Paljonko kotihoidontuki kuussa? Entä hoitolisä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vappu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
20% on kelan vero pienimmällään mutta oliko se että sun oma verotus prosentti korotettu 2% Mutta pienin toi 20%.

Eipäs mene, jos lasketuttaa muutosverokortin, joka ehdottomasti kannattaa tehdä. Tuo 20% minimissään menee, jos antaa Kelan käyttää palkkatuloille laskettua veroprosenttia. Sitähän ei kannata antaa tehdä.

no kyllä mun ainakin kannattaa kun mulla ei oo mitään vähennyksiä ym.
niin silloin menee aika tarkkaan toi 20 (viime vuonna sain palautuksia 100 euroa)

Lasten kotihoidon tuki on veronalaista tuloa. Kela tekee siitä ennakonpidätyksen tiedossa olevan pidätysprosentin mukaisesti. Kela saa asiakkaan ennakonpidätystiedot yleensä hänen palkkaansa varten määritetystä verokortista, mikäli asiakas ei ole hankkinut etuutta varten muutosverokorttia. Kun palkan verokorttia käytetään etuuden verotuksessa, korotetaan pidätysprosenttia kahdella prosenttiyksiköllä, koska etuudesta ei tehdä samoja vähennyksiä kuin palkasta. Jos kotihoidon tukea saava saa myös muuta etuutta, kuten vanhempainpäivärahaa, palkan verokorttia käytettäessä kotihoidon tukea verotetaan sivutulon veroprosentin mukaan. Tämän voi välttää hankkimalla veroviranomaiselta muutosverokortin kotihoidon tukea varten.

Alkuperäinen kirjoittaja unensieppaaja:
20% on kelan vero pienimmällään mutta oliko se että sun oma verotus prosentti korotettu 2% Mutta pienin toi 20%.

Eipäs mene, jos lasketuttaa muutosverokortin, joka ehdottomasti kannattaa tehdä. Tuo 20% minimissään menee, jos antaa Kelan käyttää palkkatuloille laskettua veroprosenttia. Sitähän ei kannata antaa tehdä.

Mut kannattaa ottaa huomioon, että jos ei esim. ole opinto- tai asuntolainoja, niin saattaa sit kivat mätkyt tulla :whistle:

No ei tule, jos ilmoittaa muutosverokorttiin oikeat tulot ja vähennykset.

no mitenkäs ne tulot siis vaikuttaa siihen hoitolisään? Siis ymmärrän tuon, millon saa täyden tai ei ollenkaan, mutta miten ne siltä väliltä olevat määräytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja v:

no kyllä mun ainakin kannattaa kun mulla ei oo mitään vähennyksiä ym.
niin silloin menee aika tarkkaan toi 20 (viime vuonna sain palautuksia 100 euroa)

Niin mutta tarkoitankin sitä, että palkkatulojen verotus voi olla ihan eri kuin mitä Kelan etuuksista pitäisi verottaa. Siksi kannattaa jokatapauksessa lasketuttaa muutosverokortti etuuksille eikä antaa Kelan käyttää palkkatuloille laskettua veroprosenttia. Sinulla nyt sattuu olemaan etuuksien veroprosentti tuo noin 20% ja siksi ajattelet että ihan sama millä kortilla veron perivät. Usealla tämmöinen tilanne ei kuitenkaan ole.

MIten te laitatte kotihoidontukeen pienempiä veroprossia kuin 20%, itse olen lukenut kelansivuilta/jostain lapuista että aina menee vähintään se 20%.Itsellä oli viime vuonna 21% kotihoidontuessa ja 23e tuli palautuksia, enkä kyllä uskaltais laittaa alle 20, paljonkohan tulis mätkyjä..

Mul ois ollu veroprosentti 19% eli ois menny se 20% kotihoidontuesta mut kun ei ole muita tuloja niin hankin muutosverokortin ja sen avulla vero% laski 15%. Ja tänkin kun oisin tienny viime vuonna niin ois tullu vuoden aikana aika paljon enemmän käteen.
Hoitolisästä sen verran et mies tienaa n.2800 kuussa ja saan hoitolisää 10,45/kk. tämänkin oisin saanu viime vuodelta mut ku joskus puhelimitse asiasta tiedustelin kelalta niin sano etten saa lisää kun on liian isot tulot. No, ois ollu sen 120 euroo viime vuonna jos oisin hakenu enkä uskonu kelan tätiä.

Mul ois ollu veroprosentti 19% eli ois menny se 20% kotihoidontuesta mut kun ei ole muita tuloja niin hankin muutosverokortin ja sen avulla vero% laski 15%. Ja tänkin kun oisin tienny viime vuonna niin ois tullu vuoden aikana aika paljon enemmän käteen.
Hoitolisästä sen verran et mies tienaa n.2800 kuussa ja saan hoitolisää 10,45/kk. tämänkin oisin saanu viime vuodelta mut ku joskus puhelimitse asiasta tiedustelin kelalta niin sano etten saa lisää kun on liian isot tulot. No, ois ollu sen 120 euroo viime vuonna jos oisin hakenu enkä uskonu kelan tätiä.

Meillekin sanotiin, ettei edes kannata hakea asumistukea, kun niin isot tulot miehellä. Kuulemma vaan turhaa paperisotaa. Eipä siis haettu.. Nyt on ihmetelty, kun muut samassa elämäntilanteessa olevat kyllä saa samaista tukea... Pitäskö hakea uudelleen...

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
MIten te laitatte kotihoidontukeen pienempiä veroprossia kuin 20%, itse olen lukenut kelansivuilta/jostain lapuista että aina menee vähintään se 20%.Itsellä oli viime vuonna 21% kotihoidontuessa ja 23e tuli palautuksia, enkä kyllä uskaltais laittaa alle 20, paljonkohan tulis mätkyjä..

Tässä sääntö tuohon 20% juttuun:

Jos et erikseen lasketuta sitä muutosverokorttia sosiaalietuudelle (Kelan tuet) niin sitten ottavat palkkaveroprosentti + 2%-yksikköä (mikäli palkkaveroprosenttisi yli 20%) tai sitten sen 20% (mikäli palkkaveroprosenttisi alle 20%).

Ja jos taas lasketat sen muutosverokortin sosiaalietuudelle, niin Kela perii sitten sen prosentin mukaan, vaikka se olis 4% tai 44%.

--> AINA kannattaa lasketuttaa Kelan tukia varten muutosverokortti, niin ei mene verotus ihan pieleen. Se vero% nimittäin voi olla ihan liian pieni, jos ei lasketuta muutosverokorttia.

palkkaa varten laskettu vero% + 2%,eli ei mene välttämättä sitä 20 prosenttia vaikka ei olis muutosverokorttia!

Kyllä menee minimissään 20%, jos ei lasketuta muutosverokorttia eli silloin kun Kela käyttää etuuksien verotuksessa palkkatuloille laskettua veroprosenttia.