paljonko on minimi elatusmaksu/lapsi nykyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi

Vieras
Mun ex-mies maksaa 3 lapsestaan minimi elatusmaksun ja olen kuullut,että summa olisi hieman noussut?Paljonko on siis tuo minimi elatusmaksu per lapsi?tietääkö kukaan?

meillä nousi elatusmaksut 124eurosta 130euroon.. ja minimi kai tuo on. itse en asialle kyllä mitään tehnyt,eikä exäkään. elarit tosin tulevatkin kunnasta ja exä maksaa sitten sinne.

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Meidän fatsi maksaa muuten jotain 70 ekee kuussa
Ja saa liitonrahoissa jonkun lapsikorotuksen, mikä on suurempi kuin tuo summa..

Tai ainakin se väittää noin

samoin kelan työkkäreissä se lapsikorotus on isompi kuin tuo 70 ekee, mut kuntahan maksaa tuossa tapauksessa sen 136-70 eli 66 euroa lapsen huoltajalle

Oikeesti ei ole mitään minimiä olemassa. Elatusmaksuksi voi sopia vaikka 50 euroa. Tuo 130 ja jotain on se minkä saa kunnalta. Ja vaikka kunnan maksama elatustuki nousisikin, niin ei se isän maksama elari nouse samalla (ellei kyse ole indeksikorotuksista).

Elatustuki ja ennen 1.1.2007 vahvistetut elatusavut nousevat 5 % 1.1.2009 lukien. Täysimääräinen elatustuki v. 2008 on 129,91 e/lapsi/kk ja 1.1.2009 alkaen 136,41 euroa/lapsi/kk.

Alkuperäinen kirjoittaja ??:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:
ei ole olemassa mitään "minimielatusmaksua".. jokainen maksaa lapsen TARPEEN ja KYKYJENSÄ mukaan. aamen.

eli nostetaanko se automaattisesti tohon 136 euroon, nyt 118.15 euroa kuussa
Ei nouse automaattisesti jos etävanhempi sen itse maksaa.Se pitää hakea erikseen.Kannattaa hakea myös indeksikorotukset.Ne on saman tien ulosottokelpoiset jos ei etävanhempi maksa.

Mä en ainakaan saa Kelasta kun 126e/kk/lapsi
Oon yrittänyt selvittää että mistä ovat moisen summan repineet mutten ole saanut selvää vastausta.
Aikoinaan on lasten isän kanssa tehty sopimus 120e/kk.

Että eipä tota 136 euroakaan saa välttämättä vaikka Kelalta tulisikin.

Alkuperäinen kirjoittaja as if:
Oon yrittänyt selvittää että mistä ovat moisen summan repineet mutten ole saanut selvää vastausta.

Minä taas saan 124? kelalta. Ihan mielenkiintoista miten vaihtelee nämä minimit.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Minä taas saan 124? kelalta. Ihan mielenkiintoista miten vaihtelee nämä minimit.

Brutto vai netto?

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Brutto vai netto?

Eihän elareista veroa mene!

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Brutto vai netto?

Eihän elareista veroa mene!

No en minä sitä tiennyt, kun en ole yh. Kaikesta muusta kela vetää siivun verottajallekin. :)

Mä oon miettiny tätä ihan samaa. Mä saan sen 129,91 Kelalta ja isä maksaa sitte sinne miten on Kelan kanssa sopinu. Mut siis yks juttu mua jäi vaivaa....Onks se 1.1.2009 noussu summa, se 136 ja jottain indeksikorotus? Eiks se mee niin et ensimmäistä indeksikorotusta ei huomioida?

Uskokaahan jo,toki kela koittaa että saisi ne etävanhemmat maksamaan sen elatuksen mutta jos etävanhemmalla ei ole mistä maksaa niin silloin kela maksaa sen oman norminsa mukaan milestään vähimmän eli jotakin 130e Eli se on kelan maksamasta elatustuesta se vähin,etävanhemmalla ei ole mitään minimiä,jos olette tehneet sopparin jossa etä maksaa sen 50? kk niin se on silloin ihan oikein ja jos kyrpii tuon summan vähyy pitää uusia koko soppari eikä valittaa mikä on minimi kun ei ole minimiä maksua.

Yhteistyössä