PALJONKO LAPSENNE SAA SUUNNILLEEN JOULULAHJOJA? LASTEN IÄT?

• Viestiketjun aloittaja SUURI JOULULAHJA KYSELY
  • Ensimmäinen viesti
Täytyy heti alkuun sanoa että kyllä meillä on ipanat aina malttaneet avata ihan jokaisen paketin, ei ole tarvinnut houkutella :whistle:

Määriä en ole laskenut, mutta aika reilusti niitä aina on kertynyt kun sukulaisilta tullut pari jokaiselta lähimmältä, ja itse ostettu pari. Tytöt siis nyt 3v ja 5v, kolmas tulossa ennen Joulua joten voi olla hyvinkin että saa jonkun paketin :heart: .

Ei meilläkään tietenkään ole lahjat se pääasia, mutta iso hetki kuitenkin ja ymmärtäähän sen miten tärkeää se lapsille on. Kaikkein tärkeintä ja hienointa meistä on se oman perheen kesken rauhassa oleminen, pelailu ja juhlan tunnusta nauttiminen.

Te joilla lapset ei jaksa edes avata kaikkea - ja muutkin; millainen hetki teillä yleensä lahjojen availu on?

Meillä se on kutakuinkin muodostunut seuraavanlaiseksi: Ensin laulellaan joululauluja, sitten lapset saavat vuorotellen hakea kuusen alta yhden paketin ja rauhassa katsotaan kenelle se on. Lahjansaaja saa avata paketin niin että kaikki näkevät mitä siellä on, vasta sitten taas seuraavan paketin vuoro jne. Välillä aina pidetään taukoja, syödään herkkuja jne.

Ei siis pidetä kiirettä vaikka ipanat olisi kuinka innoissaan, halutaan että keskittyvät jokaisen paketin aukaisuun eivätkä vaan ryntää repimään papereita. Samalla tietysti me vanhemmat yritämme miettiä keneltä ko. paketti mahtaa olla - emme siis toki ääneen koska kaikkihan ne ovat Joulupukilta ;) . Halutaan kuitenkin että jälkikäteenkin muistamme keneltä saimme mitäkin, ettei lahjanantajastakaan tunnu siltä että paketti hukkui lahjavuoren sekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko järkeä opettaa lapsi noin moniin lahjoihin, noin pienenä Entäs sitten kun on 15-vuotias ja vaatii kalliimpia lahjoja ja myöskin 15-20 pakettia.
Meillä eivät lapset vaadi nyt, eikä heidän mahdollisia vaatimuksiaan tulla kuuntelemaan myöskään silloin kun he ovat 15 v.
meillä on toiveet olleet lapsilal aina kohtuullisia.
Ainakin määrän suhteen.
Vanhn poikakaan ei halua kuin psp2 käsikonsolin, hupparin ja karkkia.
( tuota käsikonsolia tuskin saa , mutta yks lajhja hänelle on tuli,koska edellinen on rikki)
pienemmistä pojaistaki toinen toivoo vain yhden lahajn ja toinen kolme. eikä ne oo edes mahdottomia toteuttaa.

kiki
Meillä lahjat pukin lähdettyä laitetaan kuusen alle, josta niitä ihastellaan ja sit lapset saa jokainen hakea yhen lahjan kerrallaan ja aukasta sen. yritetään nauttia siitä lahjojen aukasusta mahdollisimman pitkään..ei oo mitään järkee jos ne paketit revitään muutamassa minuutissa auki ja se oli siinä, kauhee sotku ympärillä jne. tälläsiäkin jouluja meillä oli

kiki
Alkuperäinen kirjoittaja kiki:
Meillä lahjat pukin lähdettyä laitetaan kuusen alle, josta niitä ihastellaan ja sit lapset saa jokainen hakea yhen lahjan kerrallaan ja aukasta sen. yritetään nauttia siitä lahjojen aukasusta mahdollisimman pitkään..ei oo mitään järkee jos ne paketit revitään muutamassa minuutissa auki ja se oli siinä, kauhee sotku ympärillä jne. tälläsiäkin jouluja meillä oli
Ai niin, ja pukki antaa siis jokaiselle lapselle yhden lahjan ja karkkipussukan käteen

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
paljon...varmaan pelkästään meiltä jo joku 30-40 pakettia per pää :whistle: mä vaan rakastan lahjojen ostamista ja antamista =) :xmas:
hulipumpis, ei millään pahalla mutta oikeasti mietin (kun profiilisissi mukaan teillä 4 lasta) että miten teillä riittää rahat 30-40 lahjaan/per lapsi? Sehän tekee yhteensä 120-160 pakettia! Ja siis en kysy tätä tuomitakseni, minun puolestani jokainen saa ostaa joululahjoja juuri niin paljon kuin haluaa. Mutta oikeasti mietin että millä te nuo lahjat rahoitatte?

Meillä 3 lasta (minä myös kotiäitinä) ja jokainen saa meiltä 4-5 lahjaa ja jo se tuntuu paljolta ja tuntuu myös kukkarossa. Yhteensä saavat jokainen n.10-15 lahjaa kun sukulaisilta, kummeilta ym. tulee.

Krisu
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Onpas teillä pieni suku. Tai eikö isovanhemmat, tädit, sedät, enot yms osta lapsille lahjaa?

Meidän lapset saavat meiltä vanhemmilta ehkä 4-5 pakettia. Lisäksi niitä tulee isovanhemmilta, kummeilta, enolta, muutamalta mun ja miehen kaverilta...veikkaan, että yhteismäärä nousee väkisinkin yli 25 per muksu.

Kaikilla ei ole anteliaita sukulaisia. Todella hienoa että teillä on!!

Omat lapset saavat 5 pakettia per nenä, yritämme ostaa tarpeellista tavaraa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
paljon...varmaan pelkästään meiltä jo joku 30-40 pakettia per pää :whistle: mä vaan rakastan lahjojen ostamista ja antamista =) :xmas:
hulipumpis, ei millään pahalla mutta oikeasti mietin (kun profiilisissi mukaan teillä 4 lasta) että miten teillä riittää rahat 30-40 lahjaan/per lapsi? Sehän tekee yhteensä 120-160 pakettia! Ja siis en kysy tätä tuomitakseni, minun puolestani jokainen saa ostaa joululahjoja juuri niin paljon kuin haluaa. Mutta oikeasti mietin että millä te nuo lahjat rahoitatte?

Meillä 3 lasta (minä myös kotiäitinä) ja jokainen saa meiltä 4-5 lahjaa ja jo se tuntuu paljolta ja tuntuu myös kukkarossa. Yhteensä saavat jokainen n.10-15 lahjaa kun sukulaisilta, kummeilta ym. tulee.
onneks on veronpalautukset keksitty ja pitkin vuotta säästetään rahaa =)
ihan hyvin riittää rahat =)
ja mies tienaa ihan kivasti ;) =)
lisäksi muistetaan lahjoilla myös puoli sukua,tuttavia ym.... =)

Parikymmentä varmaan saa kummatkin, iät 4 ja 7. Ja tuohon määrään päästiin kun iskettiin sukulaisille rajat... :whistle:
Itsekin yritän pitää pakettimäärän kahdessa, maks. kolmessa per muksu.

Yhdessä vaiheessa paketteja tuli niin paljon että ipanoilta hiipu into avata niitä...
Meillä avataan lahjat vuorotellen ikäjärjestyksessä. Siis ihan että aikuiset on ringissä mukana :)

TErhikki... teillä onmkin kiva tapa. Täytyy kokeilla tänä jouluna, meillä kun ei malteta/jakseta avata lahjoja ja ei oikein tiedä edes keneltä tulee ja mitä tulee.

Eli me ollaan rajattu lahjat yksi lahja per lapsi saa tuoda (isovanhemmilla poikkeuslupa kahteen) eli tytöt saa kumpainenkin lahjoja n. 12 kpl

Niinja tytöt 4,5-v ja 1-v

Markus
Alkuperäinen kirjoittaja sirpa:
Toihan on ihan hullua ostaa KYMMENIÄ lahjoja per lapsi!
vaikka itsekin kyllä pystyttäisi vaikka miten tuhlaamaan, ei tulis mieleenkään. on joulussa muutakin kuin se krääsä.
meidän kaikki 3 lasta saavat 5 pakettia per nenä
----------------------------------------------------------------------------------

Se ei ole lähellekkään sinun asia puuttua mitä ja paljon ihmiset ostelee, niillä joilla on rahaa vähän enemmän voi ostaa. Ja kun 1 vuotias lapsi saa lahjan niin siinä on jokin pehmolelu tms. Eli ei mitään 10 vuotiaan isoja lego linnoja.

hoip
Itse ostetaan molemmille lapsille yhdet lahjat, 3v ja vajaa 1v. Lisäksi ollaans sanottu sukulaisille ja kummeille että esim. yhteisiä lahjoja voi ostaa, esim eno ja täti ostavat yhteisen lahjan jne, niin lahjamäärä ei kertyisi isoksi. Mun mielestä riittävä määrä on esim. 4-5 lahjaa, olipa nyt minkäikäinen tahansa. Lahjoja tulee varmasti kuitenkin se kymmenkunta per lapsi?

vieras
Meidän 2- ja 4-vuotiaat saavat varmaankin 10 maks 15 pakettia. Meillä pakettien avaaminen meni viime jouluna niin, että pukki toi lahjat ja ne jaettiin saajille. Pukin lähdettyä kaikki alkoivat avaamaan omia lahjojaan. Siitä kieltämättä tuli aikamoinen kaaos, kun kaikki samaan aikaan katselivat lahjojaan.
Ehkä tänä vuonna lanseeraan sen, että jokainen avaa yhden paketin kerrallaan niin kaikki näkevät mitä kukin saa.

Itse en missään nimessä haluaisi, että lapset saisivat kymmenittäin paketteja. Mun mielestä joulun idea on saada muutamia toivottuja lahjoja eikä hirveätä tavaravuorta. Kun lapset kasvavat on mulla ajatuksena ostaa yksi, ehkä hieman kalliimpikin lahja per lapsi. Niitä "halpistavaroita" kuten värityskirjoja yms. voi sitten ostaa tarpeen mukaan pitkin vuotta.

Yhteistyössä