PALJONKO LAPSENNE SAA SUUNNILLEEN JOULULAHJOJA? LASTEN IÄT?

• Viestiketjun aloittaja SUURI JOULULAHJA KYSELY
  • Ensimmäinen viesti
Mulla ei oo tietoo vielä montako pakettia toi tyttö tulee saamaan... mutta varmaan se on jotain 15-20. Riippuu ihan anopista paljonko ostaa... Ja sitten heti perään kun onkin synttärit niin pitää jättää jotain ostettavaa sinnekin.
Toi Terhikin kertoma lahjojen jako oli aivan mahtava. Sitä pitänee kokeilla...
Niin ja tyttö on vajaat 5v vuotta sillon jouluaattona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko järkeä opettaa lapsi noin moniin lahjoihin, noin pienenä Entäs sitten kun on 15-vuotias ja vaatii kalliimpia lahjoja ja myöskin 15-20 pakettia.
eihän se noin mene..15v ymmärtää et pienemmät saa paljon lahjoja koska niille se on hauskaa ja odottavat niitä lahjoja, mut koska ei itse enää pidä sitä niin tärkeänä on tyytyväinen pariin lahjaan..tai niin meillä ainakin menee.Saa yhden dvd boxin ja sit kännykän, ja senkin ehkä jo ennen joulua kun entinen vetelee viimeisiään..

pienemmät saa paljon lahjoja, ostetaan ne lähes kaikki ite, kun ollaan sukulaisten kanssa sovittu et lahjotaan vaan omia..

LiikaOnLiikaa
Meidän alle 1,5-vuotiaat lapsemme eivät saa meiltä mitään. Sukulaisilta tulee varmasti paketteja. Emme halua sitä tavaranpaljoutta mitä esim. itsellä oli lapsena (muistan saaneeni aina paljon lahjoja, leluja ja monenäköistä turhaa mitä olin kinunut mut millä en sitte leikkinytkään lainkaan). Sitte kun lapset kasvavat ni mietimme tarkkaan mitä ostetaan. Ehkä hankimme käytettynä monennäköistä. Mut muutama paketti riittää. Paras joululahja lapselle on kiireetön yhdessäolo, joulun tunnelma ja turvallinen läsnäolo. Joululaulut, joulupuuhat (leipominen ja kuusen koristelu) sekä muut vastaavat asiat tekevät joulun eikä ne lahjat. Mun mielestä tätä olis hyvä kuuluttaa nykyäänkin kun millään muulla ei tunnu olevan mitään väliä ku rahalla ja materialla!!

Mä olen sukulaisille sanonut (ne harvat jotka lahjoja ostaa eli isovanhemmat ja kummit) että mieluiten mulle rahana ja mä sitten ostan mitä toivotaan/tarvitaan. Useasta joulusta viisastuneena - että turhat sälät jää pois joilla kukaan ei tee mitään. Itsekään en enää niitä alekoreja lelujen osalta tyhjentele kun ei lapset niillä leluilla oikeesti edes leiki.

Nyt ostettuna mitä äkkiseltään muistan:

8v pojalle tulossa XBOX 360 ELITE, jossa mukana 2 peliä ja sitten saa 2 peliä vielä erikseen. Radio-ohjattava minihelikopteri ja jokin erilainen pieni monopoly peli

2,5v pojalle muumilaiva, hattivattien saari, muumiensitietokone, tomi traktori, pari fisher price little people autoa, black&decker työkalukeskus, fisher price autorata, ohjattava auto ja sit oli joku peli

1v2kk tytölle fisher price prinsessalinna, fisher price auto v.pun. , ensimuumitalo,

Jotain ehkä vielä ostan, kun tuossa ei ole paljon mein lahjoja vasta niitä sukulaisten antamilla rahoilla ostettua etupäässä.. tai sitten laitan tilille... Eli huomattavasti vähemmän saavat tällä systeemillä, kun ennen sai varmaankin liki 50 pakettia :whistle:

+ jokaiselle konvehtirasiat, yökkärit ja lukemista

mie
Meillä lapset saavat varmaan 10-15 lahjaa per pää, iät kohta 10v, 7v ja 5v. Ehkä lähempänä tuota kymmentä on lahjamäärä tänä vuonna, kun itse ollaan yritetty vähän järkeistää mitä hommata. Samoin sukulaisilta ollaan pyydetty esim. lakanoita, pussilakanoita, vaatteita, eli leluja ei kovin monesta paketista löydy. Ovat kyllä ennenkin tykänneet myös pehmeistä paketeista, ja hyvä niin.

Meillä on ollut tapana joka joulu tehdä niin, että aina vain yksi avaa lahjansa kerrallaan, nuorin aina aloittaa. Yhdessä siis katsotaan, mitä lahjaksi saa, ei niin että kaikki repii paperit yhdessä rytäkässä pois. Aikuisiin pätee sama systeemi, ja ollaan tykätty, että on kiva.

Johanna
Itse ostetaan...

9v poika: noin 6-8 kpl
7v tyttö: noin 7-9 kpl
2,5v tyttö: noin 4-6 kpl

Yritetään panostaa muutamaan kalliseen (PS2, Iso legopaketti, Leikkikeittiö, muumiläppäri, jne) ja sit pari halvempaa+pussilakanat ja saunatakit

lisäksi tulee kummien ja isovanhempien ostamat

9kk meiltä 2 lahjaa (taaperöauton + soivan talon =n.20?), kummeille sanoin ettei mitääm kallista eli n. 5-7 lahjaa yht. meil oli lapsuudessa "tapana" et lahjat aukastiin vuorotellen.. nuorin sai alottaa..

elli
Eihän tuo pakettien määrä kerro yhtään mitään. Jos lapsi saa 40 lahjaa, sisältö voi olla sellainen, että yhdessä sukat, toisessa pikkuauto, kolmannessa sukat, neljännessä kampa....

5- ja 3-vuotiaille tytöille molemmille kolme omaa lahjaa (lelu, kirja, peli) sekä kaksi yhteistä (lelu ja dvd). 1-vuotiaalle kaksi lahjaa (leluja). Kaikki saanevat lisäksi pari pakettia tädiltä ja mummilta.

Tulee oikeasti paha olo kun saa lukea joidenkin ostavan lapsilleen kymmeniä lahjoja. Kyllä siinä vanhemmat tyydyttävät enemmän omaa shoppailunhimoaan kuin että ajateltaisiin lapsen parasta. Etenkin jos lahjat ovat enimmäkseen leluja, ei lapsien tarvitse hukkua lelumereen ollakseen onnellisia. Päinvastoin.

lapset hitusen vajaa 3 ja sit 4.5 vuotias saavat meiltä 7 pakettia,2 yhteistä, muilta tulee varmaan 10 eli joku n.20 pakettia.

muoks.eikä ole kaikki leluja, filmejä, yöpuku, kirjoja myös sekä pari peliä (meillä kun ei ole pelejä kauheemmin ja ois kiva pelailla)

Yhteistyössä