Paljonko jää rahaa pakollisten menojen jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kaikkien laskujen ja ruokamenojen jälkeen mulla jää kuukaudessa n. 500€, josta pitää maksaa omat bensat (n.100€/kk), lasten ja omat menot.. Tuo raha ei millään meinaa riittää.. Kuinka paljon muilla jää? Oonko vaan huono rahankäyttäjä vai pitäiskö tuon summan riittää? Säästöön ei jää kyllä yhtään ja tää tilanne ahdistaa.

Mä voisin luopua paljostakin, esim. joka päivä ostan töissä jonkun valmisruuan evääks, tupakka on paheeni ja sitä menee pari askia viikossa, herkkujakin käyn ostamassa joskus ylimääräisiä.. Lasten kanssa pyritään kerran kk käymään leffassa, hoplopissa tms., ja heidän vaatteisiinkin menee jonkin verran rahaa.
Eniten ahdistaa se että palkkanikin on ihan ok, mutta silti se ei meinaa riittää..
Palkankorotuksiakaan ei luultavasti ole lähiaikoina tulossa, kun nyt jo mennään aika ylärajoilla..

Mä voisin luopua paljostakin, esim. joka päivä ostan töissä jonkun valmisruuan evääks, tupakka on paheeni ja sitä menee pari askia viikossa, herkkujakin käyn ostamassa joskus ylimääräisiä.. Lasten kanssa pyritään kerran kk käymään leffassa, hoplopissa tms., ja heidän vaatteisiinkin menee jonkin verran rahaa.
Eniten ahdistaa se että palkkanikin on ihan ok, mutta silti se ei meinaa riittää..
Palkankorotuksiakaan ei luultavasti ole lähiaikoina tulossa, kun nyt jo mennään aika ylärajoilla..

Kaikkien laskujen ja ruokamenojen jälkeen mulla jää kuukaudessa n. 500€, josta pitää maksaa omat bensat (n.100€/kk), lasten ja omat menot.. Tuo raha ei millään meinaa riittää.. Kuinka paljon muilla jää? Oonko vaan huono rahankäyttäjä vai pitäiskö tuon summan riittää? Säästöön ei jää kyllä yhtään ja tää tilanne ahdistaa.

Miksi sinun pitää yksin maksaa lasten menot, jos olet parisuhteessa (mihin tuo "omat bensat" viittaa)?
Mitä ne "kaikki laskut" ovat? Jos siellä on kulutusluottoja/pikavippejä tms., olet tehnyt virheen josta nyt maksat.

Molemmat meistä tarvitsee autoja töissä, talon lainassa ei oikein voi säästää, toki noissa muissa vois. Ruuissa varmasti voisi säästää, mutta ei haluaisi tuijottaa vain hintalappuja...
Mä en vaan jotenkin osaa ja mies sanoo että pärjätään ihan hyvin, eikä ymmärrä mun ahdistusta..

Miksi sinun pitää yksin maksaa lasten menot, jos olet parisuhteessa (mihin tuo "omat bensat" viittaa)?
Mitä ne "kaikki laskut" ovat? Jos siellä on kulutusluottoja/pikavippejä tms., olet tehnyt virheen josta nyt maksat.

Kaikki laskut on asuntolaina, vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi, netti, jätemaksut ym. Ja kulutusluoton maksu. Tottakai mies osallistuu myös lasten kuluihin, mutta mä maksan ns. sellaset ei pakolliset koska lapsilisä tulee mulle, mies taas maksaa enemmän ruokamenoja ja laittaa laskutilille enemmän.
Omat bensat on mun bensat, mies tankkaa oman autonsa.

Kaikki laskut on asuntolaina, vakuutukset, puhelimet, sähkö, vesi, netti, jätemaksut ym. Ja kulutusluoton maksu. Tottakai mies osallistuu myös lasten kuluihin, mutta mä maksan ns. sellaset ei pakolliset koska lapsilisä tulee mulle, mies taas maksaa enemmän ruokamenoja ja laittaa laskutilille enemmän.
Omat bensat on mun bensat, mies tankkaa oman autonsa.

Onko kaikki minkä voi kilpailuttaa, kilpailutettu? Vakuutukset, puhelin- ja nettiliittymät, sähkö? Jätemaksuja voi pienentää harventamalla tyhjennysvälejä (tämä vaatii aktiivista jätteiden lajittelua, metalli, lasi, pahvi, muovi ja paperi kaikki kierrätykseen). Uusia kulutusluottoja ei pidä ottaa, kun vanhat on maksettu pois. Eli pitää opetella etukäteissäästämään hankintoihin - jos siihen ei pysty, ei noihin ostoksiin ole varaa.

toon-3140.gif

Viimeksi muokattu:
Onko kaikki minkä voi kilpailuttaa, kilpailutettu? Vakuutukset, puhelin- ja nettiliittymät, sähkö? Jätemaksuja voi pienentää harventamalla tyhjennysvälejä (tämä vaatii aktiivista jätteiden lajittelua, metalli, lasi, pahvi, muovi ja paperi kaikki kierrätykseen). Uusia kulutusluottoja ei pidä ottaa, kun vanhat on maksettu pois. Eli pitää opetella etukäteissäästämään hankintoihin - jos siihen ei pysty, ei noihin ostoksiin ole varaa.

Ei luultavasti olla kilpailutettu ihan niin aktiivisesti. Roskisten tyhjennys on nyt jo aika harvoin koska poltetaan paljon takassa, meillä on komposti ja lajitellaan.
Sen olen tässä oppinut, että ei pitäisi käyttää luottokorttia tai ottaa kulutusluottoja. Ne nyt vaan on maksettava pois ja oltava jatkossa viisaampi.
Minua kiinnostaisi tietää, kuinka paljon muilla perheillä jää ns. ylimääräistä/kk? Kun joillain jää vain n.tonni ja siitä maksavat ruuatkin ja sanovat pärjäävänsä hyvin.. Pitäisiköhän harkita alan vaihtoa, kun ei hoitajan palkalla oikein pääse kunnon tienesteille..

Jokatapauksessa tarvitaan autoja kun asutaan niin kaukana kaikesta, lapsia pitää kuskailla harrastuksiin ym. En halua tästä talosta luopua kun ollaan löydetty just meidän unelma koti jossa tilaa riittää kaikille..
Ongelmani on lähinnä se, että minua ahdistaa kun ns. turhanpäiväiseen käyttöön ei jää kuin se 500 (josta bensat pois)... Muuten kyllä saadaan ihan kaikki elämään kuuluvat kustannukset maksettua ja ruokakaupassa ei tarvitse miettiä mitä ostetaan.

Ei luultavasti olla kilpailutettu ihan niin aktiivisesti. Roskisten tyhjennys on nyt jo aika harvoin koska poltetaan paljon takassa, meillä on komposti ja lajitellaan.
Sen olen tässä oppinut, että ei pitäisi käyttää luottokorttia tai ottaa kulutusluottoja. Ne nyt vaan on maksettava pois ja oltava jatkossa viisaampi.
Minua kiinnostaisi tietää, kuinka paljon muilla perheillä jää ns. ylimääräistä/kk? Kun joillain jää vain n.tonni ja siitä maksavat ruuatkin ja sanovat pärjäävänsä hyvin.. Pitäisiköhän harkita alan vaihtoa, kun ei hoitajan palkalla oikein pääse kunnon tienesteille..

Silloin, jos on hoitanut raha-asiat hyvin pidemmän aikaa, ei oikeastaan voi vastata kysymykseesi. Eli jos tilillä on usemman kuukauden palkkaa vastaava summa "pohjakassana", ei yksittäisen kuukauden menoilla ole merkitystä - sitä kulutusluottoa voi siis "ottaa itseltään" eikä rahojen riittävyyttä tarvitse stressata. Tärkeintä on, että pitkällä aikavälillä tarkasteltuna menot ovat pienemmät kuin tulot.
Suu säkkiä myöten.

Jokatapauksessa tarvitaan autoja kun asutaan niin kaukana kaikesta, lapsia pitää kuskailla harrastuksiin ym.

Eikö yhteiskyyti olisi mahdollinen jolloin riittäisi yksi auto? Senhän voisi yhdistää siihenkin, että ottaisi polkupyörän/-pyöriä auton kyytiin ja tehtäisiin pyörällä "liityntämatka" niillä jos matkakohteet eivät ole aivan samassa paikassa.

Lasten harrastukset taas, jos ne ovat "järjestettyä" sorttia vaikka jossain seurassa niin niiden lopettamisella säästää pitkän pennin. Korvauksena lapsi voi siirtyä tekemään sitä samaa asiaa epävirallisemmissa puitteissa jolloin ei tarvita jäsenmaksuja tai muita.

Pidä huoli centeistä, Eurot pitävät huolen itsestään.
Älä yritä elää niinkuin muut elävät, vaan niinkuin itse voit.

Mun tulot on vähän yli 1000 per kk. Säästöön jää, jos haluan, 300 - 400 kk.
Olen yksinäinen mies, oma talo ja pidän kahta autoa.

"Tienaan" reilu 300€/kk, yhtiövastike lähes 300€, puhelin n. 20€, pari sähkölaskua alle satasen, 80€/kk hyväntekeväisyyteen, siinäpä mun menot. Ei ihme, että on huvennut säästöt ja lapsen lapsilisistä lainataan joka kk. No kohta helpottaa, kun pääsen työttömäksi, kun lapsi täyttää 3v :)

Mun mielestä 500€ tuhlaamiseen on paljon. Nyt oon kotihoidontiella, mutta kun olin töissä niin palkka oli 2340€+täysi autoetu ja puhelinetu. Rahaa kilahti tilille verojen jälkeen 1450€, josta maksoin lasten päivähoitokulut 550€, tonttilainan lyhennyksen 310€, luottokortin lyhennyksen 250€, osan ruokaostoksista sekä omat ja lasten vaatehankinnat. Mulla on myös reissutyö, joten sain kuukausittain n.150€ päivärahoja, mutta ne kyllä meni sitten reissussa syömiseen. Jouduin myös joka arkipäivä ostamaan eväät itselleni tai käymään syömässä ulkona, koska olen koko ajan tienpäällä. Eipä siinä mitään säästellä ja kaikki menee mitkä tulee ja välillä pitänyt käyttää luottokorttia.
Mies maksaa vakuutukset, asuntolainan, oman auton menot, sähköt, veden sekä suurimman osan ruokakuluista. Kolme lasta, töissä ollessa oli vielä kaksi. Lapsilisät säästetään lapsille, mutta niistä maksetaan lasten harrastukset, jotka toisella 60€/kk ja toisella 100€/kk.

Nyt kotona ollessa tulot 845€/kk (tällä hetkellä menee lapsilisät suoraan käyttöön ja lasten harrastukset menee säästetyistä rahoista) eikä ole päivähoitomaksuja. Rahat riittää ihan ok kaikkiin menoihin, kun suurimman osan ostaa kirppikseltä eikä tule ulkona syömisiä.