Paljonko lapsellasi on säästöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

säästäjä

Vieras
Säästötililillä, rahastoissa tai osakkeissa? Katsoin just että kummallakin 3v. kaksosellani on melkein 4000e vaikka olen yh ja eletään nipin napin niin että ei tarvitse hakea toimeentulotukea. Laitan ylihuomenna taas veronpalautuksia kummallekin sinne, ja possutkin pitäisi tyhjentää (yleensä niissä on n. 100e).

Paljonko olette muut säästäneet lapselle "pahan päivän varalle"? Itse säästän koska joudun yksin maksamaan lasteni opinnot, ajokortit yms. On sitten mistä ottaa.

No huimia summia teillä jemmassa :o
Meillä neljällä lapsella on kaikilla pari sataa tilillä. Sinne talletetaan, jos esim synttärilahjaksi saavat rahaa ja eivät hanki niillä mitään.
Tililtä nostetaan, jos tekevät jotakin isompia hankintoja.
Valitettavasti meillä ei ole varaa säästää mitään opiskelurahoja lapsille. Olemmeko surkeita vanhempia :( ?

oliskos 2.5v:llä 5 senttiä kolikkoina.

Mä en ota tästä stressiä, lapsi voi alkaa jossain vaiheessa kerätä tiliä kotitöillä ja hyvällä koulumenestyksellä. Myös harkinnan alla on, että myöhemmin ohjaamme tulevia perintöjä suoraan lapselle. Meillä ei ole niille akuuttia tarvetta varmaankaan silloin.

Ajokortin voi lapsi itse säästää työstään. Opiskelu Suomessa on ilmasta. En ole kokenut mitään vääryyttä, vaikka silloin on joutunut asumaan solussa ja elämään pienillä varoilla & hankkimaan työkokemusta. On kummasti ollut motivaatiota mennä työelämään. Auttaa oppimaan rahan arvoa. Kyllä tällä tavallakin pärjää maailmassa ihan hyvin.

1 sentti näkyy olevan tilillä. eipä tässä yh-äitinä osa-aikatyössä käydessä pahemmin heru säästöön rahaa vaikka kuinka haluais :( siis juu kyllä olen naimisissa mutta eipä mun miehellä ole mitään velvollisuutta säästää mun lapselle rahaa

kummankin pankkitilillä on noin 200e
appiukko on laittanut jotain johonkin rahastoon, about 100e.

Rahastot on vähän kiikunkaakun, en tiedä tuleeko niistä mitään vai ei, mutta tililä rahoja ei kannata makuuttaa, inflaatio vie. Maksetaan ennemmin talovelka pois, niin on sitten mistä sijoittaa lapsiin. Jos on töitä. Mut jos ei ole, niin sittenhän pitäis syödä säästöjä, joten tulos on sama, eikö?

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
oliskos 2.5v:llä 5 senttiä kolikkoina.

Mä en ota tästä stressiä, lapsi voi alkaa jossain vaiheessa kerätä tiliä kotitöillä ja hyvällä koulumenestyksellä. Myös harkinnan alla on, että myöhemmin ohjaamme tulevia perintöjä suoraan lapselle. Meillä ei ole niille akuuttia tarvetta varmaankaan silloin.

Ajokortin voi lapsi itse säästää työstään. Opiskelu Suomessa on ilmasta. En ole kokenut mitään vääryyttä, vaikka silloin on joutunut asumaan solussa ja elämään pienillä varoilla & hankkimaan työkokemusta. On kummasti ollut motivaatiota mennä työelämään. Auttaa oppimaan rahan arvoa. Kyllä tällä tavallakin pärjää maailmassa ihan hyvin.

Kiva, että muutkin ajattelevat noin!

Alkuperäinen kirjoittaja säästäjä:
Säästötililillä, rahastoissa tai osakkeissa? Katsoin just että kummallakin 3v. kaksosellani on melkein 4000e vaikka olen yh ja eletään nipin napin niin että ei tarvitse hakea toimeentulotukea. Laitan ylihuomenna taas veronpalautuksia kummallekin sinne, ja possutkin pitäisi tyhjentää (yleensä niissä on n. 100e).

Paljonko olette muut säästäneet lapselle "pahan päivän varalle"? Itse säästän koska joudun yksin maksamaan lasteni opinnot, ajokortit yms. On sitten mistä ottaa.

Itse asiassasinä et saa niitä ottaa vaan ne ovat lasten rahoja. Lapset tekevät niillä mitä haluavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Itse asiassasinä et saa niitä ottaa vaan ne ovat lasten rahoja. Lapset tekevät niillä mitä haluavat.

meillä ainakin on käyttöoikeus lapsemme tiliin.ja alaikäisen lapseni rahan käytöstä päätän minä.ei lapseni.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
kummankin pankkitilillä on noin 200e
appiukko on laittanut jotain johonkin rahastoon, about 100e.

Rahastot on vähän kiikunkaakun, en tiedä tuleeko niistä mitään vai ei, mutta tililä rahoja ei kannata makuuttaa, inflaatio vie. Maksetaan ennemmin talovelka pois, niin on sitten mistä sijoittaa lapsiin. Jos on töitä. Mut jos ei ole, niin sittenhän pitäis syödä säästöjä, joten tulos on sama, eikö?

Rahastoihin ei kannata sijoittaa vaan suoraan osakkeisiin tai ETF:iin. Parissakymmenessä vuodessa tuottoero on merkittävä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

meillä ainakin on käyttöoikeus lapsemme tiliin.ja alaikäisen lapseni rahan käytöstä päätän minä.ei lapseni.

Näin myös meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisus:

Mutta sinä et saa käyttää niitä väärin. Jos haluat säästää lapsen kuluja varten, niin ota itsellesi se tili, ei lapsen nimelle. Vanhemmat huolehtivat lapsen elämisestä, vaatteista ja harrastuksista. Niitä ei esim saa ottaa lapsen perinnöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No huimia summia teillä jemmassa :o
Meillä neljällä lapsella on kaikilla pari sataa tilillä. Sinne talletetaan, jos esim synttärilahjaksi saavat rahaa ja eivät hanki niillä mitään.
Tililtä nostetaan, jos tekevät jotakin isompia hankintoja.
Valitettavasti meillä ei ole varaa säästää mitään opiskelurahoja lapsille. Olemmeko surkeita vanhempia :( ?

Meillä sama homma, satanen tai pari. Sieltä otetaan sitä mukaa, kun hankintoja tulee. Viimeksi lapsi osti itselleen käytetyn polkupyörän. Joka kk laitetaan vähintään kymppi kaikille viidelle lapselle. Että en pidä teitä surkeina, kun en itsekään ole. :hug: Pääasia kait, että edes jossain on jotain pahanpäivänvaralle.