsille.

Itsekkään en ymmärrä tuota tee-se-itse-psykologinen-arviointia. Jos me ostetaan kalliita lahjoja, niin sekös tarkoittaa, ettei meiltä saa rakkautta :D?
Jos meillä on varaa ostaa ja me halutaan ostaa, niin miten se on keltään pois?
Jos lapset on osaltaan jo sen ikäisiä, että he tarvitsevat arvokkaampia tavaroita, niin en silloin ajattele, että jätetään ne kokonaan hankkimatta, eikä osteta niitä tavaroita muulloinkaan.

Mun mielestä sillä, kuluuko lahjoihin rahaa 10, 100 vai 1000 euroa ei niinkään ole merkitystä, kunhan lahjojen määrä tai niihin kuluva raha ei ole itseisarvo. Silloin, jos ostamisesta ostamisen, tavaroiden ja kuluttamisen rakia sinällään tulee tärkeää, ollaan hukassa.

Itse kannatan kohtuullista kuluttamista. Mieluummin siis yksi kalliimpi ja tarpeellinen / käyttökelpoinen lahja kuin kymmenen jotakin olematonta tilpehööriä.

Saan siis synninpäästön, koska lahjat ostamme sillä ajatuksella, että mitä lapset tarvitsevat :D.
Yhdelle lapselle saattaa olla useampia kalliimpi lahja (mikä sitten mielletään kalliiksi), mutta vain 1, tai 2 hömpötyslahjaa.

Mää pyrin ostaan sitä mitä ne toivoivat. Tällähetkellä toiveet on vielä rahallisesti helppo toteuttaa. tyttö halus mm. monster high "barbin" pet shoppeja, zoobleja, baby born nuken, ds pelin jne. toiveita oli paljon, mutta pyrin toteuttaan ne jotka on oikeesti mieluisin eikä vaan semmosia, et toivotaan nyt kun toivoa saa.
pojat toivoivat autoja,transformersseja, poliisijuttuja,hot wheels seinärataa.. ja toinen pojista jääkiekkojuttuja.

mä en tiedä mitä kaikkee muuta lapsi saa kun sen mitä mä ja mun äiti ostetaan. miehen äiti voi ostaa kaikenmoista, mutta veikkaisin rahallisen arvon olevan 400€ luokkaa, vaikka mun omat lahjat siitä ei varmaan ole kun 80€

pojilla varmaan vähän alle, saavat paljon yhteisiäkin lahjoja. yhteensä ehkä 500-600€ luokkaa. ja meidän osalta lahjat ei yllä 100€ mutta isovanhemmat ostaa paljon lahjoja ja yleensä yksi on arvokkaampi. entiedä mitä ne meinaa nyt ostaa, lasten toiveet esitän kyllä.

toki mää ostaisin vaikka mitä jos ois rahaa, mutta opiskelijana pitää vähän laskeskella.. onneks kerkeen valmistuun ennenkun tyttö on sen ikäinen että lahjat rupee maksaan satasia. tietokonetta se jo nyt toivoi, mutta ekaluokkalainen ei tarvi omaa tietsikkaa :D

[QUOTE="vieras";25161292]Sanoinko että on velvollisuus? Ei ole mutta itsekästä se on. Kuten sanoin jo, jos lapset saa tonnilla muualta lahjoja niin jättäisin itse ostamatta omille ja ostaisin ystävän lapsille / antaisin rahana. Ei ne sun vaate- ja luistinlahjoitukset tuo ruokaa joulupöytään tai joululahjoja...mutta kuten sanoin jo, meitä on moneen junaan. Jos olet valintasi kanssa sinut niin fine. Minä en olisi.[/QUOTE]
Hyppään siis aikakoneeseen, palaan loppukesään jolloin joululahjojen ostelun aloitin, ja jätän ostamatta ne 2 euron Bakuganit yms pikkurahalla poistokoreista löytämäni lahjat, ja annan kaverille sen minimaalisen pienen rahasumman joka niihin on mennyt :xmas:

Katsos kun lahjat on edelleen olleet valmiina jo kauan, ja kamun tilanne selvisi vasta viikko sitten.

Ja minä & siippani huolehditaan siitä, että meillä on jouluna (ja arkena) ruokaa pöydässä. Ei näillä tuloilla kuule ruokita mitään toista perhettä lisäksi. Ollaan sitten itsekkäitä, mutta ei todellakaan aleta esim. Visalta nostamaan fyrkkaa jotta saataisiin annettua rahaa ystävälle.

En minä koko maailmaa voi pelastaa. Opiskelijana eli pienituloisena teen kuitenkin sen minkä pystyn, ja se todellakin riittää minulle.

Älä Anatolia välitä tuosta "vieraan" kommentista... kyllä mulle ainakin tuli jo selväksi asiasi ja olen siis ehdottomasti sinun puolellasi tässä asiassa! :)

Kahdelle lapselle menee lahjoihin yhteensä noin 400 euroa ja sen lisäksi saavat sukulaisilta ehkä 200 eurolla lahjoja. Toisen lapsen synttärit on tässä kuussa, joten sekin vielä kasvattaa lahjavuorta. Itse sain lapsena valtavasti joululahjoja ja haluan sen perinteen jatkuvan myös omien lasteni kohdalla. Meilläkään ei hirveästi kulu rahaa leluihin joulun ja synttärin lisäksi. Joululahjat isältävät myös vaatteita, pääasia on, että paketteja on paljon! :)

Pikkasen suvaitsevuuttaa kiitos :) Jokainen hoitaa asiat tyylillään ja en kyllä usko, että vastaajista kenenkään kohdalla olisi kyse siitä, ettei lastaan rakastaisi.

Just laskin että ite ollaan laitettu noin 30€/lapsi. Mummuilta ja papoilta saa jotain pientä ehkä ja kummit muistaa jos muistaa.. Aika hurjilta summilta tuntu minustaki joku monta sataa euroa yhdelle lapselle laitettuna mutta kukin tavallaan :)

Yhteistyössä