Paljonko lapsellasi on säästöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja säästäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ainakin laitettiin tiliin ehto ettei lapset sitten murrosikäsenä pääse tyhjäämään omin lupinsa, pitää olla jompi kumpi vanhempi mukana nostamassa. Rahat tytöt saavat hyödyllisiin menoihin, en anna 18v että siinä anna palaa, ryyppää ja rellestä. Luultavasti siinä vaiheessa ei rahoja enää ole, ovat menneet mopoon, ajokorttiin yms.

Meillä rahat annetaan sitten ku muuttaa omilleen ja opiskelemaan. Tehköön niillä sitten mitä lystää. Yritetään opettaa rahankäyttöä lapsuuden ja nuoruuden ajan. Ei törsätä typeryyksiin. Toki saa ja pitää elää, mutta ei typerästi. Itse saa sitte ostaa pyykkikoneet jne jne jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja voi tsiisus:
meillä ainakin on käyttöoikeus lapsemme tiliin.ja alaikäisen lapseni rahan käytöstä päätän minä.ei lapseni.

Mutta sinä et saa käyttää niitä väärin. Jos haluat säästää lapsen kuluja varten, niin ota itsellesi se tili, ei lapsen nimelle. Vanhemmat huolehtivat lapsen elämisestä, vaatteista ja harrastuksista. Niitä ei esim saa ottaa lapsen perinnöstä.

perintö on eri asia kuin säästää lapselle vaikka 20euroo kuussa.tiedät itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä ainakin on käyttöoikeus lapsemme tiliin.ja alaikäisen lapseni rahan käytöstä päätän minä.ei lapseni.

Mutta sinä et saa käyttää niitä väärin. Jos haluat säästää lapsen kuluja varten, niin ota itsellesi se tili, ei lapsen nimelle. Vanhemmat huolehtivat lapsen elämisestä, vaatteista ja harrastuksista. Niitä ei esim saa ottaa lapsen perinnöstä.

Lapsen rahaa on kaikki raha. Sillä ei ole merkitystä mistä se tulee tai kuinka paljon sitä on. Jos lapsen tilillä on rahaa, niin se on lapsen omaa. Tuo aikaisempi linkki tukee minun kommenttejani.

Ei olla säästetty lasten nimissä mitään vaan laitetaan joka kuukausi rahaa rahastoihin, jotka on sitten joskus aikanaan tarkotus käyttää lasten hyväksi, ajokortteihin, opiskeluun jne.

Meillä lasten tileille menee lahjaksi saadut rahat ja viikkorahat, joita isovanhemmat on alkaneet antaa heti syntymästä lähtien. 2-veellä on vajaa 2000e ja 5kk muutama satanen.

3v:llä on jotain 3000-4000e välillä. Tulee vaan kerran vuodessa tiliote niin en tarkkaan muista. Ja nuo rahat lapsi saa itse sitten käyttää täsysi-ikäisyyden jälkeen. Ei käytetä isompiin hankintoihin ja toivon mukaan maksan sitten ajokortit sun muut omistani kun se aika koittaa.

Lapsen rahaa on kaikki raha. Sillä ei ole merkitystä mistä se tulee tai kuinka paljon sitä on. Jos lapsen tilillä on rahaa, niin se on lapsen omaa. Tuo aikaisempi linkki tukee minun kommenttejani.

Ja kuten luit siitä niin lapsen harrastuksiin jos on kalliita, mopoon yms. autokorttiin yms. voi rahoja surutta käyttää, joten mikä on ongelma?

Mä en tiedä miten tuollanen tilin käyttö virallisesti menee...Meillä on lapsilla (ja niiden nimillä) ihan normaalit tilit joihin vanhemmilla on käyttöoikeus. Välillä niiltä tileiltä on myös rahaa käytetty.

Ja kuten luit siitä niin lapsen harrastuksiin jos on kalliita, mopoon yms. autokorttiin yms. voi rahoja surutta käyttää, joten mikä on ongelma?

Mulla ei ole ongelmaa, mutta täällä on käsitys, että jos on käyttöoikeus tiliin (luonnollista), niin niillä rahoilla voi tehdä ihan mitä vain huoltaja haluaa. Väitettiinhän tässä että perintö olisi "erilaista" rahaa kuin vanhempien sinne lykkäämä 20e.

Lapsi alkaa olla jo isompi päättämään asioista, kun hänen rahojaan käytetään mopoon ja ajokorttiin. Minusta 3-vuotiaalle kalliin mönkijän osto voisi olla rahojen väärinkäyttöä, jos se otetaan lapsen rahoista... Mutta siellä luki myös, että ihan mihin tahansa esim koulutukseen ei saa noita rahoja käyttää. Eli kyllä vanhemmilla on velvollisuus tarkkailla lapsen etua.

Käyttöoikeus tiliin ei tarkoita käyttöoikeutta rahoihin. Lapsen rahat ovat lapsen rahoja, ja niitä eivät vanhemmat saa käyttää lapsen normaaliin elatukseen.

Meillä on kaikilla lapsilla korkeakorkoisella tilillä seitsemisen tonnia, ja ne rahat odottavat kyllä tulevaisuutta.

on pari tonnia + saman verran rahastoissa. Ei olla kajottu koskaan, eikä kajota.
Tosin en kerro lapsillekaan ennen kuin ovat täysikäisiä, että moisia tilejä edes on.

Meidän tyttö sai ristiäislahjaksi jonkun rahasto homman jollekin pirun ulkomaiselle "riskitilille"... (en oikeesti ymmärrä noista MITÄÄN) ukilta ja enolta. Sijoittivat sinne jonkun summan rahaa (en tiedä paljonko) ja veli sanoi että siellä on 20 vuoden kuluttua hyvällä tuurilla 60 000 e. Toi mun veli on oikeesti velho sijoittamaan rahoja.

Itse ei vielä säästetä tytölle mitään kummia, sitten kyllä varmaan kun on enemmän varaa.