paljonko maksaisit lapselle näistä töistä (kaikki saman päivän aikana) ikä 9v

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja palkka-apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
OHOH! mieki lähen jollekki silittään ja peseen kylppäriä tuolla hinnalla

Silitys sekä saunan ja kylppärin siivous on tosi isoja töitä ja niistä pitää kyllä maksaa. Lapsellekin.

Lapsellekin? :D Maksat siis myös miehelle noista?
No joo..ymmärsin kyllä sua ja olen samaa mieltä, kyllä lapselle kuuluu maksaa jos hän tekee noin isoja hommia, mun mielestä saunan peseminen ja pyykkien silittäminen ei ole ns. normaaleja kotitöitä ja jos lapsi niitä tekee niin niistä pitää maksaa. Lapsen toki kuuluu tehdä kotona jotain pientä, kuten laittaa tiskit koneeseen, purkaa kauppakassit tai muuta vastaavaa mutta kyllä joku saunan peseminen on pääasiassa vanhempien hommaa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Ihme pihejä, kyllä mä maksaisin lapselleni ihan vaikka 50 euroa, jos siis olisi likviditeettiä.
Jos lapsi tottuu saamaan jo 9-vuotiaana isoja summia tekemistään töistä, niin hänen on aika ankeaa mennä myöhemmin tavalliseen työhön, josta ei maksetakaan niin hyvin.

Raha ei pitäisi olla lapselle pääasiallinen motiivin lähde, vaan on parempi, jos lapsi voi iloita aikaansaannoksestaan ja siitä että on voinut olla avuksi. Työn ja tekemisen ilon ovat paras palkkio minkä voi saada. Raha on hyvä lisäkannustin, mutta liiallisena se menettää merkityksensä.

Kyllähän nyt yhdestä päivästä tienaa helposti sen viiskymmenlappusen ilman ammattia, että ei kai se nyt mikään kamala shokki ole.

Alkuperäinen kirjoittaja sabbb:
mä antasin 50 tuosta määrästä.... varsinkin jos jälki on hyvää.

Niin minäkin. Etenkin tuo sanunan lattioiden hinkkaus on aika raskasta puuhaa ja melko nuoresta muksusta kuitenkin kyse. Mitä itse haluaisit noista töistä palkkaa?

Niin minäkin. Etenkin tuo sanunan lattioiden hinkkaus on aika raskasta puuhaa ja melko nuoresta muksusta kuitenkin kyse. Mitä itse haluaisit noista töistä palkkaa?

Ei kai yleensäkään perheen äideille/isille kukaan maksa saunanlattioiden pesusta? Jos se laps ei joudu niitä päivittäin kuuraamaan niin miksi siitä pitää maksaa? Perusteluja kaipaisin nyt, sellaisia kasvatuksellisia. Kun on nuo omat vielä sen verran pieniä.

Paljonko meni aikaa? 5 euroa tuntuu kyllä aika vähältä.

Se kuulostaa muuten tosi vähältä, varmasti lapsella meni tuohon useampi tuntu. Mun minimi olisi 10 euroa mutta todennäköisesti antaisin enemmänkin.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
vaatteiden silitys (kopallinen)
- 8-15e. Riippuu minkä verran on kopallinen ja minkalaista silitettävää.

saunan ja kylpyhuoneen lattioiden pesu ja kuivaus
- 8-10e.

oman huoneen siistiminen ja pölyjen pyyhintä + lattian pesu
- 0-2e.

Ihan hirmusti tuossa on kyllä yhdelle LAPSELLE kotitöitä yhdeksi päiväksi. Antaisin ehkä 20-25e koko päivästä.

OHOH! mieki lähen jollekki silittään ja peseen kylppäriä tuolla hinnalla

Tuu meille, ja maksan kyllä varmasti tuolla taksalla :) Menee nimittäin aikaakin pari tuntia helpostikin jopa aikuiselta, mahdollisesti enemmänkin. Firmoista täällä etelässä siivoojan saa 30 euron tuntipalkalla.

No mä oon ilmeisesti ihan järkky orjapiiskuri jos toi nyt oli paljon... Meillä on välillä päiviä, kun koko perhe siivoaa koko päivän. Myös 8-vuotias. Ja ilman, että kellekkään mitään maksetaan. Jokainen tekee sen, mitä pystyy ja osaa, mutta kaikki tekevät jotain. Sit meidän on kaikkien kivampi täällä elellä ja asustaa, kun on siistiä :)

Joskus jos pyydän tekemään jotain "mun hommaa" niin sit lapsi saa siitä jotain etuuksia. Rahaa en ole antanut.

Alkuperäinen kirjoittaja Edna Birch:

Ei kai yleensäkään perheen äideille/isille kukaan maksa saunanlattioiden pesusta? Jos se laps ei joudu niitä päivittäin kuuraamaan niin miksi siitä pitää maksaa? Perusteluja kaipaisin nyt, sellaisia kasvatuksellisia. Kun on nuo omat vielä sen verran pieniä.

1) Kotitöitä tehdään iän mukaisesti, 9-vuotiaalle silittäminen on kyllä raskas ja jopa miltei vaarallinen homma. Ja raskastakin.

2) omasta huoneesta ja sen siisteydestä huolehtiminen kuuluu lapselle itselleen, siitä ei saa palkkaa - tai se voi olla edellytyksenä esim. viikkorahan maksamiselle.

3) ja ei vanhemmille makseta kotitöiden tekemisestä. Lapset tekevät oman osuutensa iän mukaisesti myös ilman palkkaa tai viikkorahan osana. Mutta 9 v on mielestäni tuossa tehnyt huomattavasti enemmän kuin oman osansa.

must noi on semmosia hommia jotka ei noin pienelle edes kuulu...
meillä 9v. hoitaa omat kamansa paikoilleen, tyhjentää astianpesukonetta ja vie roskia.
silitysrautaan en edes antaisi koskea. enkä pesuhuoneen lattiaa pestä koska meillä se pestään kloritella...

Ihan hirmusti tuossa on kyllä yhdelle LAPSELLE kotitöitä yhdeksi päiväksi. Antaisin ehkä 20-25e koko päivästä.

Samaa mieltä! Ihan hirmuisesti töitä yhdeksi kesälomapäiväksi (ja vielä sunnuntai)!

mä en osaa kuvitella maksavani lapsille kotitöistä, teki ne mitä tahansa. viikkorahan päälle siis. tuntuis samalta ku miehelle makselis kotihommien toimittamisesta - ruljanssin pyörittäminen on yhteinen asia, kai se tarvii lastenkin oppia että kotityöt kuuluu asiaan ilman sen kummempia maksamisia? ennemmin palkitsisin muilla tavoin, lähettäis yhdessä vaikka jätskille urakan päätteeksi tm. mutta että kotityöstä palkkaa, ei mee jakeluun.

PEESI! Mä luen täällä ihan huuli pyöreenä näitä kommentteja. Että ihan 50 euroa lapselle "palkkaa" kun tekee kotitöitä. 300 mummoa. Ei oo todellista!! =)

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
mä en osaa kuvitella maksavani lapsille kotitöistä, teki ne mitä tahansa. viikkorahan päälle siis. tuntuis samalta ku miehelle makselis kotihommien toimittamisesta - ruljanssin pyörittäminen on yhteinen asia, kai se tarvii lastenkin oppia että kotityöt kuuluu asiaan ilman sen kummempia maksamisia? ennemmin palkitsisin muilla tavoin, lähettäis yhdessä vaikka jätskille urakan päätteeksi tm. mutta että kotityöstä palkkaa, ei mee jakeluun.

PEESI! Mä luen täällä ihan huuli pyöreenä näitä kommentteja. Että ihan 50 euroa lapselle "palkkaa" kun tekee kotitöitä. 300 mummoa. Ei oo todellista!! =)

mä mietin että mitä ne lapset sitte aikanaan omassa ensikodissa, kun kukaan ei tuokaan tuohta siivousurakan päätteeksi :snotty: kai mua on vaan riistetty lapsena niin etten tajunnu että lapsille vois _maksaa_ perus osallistumisesta yhteisen kodin ylläpitoon - ei ne oo mitään lomalaisiakaan omassa kotonaan. Tai ainakaan mun mielestä ei pitäis olla.

Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:

Minusta nuo ei ole normaaleja kotitöitä 9-vuotiaalle. Siis silittäminen ja saunan/kylppärin peseminen. Nuo on ekstraa josta voi maksaa.

Yhteistyössä